18 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

18 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

a A MMA HABER — EE Postas İngi iliz Amira! gemisi sie iskenderiyeye gidiyor Habeş Imparatorunun kızı has- ta bakıcılık öğreniyor imparatorun teftişi Adisababa, 18 (A. A.) — Röy. Habeş İmparatorunun küçük kızı, ter Ajansı âytarmın sandığına Şi hastabakıcılığı öğrenmeğe başalmıştır. Habeşler İtalyaya karşı Italya parasile harp edecek parası ile İtalyanlar 1896 senesinde Habeşis- tanı istilâya kalkışıp Adova'da hezimete uğradıktan sonra, Habeş hükümetine 10 Habeşler İtalyanlara karşı İtalyan! harbedeceklerdir. re, harp patladığı takdirde, impa rator, genel karargâhmı Adisaba, bada kuracak ve uçak ile bütün Habeşistanı teftiş edecektir. Habeş hükümeti önemli mik - tarda benzin stokları satın aldı - ğından, Habeşistanda benzin fi .| nuy: wilyon altn hiret tazminat vermişlerdi! yatları yüzde otuz nisbetinde yük Bu hazine şimdiye kadar dikkatle mu- selmiştir. hafaza edilmştir. Her yeni imparator İtalyanlar Afrikaya hastalık mütehassısı gönderiyor Londra, (Özel) — Sıcak mem» leketler hastalıkları üzerinde ih - tısasr olan ve Londrada bulunan İtalyan doktoru Sir Aldo Kastel - lini ağustosun birinden itibaren şarki Afrikadaki İtalyanların sıh- hat işleri başına geçirilmiş bulu - ör. Kendisine genel ispekter (mü - fettiş, enspektör) sıfatı verilmiş- tir, Loyd 18 EYLUL — 1935 Core italya, Almanya .e Fransanın çok girift “Matolinfnin, gittliçe dişleri gözü küyor, Birkaç gün içinde bu dişleri Ha- beş gırtlağına sokmak niyetinde olduğu siyasasını Pek anlaşılıklı anlatıyor Fransız başbakanını “zecri tedbirlere ya- naşmaktan gayet ustalıklı surette kaç- muş,, olarak gösteriyor. Vaziyetten çi- Pi Eğer şimdi harp patlarsa,| kan en tehlikeli netice şudur ki, İtalya, nârelere kadar uzanacağını, ve ne gibi| ikinci tefsiri kabul ediyor. neticeler doğuracağını kimse tahmin ede mez.,, Bu iki cümle Loyd Corcun 8on ver- diği bir söylevden alınmıştır. Loyd Corç şöyle devam etmiştir; Benim bu söylevi tefsirim ne olursa olsun ehem- miyeti haiz değil, fakat İtalyanın vazi- yeti yanlış anlamaması çok önemlidir. Beni en çok ilgiliyen (alâkadar «- hal | 09) devletlerin bir karara gelmek husur “Eğer uluslar kurumu bu işi halle- i sundaki gecikmeleridir. Bunlar, hareket tahta çıkarken “bu parayı ancak İtalya. HAMMER demezse, armulusal bir büro haline ge- ya karşı bir tecavüz vukuunda kullanma. ğa,, ahtetmişlerdir. İngiterenin Akdenizdeki filosunun sayısı Bazı imparatorların şahsi servetin- Kahire, 13 (A.A). — Elehram ga - den de eklenmek suretiyle epey bir ye- kün tutan bu paralar, altın ve gümüş ha- linde gizli bir yerde gömülüdür... ieşler komisyonu üçler konfe- ransının teklifini tekrarlıyacak İtalya - Habeş işini tetkik eden beş- ler komisyonu — anlaşıldığına bundan bir ay evvel Pariste üçler konfe- ransının hazırladığı teklifleri biraz daha genişletmiş olarak İtalyaya sunacaktır. Fakat bu defa bu teklifler uluslar kurumu delâletiyel sunulacaktır, Beşler komitesi tâli beşler komitesinin yaptığı tetkikler neticesine göre, raporunu hazır lamıştır. Rapor, Habeş hududunun düzeltil mesi, polisin tensiki ve ekonomik danış zetesi, İngilterenin Akdenizdeki kuv- vetlerinin 144 parça harp (gemisine baliğ olduğunu yazmaktadır. Bunla - rm 28'i İskenderiyede, 20,i Filistinde 6'sı Süveyşte, 20'si Adende ve 70'i Ce- belüttariktedir. göre — | Mrs yyyyy Fransız matbuatında büyük bir bedbinlik ve Inkisar Paris, 18 (A. A.) — Gazeteler, Beşler Komitesi (o görüşmelerinin sonucunu ve Romanın cevabmı sabırsizlık ve endişe ile beklemek maların neler olacağının tayinini ileri sü. ii recektir. İmparatorun hakimiyeti tanma- cak ve İtalya, uluslar kurumu idaresinde) İN Habeşistanda ılâhat yapılmasına me. mur edilecektir, deniyor. Bu teklifler reddedildiği takdirde u- uluslar kurumu konseyi derhal heyeti u- mumiyeyi haberdar edecek ve uluslar Lavalin yeni bir teşebbüsü #0 ÖKEEA diline örer. Franerr baleanr Laval beşler komitesinden çıktıktan sonra İtalyan delegesi Baron Aloizi ile görüşerek uzlaşma hususunda son biri teşebbüste daha bulunmuştur. İngiliz kabinesinin toplantısın- dan çıkan netice donanmanın hareketi! İngiliz kabinesi bir toplantı yapmış ve bu toplantıdan şu netice çıkmıştır? Deniz bakanlığı, Akdenizdeki İngi- liz donanması kumandanlığına bazı emir- ler vermiştir. Bu emirlere göre, Akde- niz donanmasının amiral gemisi Kuvin| Elizabet hemen İskenderiyeye gidecek. tir. 26 krüvazör ve üç torpitodan mü « rekkep bir filo da eylülün 27 sinden ilk teşrinin 15 ine kadar muhtelif Yunan li lâmat verilmiştir. Yunanistana gidecek olan 29 parça İngiliz harp gemisi Agros- Habeşlerin gösterisi Adisababadan alınmış hususi bir ha! bere göre, orada beş bin kişinin iştiraki. le bir gösteri (nümayiş) yapılmış ve halk imparatorun sarayına giderek “artık hü- cum emrini veriniz!,, diye bağırmıştır. Habeşistanm eski Roma işgüderi, Eritre ve Somali hudutlarında yapılan tahşidatı gözden geçirmek Üzere orala- ra doğru hareket etmiştir. Eski Habeş işgüderinin orduda mühim bir kuman- danlık alacağı anlaşılmaktadır. İtalya ve Fransa Fransız Dışbakanı Lavalin uluslar kurumu prensiplerine sadık kalacağımı ima eden son söylevinden sonra İtalya- mın ileri gelen gazetelerinden “Gionle Ditalya,, da Gaydo isimli muharrir de- mektedir ki: Laval, uluslar kurumu misakına faz- Ia bağlanmaktan gelecek şüpheli istifa- deelri iyice ölçmelidir. İngilizler Maltadan çekiliyor Malta, 18 (A. A.) — Yüzlerce İngiliz kadını ve çocuğu ve bil - hassa Maltada bulunan asker ve deniz efradı aileleri İngiltereye gitmektedirler. p Vehip Paşanın eski bir resmi tedirler. İtalyan - Habeş anlaş - mazlığının obaşlangıcından be- ri gazeteler hiçbir zaman bu de rece bedbinlik göstermemislerdi. İngiliz - İtalyan ihtilâfının yakm. da İtalyan « Habeş anlaşmazlığı » na katılmasından korkan Petit Parisien gazetesi diyor ki: “Roma'nm tehlikeli bir oyuna giriştiğini (gösterecek sebepler vardır. Arsıulusal durum yıllar - danberi bu kadar gergin ve bu ka- dar ağır olmamıştı., Figaro diyor ki: “Uzun zamandanberi devam e. den durumun sonucu yaklaşmak - tadır, Cenevre'de dolaşan yayın - tılara inanmak ve delegasyonların gösterdikleri nikbinliği nazarı iti- bara almak gerekirse, bu sonucun çok feci olması muhtemeldir.,, İngiliz harp gemilerinin Akde. nizdeki faaliyetinin Cenevrede uyandırdığı heyecanı kaydeden (Oeuvre) gazetesi diyor ki: “Görülüyor ki, Cenevre, Roma- da toplanan Bakanlar Konseyini İtalyayı Uluslar Sosyetesinden çekecek bir kuvvet olarak telâkki etmektedir.,, Birçok defa İtalyaya karşı dost. İuk göstermiş olan mutedil (Or - dre) gazetesi diyor ki: “İtalyan - Fransız ittifakını lü. zumlu bulan birçok Fransızlarm, Fransada kendisine karşı biraz mukavemet gösterilince Musoli - ni'nin Hitlere doğru dönmesinden hiddetlendiklerini gizliyecek de - ğiliz. Ne kadar büyük siyasa ada- mr olursa olsun, B, Musolini son meselelerde gereği gibi hareket et İ nacağım. Belki de vurulur ölü - İtalyan doktoru, muvakkaten Romadan çağırılmıştır. NOT: — Bu zatın aslen İtal - yan olduğu isminden de bellidir. Habeşlerm Japon eiçis! Londra, (Özel) — Tokyodan gelen bir habere göre, Habeş mü- messili Biru, Japonyaya varmış ve derhal Kobe şehrine hareket etmiştir. Verdiği bir diyevden, Japonyada Habeş Elçiliği tesis et- meğe gittiği anlaşılmaktadır. Ja - lecektir, Fakat adalet prensipi üzerine) gecikmesi değil, harekete geçmeği tm #avvur hususunda gösterilen bir gecik- hak ve sükünu tecssüs edebilir bir cemi- medir ki, farklı bir şeydir. yet olmaktan çıkacaktır. Fransa başbakanı da bir söylev ver.! di. Bunun İçin ne söyenebilir? Ben kendi hesabıma &ğer bu söylev, manası itibari- riyle muhtelif istikametlerde tefsir edil. meseydi daha memmun çacaktım. naştığı şeklinde tefsir ediyor. Ayni de- recede masum olan diğer bir sınıf İse, ponyada bir sene kadar kalacak -| sw tır. Japonya da, Habeşistan için cephane almağa ve istikraz yap - mağa geldiği havadisini yalanla - miştir; Muharip bir Habeş karı koca Londra, (Özel) — Habeşista - nın Ögaden mıntakasında safı harp kumandanlığı kendisine ve- rilen General Habte Mikael cep - heye karısiyle birlikte giderken demiştir ki: “.— İlk müdafaa safında bulu - rün, İmparatoru ve'döstlarima |” veda ettim; Ölümden korkmuyo - rum.,, mize törenle 25 eylül çarşamba günü, yur - dumuzun havadan korunmasını sağlıyacak hava filomuza yeniden eklenen 26 tayyareye ad konma töreni yapılacaktır, Şehrimizde Abdurrahman Na - cinin aldığı üç tayyareye ad kona- caktır. Buna ait program hazır - lanmaktadır. Çarşamba günü sa « at onbeşte davetliler Yeşilköye gideceklerdir. Orada söylevler söylenec şi Kli Vali ve Be liye Rl Muhittin © Üstündağ, ikincisini Parti Başkanı Hilmi, üçüncüsünü Bu Habeş Generalinin karısı|... da Habeşistanın en zorlu muha - riplerinden sayılmaktadır. Ve ko- casiyle birlikte harp safında dö - vüşmek niyetinde olduğunu söy - lemiştir. İtalyanın Trablus kuvveti Londra, 18 (A.A.) — Daily Te legraf gazetesi, İtalyanm Trablus daki kuvvetlerini 70.009 asker va 375 uçak olmak üzere tahmin et- mektedir, Yeni sevkiyat Roma, 18 (A, A.) — 1500 ne - fer taşımakta olan (Nazario Sau- ro) gemisi doğu.Afrikasına hare- ket etmiştir. Bir ayda 82 vapur Asmara, 18 (A. A.) — Geçen ay içinde Eritre limanına 82 va - pur ve $8 yelkenliden 120.371 ton eşya ve 24.171 kişi çıkarıl - mıştır. NOT: Şarki Afrikaya gidenler bu hesapta yoktur. Vehip paşanın sözleri Habeş ordusunun Cicika'da bulunan eenüp ordusu erkânıharbiye reisliğine! geçirilmiş olan eski osmanlı paşalarından Vehip, Fransız Pöti Parizyen gazetesi muhabiriyle konuşurken demiştir ki: “Habeşislana karşı ciddi harekâta girişmek için yarım milyon askere ihti- yaç vardır. İtalyanlar böyle bir kuvveti neyle besliyecekler? “İtalyan Somalisinde şu anda 20.000! İtalyan, yani beyaz insanlardan mürek- kep kıtalar ve tahminen 20.000 yerli as- ker vardır. İtalyanların böyle bir kuvvet K, faydalı şekilde hareketler yapması na- "il olur?,, Eski Osmanlı paşalarından Vehip, bir de şöyle söz etmiştir: “Hiç bir zaman peygamberlik iddis- sına girişmedim. Fakat sanırım ki, fa- şirmin mezarı Habeşislanda kazılacak- tar.-,, Vehip, baskınlar tertip etmiyece-, inden, bu gibi hareketlerin faydasız ol; duğundan, fakat isterse Valval'i ve ona benzer başka mevkileri yarım saat İçinde alabileceğini söylemiş, fakat şunu ilâve etmiştir: “Alırım amma, neye yarar?,, Habeşistanın cenup öephesinde, bir şeyden korkusu olup olmadığı sorgüsuna| da: “Hayır, olmamasına rağ. men harbe hazırız,, demiştir. Italyadan geçen Postanın intizamı bozuldu Londra, (Özel) — Maltadan gelen haberlere göre İtalyadan geçen posta yolu üzerinde dikka- te değer şikâyetler vaki olmuş - tur, Maltadan İngiltereye ve İngil - tereden Maltaya, İtalyadan geçe - rek, giden bazı mektuplar yerine varmamaktadır. Salâhiyetli makamlar, başka bir yol seçmenin muvafık olup ol- mıyacağını düşünmektedirler. SON DAKIKA Musolininin son süz- lerine dair Daylitel- grafın makalesi Musolininin nutkunu tefsir eden “Daily Telegraf,, gazetesi İtalyan Başbakanın siyasasında elân bir değişkilik olmadığını, ve hiçbir suretle İtalyanm Habeşistandaki siyasetinden © vazgeçmiyeceğini yazmaktadır. Ve, Daily Telegraf ilâve edi - yor: “Harbin yakında başlaması muhtemeldir. Fakat buna karşı da unutmamalı ki gerek Afrikada gerekse Avrupada İngiltere mev « cut vaziyeti muhafazaya ahdet « miştir.,, Sorarım: Uzlaşma kabil olmadığı takdirde devletler ne vaziyet nlacakları- na dair aralarında anlaşmışlar mıdır? Elbette bunu konuşmuşlardır. Fakat emn değilim... Avrupayı hiç aldatmıyan ve Habe yistanı istilâ, işgal ve sonra kontrol et- | mek istediğini daima açıkça | söyliyen Musoliniye karşı, uluslar kurumu derhal niçin birekete geçmedi?,, önümüzdeki hafta 26 tayyare- ad konacak de tayyareleri alan Abdurrahman Naci kesecektir. Bu tayyareler av. <ı tayyaresidir. İsim konacak diğer >, de şunlardır: Fatsa, Kavak, Boğazlıyan, A « laçam, Mudanya, Hopa, Rize, Sür- mene, Görele, Adana mensucat fabrikası, Mecidözü, Zile, Sıvas, Çivril, Dikili, Bu isimdeki tayyareler birer tanedir. Bundan başka Samsunda üç keşif; Trabzonda tiç keşif, Gi - resunda iki keşif tayyaresine de büyük törenle ad konacaktır. Alman - Sovyet münasebatı Paris, 18 (A.A.) — Havas a- Moskova ayfarı bildiri- yor: “Sovyet hükümeti, Niremberg- de B, Stalin, B. Litvinof ve genel olarak Sovyet rejimine karşı yapı» lan şahsi hücumları ağlebi ihtimal protesto etmiyecektir. Resmi çev- renler, teşebbüslerin, durumu hiç bir suretle değiştiremiyeceği ka- naatindedir. Bunlar, Alman - Sov- yet meselesinin kotarılması için başka alanlarda çare © aranması gerektiği mütaleasımda bulunmak: tadırlar. Balkan güreşçileri şerefine ziyafet Dün gece Park otelde Balkan gü « reşçileri şerefine bir ziyafet verilmiş. tir. Balkan devletlerine mensup spor” tular, ve federasyon erkânı bu vesile ile bir arada bulunmuşlar, biribirleri- Je samimi olarak konuşmuşlardır.