7 Mayıs 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

7 Mayıs 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

Dördüncü Muradın Lai yeni Padişaha gös- terildi. Kendisi Geçen kısımların hülâsası Dördündü Murad, atıcı, İricı bir padişahtır. Halinili annesi Kösem sultan, onun çocukluğunda, devlet idaresini elinde tutuyordu. Padişah, onun nüfuzunu kırmak için, bin tür, Wi tedbirlere başvurmuştur. Şimdi, Sünbül ağa ile Kösem, sayı) akılk vellaht İbrahimin devlet başına geç. mesini tercih ediyorlar, .. Kösem sultan, memleketin her ye rindeki âdetleri biliyordu. — Halk, bazan bir hükümdarı ab. dal, deli diye istemiyebilir! - dedi. - Fakat bezen da abdallık, delilik bi zaaf değil, bir meziyet telâkki edile- bilir, Zira, o abdalm, yahut delinin u. lühiyetle bir alâkası olduğu zanned lir, Bizzat ulühiyetle olmasa bile, lâa- kal, cinlerle, perilerle... Onun yalnız dünya işlerine değil, ahret işlerine, â. lemi gaybm işlerine bile vâkıf olduğu sânılır. Onun için, şayet Cinci hoca i. Je anlaşılırsa, Sultan İbrahimin halk tarafımdan sevilen bir padişah olma- sında hiçbir mâni kalmaz. Sünbül ağa, valde sultanmellerini öptü: — Son derece akıllısmız... İyi dü- şündünüz. Fakat sultan Muradm kâ. tili olmak lekesini üzerimize sürmiye. Tim. — Sürmiyelim... — Öyleyse onu, ustalıkla ortadan kaldırmalıyız... Bu işi de ben üstüme abrrm.... İşte ben, Sünbül ağanm en mahrem adsmları sırasında bulunduğum srra- sem Sultanla velinimetim ara. ıda böyle bir muhavere cereyan et. Gğine kulaklarımla şahit oldum. Ara- dan bir müddet geçtikten sonra da dördüncü Murad rahmeti hakka ka- vuştu. Bu ölümün yahut katlin ne şe. kilde olduğunu bilemiyorum. Yalnız gu meşhur vakaya şahit oldum. Bir sabah, Ayşe, Sünbül, deli İbra. him ve ben, garip Bir “üçüzlü babalar ailesi,, teşkil ederek, “çocuğumuz” Osmanm bir sürü şaklabanlıklar yap- tığı seyrediyorduk, Deli İbrahimin oğlu olan Mehrnet, Dördüncü Murad yattayken doğmuş, fakat onün mev cudiyeti padişehtan saklanılmıştı. Ta. bil bizim Osmanın da mevcudiyetini padişah bilmiyordu. Onlar, haremin en gizli odalarmda barmdmılıyorlardr. Bi Zim Ayşe, sarayda resmi bir mevki İazanmak şehzade Mehmede süt nişti, Mehmetle Osman, Je süt kardeş olarak padişaha ık tesis etmişlerdi. O sabah, veliahdım musahidi vazi, yetinde olan Sünbül ağa, beni de ya- nma alarak hareriin o münzevi daire- ine gitmiştik. Kapıları arkasındatı ki. litliyerek üçümüz dö, babalık şefkati, mizi göstermeye başlamıştık. “Pigler şirin olur!” derler... Ah, ne girin oğlandır Osman... Bin türlü şâk- Jabanlıklar yapıyor, deli İbrahimle o. yunlar oynüyor, bizi '“kahikahalaria güldürüyordu. Onu, Üçümüz de kendi Oğlumuz sandığımız “İçin: bu oyurlar. dan fevkalâde zevk duyuyorduk. Birdenbire kapı vurulmağa başladı. Saşırdık. Bilhassa İbrahim, fevkalâde şasır dı: — Kaçırın, kaçırın, çocukları kaçı- rm... Sünbül güldü: " — Hacet yok, padişah... — Aman ve söylüyorsüm... Ben nasıl padişah olurum... — Padişahsım efendimiz .. Sana ilk defa olarak ben biat ediyorum... — İstemem... İstemem... Çocukları kaçırın.. Görmesinler.. Ağam İşitme. | sin... Yoksa halim fehadır. Fermanma at hareket ettim diye beni de, çocuk- Jarı da öldürür! Kağırın! Kapı hızlı hizli vurulüyordu. — İşte geldiler... Bak, erkek sesle. ri... Buraya kadar gelmisler... cellâtlardır... Öldürmeğe geldiler. Sünbül, nahakyere teskine uğraşı. ie an mezi in ancak bu suretle temin edildi ! | bu suretle hareket etmiş değildi. O Bal. | yordu. Fakat, deli İbrahim, çocukları, | bir tarafa büzülmüştü! yanmıyan ocağın içine soktu. Sakladı. Kendi de bir rafa tırmanmıya başladı. Müstakbel padişahın ve bütün Os. manlı hanedanı nesli kuruduktan sonra bu nesli yeniden öretecek — olan şahsiyetin vaziyeti öyle acınacak bir vaziyetti ki... 0 öd Nafile yere onu: — Korkma! Gelen düşmanların de- Hildir! . diye ocsaretlendirmeye çalı- şıyorlardı. — Düşmanlarımâm! Hepiniz düş- | manlarımsınız... Beni tuzağa düşürdü. müz... Kapıyı açmışlardı, İçeriye girenler, hem matem, het de müjde haberini verdiler: — Padişahımız öldü, padişahım çok | yaşat... İbrahim, birin elle rafın üzerinde Oda: -—— Padişahım'çok yaşa! . diye hay. kırıyordu. - Ağâbeyim çok yaşasın... Eönim neme getek padişahlık”? Bunun bir tuzak olduğuna kanidi. Ancak annesinin gelerek ona temi- nat vermesi Üzerine biraz sükün bul. | du. Fakat, annesinin de yüzüne şüpheli şüpkeli bakiyordu: Bu hanedan Içinde, annenin, babanm, kardesin de biri rine tuzak kurduğu görülmemiş hal, İ lerden değildi. Nihayet, kendisine son teminatı da verdiler: — Cesedini görmeden inanmıyacak! » dediler. Dördüncü Muradın cesedi, bir tez. kere içinde padişaha gösterildi, (Devamı var) TER ân gey. SOC. AN.DI NAMIGAZIONE-VENEZIA 1937 Mayıs ayında Hareket edecek vapurlar Her cuma saat 10 da Galata Rıhtımin- dan Pire, Brendizi, Venesya, Triyeste için. Pire, Napoli, Marsilya, Cenova için. Kavala, Selânik, Volo, Santi - 40, Brendizi, Trieste, Pire, Patras, Ancone, Venesia, Selânik, Midilli, İzmir, Pire, Kalamata, Patras, Brendizi, Venesia, “Trieste, Burgaz, Varna, Köstence $ — e — Sulinz, Galatr, Brala bat yapılacağı İlân olunur. (2430) Vapurun , Hareket İsmi Tarihi Celio Rodi Celio 21 Rodi 28 Gitta di Bari 4 haz Rodi vaz 7 Mayıs A b) Sürat postası Bu postal rm Breh di Venesya, ve Triestede tün Avrupa için ekspres trenine ak - tarması vardır. Fenicia 6 Mayıs Beril saat l7de Merano 20 â Campidogllo” 3 Hasim ” Fenicia âli v6 Abbaziâ 13 mayıs perşeme saat 17 de Oüirinale 27 Diana 10 Haziran Albano Vesta Tseo 8 mayıs 22 4 $ Haziran Cümürtesi Saat 13'de Merano $ Mayıs Çarşamba Vesta 6 Perşembe Guirinale 12 Çarşamba saat 17 de Campidoglis 19 : ? seo 20 Perşembe Diana 26 Çarşamba Fenicia 2 Haziran Albano 3 : perşembe 5 mayıs çarşamba 2. : : 9 3 : saat 17 de 26 : : 2 haziran 4 Merâno Ouirinale Campidoglio Diana Penicia Vesta Isco Albano 6 mayıs perşembe 20 : saat 17 de 3 haziran : Istanbul inbisarlar Başmüdürlüğünden: Hükmü Mayıs 987 sonunda bitecek olan müskirat satıcılarınm ruhsat tez- ketelerinin yenileme müamelesine 20.5-1677 tarihinde başlanarak 7-6.937 pa. zartesi akşamma kadar devam edilecektir. Ruhsat tezkerelerini tecdit etmek istiyen satlerların tayin olunan gürlerde eski tezkere ve konturatlariyle beraber birer de fotoğraflarını taştaki İnhisarlar Başmüdürlüğüne müracaat etmeleri ve 7 Haziran 937 tari- hinden sonra. tezkerelerini yenilemiyerek içki satarlar hakkında kanuni taki- alarak Kaba. Galatada Koca Muslafa caddesindeki Mi; pamuklu mensucat, manifatura, cam makinalar, tuhafiye, kokular, kantariye giinünden itibaren her gün saat 13 den İlerile ve peşin para İle satılacaktır. İsteklilerin bu elverişli fade etmek Üzere muayyen gün ve-saatte ambardaki satış komisyonuna gel- Istanbul Gümrükleri Başmüdürlüğünden: 5 sayılı satış ambarında bulunan ipek- eşya, hırdavat, attariye, demir Eşya; eezayı'tıbbiye ve emsali eşya 12-4.937 18 e kadar pazarlık ve arttırma sure. meleri ve istiyenlerin satılacak eşyayı her gün görebilecekleri ve evvelce ilâ. Belki de nen yapılıp da Reşadiye caddesindeki satış salonunda satılacağı bildirilen eş. yanm ayni ambarda kurulacak komisyonca satılacağı alâkadarlara ilân olu. nur, (2531) m La satışlardan 'isti- * İ | sikalâr birisinin aleğhine olabilirdi. Aca BAL LAL Vİ 7 MAYIS — 1937 N.E | 6 Hanri Ved — 7. G. D.H, ve M Kül — 8 Müvard Kepnedi — 9 Con Royâ vel z Axnoku 1 Edgar Japson — 12, Klemans Dan — 14. Antoni Berkeley, Çeviren: fa. Tefrika numarası — 85, Eğer amiral hakikaten Londraya git. | mek arzusunda idiyse ve eve, pardesü | almâk üzere girdiyse, gazetesini de alir- | dı. Halbuki almamıştı. Demek amiral | de öteki gazeteyi amiral nereden almış tr. Vinmütta bütün dükkânlar saat do- kuzda kapanırdı ve ösaten bir tek ga- zeteci vardı. O da amirale gazetesini görtleren idi. Demek amiral, bir başkası ile idi. Ya onu ziyaret ötmiş, yahut baş. ka bir yerde görüşmüştü. Acaba Sir Denniyi mi ziyâret etmişti? Yoksa, ga-' zetede, tahkikatı güçleştirmek için ami- ral öldükten sonra cebine konmuştu? 28 — X zarfının içinde ne gibi şeyler vardı? Zatfın işindeki vesikalar muhakkak ehemmiyetli şeylerdi. Amiral bunları niçin gizli'bir göze koymuştu? Çalm- mâsından mı korkuyordu? içinleki ve. ba kimin? Valterin mi? Neden ols Vâlter esasen ortada yoktu. Acaba Sir Viltriğin mi? 29 — Zarfın içindeki evrak çalınmış me idi, imha mı edilmişti? Belkide amiral bu vesikalar: bizzat imha-etmişti. Lâkin katilin aynı zaman, da bu vesikaları arayan âdam olduğunu kabul etmek daha mantıki idi Yaziha- nede biçbir zorlanma eseri yoktu. Ve şayet, katil evrakı elde etti ise, nerede olduğunu biliyordu. 30 — Neden Elma Fitzgerald alelâ- cele Londraya gitmişti? Anlaşıldığına göre cinayet haberini alması, Landraya hareket ötmesine se. bep olmuştu, Herhâlde Londraya Hol- landı bulmağa gitmemişti, Çünkü onun Vinmut'ta olduğunu biliyordu. Bakalım yarın neler söyliyecek? 31 — Niçin Holland onun peşine dü- şüp gitmişti? Bu suale cevap sarihti. Onunla vazi, yeti görüşecekti ve evleneceklerdi. 32 — Sir Vilfrid Denni de Londraya gitmişti. Neden? Şurasını kaydetmek lâzımdır ki Sir Vilirid herkesten evvel Lordraya git- mişti, İlk tren saat 7 de, yani cesedin bulunmasından biraz sonra idi. Bu ha- reketi tesadül olabilirdi. Bakalım gelin. ce kendisi ne diyecek? 33 — Papas dahi Londraya gitmişti. Neden? Bu da bir tesadüf olabilir. kiliseye ait hir iş için görüşmeğe Belki de git miştir. Cinayet habeti onu * Sarsinıştı, Elmsnın ve Hollandın kaçışları da onu şaşırtmıştı. Acaba bu gidişlerİsn Papag bir şey keşfetmiş idi'de, onun için mi| gitmişti, ve bildiklerini kendisinden saklıyotdu? 34 — Papas bütün bildiklerini söyle- miş miydi? Papasın doğru söylediğini kabul et. mek lâzımde. Lâkin bütün bildiklerini söylemiş . miydi? Halinde tereddütler vardı. Birçok noktalarda katiyetle c€- vap vermemiş idi. 35 — Papas niçin bahçesini suladı? Herhalde, papas acemi bir bahçivan. dı, Her gün neden bahçesini sulamıyor- du da o gün sulamıştı? Şüpheler ileri götürülecek olursa, papasın bu işte set haldar olduğu farzedilirse, bir taktm iz leri ortadan kaldırmak için bahçesini suladığı düşünülebilirdi. Bü izler, her halde kendine ait izler değikdi. 36 — Neden amiralın piposu papasın çalışma odasında kalmıştı? Herbalde orada unutulmuştu. Yemek ten sonra oraya geşip pipo içmiş, orâ- da unutmuş olabilirdi. Belki de, amiral, ve piposunu orada kasten bırakmıştı, bunu tekrar papasın evime dönmek işin bir vesile olsun diye yapmıştı, .:37 — Elma-ile Holland “evlenmekte neden bu kadar acele ettiler? Evlenme izinnamesinin — cinayetten evvel alındığı muhakkaktır. Lâkin bu, muşlaka- evlenmelerini icap ettirmezdi. Eger amiral ölmemmiş olsaydr, acele ev lenmelerini maztir görmek lâzımdı. Fa “kat oldükten'sonta? En iptidal büzmet | un nl a Sİ İİİ. 3» İ o Amiralın evinde daktilo miği yoktu. Acabı muvafakatname € kaidesi bunu icap ettirmezdi. Het bu işte bir sir vardı. 33: Holland neden ilki hakikatı saklamıştı. Fazla suale maruz kalmamak doğru söylemediği. Sonra doğruyÜ v lediği pek akla yakın değildi. DİĞİ raftan sonradan anlattıkları, suçlu vaziyeti Ne diye Uzi deki muvafakatnameye gelince, / pekâlâ, sabahleyin Elma da verimi? İ bilirdi, 39 —— Muvafakatname neden öİ ile yazılmış idi? mişti? Yoksa, imza sahte mi idi piri zayı taklit etmek, bir iki satır yazıfi? den taklit etmkten daha kolay olduğ” göre bu da kabildi. i Rar, bütün şüpheli noktaları ce tesbit ettikten sonra, kalktı, yattı. DOKUZUNCU KISIM Yazan: Vil Kroffa Gece'gelen misafir Müfettiş, ertesi sabah uyndığr alktı. O gün gör vardı. Kahvealt: ederken, kendin& program çizdi. Evvelâ vart ve müdürü ümumi Twif mesi lâzımdı. Sonra müstantik ile şecektli Ordan gonta serbest kale! ve yatarken not ettiği şüpheli neki Üzerinde araştırmalar yapabilirdi. Lâkin, hepsinden mühim bir # müfettişi işğal'ediyordu. Ceset a rak teşhis edilmemişti. Vakıa ©© amirale ajt olduğundan şiiphe gi du amma, bu hususta kati. bir KARI, elde etmek istiyordu. pi Rc evinden çekti ve Lord Ms zi oteline gitti. Maksadı Mister D# bulmaktı. Tesadüf, ona kapıda 3 Rac, gayet mültefit: — Ne iyi tesadül, dedi, ben öf arıyordum. — Ne var? — Cesedin teşhisi için rica ederi Amiralı ne zsmandır tanıyorsunuğ” ” — Yirmi, yirmi bir sene vat, de yirmi üç! ai sek de çesedi bir görseniz — Fakat dash kahveatlr etmedi — Vaktiniz ne zaman müsait i9€ iğ dim. Meselâ sazt onda? iyii — Hiy hay. — Sizden bir şey sorabilir — Buyurunu — Amiralın, yeğeninin eetermei müsaade eden muvafakstnamesini verdiler mi? Mister Dâkers ciddi bir tav” Bir müddet düşündü. Sonra: — Neden dedi, sordunuz? yorsa, ayı sebepten sordum. Yi le zannediyorum ki, her iki nin amiral tara &ini anlamak istiyoru (Devamı va), Akşam sosTAS' IDARE EVİ Istanbul Ankara Gesi Posta kutusu : Wstanbul 22, Telgrat adresi: istannu! Mi Vâzı işleri telotonu', SAATE idare ve an O, 2S Türkiye 1400 Kr Sahibi ve Neşriyat Müdürü Hasan Rasim U$ Basıldığı ver (VAKIT) matbas*" (20104 40 pa 0 204 ŞA 40)