14 Aralık 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

14 Aralık 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

> AABER — Akşam postası İtalyada gündelikle asilere asker toplanıyor Ünilere Habeşistanın Italyaya b İngiltere kralı sekizinci Edvard © tahttan çekilmesi ve yeni kral altıncı! © Corcun tahta gelmesi dolayısiyle ha- © içteki İngiliz elçileri, temasta bulun- duklarr devletlerin reislerine yeni- den itimat mektupları vermek zaru- — retindedir. k Bu mektuplar, yeni kral altmcı | Ç Core namma verilecektir. İngiltere- nin Romadaki elçisi de bu meyanda, İtalya kralma altıncı Core namma iti- © mat mektubunu sunacaktır. Fakat | me hitapla, Kreldiyemi; yoksam. © parator diye mi!? “ Ç Malümdur ki İtalya, Habeşistan: zaptedip kendisine bağladıktan son- “ve, İtalyayı artık krallık değil, bir im- © paratorluk farzetmeğe (başlamıştır, Diğer devletler tarafından İtalya kra- > İma, — meselâ bir elçi delâletiyle — © “İmparator,, diye hitap edilmesi, Ha- Übiğirtenın resmen tanmması demek o tır, İngiltere buna hazırlıklı mıdır? © Sİyi malömet alan mahafil, İngiliz! hariciyesinde de, Habeşistanm bir !-! > talyan kolonisi haline geldiği kanaa-! tinin mevcut olduğunu ihsas ediyor. © Fakat milletler cemiyeti henüz, Ha- beşistanm İtalya malı olduğunu tas- “dik etmemiştir. Habeş harbi Habe- : İİ Sitende yapıldı. Fakat davası mil. Jetler cemiyetinde görüldü. İş orada yüzüldü ve şimdi kuyruğuna getiril “ miş vaziyette... Onun için son ve kati » hülküm de gene oradan gelmek ge- zektir. : Şu itibarla Habeşistanm İtalyay-, ilhakı hakkında milletler cemiyetin- © debir karar verilmeden önce İngilte- “re'bu ilhakı tanmıyacaktır sanırız. O hâlde ne olacak? İngilterenin — yeni kralı altıncı Core namma İtalya © kralına itimat mektubunu © verecek olan İngiliz büyük elçisi ne yolda ha- © reket edecektir?.. Telgraflirdan oku- © duğumuza göre, İtalya, “İngiltere ile — muvakkat bir itilâf vücuda getirmek üzere müzakereler yapmak maksa- “diyle eski itimat mektuplarının yeni- İenmesini,, kabu | edecek gibidir. © * Yani Habeşistanın artık İtalya “malı olduğunu farzedip İtalyaya he nüz imparatorluk vasfı vermek yok. © İtalyanm İngiltere ile — taahhü efi icap etmiyen şekilde de olsa —- meselâ Akdenizde biribirlerinin me- nafiini tanrmak tarzmda bir sözleşme « teminine çalıştığı muhakkak. İşte bn endişe iledir ki İtalya, İngilizlerin pek »oşuna gitmemiş olan Japon — Ak man ânlâaşmasma dahi girmemişti * Jâponya ve Almanyanm komü. iğtler âleyhine yaptıkları anlaşma, “nd de olsa, dünyayı iki muarız cephe. ye ayızmak istidadmdadır. Ve bu e “helerin gittikçe karşılıklı olarak bü; ve busumetlerin artması pek “muhtemeldir. Bilhassa İngilizler, le bir vaziyetin hadis olmasmı is- iyorlardı.. İtalyanın bu hususta diği incelik, Akdenizde İngil. > tere ile uzlaşmasına yarryacak mıdır! bakalım!? sö Wu İ | | RUSYA İLE ALMANYA ARASINDA LEHİSTAN “Almanya ve Japonyanm komü- Mk Adanalılar bayram yapmıyor © Adana, 14 — Memleketin uğradığı 4 et ve matem karşısında belediye ın hissiyatına tercüman olarak şe- bayram yeri kurulmamasına ve ni şenlikleri yapılmamasına kara: tir, “Su basan köylerle irtibat temin edil nigtir. 'Dün barı evler daha yıktırıldı. > (Fasarruf haftası » Düm tasarruf ve iktisat haftasmın nci günü idi. Halk evlerinde, rad-| oda Konferanslar, mekteplerde mü- er verilmiştir. ilhakını tanıyacak mıdır ? nist aleyhtarı ittifakma girmiyen bi: diğer devlet de Lehistandır. Lehistan bu ittifakta Rusyaya doğru esen bir fırtına sezdiğinden Nazilik ile Komünizm arasmda günün birinde çıkrvermesi muhtemel bir harbe kendini sokmak istemiyordu. Mütehassısların söylediğine gön - “Lehistan, Moskova ile Berlin ar. sında bir hakem mevkiindedir. Biri birleriyle pek yıldızları — barışmıyan! bu iki merkez, Lehistanm rızası ol! maksızm çarpışamaz. Bittabi ister lerse, Lehistana baskın verip onun toprağmı istilâ etmek suretiyle biri- birlerine kavuşmaları mümkündü: Lâkin Lehistan, son seneler içinde birinci derecede bır ordu vücuda ge- tirmiştir.,, ze silihlarniğnmi lüzum ve ma: . Müdafaa için techiz... Hikmet MÜNİR Zaharofun serveti Yalnız harp içinde binlerce top ve tayyare salmış Geçenlerde ölen silâh taciri - bir diğer unvanile ölüm taciri - Sir Bazi) Zaharofun servetinin haddi hesabı ol « madığını söylemektelerse de işte şura- da bu servet hakkında bir fikir edini-! lebilir; Zaharofun hayatımı yazan Robert Niyemen ismindeki muharrir diyor ki; 1914 ile 1918 senesi arasında harofun kontrolu altında bulunan)Vi kers silâh kumpanyası: 4 harp gemi-! Bi, 3 zırhlı kruvazör, 53 denizaltı ge - misi, 62 hafif kruvazör ve filotilâ ge- misi, 3 muavin kruvazör, 2328 ağır de niz topu, ashra topları ve saire, 100 bin Maksim tüfeği, ve miktarı belli ol. mıyan daha ufak toplar çe zirh levha- ları, 5500 tayyare satmıştır. Vikers kumpanyasının safi hasılatı 34,000,000 İngiliz Hrasmı bulmuştur. Bunun yüzde 67 sini Zaharof almıştır. — Niyuz gazetesinden — Beyoğlu dördüncü sulh hukuk mah- kemesinden: Terekesine mahkemece el konulan ö- lü Merzuka Haçer ukteşinde Beyoğlunda Kamerhatun ssahallesinde Topçular sokağında (eski 10 yeni 12) numaralı evin tamamı açık arttırma su- retile 18—1—937 tarihine müsadif pa- zartesi günü saat 14 de satılacaktır. Tamamının kıymeti 3400 liradır. Tellâ- Uye resmi ile ihale pulu (müşterisine aittir. Arttırmaya girebilmek içiin kıy- metinin yüzde 7,5 nisbetinde pey akçe- si yatırmak lâzımdır, Tafsilât: Bir bodrum katı ve bir çatı arası katı ile diğer üç kattan ibarettir, Zemin katı iki kanatlı (odemir kapı ile zemini mermer döşeli iki taraf duvarla» rında camlı iki dolabı havi taşlık var- dır. Bu katın arka (tarafında bir oda vardır, Buradan ahşap merdivenle bod- ruma inilir. Bodrumda sokak cihetinde bir mutfak ve arka cihetinde koridor ve odunluk kömürlük vardır. Zemini malta döşelidir. Birinci kat: Zemin katından o ahşap merdivenle bu katın sofasma (çıkılır. Önde çıkmalı bir oda ile arkada bir oda vardır, İkinci kat: Birinci katın aynı olup bir halâsr vardır. Üçüncü kat: ikinci katın Cumbanm üstü daracadır. Dördüncü kat: Çatı katı olup sokak cihetinde açık taracalı bir mutfak arka- smda bir oda ve merdiven Üzerinde bir dolap vardır. Ahşap aksamı (yağlı bo- yalıdır, Su ve elektrik tesisatı vardır. Satış bedeli kıymetinin yüzde 75 şi- ni bulduğu takdirde en fazla arttıranm üzerine ihale edilecektir, İsteklilerin yü karıda gösterilen gün ve saatte Beyoğlu. dördüncü sulh hukuk mahkemesine baş vurmaları ilân olunur. bulun aynıdır. | İ şimi (Za-| General Frankonun kardeşine | ait tayyare düşürülmüş (Baş tarafı 1 incide) Bu tayyarenin, asi general Franko" nun kardeşi Ramon Frankoya ait'ol duğu zannedilmektedir. Hükümetçilerin bir muvaffakiyeti daha Madrit 13 (A, A.) — Bilbaodan bildirildiğine göre hükümet kuvvet - leri , asilerin ilava ımmtakasındaki mevzilerini bombürdiman etmişler v> pek mühim bir mevzi olan ve Villare- alin dört kilometre cenubu şarkisind : bulunan *Sasmendi kasabasını işgal etmişlerdir. Cumhuriyetçilerin bataryaları, Vik. larealden asilerin tahassun etmiş ol. dukları evleri bombardıman ederek onları yeni melceler aramağa mecbur etmiştir. Bask memleketi cephesinde hü- kümetin tayyare filosu, Martinez d'Aragon tayyare meydanmı bomr bardıman etmiştiz. Bu meyanda asi- Yeni Ingiliz Kralının millete ilk hitabı (Baş torafı 1 ineide) | milletlerinin refahma çalışmak hakkın. daki kararımı bildiririm. Yarımda me- sai arkadaşım karım olduğu halde, bu ağır yükü üzerime alıyorum. Bu vazi- fenin icrasında bütün milletlerimin rat zaheretini talep ederim. Ayrıca, kards- lâf ederken ilk ';':a kardeşime bir dükalık tevcihi olacaktır. Bundan böyle kendisi, Altes Ruvayyal Dük dö Vindsor ismile tanınacaktır.,, Yeni Kralı tebrik Vaşington, 13 (A. A.) — Amerika Birleşik devletleri reisi Ruzvelt İngik tere Kralı Altıncı Georges'a bir tebrik telgrafı çekerek Amerika Birleşik dev - Jetleri halkı ve hükümeti nımına Ma - jesteyi uzun bir saltanat için osamimi temennilerile tebrik etmiştir, Sabık Kral seyahatte Boulogne, 13 (A. A.) — Sabık İn- giltere Kralı Edvard, saat 20,30 da ha- reket eden Zürih trenine binmiştir. Bale, 13 (A, A.) — Dük dö Vind- sorun treni saat 8,11 de Zürihe (gel- miştir. Tren, Buchs yolu ile Avustur- yaya hareket etmiştir. Almanyanın i lerin birçok tayyareleri havalanmağa hazırlanıyordu. Bunun üzerine bir muharebe olmuş, (hükümetin bir bombardıman tayaresi düşürülmüs ve esilerin iki avcı tayaresi tahrip edil miştir. Diğer taraftar hükümet tay-! yareleri asiler tarafından “sal edil - miş olan ve Villarealin solunda kâin bulunan Casa Forestali tahrip etmiş-i tir. Italyanlar asilere boyuna asker gönderiyorlar İ Londra «—- Daily Expres gazetesi| İtalyadan İspanyaya 8500 kişi daha yola çıktığını haber vermektedir. Bunlar Frankonun ordularma gö- nüllü olarak gitmektedirler. Efrada 250 Kialık iktamiye ve günde 230 kuruştan 650 kuruşa kadar yevmiy» teklif edilmektedir. Tayyarecilere! 1000 lira ikramiye ve 18 lira yevmiye verilmektedir. Gönüllülerin hemen hepsi de işsir güçsüz adamlardır Viyana, 13 (A. A.) — Barı şayinlz- râ göre, sabık İngiliz kralı ;'dvard, bu akşam Viyanaya gelecek ve bilâhsıc yarın akşam, Avusturyayı son ziyare - tinde misafiri olarak bulunduğu Baron Roçildi ziyaret etmek Üzere Zenlelde gidecektir. Istanbula gelecek mi ? Yunan gazeteleri eski kru Edvardın Yunanistanda yerleşmesi ihtimalinden bahsediyorlar. Eski kralla maiyeti için iki ev satınalınd'ığını yazıyurlar. Ayni gazeteler eski kral Edvardın İstanbula geleceğine dair de bir şayia kaydetmektelerse de bu havadisi teyit edecek henüz hiçbir emare yoktur. Madam Simpson yanında Imiş Viyana, 14 (A. A.) — Havaş muha- birinin her türlü ihtiraz kayıtlar: ile bildirdiği şayiaları göre madam Simp- son, Dük dö Vindeorun refakatinde bu Tunmaktadır. Tunusta zlınan mallkâne | Tunus, 13 (A. A.) — Tunis - Soir, gazetesinin bildirdiğine göre, Madam| Simpson, Tunus şelirinden 50 kilomet re uşakta Hamm körfezine nazır muhteşem bir villâ satmalıcıştır. casus ordusu Ucuz çalışan Bütün işçiler halinde dünyaya yayılmış Almanyada casusluk teşkilâtının ne de rece genişlemiş olduğuna dair şaşılacak bazı melümat Fransa hükümetinin eli- ne geçmiş, Fransada bunlar neşredilme: ge başlanmıştır. Bu ilşaata nazaran şimdi Alman giz- Ji istihbaratının emrinde tam (memur olarak aylıkla çalığan © casus adedi üç bin kişiyi bulmaktadır. Ve bu teşkilât Alman maliye nezaretine.bizim — para- mızla 18.750.000 Ilirayea mal. olmakta- dır, Bu casuslar ordusunun en ziyade & hemmiyet verdiği memleketler Sovyet Rusya, Fransa, İngiltere ve Belçikadır. Fakât ayni amanda (o Lehistan, Dani- marka, İsveç, o Çekoslovakya ve hattâ İtalya ile Avusturyada da fasliyetlerini günden güne arttırmaktadırlar, Bunların gördükleri işler sadece aş keri ve bahri malümat toplamağa inhisar etmemektedir. Alman casusları bulun- dukları gizli sanayi işlerini de dikkatle takip etmeğe uğraşmaktadırlar, Nazi hükümeti bu işe (verilmiş olan gizli tahsisat ile genç Almanları yaban- çı memleketlerde iş bulmağa teşvik et- mekte, oralarda ticaret ve sanayi sırları nı ğrenmek için bunların en az maaşlar Ya, hattâ yiyecek ve içeceği bile temin €- demiyecek ücretlerle işe girmelerini is- temektedir. Bu az ücretle çalışmakta olan genç Almanlar, gizli teşkilât kardolarına da- imi memur olarak dahil değildirler. Bu- nun için onlar asıl memur olan üç bin casus arasında sayılmamalıdır. İş aramak için gençlerin yabancı ül kelere akm etmeleri propagandası Na- zi teşkilâtı vastresile yapılmakta ve bu- Tundukları memleket hakkında haftdda bir rapor vermeleri şartile bunlara tah- sisatı mestureden para gönderilmekte dir. Bu gençlere . aldıkları ar yevmiye ye mukabil verilen paradan maada, gön derecekleri raporların ehemmiyetine gü re de ayrıca para mükâfatı verilmekte- dir, Bütün bu raporlar dikkatle tahlil 14 Birincikinun — 1936 Lisan derslerimize dair bir izan Yeni yılm ilk gününden itibaren ergün gâzetemizin bir köşesinde vermeği kararlaştırdığımız lisan der» leri, okuyucularımız arasmda büyük bir alâka ile karşılanmıstır. Hergü“ bü mevzu üzerinde ve karilerimizin gerek mektupla ve telefonla, gerek bizzat matbaamısa gelerek yaptıkları müracaatlar bu alâkayı gösteriyor. Yaptığımız fedakârlığn ve gay“ retlerin takdir edildiğini itbariyle (bize sevinç veren bu müs rTacaatlardan ayni zamanda anlıyoruZ ki umumiyetle bu dersleri takip st mek istiyenlerin arzusu şu yolda * dır: — Dersler kitap forması seklinde verilmelidir. Bu şekil, hem derslerin kitap halinde toplanmasını mümkün kılacak, hem de daha pratik olduğu için üzerinde çalışmağı kolaylastıra - caktır. Okuyucularımızın bu müracaat“ larmı ehemmiyetle tetkik ettik ve bu tetkikler neticesinde gördük ki, bu fikirlerin tatbiki için 90 dersten fazla olmıyan İngilizce, Almanca ve Fran sızca derslerinin her birini hergün münavebeyle koymaktan başka çare yoktur. Üç dersi birden hergün ver- mek, gazetenin üç sayfasının bu işe tahsisini icap ettireceği cihetle tabia- tiyle imkânsızdır. Fakat bu şeklin de belki mahzur telâkki edilebilecek bir tarafı vardır. Meselâ o Almanca ders bu vaziyette hergün dercedilemiyeceğine ve mü- navebe ile konulacağma (göre, 90 dersten ibaret ders üç ay değil dokuz ay sürecektir. Bu şekil ise yalnız bir lisan dersi- ni takip etmek arzusiyle gazetemize 3 aylık abone olan ve olmak istiyen o kuyuculardan bir kısmını belki tat - min etmiyecektir. Buna karşı da şöyle bir hal çare- si düşündük: Üç lisan dersinden yalnız birini takip etmek arzusiyle (abone olar okuyuculardan rica ediyoruz: Eğer yalnız bir ders takip etmek'arzusunu" da iseler hangi dersi takip etmek iste. diklerini bize bildirsinler. Kendileri: ne üçaylık abone parası mukabi- linde yalnız istedikleri dersleri ihtiva eden gazetelerden dokuz ay müddetle göndereceğiz. Bu suretle abonelet katiyen zarara girmiş olmuyacaklır ve istedikleri dersi muhtevi bütün gar zeteleri, bu ders hattâ 90 dersten faz la bile sürse tamamiyle alabilecekler dir.. Bununla beraber, belki aboneleri» miz Fransızca, İngilizce ve Alman» ca derslerini ileride de kendilerine Yüzumlu olabilezeğini düşünerek te- darik etmek istiyeceklerdir. Bu dü şüncede bulunanlar da lütfen bütün dersleri takip etmek istediklerini biz ze bildirmelidir ki hergün gazetemizi farilasız olarak gönderelim. Derslerin intişar günleri 1) — Dersler devam ettiği müd detçe, pazartesi ve perşembe günleri İngilizce, salı ve cuma günleri Alman ca , cumartesi ve çarşamba günleri de Fransızca derslerinin formaları ve- rilecektir. 2) — Her aym birinci pazar gür nü Fransızca, ikinci pazar günü İm gilizce, üçüncü pazar günü Almanca. dördüncü pazar günü de Fransız«# ders formaları verilecektir. 3) — İçinde beş pazar olan ayls* rm beşinci pazar günleri İngilizce der* formaları verilecektir. N RR edildikten sonra git oldukları Di gönderilmektedir. Hattâ Fransız cephane fabrikalar milli müdafaa için çalışan müessesel*” bile bu gözlerden masun — değildirle"i çünkü Alsas Loren'in Fransaya iha üzerine Fransız tabilyetini almış binler” ce Alman vardır. o Almanya, Fransaği Fransız gibi geçecek ajanlar bulmakti hiç zorluk çekmemektedir. Sovyet Ruryada © ise casusluğun ©” büyük kısmı eskiden Rus tebaası Lehlilere verilmektedir. İtalyada da bik Avusturya tebaalarına güveni tedir. göstermesi