17 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

17 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

“ Avrupa hudutları tehlikeye girer ,, Diplomatlar ve Habeş meselesi! Habeş — Italyan anlaşmazlığı, sulhle halledilemiyecek bir safha- ya girdi. "Bununla beraber diple * matlar tamamiyle ümitlerini kes - miz değiller. İngiliz Dış Bakanı Sir Samuel Hoare Cenevrede kalıyor, Eden Annecy de hafta tatilini geçirdi ten sonra gene Cenevreye döndü Fransız Başbakanı Lâval Ce . nevreye dönerek İtalya murahha « sı Aloizi ile kısa bir görüşme yap- tı. Bundan başka beşler komitesi reisi Madariza İtalyan ve Habeş delegeleri arasında mekik doku « yor ve görüşüyor. Diğer taraftan beşler komitesinin tali komitesi İ- talya ve Habeşistana yapılacak teklifler hakkımdaki raporumu ha zırladı. Beşler komitesine verecek. Fakat bu raporun mahiyetine dair ufacık bir malâmat almak kabil değil. Bütün gazeteler Cenevrede ya- pılan bu çalışmaların bir neticeye varamıyacağı kariaatinde müşte « rek bnlunuyor ve harbin patlama - smı nihayet bir gün meselesi te « lâkki ediyorlar. İngiliz haftalık mecmualarından birinde şöyle bir mütalea da göze çarpıyor: “Eğer harp olursa, hal sureti, yüz binlerce nayat kaybolduktan sonra gene bir masa başında bulu- nacak, Hal suretini harp başlama» dan önce bulmak çok daha iyi de- ğil mi? İnsan #ekâsı bunu başara - maz değil... Uluslar kurumunun kendisi de, her halde Haböşista - nm #hleğb bi? Kontrol altında te- meddüm etmesini tekâmül etmesi. ni istiyor, İtalyanın da, aradığı fırsatı, harp meydanından ziyade bir ma. sa etrafımda daha emin ve daha çabuk bulacağından hiç şüphe e - dilemez...,, İngiliz kabinesinin toplantısı Dünya sulhünün kötülüğe doğ- ru gittiğini gören ve buna kani o - lan İngiliz hükümeti bir kabine toplantısmda hazırlık haldkında verdiği önemli kararlardan sonra yeniden toplanmaya karar vermiş bulunuyor. Londradan gelen son kaberler, bu hafta içinde kabine - nin yeniden toplanacağını bildir - mektedir. Tatilde bulunan parlâ - merto da 29 İlkteşrinde açılacak- tır. Harp kısa sürebilecek mi ? Bütün bu konuşmalar ve top . lanmalar yanında dönen, dolaşan sözlere kulak verilecek Olursa, bunların arasında dikkate değer « lerine de tesadüf edilir, Z Bu arada, Habeş işinin sulh yo- luyla halledilmesine çalışıyor gö- rünen İtalyanın muhakkak bir harbe susamış bulunduğu, fakat, ilk çarpışma başladıktan üç hafta geçinceye kadar Aduvada kaza - nacağını umduğu bir gösteriş har- binden sonra işin sulh yoliyle hal. line çalışmasına taraftar görüne « ceğinin söylenmesidir, İHalya Uluslar Kurumundan çekilecek mi? İtalyanm uluslar kurumundan çekileceği hakkmda rivayetler, son haberlerle biraz değişti; şim- di kendisine karşı zecri tedbirlere başlanmazsa çekilmiyeceği yo - İundadır ve gene İngiliz gazetele. rinin Roma muhabirlerinin bildir- diklerine göre İtalya taarruza baş. lamak üzeredir. FABER — Akşam Postası Habeşliler, böyle yaftaları sokaklarda gezdirerek düşman tehlikesini Mısır ve Tarabulus hududuna kâfi derecede asker yıgan İtalyan- lar, Habeşlerle hem din ve ırk o - lan askerlerini onlarla karşılaştır. mamak tedbirini de ihmal etme - mişler ve Somalıda © askerlerden mühim bir kısmını Tarabulusa gö- türerek Tarabulustakileri Somalr - ya getirmişlerdir. Buna karşı Habeşistanda da harp hazırlıkları hemen hemen ta- mâmiyle bitmiş gibidir. / Habeş seferberliği Habeş İmparatoru, beşler ko - mitesinin kararını İtalya kabul et- miyecek ve uluslar kurumundan çekilecek olursa hemen seferber - lik ilân edecektir. Şimdi, seferberliğe ve ürfi ida- reye ait hazırlanan çok mühim bir Habeş kanunu imparatorun masa- sında imza beklemektedir. Cebelitarıktan asker geçirilmesi! yasak edildi Ingiltere de boş durmıyor. Cebelüt tarıktaki İngiliz kumandanı general Harington bir emirname neşrederek “buradan asker geçirilmesini yasak et- miştir, Bundan başka gene Cebelüttarık - taki İngiliz zırhlısı Oseanla meçhül bir semte yollanarak yerine iki yeni harp gemisi gelmiştir. Yarın da başka harp gemileri beklenmektedir. Mısırda hazırlıklar © İngilizlerin Mısırın emniyetini te- min etmek için Mıstr OBaşbakanile konuşulanları dün de bildirmiştik. Buna dair gelen son haberlere baki - Ursa, İngilizler Mısr Ohükümetinin muvafakatini almadan hiç bir te - şebbüste bulunmıyacaklardır. Mısırın hudutlarına yığdığı kendi kuvvetleri. mİ gözden geçirmek üzere Misir Baş. bakanı bir geziye çıkmaya karar ver » miştir. İki İtalyan denizaltısının Sü - veyşe girdiği haber verilmektedir, Musolininin yeni beyanatı Paris, 17 — Maten gazetesi muhabirine beyanatta bulunan Mussolini şunları söylemiştir: “ — İngiliz milleti hakkında samimi ve sadık bir dostluk besle- mekteyiz, fakat dünyaya hükme - den bu milletin Afrikada bir par- ça toprak vermek istemeyişini de pek çirkin buluyoruz, i Yolumuza dosdoğru devam e- diyoruz. Her hangi bir Avrupa milletine karşı muhasrm vaziyeti. ne geçmemeğe de karar vermiş bulunuyoruz. Fakat bize karşı ha. rekete geçerlerse bu, harp demek. tir, İtalya harp istemiyor, fakat bu, onun harpten korktuğuna bir delil sayılmamalıdır. Meseleyi hal için dostane me- sai sarfeden Fransa bize karşı ce. zai tedbirler alınmasmı İstiyor mu? Çok nazik bir vaziyette oldu. ilân ediyorlar, ğu muhakkak bulunan Fransadan öğrenmek istediğimiz budur. Bazı devletlere göre cezai ted- birler, Avrupa haritasının yeni - den bozulması tehlikesini ortaya atan bir hareket olacaktır. Her halde böyle bir vaziyette devlet « ler arasında, başka şekilde arazi taksimini ve belki de daha fazla adalet istiyenler arasına İtalyayı da atmanın neye mal olacağı an laşılacaktır.,, Yeni sevkiyat Napoli, 17 — Bügün kalkan bir vapurla 27 zabit, 106 zabit vekili ve 1162 nefer, Masua'ya hareket etmiştir, Musolini İtalyan gazetelerini İngiliz aleyhtartığından menetti Son gelen İngiliz gazetelerinden: Musolini bir tebliğ neşrederek İtal. yan gazetelerinin İngiltere ve Sir Samuel Hoare aleyhine yazılarına artık nihayet vermelerini emretmiştir. Gazeteler fırsatı kaçırmamak için 4on olarak bugün Sir Hoaru “korkak, diye tavsif etmekte ve Cenevrede- İ ki nutku için “riya abidesi,, demektedir.) italyan dışında- ki italyanlar Genel nüfusun dörtte biri Londra (Özel) — Romadan gelen bir haber, Roma Statistik merkez ens- titüsünün çıkardIğı dikkate değer bir raporu bildiriyor. Bu rapor İtalyanm dışarısında yaşıyan İtalyanların, İ - talyan nüfusunun dörtte birini teş - kil ettiğini göstermektedir. Son bir yayım, dokuz buçuk milyon İtalyanın 1900 danberi Oİtalyayı bı - rakmış olduklarını meydana koymuş - tur. Tahmin edildiğine göre, bu yekü - nun sekiz milyonu (şimali ve cenubi Amerikaya, geri kalanı da dünyanın diğer yerlerine yayılmış bulunmakta- Almanya Habeş hâarbini fırsat bilerek Ilk iş olarak Memel'i ilhak edecek Paris, 16 (A.A) — Bu sabahki Paris gazeteleri, Nurenberg'deki nazi kong- resine büyük bir yer (ayırmaktadır. Piğaro diyor ki: “B. Hitler, Litvanya ve Memel hak- kında şiddetli tabirler kullanmış, hat- tâ, “tamiri kabil olmıyacak yakın ha- reketler,, tehdidini fırlatmıştır. İtal - yan - Habeş buhranının İlk vahim te- sirlerinin, o Avrupanın bu tarafında PA ŞAŞMADAN 17 EYLÜL — 1905 ep BR Japonyada müthiş sui kast teşebbüsü neticesiz kaldı Bütün kabine azasını öldüreceklerdi Tokyo, 16 (A.A.) - Röyter bildiri -f bine toplantı halinde yor: Siyasal, finansal ve tecimel şahsi - yetlerin öldürülmesi maksadiyle ku - rulan bir suikast teşkilâtı (o hakkında uzun malümat verilmektedir. Bu suikast plânı, 1936 yılında hü » kümet darbesinin yapılacağı günden bir gün evvel suikastçilerden 63 ta- nesinin tutulması sebebiyle tatbik o - lunama fıştır. Hükümet darbesi, ka- Yunanistanda rm 2 2 Ea Geneloy 3 ilk teşrine kaldı Atina, (Özel) — Eylülün 27 sinde yapılması evvelce kararlaş » trılan reyiâm işi Birinciteşrinin 3 üncü Perşembe gününe bırakıl» muştır, Başvekil Mösyö Çaldaris, ya - kınlarda Atinada bir nutuk irat e- derek halkı krallık lehine rey ver- meğe davet eyliyecektir. Bunu müteakip Harbiye bakanı Gene » ral Kondilis Selâniğe gidecek ve| yeden orada vereceği bir diyevde Make- donyalılara rejim (meselesinde kraliyet lehine rey vermek tavsi « yesinde bulunacaktır. Son günlerde rejim meselesi etrafında bilhassa kralirk lehinde mühim propagandalar yapılmak - ta ve kral atraftarları bu işte hum- mal: bir faaliyet göstermektedir - ler. Ayrışık partiler liderleri de ya- kında içtima ederek bu hususta takip olunacak hattı hareketi tes- bit sdetökler! "Faki Tibetâllı Mösyö Venizelos” #ön günlerde Paristen Sokolise gönderdiği bir Geçenlerde İrlanda sularında bir kaza olmuş, İngilizlerin 29000 ton. luk Ramillies sırhlısiyle dört bin tonluk bir Alman vapuru çarpış « nuştır. Çarpışmada her iki gemi de oldukça zarar görmüştür. Re « iken hükümet sarayının bombardımanı ile başlıya « cak ve ondan sonra suikastçılar diğer gahsiyetleri evlerinde ölürmeğe gide - ceklerdi. Tüze bakanı, 51 kişinin azıya teşeh- büs suçundan ve beş kişinin de adam öldürmeye teşebbüs suçundan muha- keme edileceklerini bildirmiştir. Suç- lulardan dördü tahkikat sırasında öl- müştür. | irva - Beykoz orman yangını 3 gün sürdükten sonrâ söndürüldü Üç gün evvel başlıyan bir orman yangını bu gece sabaha karşı söndürül. müştür, 25 kilometrelik bir sahayı ya- kan bu yangınİrva ile Beykoz arasında Prens Abbas Halim çiftliği civarında çık- müşter, Yangın rüzgürmn şiddetli bir su- rette esmesi yüzünden altı kola ayni muştir. Yangının evvelâ köylüler tarafından söndürülebileceği tahmin edilmiş, itfai- imdat İstenmemiştir, Fakat yangın altı kolda ilerleyince her taraftarı yardım istenmiştir. Yangında seksen jandarma, 25 itfaiye efradı, 60 asker, 500 kadar köy Hi çalışmıştır. 25 kilometrelik bir sa- hanm yandığı anlaşılmıştır. Yangının ne. den çktığı henüz analşılamamıştır. Tah. e Bir otomobil kazası Franiiz hastanesi doktorlarından Cemilin idare ettiği 1093 numaralı husu- si otomobil Tarlabaşında Sefer isminde birisine çarpmış, yaralamıtşır. Yarak hastahaneye kaldırılmıştır. *mektupta muhaliflerin takip ede »cekleri programm ana hatlarmı göstermiştir. simde çarpışan gemileri görüyorsunuz. g duyulacağını, çoktanberi tahmin edi- yorduk. Habeş meselesi, nereye vara» cağından hiç kimsenin ( bilemiyeceği bir hâdise silsilesinin başlangıcı ola- bilir, Paris, 17 — Bazı gazeteler Hit- lerin bir nutku ile Lehistan Harici. ye nazırı Bek'in Cenevrede söyle- diği nutuk arasında bir m'inase « bet görmektedirler, Pöti Pariziyen diyor ki: “Bu hâdisede sadece bir tesa « düf değil, Berlinle Varşova ara - Iskenderye açıkların- da manevralar İskenderiye, 17 — İskenderiye açık» larmda İngiliz donanması tayyarelerle birlikte manevralar yapmaktadır. Maltadan gelen hâberlere göre, ora» da da bir tayyare filosu gece mancvrala» nı yapmaktadır. Yirmi Ingiliz harp gemisi Atina, 17 — Yirmi büyük harp ge misinden mürekkep bir İngiliz filosu Na- varine gelecek ve büyük manevralar ya sında Sovyetlere karşı zımni bir) pacaktır. anlaşma görmek lâzımdır.,, Düzeltme Dünkü sayımızda çıkmış olan Emil Ludvigin bir yazısında “Her Maslak yolunda otomobil kazası Bugün saat on üç buçukta Maslak ne kadar Alman nüfusunun ancak | yalanda hafif savuşturulan bir otomobil yüzde biri Nobel mükâfatı verilen Almanla- rın yüzde yirmisini Yahudiler teş- kil etmiştir.,, Denecek iken “Al - manlara verilen yirmi Nobel mü - kâfatımı nüfusun yüzde biri olan Yahudiler almıştır, şeklinde bir cümle çıkmıştır. Düzeltiriz. nisbetinde iseler de kazasi olmuştur. 1070 numaral #hususi spor otomobi- * Ni Maslakta “Tamirat mütemadiye ganr- İm önünden geçerek Hacıosmana doğru gitmekteyken bir dönemeçte hirdenbire devrilmiştir. Araba, tekerlekleri havaya geslcek şekilde devrildiği halde içindeki. lere bir şey olmamış, ufak berecirle is- zay iatlatmışlardır. (50*) (1575)