17 Aralık 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

17 Aralık 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

MR .- se» mn Yeni bulunan kayıtlar Amerika! kıtasının Milâttan sonra 499 * bir Budda papası tarafından keşfedildiğini isbat etmektedir. Profesör Rasmus B. Anderson bütün ves ka ve delilleriis Amerikanın Kolomptan 5000 sene evvel Layf Erikson tarafından keşfecildiğini isbat etmiştir. in papasinın ük Okyanosu Çin mavuna- > : 7 ” sile geçererek vi pt r v a7 Amerikayı 499 ; 4 Şu gördüğünüz Çin mavunası 2.000 yıldan be: “iğ iy Papas büyük Okyanosu Amerikayı ne Kolomp, ne de Lelf Erisson; beşinci .asırda Çini bir Budist keşfetmiştir. olan bu kâştin ki Çin kayıtların- da bulunmuştur. M me EKTEPLERDE & kuduğumuz tarih kitapları bize Kris tof Kolomb'un A- ikayı 1492 senesinde keşfet- tiğini söylüyorlar. Fakat son günlerin mektebi bunu reddediyor. Birleşmiş A. merikanm cumhuriyetlerinden ğ- günde “Kolomb'un çok ya- kın bir tarihte Amerika kıtasına gelmiş olduğu, halbuki Leif E- ricsson'nun Milâddan sonra 1000 yılında Amerikan topraklarına a- dım attığı,, kabul edilmiştir. Şimdi ise Kanada (o prolesör John Murray Gibbon ortaya çi karak diyor kiz “Amerikayı ilk evvelâ Hui Si. €n adı bir Çin papazı keşfetmiş- tir. Papaz Milâddan sonra 499 yılında büyük Okyanosu geçerek Vancouver civatında bir yerde karaya çıkmıştır... Gibbon'un dediklerine bakılır. 8a, bu hâdiseyi eski Çin impara. torluğu hanedanının evrak mah- zeninde tetkik etmek imkânı varmış; Mançuların vukanüvisle- Tİ bunu vaktile günü gününe kay detmişlermiş Mü Bir Budist papazı olan Hui Si- en beşinci asrın sonlarma doğru “Tia Şan,, adlı mavunasile büyük Okyanosu geçerek Nutkada ka- Tâya çıkmış, kışı orada geçirerek Budanın kitabını talim etmeleri İçin üç papaz bırakmıştır. Vakit her ne kadar Budan (kitabım: hisyan tozları içine gömmüş İse de son zamanlarda (o Nutka civa- tında toprak altından çıkarılan ve Tsi sülâlesi zamanma âit bir kaç parça Çin parası bu seyahs- tin doğruluğunu isbat etmekte- dir. Birleşmiş (Amerikanın tertip #ttiği bir tetkik heyetine başkan Uk yapan miralay Barkley Ken- non İse Çinlinin bu seyahatinin Adı ; Eriksonun'un Amerika topraklarına çıkışını gösteren bu tabloyu ressam Hans Dahl yapmıştır. gök mümkün olduğuna ileriye sürmektedir. Bu zat diyor ki: “Çinden Amerikaya küçük gemilerle yolculuk etmek, sanıl- dığı gibi hiç de imkân haricinde değildir. Çünkü yol (üstündeki adaların kara topraklarını, göz. den pek öyle urun uzadıya kay- betmeksizin, koca Okyanosu aş- mak imkân: vardır.,, Çinliler yabancı milletlerle yap. tıkları temaslarda bunlar hakkın- da edindikleri bütün o malümatı “Salname,,lere yazarlardı. Ve bu salnamelerden birinde Hui Sienin “Fusang,, adını vermekte oldu. ğu Ülkeye yaptığı seyahatin ka. yıtları vardır. Bu O salnamedeki kaydı aşağıya tercüme edelim. “Tsi sülâlesinin hakanlığı za- manmda “ebedi menşe, adı veri. len çağın ilk yılında (Milâddan sonra 499) bu o kakanlıkdan papaz çıktı ki manastırın kendi sine takmış olduğu Hoei — Şin âdmı taşıyordu (yahut Hui.Slen nin manası evrensel merhamet- tir). Papaz Hukuong bölgesine gelerek hikâye etti ki: o Pusang da keşfettiğini yazan tarihçi Protesör Con Mürrey Gibbov ülkesinin Çin mili ile doğuda 'Tahan istikametinde ve orta hâ- kanlığın doğusunda olduğunu söyledi (Tahan bizim bildiğimiz Alaskadır). Orada bir çok Fu. sang ağaçları yetişir. Bunların tomürçukları bamboya benzer. Armudu andıran meyvelerini yer liler yer. Kabuğundan keten çi" kar. Bunu su koyarak bez yapı" yorlar ve giyiyorlar. Evler keres teden yapılmıştır. Orada istih- kamları ve duvarlı miyorlar. Ahalinin yazı dili var, Fusang Ağacı kabuğuridan yaptıkları kâ- ğıtlara yazıyorlar. Halk silâhsız- dır ve harp etmezler. Fakat ba- kanlıkları içinde kuzey ve güney de olmak üzere İki hapishaneleri vardır. Küçük suçlular güney ha- pishanesine, ağır suçlular da şi- maldekine kapatılmaktadır. Mü- ebbed hapse mahküm olan kadın- larla erkeklerin evlenmelerine misaade edilmektedir. Bu kek çocuklar sekiz yaşma varm ca esir olarak satılmaktadır, kız- kaleleri bil- evlenmelerden doğan er- lar ise ancak dokuz yaşında satı- İıyor, Eğer mevki sahibi bir adam ağIr suç işlerse, onu kazılmış bir yerde muhakeme ediyor ve üs- tüne başma kül serpildikten son. ra kendisine veda ediyorlar. Yal. Aşağı sınıftan olan suçlulara ceza verilmektedir. e Bu ceza ©- gullarına kızlarına ve hattâ to- runlarma kadar slirer. En yük. sek sınıfta olanlar için aforoz ye- dinci sülâlesine kadar devam © der. Hakanın adı İçi'dir. Birinci s1 Dıf asillere Tuibu diyorlar. İkin. ci sm:f küçük Tulbu; Üçüncü sı- nıf da Nato-Şadır. Prens yola çıtı mi maiyetinde borizanlar ve davulcular gider. Elbiseleri - nin rengi senelere göre değişir. Birinci on yıllık devrenin ilk iki senesinde mavi, (ertesi iki sene zarfında kırmızı, beş ve altıncı se nelerde sarı, sonra gelen iki yılda gene kırmızı, son iki senedeise siyahtır, Öküzlerin boynuzları o kadar büyüktür ki bunların içine on ki- le sığabilir. maz... Arabalarma at, öküz ve erkek geyik koşuyorlar. Burada geyik. ler bizim orta krallıkta kullanı- lan sığır gibi kullanılıyor. Sütle rinden tereyağı yapıyorlar. #4 vw Kamışlardan hasır yapeyorlar Ülkede demir yok fakat bol bakır altın ve gümüş var. Bunlara bir değer verilmediği için mübadele vasıtası olarak kullanılmaktadır. Evlenmek şöyle — olmaktadır: Erkek istediği kızın evinin kar. şısında kendine bir kulübe yapar ve sabah akşam bğtün © çevreyi süpürerek temizl Aradan bir sene geçtikten sonra kızın kendi. sine varmağa niyeti oolmadığını görünce kalkıp gider; eğer kız varmak İsterse iş tamamdır. Ana baba ölünce yedi gün 6- ruç tutulur. Dede yahut ninenin ölümü için beş gün ağlanır. Ab- la, ağabey, küçük kardeş, hala, teyze, amca dayının ölümü için ağlama günleri üçtür. Bundan sonra sabahtan akşama kadar ru- hün tesmi önüne oturup dua €- derler fakat yas (o elbiseleri giy- mezler. Kral ölünce, yerine Çı. Işte bunlardan birle geçmiştir. Bu harita Kristof Kolomb'un, Erikson'un, gittikleri yolu gösterir, kan oğlu tam üç yıl devlet işlerine bali« Bütün bunlar Kristof Kolomb'un Hindistana batı tarafından bir'yol aram ken garbi Hind adalarına i tam bin sene evvel olmuştur. Hattâ Nars ! veçli Lelf Ericssonun Amerika kıtasına gelmesinden beş asır öncedir. Ancak son zamanlardadır ki eski dilme © yadan Amerikaya ilk adım atmak şerefi Leif Ericssona verilmiş olmakla beraber Hui Sien'in şimdi meydana çıkarılan kös yıtları bu şerefi ondan almaktadır. Şimx di Visconsin vilâyetinin Madison şehrin de oturmakta olan Profesör Rasmus B. Anderson bundan yetmiş yıl önce eski Norveçli çıkmasından adam hakkında o araştımalam ra girişmişti. 1874 yılında “Ames rikayı Kristof Kolomb keşfetme. miştir,, tezini ortaya atmıştı. Kis tabında şimal korsanının yolunu şimdi Danimarka adıyla tanman topraklardan İzlindaya, oradan da Gröçnlanda kadar izlemiştini Bu yolculuk kral kırmızı Eriş günlerinde olmuştu. Leif ise Eri oğludur ve profesör Anderson bundan 1000 sene evvel Ter Nöf topraklarına ilk adım atmak şer fini ona vermektedir. * Hiç şüphesiz o Amerika Hul Sienden de çok daha evvel keg« fedilmişti. Antrokolicirtin hemen ekserisi doktor Alep Hrdlicka'nın Amerikanın kırmızı derili yerli, lerinin dedeleri Eurasya ile Alaş kayr biribirine bağlıyan bir top: rak köprü varken Asyadan gel miştir nâzariyesini kabul etmek tedirler. Bu iddiaya göre akvam “mu hacereti esnasında Orta Asyada çıkıp da dört yana yayılan Türk atalarının Alaska yoluyla Amerisi kaya da gittikleri gerçektir, 3