29 Mayıs 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

29 Mayıs 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Her bukkı abiası Hadiye'ye aittir. —27 'Neclâ kocasının memnuniyetsiz” liğinin bu derecelerde olacağını pek tahmin edemedi. Lemi öyle bambaş- ka, o Kadar'örijinal bir tipti kil Bu hareketi de ancak şu herkesten bam» başka olmasından ileri gelmiş ola- bilirdi. Sonra., Kotası şimdi mem nun olmasa bile küçük dünyaya gel. diği vakit herhalde değişecekti. Kal binde derin bir babalık sevgisi doğa” caktı. Neclâ için hayatta en büyük pren sip ve gaye çocuktu! Bu küçük var- lığı sevmek, itina ile bakmak, gün- den güne büyüdüğünü, ilk tebesr” sümlerini saçtığını görmek.. İşte bu baştan başa bir hayattı.. Bir âlem- di.. Neclâ uzun uzun düşünceli lece kalı. Pembe ve tombul küçük vücudu gözlerinin önüne getiriyordu.. Mi nik gözleri Lemininki gibi parlak o- İacaktı. Onun tebesstimile gülecekti. Neclâ bu tebessümleri görüyor, mi- öy. ni mini çocuk cıvıldılarmı işitiyordu. | Çocuğu onun bir tesellisi, yy yy yg mıdır? Hiç şüphe yok ki sir metzuda- dı. Bu mevzularla halk arasındaki zihniyet yakmlığıdır ki çok okunmala. rına sebeb oluyor. Yeni temelleri eski kahramanlara işlemekte hiçbir fayda yoktur. Bugünkü Türkiye halkının kahramanları ağiret reisleri, derebey. leri, Keloğlanlar, köroğulları değildir, çeliği eritip çimentoya döken, kanat. lariyle bulutları döven oinsanların yurttaşlarıdır. Şimdi Cennet “selli. , edenlerin kılıcında değil, havayı zaptrden insaniarm İradelerindeğir. Bu çelik ve Karabük ümmetine söyle- necek beyitler Köroğlu ve Kerem ağ- kışmaz. Zamanın dilini yalnız nın adamları söyliyedilir. Bizce İsmail Hakkı Baltacıoğlunun yanaldığı bir cihet ver. Bunu bombar. dıman sülunumuzda bir iki gün sonra bildireceğiz. yaşar zına za TAN'da Fransız kültüründen kurtulalım M. Zekeriya orijinal göcükmek is. tedi mi, Fransız kültürüne çatar. San. ki Amerikan kültürünün, Rus küldürü nün çatılacak tarafları yokmuş gibi. Bugün de şu satırları yazıyor; Yazdığ mnektuptan Fransız kültürü ile yetiştiği anlaşılan münevver bir okuyucumuz, bize Fransız mocmuala. rmds, çıkan ciddi ve enteresan maka- leleri niçin tercüme edip gazetemize neşretmediğimizi soruyor. Bu okuyucumuz ingilize, almanca ve rusça bilseydi, bu defa da bize İn- giliz, Rus, Alman mecmuslârmdea çi kan kıymetli yazılara #ütunlarımızda yer vermediğimizden dolayı şikâyet e. decekti, Bir defa, bir gazete bütün dünya neşriyatını sütunlarına geçirecek ka. dar zengin ve büyük değildir. Dünya. nım hiçbir gaztiesi, mecmualarda çi. kan yazıları sütunlarına geçirmez. Sunra da dünya Franssdan ibaret değildir. Dünyayı yalnız Fransiz kül- türü ile görme wi hataya düşüre- bilir. Okuycumuza biraz ös diğer Vi- şanlarda çikan yazıları okumasını tavsiye ederiz. Yaluz Fransız kültüründen değil, bütün yabancı damgah küMürlerden Kurtulalım. Bu kurtuluş “ ir sahi. bi olmakla,, kabildir. Kültür sahibi o. km adamda şu veya bu tesir bir yama gibi sırılmaz, Kültür sahibi “filân vs ya faln kültürle yetişmiş adam,, de. mek değil Kendisine mahays bir koku, bir şahsiyet, tam ve kendişine mahsus bir münevver Müviyet elde etmiş adam demektir. Şu vöya bu ya. ban kültür, şu veya bu yabancı mü. never «ya çsaret manasina gelir ki, esir olduklan sonra isler Frannsa, olmuşsun, ister Amerikalıyc veya Ak mana... Arada bir fark yoktur. Kara DAVUT Yazan: Naciye İzzet Kanser kurbanı: 7— | masının bir saiki olacaktı.. Kocası» | nım neşesizliğine ve can sıkıntısına | rağmen Neclânın bu düşünce ve ta- savvurları o kadar tatlı idi ki müs takbel annenin yüzünü seviçnle ay- dınlatıyordu. Fakat şüphesiz ki Le" minin bu neşesizliği ve can sıkıntısı artık son, tamamile son olacaktı. Bugünden itibaren Neclâ mesut günler yaşadı. Bebeğin vücudunda büyüdüğünü bissetmekle en tatlı dakikalar, saat- ler geçirdi. Süt gibi beyaz ince patiskalar, muslinler, yünlüler aldı. Dikiyordu, işliyordu, örüyordu. En güzel ve za- rif modellerden çocuk çamaşır ta kımları, portpiyerler, beşik takımla” rı yapıyordu. Yavrusunun her elleriyle yapmak ist Bu kadar zengin bir hanımefen- dinin böyle durmadan dikişle meş- gul olması görerek hayret eden oda hizmetçisine: “Bu ona saadet getirecek.,, di- yordu, Hakikatte onun böyle oya- lanması bir eğlence ve çok defalar yüreğini sıkıştıran sıkıntılara karşı bir müdafsa oluyordu. Bir gün odasında incecik tül benden mini mini bir gömleği dik- mekle meşgul olduğu sırada içeriye ansızın Lem'i girdi. Neclânın etrafı muslinler, patiskalar, danteller içe: sindeydi. Bir kurt o postu üzerine diz üstü oturuyordu. Sanki bebek- lerine elbise dikiyormuş gibi çocuk- ça bir tavrı vardı. Sevinçten o parlı- yan yüzünü kocasına çevirdi. Fakat müstehzi bir bakışla karsı" laşmıştı. Lem'inin dik-sesi, istihfaf: kâr soruyordu; — Bunlar da ne? — Küçüğün gömlekleri! Parmaklarının ucuyla bezlerini kaldırarak: — Tuhaf şey.. Bunlar ne biçim gömlekmiş, haniya kolları. Neclâ gülümsedi: — Daha dikilmedi ki. de görürsün. — Nasıl? Dikilmedi mi? Dikilmi yen şeyleri alıyorsun? Cidden tuhaf! Neclâ gene gülümsiyerek: — Hayır, dedi. Anlamıyorsun? Kumaş alıyorum kendim dikiyo. rum. Sabırsızlanmağa başlıyan Lem'i: — Sen mi dikiyorsun!.. o Allah Allah". Galiba lâtife ediyorsun. Biraz saşıran Neclâ cevap verdi; — Hayır... Ciddi söylüyorum, Küçüğün çamaşırlarını kendi. elle. rimle dikmek bana çok büyük bir zevk veriyor. — Çok tuhafsun Neclâ. Bebek ta kımları satan mağazalar ne güne duruyor? Bunlar hepsi oradan &a- ten almır. Bunu bilmiyor muydun? — Hayır Lem'i, biliyorum. Fa- kat çocuğumun her şeyini kendi e- limle dikmeği tercih ediyorum. Bu yavruma saadet getirecektir. .em'i titiz bir tavırla sert söyle şey © — Ah bu kadınlar! Bir hassasi- yet! Artık bu kadarı da hayret, gü- İnş... Alelâde bir kadın gibi hare. ket ettiğini istemiyorum Neclâ anlı yor musun — Lem'i! Rica ederim... Şiddetle sözünü kesti: — Kıyamet kadar bebek takımla ri satan mağazalar var.. Çocuklarla meşgul olatak dadılar da var.. Bunu unutma! Asabiyetle odada enine boyuna dolaşıyordu: — Çocuk! Çocuk! Artık gülünç oluyorsun... Hem sana bir şey haber vereyim mi? Çocukların anne ye- nında kalmasını ben kendi prensi. bimce doğru bulmuyorum. Benim Bursada çok büyük arazi ve köşküm var. Beni yaptıkları gibi çocuğu da süt ninesiyle oraya “göndereceğiz. Ben de zaten orada büyüdüm. (Devamı var) tülbend | Dikilsin | HABER — Aksam postası Benim m göcüşüm: (Baş tavafı 3 üncüde) alehtarlı Ğı NAM mez, geç kalmağı filan unutmuştu. Ço- vaz mı geçiyorlar? (Baş tarafı 8 üncüde) görmüş saymalarına di rildi.,, Hıristiyanlığın Rus halkını geri gö- bütün Bun nü ispat ve üzere, İmişti, şiklik vardır. senesinde, Moskovânın Kametmi Demyan Beoni'nin kaldırılmıştır. Zira bu piyes, Rus halkını daha yüksek ürde olan milletlerle temasa geçir. nda şair » isimli piyesi kük terek yükü ya girişi hakkında tarihi at, yanlış malümat veriyor! Hülâsa, Sovyet vat geçire geçire d nperverliğ kısmen sokmak yeli Halbuki, me rovskinin çı anası, İa gerilemiş göstermekti Bütün bu y talacı birer bi gazetesinin Bolşeviklere hariçten yor: “Şu hakikati anlamıyanlar, Rusyada bugün dönen hâdiselerden hiçbirini an. Jamamağa mahkümdurlar: Stalin, bu- gün, Rusyada kitlelere istinat ederek Bolşevik fırkasınm müfritlerine, her türlü inkelâbın bitmiş her ne olursa olsun, igin bunları-hülüsa etmekten Karilerine bildirmekten kendi dım, (va Iki arkadaş Nü) Beyoğlunda Ağacamii içinde kahve- gece 23,5 de Sirkecide tramvaya binmek isterken ar- elik yapan Tevfik dün i Muharrem Üzerine atılmış | yerinden elindeki bıçakla kolunun üç sıhhi imdat otomobili ile has- Muharrem taneye kald tevkif edilmiş İnş, eskici İÇERİDE: » Bursa bölediye selsi Ösünli telifa eleriş. tir. #4 Bursa ve İnegöl ve bavalisine dün dolu yağmığlar, * Geçen bir hafta İçinde gümrük muhafa kaçakçı, #11 kile gümrük kaçağı, 88 inhisar kaçağı, 28 Türk mermi ile 15 kaçakçı hay za teyieilâtı ikisi GE, 40 rası, bir tüfek, 13 ir hemşire mektebinin in bir kanun projesi haztrlarmış tr, * Mnarif vekili Saffet Arıksn bugünlerde e bekleimekt işte nihayet ve. » Hiristiyanlığın Rusya- aranma tutmuştur. » Rüsyayı, Hiristiyanlık, mız nok“ “Temps,, Moskova muhabiri Pierre Berland Sovyetlerdeki bu tahavvüle se. bep olarak, evvelâ, din düşmanı sayılan yapılan tazyiki | gösteriyor. Sovyetler, artık bu tazyik. ten kurtulmak istiyorlar, Fakat en mü. himmi, Stalin'in her İtikattaki halk ara- sinda sevilmek istemesidir. Mili mü - dalaa için de dini zaruri görüyorlarmış. Perre Berland sözünü şöyle bitiri - yani olduğuna inanmıyan kısmına dirsek çeviriyor.,. Pierre Berlând'ın çıkardığı neticeler zikrettiği vesika . | pek'mühim ve pek cazip olduğu "Türk | alama. cuğa: — Haydi göster, nerede oynadıkla - rını bize, dedi. Yine dar bir sokaktan geçtik. Ve bu seler evvelkinden Üç kere daha büyük bir meydana çıktık. Burada bir alay çocuk, ortadaki fut - bol tapunun peşinde koşuyor, bağı yor, çağırıyor, sözde futbol oynüyor - | dardı. Ben bizi çocuktan, İ meydanın ismini öğrenmiye çalışır - ken patırdının birdenbire kesiliyerme- si nazarı dikkatimi celbetti. Sahaya bak. tım, bir saniye evvel oynaşıp bağrışan çocuklar, hayretler içinde durmuş, bi - zim Aliye bakıyorlardı Ofuzuna merdi. ven dayadığ: halde çocukluğu bâlâ buraya getiren kinesi, elinde şapkası, topu dayanamamış, küçüklerin arasında Hp oyuna karışmış. top oynarlarken, daha küçüklerde mey- danın etrafına toplanmış bunu tatlı tat, ğ mini yav. rusünu kucağına almış analar da var. Sanki onlar da çocuklarma daha ku. caktâ spor aşlc aşılamağa çalışıyorlar... düşkü: diye düşünüyordum. Bu bir alay çocuk takmış, yüzü kışta haylar k seyrediyorlar. Etrafta “Ne garip, ne spor anlaşılan .bir çocuk yanımıza geldi: çocukların elebaşısıyım ! Bütün bu semt spora âşıktır. Pakat sahasızlık yüzün « den hevesimiz içimizde kalıyor. Bu ar- salarda spor olur mu hiçl, Baktım, sağ gözünün üz caman bir bere İzi vardı. — Alber, dedim. Galiba dayak ye - rinde ko » yayık sırtta! — Dayak sayılmaz bü, yalnız birkaç yumruktu. Dayak deyince insan b'r a- raba sopa yemeli. — Öyle olsun; diyerek Kisa kestim. Çocuklar, tekrar oyuna başladıkları bir sırada biz de geri dönüyorduk. Yolda, burâlı bir tanıdığa rast gel - Ee ale) soyunma yerleri: beren 1 biri, tir. Gemi şimdi Hiaydarpapa önünde kömür almaktadır. » Yakmda Kamutay binası için dünya mi marları arasında bir rasabaka eçüscak! Her memlekette millet vekillerinin toplandı gı binaların yerli mimarlar tarafından yap(l dığınm Mikümetin gözüğnüne konulmasına dün toplanan mimarlar karar vermişlerdir. * İstanbi festivali 31 temmuzda b cak ve bir ay devamm edecektir. * Akay, Şirketinayriyenin mast © Ücreti memur biletlerinden hükümet < bütçesinden #cret alan veya sermayesi hükümete git ba lunan milcsmesat merturlarının da bir bezi randan İtibaren İstilade edeceği bildiririz ve radyo kanuna meciistz | ee, nun encümenlerde mühim ta sında mi güm lâyihaya eklenen madde de vardır. rkta Hozak nahiyesinde rahda (Momdgi (Kalan) tür. Bu ta yolundan a tara» makla olan yüzde yir k resminin almaması hakkında * Tamir için Haliçte havuzlarda butunsn dan Şam Meliş de Çinar, Fareyaz: nahiyesinde merkezi Bayraktar Gi sak sere bu adla birer kaza teşkili hak» Kandaki kanun İâvihası Meclinin ruznamesine aenmıştur. * Ibal Sina ihtifel haziranm yirmi birinci Tazartesi günü Delmapahçe sarayi salonun da yapılacaktır. * Büyük tarih kongresi bu mene eyitide Dolmabahçe sarayında toplanacaktır. Kor- rafından hir çök maruf âlim ve profesörler greye iştirak etmek üzere dümenin ber —i gelecektir. * Kadıktiy mu müs mukavelesi girket beyeti trafından tardik ermiştir. drketinin bilkümdle ete | urmumiyesi #2 2 ARAN 1810 1032 2128 220 1» * Hazirasm üçünde Yunan ve o Yugostav #manlarım ziyarete giderek alan Hamidiye mektep gemisinin hazırlıkları ikımat editmiçe GEÇEN SENE SUGUN NE OLD”? Filistinde 1244 cümayişçi tevkiz edildi nutmiyan Ali boynunda fotoğraf ma . | Burada, 8 — 10 yaşındaki çocuklar | — Benim, dedi, ismi Alber, Ben bu | Belediyesi i Floryada yeni yapılân lüks kabine ve 29 MAYIS — 1937 Istanbul konuşuyor ii mera .din| dik. Caddeye varıncıya kadar kendisine Samatya dertlerini di Şimdi sizde bize bu ranın İyi işlerinden, bahseder misiniz biraz.. Hiç düşünmeden cevap verdi: — Burada bizim en teplerimizin m'tremmeliyet düzgünlüğüdür kapısını açık bırakıp sokağa gitsek, gö- Genç b'rinci memuruna şimizin Evlerimir'n kalmaz. üeük sömüz arkada buraya çok iyi hocalar çetişen ilk iri şka Yalnız bir şey canımızı sıkıyor. O da bir Jise veya orta mektebi bu - burada talebe: semtte lunmamasıdır. Bu sırada otomobilimizin baş'na gel. miştik. Dostumuzun elini sıkarak 473 - baya bi man açı dik. Hareket edeceğ'miz za « k camdan başını uzattı: — Şunu da yazmafı dedi. Buranın halkı, aç kalsalar Y kimseye gidip (Biz aç kaldık) deme * benliğine mağrur insan - unutmayınız, ine yecek kadar lardır. Yarına Eyüp Teşekkür İki yıldanberi refikamıa ve tedavisinde ve son olarak doğumda gösterdiği ihtimam, sühulet ve anla. yıştan dolayı Kasımpaşa Bayram ye. rinde nisaiye mütehassısı ve şimdi Tekirdağ memleket hastanesine tayin edildiğini öğrendiğim kıymetli doktor operatör Hikmet Uludağa «leni teşek. kürlerimin muhterem gazstenize der. cini ricr ederim. Tekirdağ Malkaranın Bukruva ) öyü öğretmeni Ahmet Hikmet Iş kazası Revkoz deri | fabrikaemel> İbrahim dün elini makineye kaptırmış parmakları kesilmiştir. İbrahim hasta- neye kaldırılmıştır. araeli NE levsimlik muhammen kirası 4500 Ilra ulan Floryada yeni yapilan möble. İbile birlikte 12 lüks kabine ile 97 asri soyunma yerleri teslim tarihinden iti, ileşrin sonuna kadar kiraya verilmek Üzere açık arttırm konulmuşlardır. Şartnamesi levazım müdürlüğünde görülebil; lira 50 kuruşluk İlk teminat makbuz ve ya mektubile boraber 9.6.947 çarşumba günü sast 14 de daimi ençömende bulunmalıdırlar. İstek (B) (2969) Ferdinand isimli Romanya Komanyaya hareket etmiştir. * Trena tileteiz binmek suçuyla sop ay içinde 18 kişi mahkemeye veritmiştir. Fakat bunlardan om beşi yanlış adres 'verdiklerine den bulunamamış yalarz Hatica isminde bir kadın sekiz kuruş 10 para cezaya ve & kuruz JR mahkeme masrafını vereğe mahküm edi) miştir, * Mahlüzüt seiüeesi yapılacak olan 'İstâmı müzei yannânki İmaret binasının tamitine ir. Tamir imaretin eski gekline uy torpldosu die * Cihangir kanalirasyonu yapılırken ker palizasyon şirketinin az amejç © çalıştırarak Açtığı bazı çukurları uzun meüddet yarım be raktığı ve çukurlardan çıkanı toprağı öteve beriya serpiştirdişi görülmüştür. Bunun için giri tebligat yapılacaktır. * Ankara kalesi dibinde Tirmrla Yıldırım Bayezit aramnda Cereyan eden meştur barp estasımda gömülen Osmanlı hezinesinin araş Asma dünden İtibmren, başlamıştır. Du hafriyat işi Ankaralılar arasnda büyük tir alâka fe karşılanmıştır. DIŞARIDA: * Çek başvekili Hoğra İngilterenin öte. drabfri takip ettiği mesfi Bereketi değirtir miş Olduğu, Tuna işinin o Fransız — İngilis teşrikiinenı! sahasına giriniş olduğunu söyle mişlür. $ Arnavutluk başvekili, isyan ye'ri Etem Totomun hariçte hiçbir mesileketten yardım girmediğini tasrih etmiştir. * Paris Harbiye mektebinde bir graştırma yapılmıştır. Buna sebap bazı vesikalarm tale benin ihmalleri yüzünden harice çıltığı an'a şilmasıdır. * Taveç Karlelye nazmi Sandler (Sovyet hükümetini resmen ziyaret o etmek üzere 8 temmuzda Moskovaya gidecektir. PA İİ