17 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

17 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

HABER — - Akşem Postam Yenişekil ve kıyafetile Barbevler mükemmeliyetini bulmalıdır! devletin müessesesi, bu derece kötü bir| talebe kaydi başladı Devlet, bazan ileri sürükliyen, ba- zan da geriye doğru çeken bir teşekkül. dür, Meselâ, Sultan Hamit zamanında, millette bir ileri atılma gayreti vardı. Yenileşmek, değişmek isteniyordu. Lâ. kin, o zamanm devleti, kadınların açıl- masından tutunuz, Jâstik tekerlekli ara- ban kullanılmasına, Avrupada seyahat edilmesine kadar her şeye engeldi. Şimdiki manzara tamamiyle aksidir: Devlet, milletten ileridir... Bütün yeni- liklere o önayak oluyor. Halk da, ancak ayak uyduruyor. Hattâ bazan şaşırarak, bazan da homurdanarak yenilikleri tat- bik edenler vardır. e vi İşte, bu ileri götürücü şimdiki dev- let teşekkülümüz, bir hususta, kendi için, de, tenakus halindedir; Halkın kurduğu müesseselerden bile devlet dairelerinin çok geri kaldığı vaki oluyor. Sözü uzatmadan derhal söyliye- yim ki, resmi binaların rutubet ve küf kokan koridorlarından, bilhassa memur: ların yavaş, “yarın gel, öbür gün git,, ci muamelesinden, iş sahiplerine hizmetle- rinde bulunulacak birer yurtdaş gibi de- Zil de, başbelâsı birer musallât gibi mu- amele edilmesinden bahsediyorum. İşte, bütün Türk vatanının önüne geçip onu her har sikişe | ileri doğru çeken Kefkende Bir gemi battı tayfası boğuldu Kandıra 15 — Halil kaptanın idaresindeki dört tonluk Derviş ismindeki yelkenli Kerpe iskelesi açığında » fırtınadan. Yelkenlideki üç tayfa boğulmuş - tur, Ölen tayfaların cesetleri Kef: ken adası açıklarında aranmakta» dır, 20 pey. - apn genel nüfus Sayımı Sayım yurdumuzun her tarafında ayni günde yapılacak ve bir günde bi. tirilecektir. Bunun için herkes yalnız bulunduğu yerde yazılacaktır. Başvekâlet Statistik Umum Müdürlüğü Uyg yy Bir noktaya dikkat Okullarda öztürkçe- yi öğretmek gerek amma sözlükle değil Eski zamanda mektep kitaplarında arapça ve ibranice kelimeler Bol ol . duğundan, okuyan ve okuyacak olan Şocuklar, bu Arap ve İran sözlerini anlıyabilsinler diye, her kıraat parça. sının sonune bir sözlük ilce ( edilirdi, Bu tarzın yanlış olduğu zamanla gö rüldü. Mekteplerden çtkanlar gene de arapça ve ibranice öğrenmeden çıkı » yorlardı, Her yazildiği kitapta sonu- na konulan sözlüğe rağmen, meselâ Fikretin “Sis,, manzumesinde > geçen kelimelerin doğru masaını veren, yüz bir kişi bulunmuyordu... Bugün de ilk okul kitapları öz türkçe ile yazılacak, bunun böyle olması gerektir, ancak okullarda öz türkçeyi öğretmek için, yazılanların sonuna sözlük yapmak - tan fayda çıkmıyacağı, daha ilmi bir sistem tutulması noktasına dikket e. dilmesi şarttır sanıyoruz, A yy kırtasiyecilik içindedir. Birçok şeylerde inkılâplar yapılmış» mektebi Aybaşında açılıyor, Birçok kararsızlıklardan son - ra berberler mektebi nihayet Bi - br. Fakat, devlet, henüz kendi içinde| yinciteşrinin birinde açılacaktır. bu pek lüzumlu inkılâbı o yapmamıştır. Filhakika, Cümhuriyet devrinde kurulan daireler, eskileriyle, hattâ hususi mües- seselerle kıyas edilmiyecek derecede mü- kemmeldir, fennidir... Lâkin, bir de eskiden kalma daire- Mektebe talebe kaydına da baş - | lanmıştır. Yalnız bu defa berber- İ ler mektebinin büyük bir önemi (ehemmiyeti) vardır ve bundan evvel kurs şeklinde olan mektep- ler?!... Bunlar, istibdat devrinin geri çe- | lere hiç te benzememektedir. Ber- kici havasmı hâlâ taşımaktadırlar... Bo-! berler cemiyeti uğraşa uğraşa ni * ğucudurlar... Hiç bir inkılâbın hayat ve) hayet bu mektebi berber mesle » rici nesimi burada esmemiştir.. Devlet, kendi içinde esaslı bir deği- şiklik yapmak suretiyle, halka en bü- yük nümuneyi gösterecektir. Şimdiy. ğine hâkim bir vaziyete getirmiş- tir. Belediyenin de tasdiki üzerine kadar başardığı işle arasmda bu derim) artık bu mektepten çıkmıyanlar en hayırlılarından biri olacaktır. Yoksa, rejimimizin ruhu muazzep| berberlik berber dükkânı açamıyacak ve yapamıyacaklardır. olmaktadır. Çünkü şekli bakım nasıldır:| Mevcut berberlerin de behemehal Göbeğine kadar sakal koyuverip aba,| berberler mektebinin tertip edece- kavuk, potur, çedik papuç kullanıyor.) ği imtihanlara girip muvaffak ol- Bu kıyafette bir adamın elinde bir de f0-| ması şarttır. toğraf makinesi var... (Teşbihim içinde, bu fotoğraf makinesi yeni dairelerdir.) Fakı", böylelikle, uslüpsuzluk büsbütün göze çarpıyor. Yeni ruh, yeni şekil ve kalıpla mü- kemmeliyetini bulmalıdır. (Vva-N0) Bursada bir soygunculuk Adamcağızın 1800 NMrasımı aldılar Bursa 16 — Pazarcıkla Kara-! köy arasında. üç silâhlı adam yol an “ambarlar ve parmaklıkları kaplı - Ml Bursadan Eskişehire gi- Bu vaziyt dolayısiyle son za » manlarda şehrin muhtelif yerle - rinde dükkân açmak için yapılan cemiyetinin işareti üzerine bele - diye tarafmdan reddedilmiştir. Şimdiye kadar imtihana gel - memiş olan berberler de imtihana gelmeğe icbar edileceklerdir. vik Galata rıhtımının parmaklıklarına tel çevriliyor Liman Genel direltörlüğü, saç yan saç levhalar kalktıktan sonra harice karşı açık kalan “Galata den iki otobüsle on yük arabasını | rıhtımı parmaklıklarnı telle kap- durdurmuşlar ve yolcuların üzer- lerinde bulunan paraları almış - lamağa karar vermiştir. Bu suret. le kaçakçılık ihtimallerinin önüne lardır, Alman paranın 1800 lira| geçilmiş olacaktır. kadar olduğu anlaşılmıştır. Parmaklıklara tel çekilmeğe Haydutların Karaköyde de -| yakında başlanacaktır. ğirmenini satan bir zatın Bursa - dan Eskişehire gitmekte olduğunu haber aldıkları için yol kestikleri söylenmektedir. Hırsızlar takip &- dilmektedir. KP SN Istanbulda yeni mek- tep ve şubeleri İstanbulda bulunan Kültür Ba- ——— Avrupaya talebe gönderiliyor Türkiye Berlits mektepleri Ge- nel Direktörlüğü her sene kendi talebesinden bir Türkü Parise tah- sile gönderecektir. Mektep, bunun için bir müsabaka açacaktır. Bütün seyahat ve tahsil mas- kanı Saffet Arıkan, mektepsiz ka| rafları Paris Berlits mektepleri i- lan talebeye mektep bulmak için) dare reisliğine ait olacaktır. İlk yaptığı çalışmalarda müsbel son-| talebe 1936 Eylâl ayında hareket luklar elde etmiştir. Verilen kararlara göre yeniden edecektir. Bu vaziyet Ankara ve İstanbul! açılması kararlaştırılan üç orta o-| Kültür Direktörlüğüne resmen bil.! kulda mümkün mertebe fazla şu.' dirilmiştir. be açılacak, ve az talebesi olan Çamlıca kız orta okuluna da bir miktar talebe yerleştirilecektir. e Bir otomobil kazasında 2 kardeş yaralandı Kızıltoprakta odun deposu sahiple- rinden Ali Avni ile kardeşi Hamdi ev- velki gün otomobille Alemdağına &i - derlerken önde giden bir o otmobile çarpmamak için yapılan bir manevra esnasında otomobil sol taraftaki hen- değe devrilmiştir. Bu devrilme neti- cesinde Ali Avni yüzünden ve gözün - den ve vücudunun muhtelif yerlerin. en yaralanmıştır. Hanidinin ise dı - şarda yarası yoksa da belinden aşağı- sı tutmamaktadır. Başka bir otomobil le Zeynep Kâmil doğum evine kaldırı. Tan yaralılardan Hamdi dün Cerrah - paşaya kaldırılmıştır. on beş kadar müracaat berberler alıkçılar anlaşıyor Fiatları bir kararda tutmak istiyorlar Ucuzluk olnıaması için fazla balıkları denize dökecekler Boğazlar ve Marmara balıkçı: ları başlıca ulusal mahsulelrimiz» den olan ve birkaç yıldır esaslı ihraç maddesi haline gelen balık- larrmızın fiyatlarını sık sik görül- düğü üzere düşmekten korumak için bir birlik yapmağa karar ver. mişlerdir. Bu birliğe bütün oltacı- lar, ağcılar, alamanacılar ve dal- yancılar girecektir. Bir “Satış birliği,, mahiyetin - de olan bu birliğin nizamnamesi hazırlanmıştır. Birlik için kabul edilen gaye, muhtelif mevsimler - de çok balık çıktığı zaman fiyatı | düşürmemek, ihraç imkânlarını aramak ve istihsali ihtiyaca göre tanzim etmektir. Birlik, bunun için de fazla ba- İk çıktığı zaman ofise müdahale ederek derhal istihsali durdura - cak ve fazla çıkan balıkları deni- xe döktürecektir, Şimdiden tekar- rür eden torik fiyatı en aşağı yir- mi beş ve palamut en aşağı beş kuruştur. Fakat bu kararı şehirlinin menfaati ve halkın gıdası bakı - mından belediyenin nasıl karşılı » yacağı malüm değildir. Emniyet âmirleri MNUSUSİ bir tahsil görecekler İç İşleri Bakanlığı yurdun em: di Birinciteşrinde Ankarada mü - niyet işlerinde yüksek mevkiler a-| sabaka imithanı yapılacaktır. lacak âmirleri özel (hususi) bir şekilde yetiştirmek ve bunlara lâ- xn olan evsafı esastan verebil - mek için çok önemli (mühim) bir karar vermiştir. Bu kararın ilk tatbikatmdan o- larak bu yıl liselerden çrkan tale- be arasmdan müsabaka ileon genç seçilecektir. Bu gençler Em » niyet genel direktörlüğü hesabma Ankara Hukuk mektebinde üç yıl- ik bir tahsile tabi tutulacaktır. Bu tahsil Emniyet genel direktör- lüğü ve Ankara Hukuk mektebi rektörlüğünün nezareti altında o- lacaktır. Her yıl sonunda her talebenin o yılderslerden aldığı notlar ve profesörlerin ahlâk bakımmdan kanaatleri incelenecek ve matlü « ba uyğun bulunanlar tahsile de - vam edeceklerdir. Bunlar hukuku bitirince yüksek emniyet âmirliklerinde vazife ala. caklardır. İmtihanda muvaffak olan on kişi hukuka alınarak tahsile baş mr İryacaklardır. sinmemeim seniii hari Devlet demiryolları yeni tesisat yaptırıyor Bayındırlık Bakanlığı Devlet » demiryolları için Sivasta büyük tesisat vücuda getirmek için ha - zırlığa başlamıştır. Bundan son - ra Devlet demiryollarının “Tamir ve cer merkezi,, Sivas olacak, fa- kat Eskişehir atelyeleri de yerin » de duracaktır. Sivasta yeniden büyük cer a « telyeleri kurulacaktır. Bu atelye « ler bir mülyon 380 bin liraya çıka- caktır. e Boksör Fahrettin Türkiyenin kıymetli boksörle- rinden Muhiddinden aldığımız bir mektupta, mensup bulunduğu Beşiktaş klübünden istifa ettiğini Bu gençlerin seçilmesi için ye - bildirmektedir. ŞEHRİN DERDLERİ Seyyahların aldığı fotograflar Şehrimize gelen seyyahların bir fena âdetleri var, Yolda çirkin bir manzara, yıkılmış bir duvar, çıplak, üst başı yırtık ve PİS bir çocuğa suratı kapalı bir ka - dına rastladılar mı, hemen resmini çekiveriyorlar, Ben şahsan bu gibi nianzaralara beş altı defa rastladım, ve elimden geldiği kadar fotoğraf almalarına mâni oldum. Bilhassa şehirde yalnız başına ikişer, üçer ve ya - yan dolaşan seyyahlar bu işi yapmaktadırlar. Bundan başka Çeçen sene İranda bulunduğum si - ile karşılaştım. Altı kişiden mürekkep ve bir devriâlem (seyahati filmi çeken bir rada da şöyle bir hâdise Alman heyeti Türkiyeden oiomobille larin Türkiyede çektikleri film kutularının birinin üs- tünde: gelmişti. Bun - ların plusal dansı, cümlesini okudum. Anlaşılan bun - ların Türkiyede başı boş gezerlerken: rastladıkları bir- kaç örtülü kadınla dilenci, çıplak çingene çocukların filmlerini almışlar. Şimdi manzaraları diye filmlerine koyacaklar, Bütün bunların aleyhimizde ne derece fena pro - pagandalar yapacağını söylemeğe lüzum görmüyorum. Memleketimize gelen seyyahların bu derece bası boş bi- takılması doğru değildir. Mademki böyle fena huylu seyyahların bu şekilde çirkin man - zara resimlerini almalarına mâni olmıyor, hiç olmaz - sa gençlik ve halk buna mâni toğraf ve film çekmek istiyen seyyaha nazikâne ihtar « da bulunmalıdır. Yahut memleketten çıkarılan fotoğ « bunları Türk ve Türkiye polis kuvvetleri olmalı. Bu şekilde fo - raf ve filmleri bir sansürden geçirmelidir. “Türkiyede çekilmiş örtülü kadınlar, çıplak çocuk- SERTOĞLU gameniznüz Ölmez ies added