30 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

30 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

HABER — Akşm Postasr Bu sabahtan itibaren ilk vey orta okullarda derslere bazli br. Üç ay müddet gezen, dinle- , men talebeler bu sabahtan iliba “Ten yeniden mekteplerine devama başlamışlardır. Yeni ders programlarına göre derslere sabah saat 9 da başlana- cak ve her ders 50 dakika süre- cektir. yapılacaktır. Mektebe yazılmak için müra - caat eden bütün talebeler kabul edilmişlerdir. e Bunun için birçok mekteplerde yeni şubeler açılmış- tır. Bunların arasında 8 şubeli j olan sınıflar bile vardır, Çamlıca kız orta okulu; tale besinin azlığından dolayı Gazi Os. manpaşa orta okuluna nakledil - miştir. Şimdi Haydarpaşa lise l sinde bulunan erkek muallim mek tebinin eski Çamlıca kız orta oku- unun bulunduğu binaya nakledi leceği haber verilmektedir. Yeni ders senesi müfredat prog ramı da mekteplöre bildirilmiştir, i Bu yıl lise ve orta okullarda bazı değişiklikler yapilmıştır. Bir kışım| tır, | Okullar açıldı Talebeler devama cm Bu şekilde günde 5 ders b Bu sabah slam giden iki talebe dersler kısaltılmış, bazı smıfla- rın muayyen bahisleri da bir sinıf yukarı veya bir sınıf aşağı almmiş. tir. Bazı kitaplar da bu yıl kak dırılmıştır. İstanbul üniversitesi de yarm- dan itibaren derslere başlıyacak: Okumak için gelen iki talebe Mektepsiz ve aç kaldı Bir iki gün evvel Erzincan or. ta okulu talebelerinden olduğun! söyliyen Bekir ve Selâhaitin adın- da iki genç matbaamıza gelerek şu sözleri söylemişlerdir: — Biz Erzincan orta okulu me- zunuyuz. Vilâyetimizde lise yok- tur. Biz de Ankara ziraat okulu- na girmek için müracaat (ettik. Notlarrmız buraya girmek için| | müsaltti, Bilhassa istedikleri gi bi riyaziyeden iyi notlar almıştık, ! Üstelik birçok masraflar ederek İstanbula geldik Burada aylarca han köşelerinde kaldık. Fakat j- ki gün evvel mektepten aldığımız © gin kabul edilemiyeceğimizi bil bir mektup bize kadro dolduğu i- “dirdi. i Ve evrakımız iade edildi. Şimdi çok feci bir vaziyette kal- dık, Evrakımız mektepte kaldığı için başka yere de müracaat ede memiştik. Şimdi vakit de geçti. Ne yapacağımızı bilmiyoruz. . Er- zincana dönmek, hattâ yemek ye- mek için bileparamız yok. Bekir ve Selâhattin Istanbul ilk tedrisat kadrosu * Şehrimizin ilk tedrisat kadro-| İlarmı tasdik ettirmek üzere An- ikaraya giden kültür direktörü “Mehmet Emin Erişirgil dün ör miştir. « İlk tedrisat kadrolarında mü. “him değişmeler yoktur. Yalnız di- ğer vilâyetlerden İstanbula veri- len kırk öğretmen ilk okullarda açılan yeni şube öğretmenlikleri» De tayin edilmişlerdir. Alman Bundan başka bir okuldan di- ğer bir okula nakletmek istiyen öğretmenlerin arzuları da imkân nisbetinde yerine getirilmiştir. Yabançı ve azlık okulları kad rolarmda yeni değişmeler yapıl- | Bu kötü modada | MM... yeni çıktı Gene bir talebe hocasını Bıçakla ağır surette yaraladı Dün şehrimizde bir cinayet ol. muş ve Burhan isminde 19 yaşla- rında bir talebe kendisini sınıfta bıraktığı için mektebin almanca | muallimi Lütner'i bıçakla ağır su rette yaralıyarak kaçmıştır. Bu kanlı vak'a şöyle olmuştur: Burhan dün kendisini sınıfta bırakan muallimi Tüneldeki evin-| de ziyaret etmiş. Almancadan do- layr smifta kaldığını, şimdi de memleketi olan Kayseriye gitmek mecburiyetinde olduğunu söyliye- rek orada almancası ilerletmek için kendisine kitaplar vermesini! istemiştir. Lütner de yirmi kadar kitap ayırarak bunlar; paket yapmağa başlamış, Bu arada Burhan biraz işi olduğunu söyliyerek dışarı çık» maş, fakat üç dakika sonra geri gelmiştir. Musllim sırtını Burha; na doğru çevizdiği bir sırada Bur- han cebinden çıkardığı kocaman bir biçağı ânt olarak mualliminin sirtma, boynuna ve diğer yerleri- ne saplamağa başlamıştır. Bu cs- nada bıçağın kırılması Lütner'in hayatmı kurtarmiştir. Bunun üze- rine Burhan kaçmiş, muallim de güçbelâ pencereyi açarak imdat, diye bağırmış ve olduğu yere yı- gılmıştır. esimi ni İmdada yetişenler, gayet .i. surette yaralanan Lütneri derhal hastaneye kaldırmışlardır. Katil Burhan da her tarafta aranmak: tadır. Öğrendiğimize göre, gayet tenbel ve haylaz Ve e imiş. Smıfmı geçmek için çalış - ması lâzım geldiği yerde işi biçak ve tehditle yürütmek istemesi, ken disini de felâkete sürüklemiştir Burhanm bugün, yarın polisin eline düşeceği muhakkaktır. Normandi kendi rekorunu kırdı Bahrimuhit yolunu 6| saat daha kısaltı mıştır. Kapanan azlık ve yaban- pl V cı okul öğretmenlerinden bazıları ie ye NE açıkta kalmıştır. Bunlar yeniden) Yük vapuru olan a açılacak öğretmenliklere tayin ©- rımuhiti geçmekte kendisine ait ©- dileceklerdir. lan rekoru 6 saat gibi büyük bir M farkla kırmıştır. yar Almanyadan ayrılacaktır, Macar gazeteleri ne diyor? Macaristandaki hükümet taraf- anlaşması (Baştarafı 1 neide) “ Buhdan anlaşıldığına göre Al- İhan - Macar yaknlaşması 2 “olmak istidadmı göstermektedir. Sada bir siyasal anlaşma olmayıp ayni zamanda ökonomik ve süel bir mahiyettedir. © Bugörüşmeler hakkında hiç bir resmi bildiriğ neşredilmemiştir. . Berlin, 30 (A A.) — Havas A- “Jansı aytarı bildiriyor: © Hitler - Gömböş konuşması iki “saatten fazla sürmüştür. © Bu konuşmada yalnız B. Gö. .ring hazır bulunmuştur. Evvelcej Macar başbakanı ile ancak 25 da- kikalık bir görüşme yapan B. von Neurath, görüşmede hazır bulun: mamıştır. imi; doğru B. Gömböş, A- vusturya elçisi ile İtalyan büyük matın kabulünü, Macar - Alman) konuşmalarının, Avusturya - Ma- car ve İtalyan « Macar dostluk il- gilerine hiç bir şekilde zarar ve- recek mahiyette olmadığını göster mek istiyen bir hareket olarak tef- sir etmektedirier. B. Gömböş, bu akşam yahut tarı gazeteler, Gömböşün bazı siyasal konuşmalar yapmak için seyahate çıkmış olduğunu yazmak la beraber, büyük mikyasta bazı kombinezonların bu konuşmalara bağlanması doğru olmıyacağını söylemektedirler, Bu gazeteler diyor ki: “Her hangi bir memlekete karşı bir süel andlaşma veya her hangi bir anlaşma bu müzakerelere gi- remez.,, Macar Başbakanı Berlinde bu» lunduğu müddet içinde Alman ba. kanlariyle de konuşmalar yapmak! tadır, 90 EYLÜL — 1985 Memelde geneloy bitti Neticesi ancak bir kaç gün içinde anlaşılcak London, 80 (Röyter) — Memel seçi - | i mi dün yapılmıştır. Hiç bir önemli hâ- disenin vukua gelmediği mektedir. Seçim yerleri o kadar © kalabalıktı ki halkın büyük bir kısmı ta geceya - rılarına kadar beklemeğe mecbur ol - muşlardır. zanmedil » Kabine alelâcele bir toplantı yapa - rak seçimin uzaltılmak ihtimallol- duğunu bildirmiştir. 'Neticeler ancak bir kaç güne kadar ilân edilecektir. tefsir edilen bu hareket, B. Hitlerin ğu Prusyasma âni hareketi - Siyasal çevrenler arasında gerçek bir hayret uyandırmıştır, çünkü B. Hitler, ilk de- fa olarak Koenigsberge hareket edi « yordu. Litvanyaya karşı bir gösteriş olarak tefsir edilen bu hareket, B, iHtlerin Memel seçimine çok büyük bir önem vermekte olduğunu göstermektedir “Memeldeki Alman kardeşleri.ne son bir çağırı yapmak üzere B. Hitle - rin bir söylev vermesi beklenmekte - dir. Bu münasebetle unutmamalıdır ki Nürenberk kongresinden beri Almân dış siyasasının merkezi sikleti Avustur yadan Memele geçmiştir. Hitlerin de bir çok söylevlerinde Oİma ettiği gibi icap ettiği takdirde Almanya bu top - raklardaki Almanların haklarma ria- yet edilmesini Litvanyalılara vği . tecektir. Trakyaya yerleşti- rilen göçmenler Yerleştirme işi büyük bir faaliyetle devam ödiyor Göçmenlere tohumluk ve öküz dağıtıldı Edirne — Trakyaya göçmen yerleştirme işi büyük bir faaliyet le devam etmektedir. Kış bastır- madan evvel göçmenlere ev inşa etmek için yapılan çalışmalar çok ilerlemiştir. İki gün evvel Tekir dağı fabrikatörlerine 3000 evlik kapı ve pencere çerçevesi ısmar - lanmıştır. Bunlar beşay dinde parti parti teslim ödilecektir." Murâtlıda Süğlik “ Bükanmm başkanlığında yapılacak toplantı - dan sonra Sağlık Bakanının Trak. yada bir teftiş çıkacağı sözleni- yor. Ayrıca göçmenlere yiyecek ve tohumluk olmak üzere on milyon kilo buğday Ziraat Bankasınca hazırlanmış bulunuyor. Dört bi- ne yakın çift öküz de satın alına - rak göçmenlere dağıtılmiştir. Di - ğer taraftan gene göçmerntero e” ğrtrlmak üzere Istanbulda da #in lerce pulluk hazırlanmıştır, Selânikte kanlı çarpışmalar. oldu içinde emniyet müdürü de bulunan otuz Kişi yaralandı ür Gümuriyetçi kişi öldü liderler halka hitaben bir protesto neşredecekler ( 17 neide) Bunun üzerine Atinada cumu- riyetçi liderler toplanmışlar, hal- ka hitaben protestoname neşret- meğe karar vermişlerdir. Atina, 30 (A.A.) — Atina jantı bildiryor; Selânikte çıkan hadiseler üze- rine bu şehirde yapılan (o gerçin (tahkikat) Venizelistlerle komü- nistlerin Plâstrası ve ölüme maâh- köm ihtilâlcıları alkışlayarak hü- kömetle karşı şarkılar söyledikle- rini meydana çıkarmıştır. Hükü- met, bunlara sükünet tavsiye edin- ce, Venizelistler * ve komünistler jandarmalara karşı gelmişler ve Sofuliş ile komünist Passalidis bal kona çıktıkları vakit daha büyük bir şiddetle bağırmağa ve küfret- meğe başlamışlardır. Bu hareketi doğru bulmayan bir kısın helk, Venizelos taraftarları ile komü- nistlere hücum etmişlerdir. Gazetelerin verdiği haberlere göre, aralarında Selânik emniyet direktörü de bulunan 30 kişi he fifçe yaralanmıştır. Atina, 29 — Ahali partisinin yaptığı bir toplantıda Beşbaken | Çaldaris krallık lehinde bir söylev vermiş ve Geneloyda halkı kral. lik İehine rey Yermeğe davet et- mitir, Diğer taraftan Cumuriyetçiler mukabil (söylerler (© vermişler. Saraycılık rejiminin öldüğünü, cumuriyeti korumak uğrunda bapse girenlerin affedilemesini, aksi takdirde geneloy iştirak et- miyecekelrini söylemişlerdir. Cumuriyetçi birlikler Londrada bulunan kral Jorje bir telgraf çe- kerek Yunanistanda krallığın ia- desine imkân olmadığını, taht hu- kukundan ferâget etmesini bildir. mişlerdir. Pire talebesi de cumuriyet re. jimi lehinde büyük gösteriler yap- mışlardır. Romen uçmanları Ankarada Ankara : 30: (A.A.) — Misafir Ro. men uçmanlar bu sabah saat 11.15 de şehrimize gelmişlerdir. Kimdi emeyi HABER Müd en çok Satılan hakiki akşam gazetesidir ilânlarını HABER'e verenler kör gedrler,