17 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

17 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

© İngiliz ordu endişe uyandırıyor “Değil imparatorluğu, hattâ adalarımızı | muhafaza edecek derecede yetişmiş askerimiz yok!,, Mecburi talimler taraftarları böyle propaganda yapıyorlar İngilterede asker kuvvetinin azlığından şikâyet eden muhafa - zakâr mecmualardan “The Satur- day Revicw,, “İhtiyarlamaya bı - rakılan bizler,, başlıklı bir yazıda A. A. Edwards ezcümle diyor ki: “Mütareke imzalandıktan beri aşağı yukarı on yedi yıl m Harbin ilk yıllarında hizmet et. mişvolanlar, bugün hemen fili hiz- mete yaramıyacak derecede yaşlı. dırlar. Gerçe büyük harbe, daha on sekiz, on dokuz yaşlarında gir: ! müş efrat var, Fakat erkeklerin ek.| serisi bugün kırk beşle elli arasın- dadır. Şu halde son harbin muha.| tiplerinin yeri nasıl tululazak!7?.,, Muharrir (o böylece, gençleri| mecburi bir talime tabi tutacak yollar arıyor. Her bafta bir iki ak- | şam talimden sonra on beş gün! kadar da sıkı tatbikat sahasmda| çalışmakla, gençlere birinci sınıf! beden terbiyesi verileceğini ve di. siplin denen şeyin manası öğreti- lebileceğini yazıyor. Ve gençlerin | bu iş için serbest bırakılmasını te- | min edecek bir lâyihanm bile par-! lâmentoya verilmesi mümkün el. | duğunu söylüyor. Ayni mecmuada Binbaşı G. H. Redde daha şiddetli bir yazı ya » zarak şunları söylüyor. “Hükümet Süveyş : kanalında ve Suğanda Habeş hududundaki! İngiliz meslastlerini korumak - çin on tabur daha göndermek za:| ruretine düşse kimbilir: ne ola. cak!? Bugün ordunun yükü, büyük harpten evvelki zamanlardakin - den daha ağırdır. Bununla bera- Yugoslavyada yeni bir parti * Belgrad, 16 — Yugoslav halkçı partisinin bir toplantısında Ho - diera ulusal birliğin programımı i- "zah etmiş ve bu arada; “Bizim için bir Hırvat mesele - si yoktur,, demiştir. Bu toplantı esnasında bir takım kargağalıklar olduğu ve on kişi . nin de yaralandığı haber vetilmiş. #r. Toplantıdan sonra partinin teşkilâtı olan “Mavi gömlekliler,, Belgrad sokaklarında bir geçit resmi yapmışlardır. Çak eml Kızıl ordunun manevreleri Moskova, 16 (A.A.) — Kızıl - ordunun Kief bölgesindeki manav- raları, kızıl tarafım motörlü kıta- ları ve tankları tarafından mavi tarafm sargı ve imha edilmesiyle bitmiştir. l ——— Kastamonide yangın * Kastamonu, 16 — Dün gece çi! Kan bir yangında Gemi köyünün! 32 ewinden 22 si, Karaboy Meh - met ile onu kurtarmağa uğraşan “eği ve bunların çift hayvanları tamamiyle yanmıştır. Köylülereşyaalrını kurtarama- ; , dıklarından çıplak kalmışlardır. sunun alığı ber binlerce efrat eksilerek ordu zayıflamıştır. Görünüşe bakılırsa, kısa bir zamanla, yalnız imparatorluğu - muzu muhafaza için değil, Britan- ya adalarını korumak için çarpış- mağa mecbur kalacağız. Ordunun ise, bugünkü kuvvetiyle, bu iki iş ten'her hangi birini yapabilece - ğinden ümit yok... , “Bugün her ağızda “Harp,, ke. limesi dolaşıyor. Her yerde bir ra- halsızlık var. Çindeki haydut ve kommünizm hareketlerini baslıran uluslar kurumu değil, Japonyanın zorlu elidir. Bizim en çok hücuma: maruz hududumuz olan şimali şarki Hindistan hududu hâlâ de - vamlı bir dikkat istiyor. Avrupa, faaliyette bir volkan halindedir. italya, bizim Hindei - halindedir. İtalya, bizim Hindis - tan, Çin, Malatya, Mısır, Sudan ve Maltadaki ve diğer bütün garni - zonlardaki kuvvetlerimizin sekiz misli askeri silâh altında tutuyor... İmparatorluk ve ulus tehlike - dedir. İngiliz ordusu bugün küçük bir polis kuvetidir. Her zamankin- den daha küçük bir kuvvet... Bu- Bunla beraber imparatorluk ve o - Dün maxası altındaki topraklar 1914 tekinden daha geniştir. “Kaybedilecek bir dakika yok- tur. İngiltereyi idare ederler sul - hü terviç edeceklerse, harbe ha - zırlanan bir dünyada müessir ol- mak ve lâzımgelen ağırlığı haiz bulunmak zaruretindedir. İngilte- renin sağ eli kuvvetli iyi yetişmiş ve meern bir ordu olmalıdır.,, “Hinddeki isyanı bastırmak için Ciddi tedbirler Lodra, 17 (A.A.) — Resmen bildirildiğine göre, Peşaver mın - takasında sükünun ve barışın kati olarak temini için Hindistanm ba- tı kuzayı hududuna üç piyade ala- Yı ile tayyareler gönderilmiştir. PA Eğer yürürse Ingiliz kralı da Talimata uyacak | Londra (Özel) — İngilterenin nak. Yiyat bakanı, yeni hazırlattığı sokak- ta yürüme nizamnamesini on beş mil. | yon »üsha olarak bastırmış ve bir ta- nede krala vermiştir. Kral, #yağı yere bastığı takdirde bu nizamnameye göre hareket etmek mec buriyetindedir. Otomobil « çarptı yaralı daimi encü- men azasından Hayrininrefikasıdır Bu sabah Aksarayda Valdeca- miinin önünden süratle giden ve numarası tesbit edilemiyen bir o- tomobil, oradan geçmekte olan daimi encümen azasından Hayri. nin refikası Bayan Neyire çarp - mış ve muhtelif yerlerinden yara. ianmasına sebep olmuştur. Yaralı Haseki hastahanesine kaldırılmış- tır. İşe zabıta el koymuştur, şoför aranmaktadır. HABER — Akşam Postası üç yaralama vak'ası Dün gece üç yaralama vakası ol - muştur: 1 — Üsküdarda Fıstıklıda Sarı Gazi cadesinde beş mumarada oturan Mürsel oğlu Mehmet Salâhi ile Isma - il dün gece Fıstıklıda sevinç gazino - sunda tavla oynarlarken Oaralarında kavga çikmış, Mehmet Salâhi gazoz şişesini İsmailin başına vurarak ağır. gurette yaralamıştır. Yaralı Zeynep Kâmil hastanesine kaldırılmış, suçlu yakalanmıştır. 2 — Kantarcılarda Sabunhane s0 - kağında oturan oYordanla arkadaşı Koço ismindeki çocuk din gece Balık. çılar sokağından geçerlerken arala - rında kavga çikmış, her iki çocuk ça- kılarım çekerek biribirlerini muhtelif yerlerinden yaralamışlardır. 3 — Kuzguncukita Paşalimanı sell desinden geçen İnek arabacısı Ahmet eskidenberi arası açık bulunduğu is bacı Kâzımla karşılaşmıştır. Iki ha -| sım rastlaştıkları yeri kavgaya müsa- it bulmuşlar ve hemen © yerden birer taş kaparak dörüşmeğe başlamışlar - dır. Bu çarpışma on dakika kadar | silrmüş, İki arabacı taşla biribirlerini | muhtelif yerlerinden o yaralamışlar - dır. Peştedeki cildiye kongresine Dektor Osman Nuri gitti Peştede yapılacak cildiye konferan- sına hükümet namına murahhas ola- rak Haseki hastanesi cildiye müte - hassısı doktor Nuri Osman Eren ev - vekil gün hareket etmiştir. bm Uluslar Kurumunda Rek ve Litvinof Cenevre, 16 — Uluslar Kurumu kon- seyinde Lehistan delegesi Bek, Litvi - nof'un geçen sefer iki taraflı anlaş - maları ve buarada (Lehistan tenkit yollu söylediği sözlere mukabil cerap vermiştir. Fakat Titvinof bu sözlere cevap vermediğinden bir hâdise çık - mamıştır. ee Festivalciler çelenk koyacak Festival için şehrimizde bulu - nan heyetler bugün saat 16 da tö- renle Taksim âbidesine çelenk ko- yacaklardır. Marangoz aranıyor Mobilye marangozu aranıyor. Boş - ta olanların Gafatada (o Adalet handa Marangozlar cemeiyetine hemen gel - meleri, aaa aa KEZ KEGEL: / Taksim Berediye Bahçesinde i ği |* Herakşam yeni operet heyeti MUHLİS KABAHADDIN ve Süreyya Opereti i Artistleri tarafından | SON ALTES Fantezi operet 3 perde ii 17 EYLUL — 1885 Kayseri kombinası- nın açılış töreninde Kayseri, 16 -— Kayseri korabi-! nast bugün büyük törenle açıldı. İ Tören ilk defa fabrika işçileri na- i mına söylenen bir nutukla başla - dı. Nutuktan sonra bütün amele on yıl marşını söyledi. Halkevi başkanı Naci bir söylev verdi. Bü- yük kombinanm altm anahlarını getirmiş olan heyete teşekkür etti. Sovyet heyetinden Gordiyef fab - rikadaki Sovyet mühendisleri ve işçileri namına bir söylev söyledi. Sözünü Türkçe olarak “Yaşasın Türkiye Cümhuriyeti,, diye bitir- di. Ekonomi Bakanı Celâl Bayar, söylevini verdi. Bundan sonra iş- çiler üzerlerine düşen vazifeleri canla başla çalışarak başaracak - larma şerefleri üzerine ve hep bir ağızdan söz verdiler ve bir geçit resmi yaptılar. Kombina gezildi. Ve öğle yemeği yendi. Öğle ziya - feti çok meşeli geçti. Yemekten sonra spor müsabakaları yapıldı. Ankara ve İstanbul davetlilerini getiren tren gece 24 te Kayseri - den ayrıldı. Ekonomi Bakanı Celâl Bayar sik sık alkışlanan nutkunda yumla- rı söyledi: — Hükümetimizin birnici beş yıllık programında önemli ye- ri olan bu fabrikanın açılış töreni» ni yapmakla büyük bir zevk duyu- yorum, Endüstrileşme programına memleketin umumi varlığını kül halinde ifade eden ve ulusumuza refah vermek için açılan esaslı bir ! adımdır. Bu program memlekette iş hacmini arttıracağı gibi larım sahasında da iptidai maddeleri - mizin kıymetlenmesinde mühim rolü olacaktır. Sadece tarım sahasmda çalı - şan memleketlerin âktbetlerini gö- rüyoruz. Şu veya bu noktaya bağ- lanrrken ham maddeci kalmak lâ- zım mıdır, değil midir? münaka- şasına girmek benim nazarımda ahmaklığın ta kendisidir. Biz endüstrimizi tarımdaki te- rakkimizle beraber ahenkli olarak yürütmek suretiyle medeni saha - da büyük bir tekâmül gösterece « ğiz. Türkiyeye ithal olunan yaban. cı maddelerin başında en kata - rik rakam olarak dokuma gelir. Programımızda dahil olan Bakır. köy bez fabrikasmı geçen yıl aç - tık, Ikinci olarak Kayseri kombi - masmı açıyoruz. Birkaç ay sonra Ereğli kombinası işlemeye hazır bir halde bulunacaktır. Fakat ar- zularımız O bu kadarla bitmiyor. rı mutlaka memlekette istihsal et- mek azmindeyiz. Bunun içindir ki, Malatyada da büyük bir kombina kuracağız. Yalnız şekerde olduğu gibi pamuklu meselesinin de bir - kaç yıl içinde halledilmiş olacağı- nı müjdelemekle bahtiyarım, Yurttaşlarım size de tavsiye e- derim. Bu büyük devlet kurumu - mu seviniz. Bunun başında bulu - nan ve çalışanları takdir ediniz. Çünkü kendileri memleket namı- na takdir edilmeğe lâyıktırlar.,, BiRiK TiİREN RAHAT-EDER şana SAYANLAR Büyük bir fırsattan istifâde ediniz Bevoğlunda İş Bankası karşısında COŞKUN Manifatura Şirketinin tastiyesi dolayısiyle Bütün yünlü ipeklive pamuklu kumaşlar 16 Eylül Pazartesi günürden “tibaren Fevkalâde Tenzilâtlı Fiyatlarla Satılacaktır. Bir ziyaretle emin olacaksınız. Bütün satışlar maktu fiyat TURKİYE ZIRAAT SANKAĞI Dara