26 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

26 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

T 28 İLKTEŞRIN — 1985 Mısırda neler gördüm? Bir ecnebi muharrir İtalyanların pek fena vazıyette olduğunu 'ekspreslerinde anlatıyor Kahirede tayyareden iner im mez, önüne ilk çıkan insan ufak bir gazeteci çocuktu. Üzattığı ga- zetelerin içinde bir mecmua ka- Pağı dikkatimi celbetti. Arapça bilmediğim halde bir mizah mec muası olduğunu anlamam kolay oldu, Çünkü Musoliniye benzi- yen bir İtalyan pehlivanı ile haş- metlâ Haile Selasiye güreşiyolar- dı. Bu iki devin ortasında da u- fak bir Mısırlı vardı. Zavall. he- men hemen ezilmek üzereydi. Bu karikatür bana Habeşistan dış kapısı olan Mısırda olduğumu hatırlattı. Mısr-liların bu mesele deki durumunu bütün açıklığıyla gösterdi. Musolini'nin: — Habeşistan bir faşist impa- ratorluğu yolunda ilk adımdır! sözleri, herkesin ağzında.. Mısırlılar soruyorlar: — İkinci adım ne olacak? ... İskenderiye, Portsait ve Kahire vızır vızır hazırlanıyor. Her taraf- ta askeri faaliyet görünüyor Mı- sırla yaşıyan 60.000 İtalyan da, İngiltere aleyhine harıl harıl pro Paganda yapmakta, İtalyanların Mısırlıları nasıl İngiliz esaretin - den kurtaracağını söylemekte. Ayni zamanda İtalyan casus- lar#da bol. Bunların vazifeleri çif, lari teşkilâtlandırmak, diğer ta- raftan da İngiltere aleyhine aha- liyi kışkırtmakta!... Her tarafta Bugün için: “Malek,, i tanıyanla bir konuşma | Kendisiyle yaptığım uzun bir| mülâkatı yakında gazetemizde meşredeceğim Amerikalı sinema muharriri Herbert Howe'a, dün Bursa gezisinden dönüşünde ras- ladım. Howe, memleketimizi görmek üzöre gelmiştir. Sinema muharriti olduğu için, komik, “Malek,, in delirmesinden #endisine bahset - mekliğim yersiz değildi: “.— Evet, gazetelerde okudum, dedi, dehşetli içiyordu. Vaktile Fatti diye tanınmış bir komik da- vardı ki sanırım siz de hatırlı- Yasaksınz. Bunlarn ikisinin, mey» hanelerde sarhoş olarak yapma - dıkları kalmazdı. Malek, tuhaf bir adamdı. Karısını boşayıp has- tabakıcisıni aldı Sonra onu da bir başkasiyle evlenmek üzere bo: $amak istedi. Scn zamanlarda o kdar parası olduğunu O zahnet- mem, Kocaman, üstü kapalı, kam- Yon gibi bir otoraobili vardı. O. Mun içinde yaşıyordu. Ona: (Ka- Ta yatı) ismini vermişti. Zavallılar!.. Holivudda daha »6 artistler var ki, böyle içkiyle kibrit tutsanız parlıyacak hale ge- *yorlar. Ve sonunda yıkılmaları tabii... Zenginlerin kendilerini i- daresi, fakirlerinkinden çok daha , sanırım.,, Hikmet Münir İngilizlerin Mısırdaki mezalimine dair broşürler dağıtıyorlar. Fakat maalesef Musolini yan» lış kapı çalmış bulunuyor. Bir milliyetperver siyasisinin bana söylediğine göre, İtalyanla- rın bütün gayre'i Mısırda İngilte- re ve Habeşistan lehine bir cere yan uyandırmakla neticelenmiştir. Merkezi Kahirenin sapa sokak» larından birinde olan Kıbti kilise- si peskoposluğu Mısırdaki Habe şistan taraftarları hadsiz ço- galtmıştır. Habeşistanda resmi kilise Kıb- ti kilisesidir. Bu kilesenin baş pa* pası da Mısırlıdır. “Ve Kahirede oturan Mısırlı Patriark tarafmdan seçilir. Şimdiki Patriark Ambo Johan- nis ise büyük bir diplomattır. Es- ki Mısır başbakanı Tevfik Paşa nm dostudur. Habeşistana tayya- re alan, ve petrol imtiyazmı alan Ricketi oraya gönderen bu ikisi: dir. Bu çetin rakiplerin karşısın da İtalyan propagandası pes de- mek mecburiyetinde kalmıştır. Portsait'te olduğum gün asker dolu bir İtalyan gemisi geldi. İ - çerde büyük bir bando askeri marşlar çalıyor, efrat şarkılar söylüyordu. Bittikten sonra: — Duce, Duce, Duce! Sedaları yükseldi. Bunlara ce- vlğe verisemiy gili veilideie —Duce, Duce, Duce!. Sayhaları kulakları yırttı. Meğer Mısırda oturan İtalyan- ların bir çoğu neekrleri karşılar mağa gelmişler. Her vapur geli- şinde böyle olurmuş. Polis teşki- lâtına dahil bir arkadaşım kulağr ma fısıldadı: — İşte İtalyan casusları ancak bunlarla muvaffak olabiliyorlar. Her vapur gelişte bunları buraya gelmeye kandırıyorlar. Esasen va- pur limandan ayrılır ayrılmaz tıs pıs.. Ne bando, ne şarkı... Vapur i- çindeki askerler ber biri bir köşe ye çekilip somurtmağa başlıyor. Hepsi gösteriş... ... Tali karşıma bir İtalyan zabiti çıkardı. Nisanda büyük bir şevkle sefere iştirak etmiş, haziranda hasta olarak geri dönmüştü. Şim- di Portsaitte oturuyor. Zavallı müthiş bir sukutu hayale uğramış. — Harpte dört sene dövüştüm. Dördüncü sene bile Masavadaki halimiz kadar berbat değildi. bü- tün yoksulluklara rağmen... Ya- tacak yer yok, «slkacak yer yok! Yiyecek yok, içecek yok.. o Yok, yok, yok!.. İçilscek sular ya Su- dandan, ya Adenden geliyor Onlar da pek iyi değil. Hem de ılık; içilir gibi değil! Verdikleri et kokmuş.. Hemen hemen hiç seb ze yok.. Hem de yemekler azicik.. Bir bardak limonataya yirmi İiret verdim de gen bulamadım. Sıcak çekilir şey değil. Askerler arasın da ısıtma ise salgın halinde Az kalsın ölüyordum. Zor kurtuldum. . » Bir gün sonra Süveyşte 14 ka- çak İtalyan askerine rasladım. Va. ziyeti o zaman daha iyi idrâk eb tim. (Nevyork Times'den) HABER — Akşam Postası il Anadolu Ucuz tarifeye göre bilet alanlar seyahat edemiyecek Devlet Demir yolları idaresi Anadolu ve Toros sürat kattarla- rmdan hangi sınıf yolcuların isti- fade edebileceğini yeni bir karar- la tesbit etmiştir. Bu müşkülün dün sabahtan itibaren tatbikine başlanmışır. Şimdiye kadar Toros ve Ana- dolu sürat kattarlarma tenzilâtlı tarifeler üzerinden bilet alan yol- cular da binebilmekte idi. Bunun için bu kattarlarda : yer bulunmı - yor ve gerek mevkiler gerek yatak lı vagon buhranı her zaman görü- Tüyordu. Yeni şekilde Toros ve Anadolu sürat kattarları uzunmesafe ve arsrulusal yolcu tarifesi üzerinden bilet alan yolculara tahsis edilmiş bulunmaktadır. Diğer ucuz tarife- ler üzerinden bilet alan yolcular bu katarlardan istifade etmek is - terlerse, gidecekleri mesafenin umumi tarife üzerinden hesapla - nacak mikdarma ilâveten yatak- Irda seyahat edeceklerse yüzde 25 ve adi vagonların yüzde 12,5 fazla ücret vereceklerdir. Bunun ilk iyi neticesi dünkü sü- rat ve Toros kattarlarında uzun mesafe ve arsıulusa| tarife üzerin- den bilet alan yolculara kolayca yer temini suretile elde edilmiş - tır. İsli sax pe sizi alin İ8 rev elini Otobüslerde talebeye tenzilât yapılması lâzım Şehrimizin bir çok hatlarında otobüş servisleri vardır. Bu otobüs ler bütün sosyetelerin talebeye karşı yaptıkları tenzilâtı yapma - maktadırlar. Eyüp, Rami, Kocamustafapaşa, Bakırköy ve Boğaziçi parti kon « grelerinde otobüslerin de talebeye tenzilâtlı bilet vermeleri için te - şebbüsler yapılması kararlaştırıl- mıştır, Bu dilekler nazarı rikkate almarak bu hususta tetkik yapıl maktadır. Hayır sever bir bayan öldü Eski “Kuleli mektebi askerisi,, ders nazırı riyaziyundan merhum “Hasan Fuat Paşa,, nın haremi Mısırlı Bayan Zeynep vefat et - miştir. Kendisi fukaraperverliği ile temayüz etmiş ve Salihlide bir mektep yaptırmak suretile, maari- fe de yardım etmiş bir kimse idi. Oğlu arkadaşımız İskenderi taziye ederiz. İ Simitler pahalılandı! Buğday fiyatlarının yükselmesinden istifadeye kalkışanlar var . Buğday fiyatlarındaki yükse - liş yalnız ekmek fiyatlarına tesir- le kalmamış, un ve irmikle alâka- dar bütün maddelerin de fiyatı yükselmiştir. Fakat bu maddele- rin fiyat temevvücü ekmek gibi narhla alâkadar olmadığından derhal ihtikâr şeklini almıştır. Buğdayın yükselmesile beraber makarna fiyatları da muhtelif cins ler üzerinde iki veüç, şehriyel, yuf ka fiyatları da beş kuruş birden yükselmiştir. İstanbulda bugün satılmakta olan yerli makarna ve şehriyeler sırf irmikli, irmikle karışık unlu ve sırf unlu olmak üzere üç nevi- dir. Bu üç nevin kıymetleri ara - sında esasir farklar vardır. Yine şehrin muhtelif mıntaka- larma göre fiyatlar da değişmek- tedir. Meselâ yarı un ve yarı ir - mikli makarnalar İstanbul tara - fmda 27,5 kuruşken Beyoğlunda 24, Üsküdar ve Kadıköyünde 26 kuruş vasati fiyatta satıldığını dir, Bu vaziyet şehrin, makarna fab rikaları tarafından nüfuz bölgele- rine ayrılmasından ileri gelmekte- dir. Ve'yine İşte bu sebeple bu'de- fa'da makarna ve şehriye fiyatları istenildiği gibi yükseltilmiştir. Bu arada simit fiyatları da altmış paradan iki kuruşa fırla - mıştır, ii ———— Sümer Bank için mütehassıs yetiştirilecek Sümer Bankın muhtelif servis- lerinde ileride istifade edilmek ve mütehassıs bankacı, fabrika - larda idareci ve teknisyen yetiş - tirilmek üzere ticaret liseleri tale- belerinin şimdiden devletçe oku- tulmaları kararlaştırılmıştır. Bunun için Ankara ve İstanbul ticaret liselerinin son üç yıl me - zunlarından imtihanla talebe alı - nacaktır. Bunlar banka vefabrikalarm muhtelif kısımlarında muhtelif devreler çalıştırıldıktan sonra bir seçme imtihanma tabi tutulacak- lardır Bu seçmede muvaffak olan- lar muhtelif mekteplerde fabrika ve bankalara, ticaret müessesele - rine ihtisas kazanmağa gönderile- ceklerdir Ihracatımıza fenalık yapanlar Ekonomi Bakanlığın- ca mahkemeye yerilecekler Bundan bir müddet eyvel ihra- cat fırmalarından bazılarının ya» bancı memleketlere gönderdikleri ihraç maddelerinin fiyatlarını kır- dıklarmı, bir kısmının da kötü ve bozuk malları taahhütleri hilâfına göndererek ihraç eşyamız hakkın- da dışarıda fena tesirler uyanması na sebebiyet verdiklerini yazmış ve Berlin ticaret odamızla tecim konseyimizin bu halden Ekonomi Bakanlığına şikâyet ettiklerini ilâ- ve etmiştik. Ekonomi Bakanlığı şimdiye kadar ihracatçıların zararına ol - maması için zayıf davranılan bu işte bu defa şiddetli harekete ka- rar vermiş ve Berlinden bu ihracat tacirlerinin isimlerini istemiştir. Fransadan ve Çekoslovakyadan da ticaret konseylerimiz bu şekil- de hareket edenlerin isimlerini bil dirmişlerdir. Ekonomi Bakanlığı bu tüccar- lardan hareketleri tekerrür eden - leri derhal mahkemeye verecek bir defa yapanlar hakkında ise diğer yollarla takibat yapılacak - tır. ğe Fal atmak usuliyle Ekmek fiyatı.tesbit . edildi Araya hafta tatili ve Cumuri- yet bayramı girdiği için belediye narh komisyonu pazartesi gün yatları gözden geçirerek çarşanba sabahmdan itibaren ekmek fiyat - larma 30 pra zam yapılmasını kararlaştırmıştır. Binaenaleyh 12 kuruş olan şim diki fiyatlar 12 kuruş otuz para olacaktır. Belediyeden alman bu habere şaşmamak kabil değildir. Pazartesi günü tesbiti lâzım gelen fiyat dört gün evvelden nasıl teşbit edilebili- yor anlıyamadık. Belki bu müd - det zarfmda buğday ve un ucuzlı- yacak, fiyatlar yükseleceğine bil « akis düşecektir. Acaba narh komis yonu fiyatları anlamak için bakla falı mr atıyor? Aklımız ermedi: Komisyon ara- ay hafta tatili ve Cumuriyet bayra mı girdiği için pazartesi günü topla namaz. Şu takdirde salı, çarşamba veya perşembe günü toplanamaz mı idi? ' ŞEHRİN DERDLERİ Yeşildireklilerin derdi Mahmutpaşa Yeşildirekte Mengene sokağında o - oturan Cemal semtinin dertlerini şu şekilde hülâsa etti: — Semtimizin belli başlı ilk derdi sudur. Mahalle. mizde suyu mutlaka sakalarla temin etmek mecburi « yetinde kalıyoruz ki bunun için de tenekesi yüz para * dan hergün dünya kadar sw parası veriyoruz. Su işinin halledilmesi bu semt halkını o fevkalâde memnun edecektir. dir. zundır, İkinci derdimiz İstanbulun her gibi kaldırımsızlık, ve yolların dayanılmaz derecede kö- tülüğüdür. Bilhassa buradan Yeni Postane arkasına inen daracık, iğri büğrü yolların hali pek berbattır. Ye zın tor, kışın çamur buradan geçenleri harap etmekte - tarafında olduğu Üçüncü dert arka yolların karanlığıdır. Buralar » dân geçmek için bir çok tehlikeleri göze almak ld»