14 Aralık 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

14 Aralık 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

Kral aranın HABER — Akşam postası ihtisamını anlatan bir eser bulundu Bu eser şimdiye kadar bulunanların en kiymetlisi telâkki Persepolâ civarındaki dağın içine oyul muş, Dara mezan. Burası çoktandır bilinmekteydi. Bundan 2400 esne evvel İranda hü- küm sürmüş olan Kral Dâranm, â74- met ve ihtişamını resimlerle gösteren yeni yeni eserler meydana çıkarılmış Ür. Şikago Üniversitesi tarafından gönderilen arkeologların geçen senc- denberi, eski İran payitahtı Persepo- te hafriyat yapmakta olduklarını okuyucularımıza bildirmiştik. Hafri - yat heyeti geçen yıl Daranm büyük Sarayını bulup çıkarmışlardı. Şimdi - ye kadar meydana çıkarılan eski sa - maf eserlerinin en güzelleri bildirilen ba dikkate gayan heykel ve Oymalar, İran sarayının yaşama fdet- lerine dair gayet iyi bir fikir re ie ve tarihçilere dünyanın eşlerini Gaha görme! olduğu büyük impa- Patorluklardan birinin nicin düştüğü Be dair yeni birtakım vesikalar temin etmektedir. Oymaların en güzeli 500 metro u- Zunluğunda olan taraçanım kapımı Süsliyen üç metrelik kaplamadır. Bu- Yada Daranm muhtesem bir kürsüye Oturmuş Medlerle İranlıların an'ane- lerine göre adtlet tevzi ettiğini görü- Yoruz. Anlaşıldığına göre kraldan bir lütuf di te olan bir Medyalı, kürsüye yaklaşmış, beli az İleriye doğru bükük, sağ eli de dudaklarının Üstünde görülmektedir. Kaplamanm üstündeki resimler,| Dara ile yanıbaşında duran veliahti Serhas'tan başkası hep tabii büyük- Miktedir. Bu haşmetli adamlar, kehra- Marca büyüklükte tersim edilmişler- ; boyları ikişer metrodur ve elle-| anlık alâmeti olmak Üzere çiçeği taşımaktadırlar. Kral da, hükümdarlık işareti olan bas tonunu tutmaktadır. Tuhaf değil mi - dir ki, resimlerin ayaklarındaki ayak- kabılar şimdiki İranlıların giydikleri| Pabuçlara cok benzemektedir. Tahtları üstünde silâh kuvvetiyle tuman eski ve yeni birçok hakarlar| Bibi Kral Dara da dufima Suikast ve Öldürülmek korkuları - içindydi.. Di- ban varlara başkanlık ettiği zaman bile yanmda hep Çeşnicibaşısı bulunurdu. Bu adamın vazifesi hiikümdarın yiye ceği ve Içeceği her şeyi sunmadan ev- vel tatmaktı, Suyu bile evveli Çeşni- cibaşı tadar, sonra kral içerdi. Berhasin arkasında duran çeşnici başı elinde taşıdığı eşyddan tanımmış- tır. Burada kralm gayet güzel kıvrı)- mış olan sakalmı silmek için elinde bir peçeta taşımaktadır. Kızları diliy Çeşnicinin si örtü şimdi Ef- İyanistân'Haraiva'dhalisinin giydik-” leri ve başlık denilen bir cins örtüdür. Onun arkasında da kralın yay ve to- puzunu taşımakla olan silâhçıbaşı vardır. Resmi kılicm kmı fevkalâde sanatkârane İşlenmiştir. Üstünde lo- tüs çiçekleri, tek boynuzlu bir at başı, dağ keçileriyle koç başları görülmek- tedir. En solda mızrak taşıyıcılardan iki kişi vardır ki, bunlar hassa muhafız. larıdır; mızrakçılardan üçüncüsü de istida verenin hemen arkasında hazır bir vaziyette durmaktadır. Onun ya- nında da elinde hentiz ne olduğu anla. şılamıyan madeni bir kap taşıyan bir saray memuru vârdır. Oymanlarm keştedilmiş olduğu uzun taraça, şehrin yanıbaşmda bir dağ içi- ne oyulmuş olan Daranın mezarından pek de uzakta değildir. Daranm tür. besinin mevkii çoktan o keşfedilmişti. Fakat burada son zamanlarda yapıl - mış olan yeni hafi t Persepolis şeh- rinin büyük İskender tarafından ni çin yakılmış olduğuna dair yeni bir takın delilleri meydana çıkarmıştır. Tarihçiler Yunanlıların istilâsından sonra Persepolis şehrinin bir yangın neticesinde tamamiyle yanmış olduğu- nü çoktan biliyorlardı. Fakat bu yan gının Yunan askerlerinin. yaptıkları şenlikler sırasında bir kaza neticesi çıktığı santİryordu. Fakat ortaya çikan Enkaz arasında bulunan başsız Yunan heykeli eserler, yangının bilhassa ve belki de büyük İskenderin emriyle yapıldığını anlatmaktadır. Bilginlef enkaz arasında başaiz bir Yunan heykeli bulmuşlardır. Bunun bir yunan ilâhesi olduğunda hiç şüp- he yoktur. Bu heykel Atinadaki hara- belerde bulunmuş olanlara o ködar benziyor ki Yunanistandan kaldırılıp buraya ildiğine hiç süphe bırak» mıyor. Bunun, Daradan sonra tahta çıkmış olan Serhas'm Atinaya yaptı. ğı meşhur akımdan dönerken getirdi. ği sanılmaktadır. Kendi ilâhelerinden birini Persepo- liste görmeleri Yunanlıları o kadar kızdırmış olabilir ki; âdetleri olduğu veçhile şehri sadece yağma edecekle rine baştan başa yakmış da bulunas bilirler. soymakla servet iy adam SERM Nevyorktan bildiriliyor: Sahnelere figüran kızları kimsenin teklif bile etmeye cesaret gösteremiye ceği derecede hafif elbiselerle çıkara- rak milyonlar kazanan Er) Karol iflâs etmiştir, Kazandığı azametli yekfnla- rın hemen hepsi uçup gitmiştir. Birleşmiş Amerika federal :mahke- mesine geçen hafta verdiği iflâs isti- dasında bizim paramızla 1.299.500 li- ra borcu, buna mukabil 513362 lira mevcudu olduğunu göstermiştir. Erl Karolle dalma her izi. büyük mikyasta yapmış olan bir adamdır. Pitisburg şehri tiyatrolarında prog - ram sattığı günlerden, ovaryeteler kralı olduğu zâmanlara kadar bütün hayatı hep tiyatrolarda geçmiştir. Bundan dokuz sene evvel otuz yaşında iken tiyatrosunun sahnesinde bir eğ - lence partisi vermiş ve Joya Havley adir kiza, şampanya dolu bânyo tere kesine çırcıplak girmesi için bizim pa- ramızla 1500 lira hediye etmisti. Bun dan dolayı Amerika (mahkemeleri Karol'a bir'sene hapis cezası vermişler di. Gösterdiği varyete numaraları do- lâyesiyle daima başı “dertte olmakla klima Kn Erbin kızlari şişmanlanmamal mecburiyetindeydiler. Kis ci Onları © Nevyork kliplerinde sahneye çıkarmadan evvel her gece böyle tartardı. YUKLETTİ beraber o hiç aldırış etmezdi. Sahibi olduğu Vanite tiyatrosunda güzel vücutları mümkün olduğu kadar çıplak teşhir edebilmek için hiçbir cezadan çekinmemiştir. Günün birinde en güzel kızlarından sekiz tanesini, büyük mağazalardan birinin camekâ- nina mumdan yapma modelmiş gibi yerleştirmiş ve bir komedyeni bunları orada giydirmeye memur etmiştir. Nevyork polis müdür muavini yüzba- gı Jeyms Koy bu manzaranm hadden aşırı şımarıklık olduğuna kanaat ge tirerek sekiz çıplak kızı, komedyeni ve Karolu tevkif etmişti. Yılmaz tiyatrocu bu tevkifi reklâm için fırsat bilerek karakolda sekiz kı- za, Amerikalıların meşhur “kadın bu mudur?,, şarkısmı söyletmiştir. Karol kızlara çok büyük maaşlar verirdi, Figüran kızların haftalığı bi- zim paramızla 150 liraydı. İstediği tipte kız bulabilmek için çok defalar haftada 350 lira da verdiği vardı. Karol'un İngilterede de birkaç var- yete göstereceği şayi olunca, İngiliz dahiliye nezareti onun İngiltere top- raklarına çıkmasını menetmişti. EE gz ar