3 Mayıs 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

3 Mayıs 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

EN vi - Avusturya Cumhur » ka mpalümat alınamamıştır, reisi Peşteye gitti (Baş tarafı 1 incide) bir yaklaşmayı arzu etmiş olduğunu ve Macar Başvekili Daranyinin de ka- bül edilmesi müşkül olmıyacak şart, larla Macaristan için bu yaklaşmayı istediğini ilâve etmektedirler, “Buna mukabil salâhiyettar mahfel. Ter, Miklas tarafından yapılan ziyare- tin geçen sonteşrinde Macar hükümet paibi amiral Horti tarafından yapılan ziyaretin iadesinden İbaret bir prdto- kol ziyareti olduğu noktasında israr etmektedirler. Bu ziyaret neticesinde mühim bir karar ittihaz edilmiyeceği ve bir teh. iğ neşredilmiyeceği söyelnmekte ve Berlin - Roma mihveri haricinde bir kombinezon yapılması ihitmali mev - cut olmadığı ilâve edilmektedir. - Alman Hariciye Nazırı da ; Romada “Bü sabahlanberi Romada bulunan Almanya hariciye nazırı baron fon Nöyratın, İtalya devlet adamlariyle başlıca orta Avrupa meselesini görü, geceği tahmin edilmektedir. Bundan başka, İspanya meselesi ve İtalya ile Almaryanın, İngiltere ve Fransaya karşı takip edeceği siyaset, bu görüşmeler esnasmda mevzubahs olabilir. Romadaki İtalyan ve ecnebi maha. Zil bu ziyarete: Yalnız yeni siyasi ve. sikalar #kdine müncer olacağı için de- Zil, ayni zâmanda Roma - Berlin mih. verinin dalma sağlam ve isler bir hal, | de olduğunu göstereceğinden büyük bir ehemmiyet atfetmekteğir. Habeşistanda Almanyaya arazi ? Paris, 3 (A. A.Y'— Journal sinin Roma muhabirinin göre, Alman hariciye nazırı, görüş. meleri esnasında evvelâ İtalya ile Al. ——— <<. gazete. manya arasında Iktısadi sahada sıkı bir teşriki mesal temini meselesini ve bilhassa iki memleketin müdafaası İ- çin sınai bir işbirliği vücuda getirmek meşelesini tetkik edecektir. Nazır, bundan sonra omistemleke İşlerinde bir teşriki mesal temini me- selesini görüşecektir. İtalya Habesis. tanda Almanyaya mühim imtiyazlar verecek ve belki de arazi terkedecek- tir. Buna mukabil Almanya İtalyaya iktısadi menfaatler temin edecektir. İki memleket arasmda kültür bağları. ” zo iakviye edilmesine çalışılacak. Berlin Roma mihverinin hakiki bir İttifak şeklini alabilmesi için Avrupa. run umumi Yaziyeti de tetkik edilecek- tir. Bu meyanda İspanyanın vaziyeti de mevzuubahsolacaktır. Peşte seyahatinin manaları Budapeşte, 3 (A, A.) — Miklasın ziyareti hakkında mütalealar yürüten müşahitler, Avusturya reisicümhuru. nun Budapeşteye gelmesinin Von Nö- rath'm Roma seyahati ile aybi'za - mana tesadüf etmekte olduğunu ehem miyetle kaydettikten sonra bu halin Almanya ile İtalyanın Avusturya ve Macaristan arasındaki müzakereleri dikkatle takip etmekte olduklarını far ettirmekte olduğunu beyan ve A. vusturya ve Macaristan zimamdarle. rının pek mühim görüşmeler yapacak- larını ilâve etmekte ve fakat her iki tarafın Roma ve Berline karşı ihti. yatlı davranmaları lüzumuna binsen bu görüşmeler hakkında. tebliğlerin neşredilmesini beklememektedirler, Kraliyet taraftarı gazeteler, 18 s6- melik ayrılığa rağmen, Avusturya ile Macaristan arasında mevcud olan si- yasi, iktisadi ve hissi rabıtaların pek kuvvetli olduğundan bahseylemekte . dir. şa; - Ispanya katliâmı (Baş tarafı 1 incide) dâr İtalyanlar tarafından yapıldığı an- Jaşılmaktadır. İki İsaponyal esiti İtalyan esirlerinin beyanatını teyit etmişlerdir. Bask cephesinde “adami müdahale ! ,, Bilbao: 2 (A.A.) — Resmi bir kay- naktan, Biskayedeki ast kuvvetleri ara. sında mevcut yabancı kıtaat hakkında şu malümat tebliğ edilmektedir: “20 martta Biskaye kuvvetlerini yeni Alman müfrezeleri (o takviye etmiştir. Alman erkânharbiyesi (o Vitoriada bir otele yerleşmiştir. Hitlerin yıldönümü günü, Alman pilotlarla diğer memurlar erkânıharbiye önünde geçit resmi yap- muşlardır. Alman o erkânıharbiyesinde gizli radyoları meydana çıkarmak için posta mevcuttur, Evvelce de bildirildi- ği gibi, 26 nisanda (o San Sebastiyene 2000 Alman ihraç edilmiştir. Gerek ön hatlarda ve gerek © geride hizmet eden İtalyanların adedi takriben 16 bindir. İtalyan © erkânıharbiyesi bir Kaç gün evvel Azpeitia'da o bir otelde , bulunuyordu, Şimidi ise > Azeptiadaki ,San Augustin kilisesi İtalyan krtaatı i- şin kışlaya çevrilmiştir. Legrondaki Recajo'da 40 Alman ve İtalyan tayyaresi mevcut olduğu bildi- rilmekte idi. Keza Vitoria tayyare mey- idanında da 70 yabancı tayyare vardır. Perişan olan “gönüllü, ler Bilbao, 3 (A.A.) — Biskaye cephesin de Bermeö mıntakasında milisler, İtal, yanların dün perişan edilerek © dağıtıl- miş olan “siyah ok,, adındaki (o müfre- zelerin bakiyesini imha etmişlerdir. İtalyanlar, 400 ölü berakmışlar, ayni zamanda dört kamyonu dolduracak ka- dar malzeme terketmişlerdir. Vahşice kararlarını itiraf ediyorlar Londra, 3 (A.A.) — Bilbaoyu tahrip edeceğini söyliyen general Molanın bu sözleri hakkında izahat istiyen İngiliz sefiri Sir Henry Chiltona cevap veren asi makamatı, general Molayı . tekzip etmemekte ve generalin İngiliz notasın. da yazıldığı gibi 27 nisanda oradyoda nutuk söylememiş olduğunu İkaydet- mektedir, Asilerin cevabı hakkınlla şimdilik baş Londra, 3 — ispanyada — Gucrnika şehrinin sivil ahalisinin dahi merhamet. sizce bombardıman edilmesi karşısında İngilterede uyanan infial gittikçe şiddet bulmakta ve gazeteler İspanyol faşişt- lerile müttefikleri olan Almanlara ateş püskürmektedir. ii Niyuz Kronikl gazetesi diyor “Faşist askeri tarihinin en müdafan. $iz ve zalimanc suçu karşısında 'dünya- tın vicdani galeyan halindedir. Suçlu» ları mahkeme önüne getirmek için hir şey yapılmayacaksa, müşterek insani- yet, faşistlerin tekrar çileden çıkmasına meydan vermemek, hiç olmazsa onların korkunç kana susamışlığını biraz olsun azaltmak Üzere hemen Karckete geçme. Hidir, Eğer dünya devlet © adamları, bunu yapamıyacak kadar korkak ve atıl ise, Guemika şehrinin masum ve yardım- sız ahalinin tali, çok sürmden herhangi Avrupa şehri ahalisinin talif olacaktır. Oraların da ayni şekilde bombardıman edilmesi tabifleşecektir. İngiltere hükümetinin, ademi müda- haleyi veya Frankonun rızasını almak meselesini ileri sürerek bhareketsizliği mâztir göstermeğe asla hakkı o yoktur. İngiltere kükümetinin, o donanmasına müşterek bir merhamet vazifesi icra et- mesi için emir vermesinden evvel, tanım mamış bir asi katilin (o müsaadesini mi alması lâzımdır? İngiliz nazırları, bü dehçetten, elle. rini yikayıp sevışamazlar. Demokrasiye karşı bir şey duymuyorlarsa, herhalde insaniyete karşı vazifeleri vatdır.,, Avam kamarasında müzakereler İngiltere Avam kamarasında, İspan- ya meselesinin o müzakeresi esnasınkla, işçi cephesi ve radikaller o hükümete şiddetle hücum etmişler ve onu Bilbao ablokasının kabülü ve İngiliz erzak ge- milerini geri çevirmekle itham etmişler- dir, Bu hücumlar arasında çok (o şayanı dikkat olanları vardır kiaynen (alıyo. ruz: İşçi partisi o mümessillerinden biri, ademi müdahalenin ancak, caliha, mü- himmat ve asker Oo sevkiyatın: menet- tiğini, fakat ticareti hiç bir veç. hile sekteye uğratmıyacağın: söyledik- HABER — Akşam postası Çek deveci develeri... Amerikaya! Develerimiz “işsiz kalırsa Amerikaya güönderilecekmiş | 'E yede günden güne muattal kal. a olan develere, Amerika ceambâzha nelerinde güreş yaptırmak üzere talip çıkmıştır. Bazı Amerikalı sirkçilerin, memleke- timizden deve âlmak teşebbüsüne geç. tikleri haber verilmektedir . Amerikada Sporun ber çeşitinden bık miş olan halkın “deve güreşi, gibi sü- tekli, muhteris ve enerjik bir güreşi sey retmekten büyük zevk alacağı ve bu su- retle deve yüzünden bol para kazanılar cağı umulmaktadır, Bu şekilde deve, bir iliracat mal: ha. line gelecektir. Ancak develerin, sahiplerine pek alış- kın oldukları cihetile memleketimizden birkaç devccinin de develerle beraber Amerikaya gidip gitmiyeceği cayi su- aldir. Acaba : “Çek deveci, develeri Ameri- kaya... gibi bir şarkının o yayılmasını hakikaten icap edecek bir deve ve deve- ci ihracatının arifesinde ( bulunuyor- muyuz? Develerle nakliyatın meneğileceği Ha vadisi teeyyüt ederse, bunun böyle ola- cağına yakından inanılabilir. ; Maslaktaki kaza (Buşlurafı 1 incide) saat yirmibire doğru iki nişanlı İstanbu. )a dönerlerken Maslak yolunla karşı dan süratle bir otomobil geldiğini gör- müşlerdir. Andon korne çalarak ve ön lâmbaları w yakıp söndürerek karşıdan O gelen otomibile kendisinin mevcudiye"ini ha. ber vermek istemiştir. Süratle gelen otomobil bunia.a aldır Tış etmeyince Andon bir kazıyı mey- dan vermemek için direksiyonu ol ta- rala kıvırmıştır. Fakat idireksivonu faz. la çevirdiğinden otomobil sol toraftaki bir ağaca çarpmış, sonra heml:ğe yu- varlanmıştır. Otomobil o pargasanmuş, Andon ve nişanlısı muhtelif yeri çinden ağır surette yaralanmışlardız. Kazayı yoldan geçen diğer otömelsi'er görmüs yaralıları hendekten çıkarın Şiçli has tanesine kaldırmışlardır. Diğer kaza Bir kaza da Şişhane yokuşumlan 0. muştur. Taksirde Plâtin apartımanı da oturan birisine ait 521 No. İr hususi otomobil Şişhane yokuşunu çıkarken 159 No.lı tramvaya çarpmış,otomobilde bulunan 9 yaşında Vital “isminde bir çocuk sademe neticesi başırtlan yara- lanmıştır. Otomobilin ön taraf: hasara uğramıştır. ten ve “kuvvetleri hezimet içinde geri“ liyen asi generalin, muharip olarak ta. rımmadıkça resmi bir abloka yapamıya- çağmı ilâve ettikten sonra o şöyle !de- miştir? “ew Binlerce kadın çocuk ve ma) erkek açlık içinde kıvranırken, “İngiltere hü- | kümetinin İngiliz — bahriyelilerini, Du vaziyete likayt kalmağa mecbur etmek suretile, izzeti nefislerini kırmağa hak. ki yoktur. Diğer bir isçi mebus da şöyle demiş- tir; “— Hükümetin kararı Alman ve İtal yan hükümetlerini (o sevindirmiştir ve onlar bu hareketi bir zaaf eseri olarak telâkki ediyorlar. Habeşistan bikâyesi Holivud'da” grev genişledi “Dokuz Stüdyo kapandı, yıldızlar. yiyeceksiz kaldılar Folivut, 3 (A.A) — Film par İ Fakat stüdyo İakantaları bir te yıtahtı, tesis edildiği günden bugüne | sanüt grevi ilân etmiş oldukları için : kâdar görmediği ilk #ühim grev | artistler, öğle yemeğini yiyememiş' hadisesi karşısında kölmıstır. Studya | erdir. il lâr müattal bir haldedir. Büyük si Halk aktörler sendikasinin kas nema firmalarının kapısında nöbet- | rarmı büyük bir alâka ile beklemek” çiler beklemektedir. Hükümet, polis | tedir. Çünkü sendika, ilk defa ola" kordonlarını takviye etmiştir. rak bir iş ibtilâfında karar verecek Grevin yalnız' sendikalarının ta: | tr. nmmasmı istiyen dekoratör, berber ve ressamlar tarafından yapıldığı hatırlatılmaktadır. Bununla beraber içlerinde birkaç yıldız bulunan ak- törler, mensup oldukları sendikanm icra komütesini toplanmağa davet ederek stüdyolara girmeğe teşebbüs etmek mi, yoksa bir tesanlit eseri © | larak grevciler İehinde tezahüratta | bulunmak mı lâzım geldiğini karar İ laştıracaklardır. Grev büyüyor iç Helivut, 3 (A,A.) — Mühendis lerin, kurşun mamulâtı yapan ame" lenin, terzilerin, lokantacıların ve makinistlerin sendikalarma mensup 6.000 amele, grev ilân ederek evvel ce grev yapmış olan dokuz büyük sinema stüdyosunun büzün kapıla” rını kapamaları muhtemeldir. Stüdyoları tarassut altmda bus lundurmakta olan grev nöbetrileri, aktörler sendikaları muzahhaslarının tam bir serbesti içinde müzakerede bulunabilmeleri ve grevcilerin aktör ler üzerinde herhangi bir tazyikte bulunmuş olmakla itham edilmeme” | leri için bulundukları mevkileri ter ketmişlerdir. | im e e e : ni Misafir Irak Nazırı Bağdada dönmek üzere Bu sabah şehrimizden ayrıldı İrak hariciye nazırı ekselâns Naci EK | asil, bu sabah saat 9 da Toros ekspresik ne bağlı hususi vagonla © saemleketine dönmek üzere şebrimizden ayrılmıştır. Muhterem misafir, istasyonda İstahs' bul valisi Üstündağ, fırka kumandan! hariciye erkânı, İngiliz (büyük el Sir Persi Loren, ataşekomersial kö Vuds tarafından uğurlanmıştır: Bir bando İrak ve istiklâl marşla: çalmış, asker ve polis kıtaları ihti resmini yapmıştır. Tevkifhane kaçakları Bulunan silâh hakkında şehrimize Şimdiye kadar aktörler, serbest: çe slüdyolara girmektedirler. Dü Greta Garbo, Klark Geble, Vilyam Povel, Joan Harlu, Janet Makdo- nald gibi bazı artistler kapıdaki nö betçilerin önünden geçerek stüdyo- ya girip çıkmışlardır. Dinamitle balık avlarken | Bir bekçinin beş parmağı koptu Bugün saat on'bir buçukta Da- vutpaşada deniz kenarında bir kaza olmuştur. Davutpaşa Bekçilerinden Kemal dinamitle deniz kenarında balık tu- tarken elindeki dinamit. birdenbire patlamış, sol elinin dört, sağ elinin bir parmağı kopmuştur. Kemal ka” şından da;yaralanmış, Cerrahpaşa hastahanesine kaldırılmıştır. (*50*) (2294). Mali piyasalarda fırtına Budapeşte ve Prağda büyük kayıplar oldu Paris, 33 (A.A.) — Geçen haf- Adımada yakayı ele veten Abdul ile Tevfikin bugün yola — çıkarılma! muhtemeldi, Gazetemiz çıktığı saate # dar ns İstanbul müddeiumumiliğine ne de zalntaya hareketlerine (dair hİ$ bir malümat verilmemiştir. Adanada son defaki isticvabında Te“ fik kabahati Abdullaha yükleterek ş$ö le demiştir: “ Beni kaçmaya teşvik eden A” dullahıtır. Abdullah senelerce | hapis. Yatmaktansa bir kolayını bulup kaçı?” yı daha muvafık bulduğunu ( söyle” Ben de ona uydum. Akdullaha uy? lığımda büyük bir sebep de, iadei m rimin mukavelesi yüzünden (Suriy! sevkedilmiekliğim korkusudur, Ben 4 üştü ler »» silâh müesseselerinin esbamı. nm düşmesi, büyük bir bubrana se bep olmuştur. r * Paris porsasında harici piyasa: daki buhranm aksülâmeli görülmüş ve dahili unsurun tesirleri de buhrar na inzimam etmiştir. Pazartesi günündenberi borsada bu iki unsurun tesirleri görülmeğe başlamıştır. Evvelâ cumartesi gü nü Juhaux, Vincennesde bir nutuk söyliyerek hükümetin büyük rafa işleri için tasarruf © parasından 10 milyar frank temin etmesini istemiş- tir. Sonra Amerikan piyasası, zayıf kalmakta devam etmiş ve beynelmi- el piyasalarda da iptidai maddelerin kıymeti inmiştir. Ertesi günü mazırlar heyetinin toplanarak cebren istikraz yapıla” mıyacâğı hakkında karar vermesi rantlarda hafif bir yükselme temin ettiği için piyasa biraz kendini top- tar. Çarşamba günü borsa, «Fransız kıymetlerinin iyi bir vaziyette oldu- ğunü teyit etmiştir,” Fakat” beynel- milel kıymetler ve'bilhassa cenubi Amerika kıymetleri süratle düşmüş- tür. Bunun zahiri sebebi, Johan nebsurgda ve Londrada yapılan ve sağlam görünmiyen © spekülâsyon muameleleri oldüğü söylenmekte dir. anlaşılacaktır... Dünkü gazetemizde Adanadan miş bir haberde, katillerden Abdu” üzerinde bulunan tabancanm tevl nede bir mevkufa ait bulunduğunU bu mevkufun müddetini bitirmek olduğu, Adana müddelumumiliğini” ” hususta İstanbul müddelumumiliğ” bir iş'arda bulunduğu bildiriliyord” Adana müddelumumiliğinden bul müddelumumiliğine böyle bir İ vaki olup olmadığını bu sabah 418” j makamdan araştırdık. Aldığımız? ta göre, Adananın İstanbula bu bir aş'arı vaki değildir. Buna » dünkü gazetemizde Adana'dan alöli telgrafta mevzuubabs olan silâh. nin tevkifhanede elde etmesi (© yeniden başlıyor. Diktatörlerin tehdidi karşismda adım adım geriliyonuz. Har- bi umumi esnasında (Basklar bize bir çok yardımlarda bulunmuşlardır. Şük- ran borcu olarak, İngiltere (hükümeti onları açlıktan 'ölmeğe bırakıyor.,, Pe “AE A YAN pi ŞAL pe e