29 Mayıs 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

29 Mayıs 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

Karısının ölüm ve baldızı... Bay Zeki Çaygara karısının cena- zesinden dönüyordu. Hattâ mahalle 1. mamıyla da iyi bir taş meselesi hak. kında konuşmuştu. Yağmur yağıyor. du. İnce enipermeablından soğuk gs» çiyordu. Kırk yaşında görünmesine rağmen, bay Zeki Çaygara daha henüz gençti ve işte hayatta yalnız, yapayal. niz kalmıştı. Biriktirdiği bir para yok. tu. Memurivetine devam ederek kendi. »e yeniden bir hayat kurmak, sandet temin etmek? imkânsız gibi görünen şeylerdi bunlar... - Hey gidi dostlar hey... Böyle kötü bir gününde hemen hiçbiri Zekiyi ara. mamıştı. Yalnız Reseb kuru bir tele. fon etmiş, “başın sağ olsun!,, demişti. Karısıyla birlikte ekteriya yemek ye- dikleri lokantanm sahibi olan Rus bayan da bir demet menekşe çelengi yollamıştı! Evine gidiyordu... Fakat niçin?.. Bu evde artık iği neydi... Tatsız, tuz- suz bir hayat... Yalnızlık, yalnızlık... Or... Fakat çare var mı?.. Yaşanacak. Kapıdan girdi. Merdivenleri ağır e. fır yukarı çıkarken, kapıcı arkadan seslendi: — Bayım... Bir telgrafımız var... hop etti, Telgraf. Hoşlan. iyeelkimi. Iğladin “Bene bir haber çıkacakmış sanırdı. Maama- fih “mutlaka bir taziyedir!,, dedi, Kâğıdı açtığı vakit tahmininin doğ. ru olmadığını anladı, Eskişehirdeki baldızt Rüyet'ten... “Bu akıbetin mukadder olduğunu zaten anlamıştıin. Felâketli günümlüz. de başbaşa olalım diye geliyorum. Ce- nazs merasiminde — bulunamadığıma müteessirim, Seni kucaklarım. — Rü- yet. » Zeki, hazin hazin için! çekti. “— Zavallı kadıncağız... O da Ve. nim gibi betbaht!, diye düşündü. Bu Rüyer, Eskişehirde oldukça ava. re bir adamla evliydi. Bir çocuğu var. dr. Hattâ başından geçen bir aşk ma. cerası yüzünden merhume ablasından evvel evlenmişti. Fakat bu maceranin arkası iyi çıkmamıştı. Herif sdreerinin biriymiş. Boyuna kavga ediyorlarmış. Evine girdi. Bir göz attı. Buz gihi, ceset gibi, manasız, zevksiz bir ev... Burada tek başma oturmak ?.. İçi is. temedi, Sofrada yapayalnız yemek ye. meyi İstemediği için, kapıyı öflü. DIŞ TABIBI Necati Pakşi Hastalarını hör gün sabahtan akşa- ma kadar Karaköy Mahmudiye cadde- si No 1.2 kabul eder. Salt ve cuma günleri 14.20 ye kadar parasız muayene eder, | Tekrar çıktı. Akşama kadar sürttü. Ancak saat sekizde evine döndü. Kapıcı; v — Baldızınız geldi... Anahtarı iste- di. Verdim. Fena etmedim, değil imi, bayım? . dedi, — Hayır, kayır... Iyi ettin. Kogarak çıktı. Kapıdın girer gir. seki yüzl bir ılıklık çarptı. Soba yanmış... Ve bir yüz... , Karısına benziyen, dah genç bir yüz. Mazmafih, mağrur. m sıkıştı” lar, Karşılirir oturdular. B ribirlerini teselli eden sözler söylediler. — Açsınız diye size yemek hazırla. dim.. Zaten gelirken de öte beri ge. tirmiştim. Yer misiniz? da Zeki, lokantaya uğramığsa da ağı na habbe koymanışlı. Canı isteme- mişti, Rüyet: 4 — İsterseniz bir kadeh vermut İçi. niz... Manoviyatmız yükselir... , dedi. Sonra, mutfağa girdiler. İki tencere güzel kokular neşrederek fıkırdıyor- du. Evin öteki tarafları da derlenip toplanmıştı Birdenbire, Zekinin yüreği hopladı “.. Bu Kağim.. - diye düsündü. . artık bu kadın becim nem oluyor?.. Hiç. Burada ne grıyorT-. Hayret ve endizeyle baktı. — Kocanz, çocuğunuz nasıllar ?... dedi, Rüyetin kaşları büsbütün çatıldız — Çocuğum iyi... Eskişehirden bir tetanbtl mektebine nakletlirmek İsti- yorum. Kocamı sormayın hiç... Artik onun lâkırdıamı bile ctmiyeceğim... Maddeten büsbütün ayrıldık.. Boşan, ma davası Âa saiyorum... İkimizde ay. rılmak tarflisiyiz... Zeki, büsüütün titredi, Kargıltklı, masa başma geçtiler. Aradasırada merhumeden bahsederek oldukça iştihatı bir yemek yediler... ». Firiesi sabah, Jokantacı Rus bayan, ona köşebaşında raslayınca: —Çalgımız başliyor... Akşamları buyurursuruz.. - dedi; fakat sonra birdenbire kendini toplıyarak: — Ah, offedersiniz, matemde oldu. Zunuzu unutumndu... Zeki, kaşlarını kaldırdı: — Ölenin arkasından ölünmez mâ. dam... Ne yapalım?.. Allah rahmet ey: esin... Bu soğuk cevaba karşı, Run kadı nı: “Ne merhamcisiz adam, bilsey. dim menekşe demetini bile gönder. mezdim!,, giye düşündü... Zeki sordu: — Demek ki başlıyor çalgı... Ne zâ- man 7... Cumartesi akşatıı m7... Bi. zim iki kişilik masayı bana ay ; Baldızımla birlikte geliriz... Eakişehirde nakil muamelesi yapıl. dı. Oğlan, İstanbul mektebine girdi. Şimdi, üçü birden Zekinin evinde © turuyorlar. Eski hayat avdet etti. Hayır, daha neşeli, daha mes'at bir hayat... Rus bayan onların Beşeli neşeli ye- mek yediklerine bakarak: — Vah gidene!... . diyo tefelsüfler ir. vr” Nakleden: Hatice Süreyyo DEMİR TÜPU * LAN SİNLİ KARANLIKLARA OALDI 227 Tonton amcanın Heykeli sacayak Çelik yüreğin maceraları Yazan : Niyazi Anmet | 655 sene evvel özgün © — Giridin Venedik valisi Hanyayı Zzaptetti Kırk papas on iki gün mukavemelten sonra teslim oldular. Vali yirmi dördünü arkadaşlarının gözleri önünde idam ettirdi Bügün İstanbulun alınmasının 485 inci yıldönümüdür. Geçen sene bu yıldönümü münasebetile Fatihin Bizansı nasıl aldığını yazmıştım. Bu gün yalnız işaret etmekle iktifa edi. yorum. ... 1282 yılı 29 mayıs günü 655 se ne evvel bugün Girid de dahili kar- gaşalıkların başlamasından istifade etmek istiyen Venediklilerin Girid valisi Andreo Dandulo iki tabur as” kerle Hanyaya hücum ederek zapt- etti. Venediklilerin bu istilâsı çok kan- kı idi. Halkın, ne yalvarması, ne de bütün servetini Yermesi canmı kur” tarabiliyordu. Cineviz valisi asker lerine şu emri vermişti: — Giridlilerin gözlerini korkut- mamak İâzım, Onun için münasip göreceğiniz herkesi öldürebilirsiniz. Mal ve para mukabilinde canlarını bağışlamağa kalkışmaymız. Çünkü öldüreceğiniz adamların mal ve servetleri esasen sizin olar caktır. Hele silâhlı gördüklerinize hiç aman vermeyiniz. , İşte bu talimatı almış bulunan Venedik askerleri her tarafı kana bulayarak tethişlerine devam ediyor lardı... Hanya asilerinin içtima “yerleri Ayi Atriajarmanastırı idi; Burada bulunan papaslar: — Manastırımız imanımız kadar mukaddestir. Sonuna kadar müca- dele edeceğiz. Diyorlardı, Vali bütün kuvvetleri ile manas- trt sardıktan sonra teslim olamalrını teklif etti. İki taraf arasında saatler- ce muharebe devam etti. Manas- tırda bulunan baş papas: Teslim olsak di. Hücum, fakat neye ve nasıl?.. Bu birkaç dakika sonra kendini hissettirdi. Manastır duvarlarına yak İaşan askerler, içerden atılan silâh- larla yerlere seriliyor, kendileri hiç bir şey yapamıyorlardı. Bu muhasara tam on iki gün sür dü. Fakat on ikinci gün papaslar ar- tık mukavemet etmenin imkânı kal- madığını anlamışlardı. Şimdi teslim olsak da nasil olsa öldürülec demiyorlar, belki affediliriz diye dü- şünüyorlardı. Aksi takdirde aclıktan öleceklerdi. z Baş papas on ikinci günü: — Vali ei. teslim oluyoruz. Dedi ve papaslar birer bir, çıkmağa başladılar. me Vali: — Şimdi biz bize kaldık. Karşı gelmenin ne demek olduğunu size anlatacağım.. Diyerek kırk papastan yirmi dör- dünü birer birer arkadaşlarının göz“ leri önünde idam ettirdi. İdamdan kurtulanlar seviniyor” lardı. Bir mana vetememekle beras ber kurtuldukları muhakkaktı. Fakat tarih Kandiyeye gönderilen bu papaslarn akibetlerinden hiç bahsetmez. Venedik valisinin onları da diğerleri gibi fakat Kandiyelilerin gözleri önünde ibret olsun diye öl- dürttüğü muhakkaktır, Mumyalar mezarları- na kavuşamıyor! M SIR hükümeti, eski Mısır hükümdarlarının çıplak vü" cutlarmı Kahire müzesinde teşhir etmenin doğru bir hareket olduğu- nu ileri sürerek sargıları çözülü olan Fıravun mumyalarının tekrar “kral lar vadisi,, RE götürülüp ehramlara yerleştirilmesine körar vermişti. Fakat mumyaları muayene eden heyet rutubet ve derecei bararet ta bavvülünün, © sargıları çözülmüş mumyaları çok nazik ve dayanıksız bir hale getirdiğini ve bunların tek- rar mezarlara nakledilmesine imkân olmadığını ileri sürdüğünden, hü- kümet bundan sarfınazar etmiştir. Binaenaleyh, mumyalar Kahirede hususi bir bina içinde muhafaza edi” lecektir. AKSAM POSsTASİ (DARE EV! v Istanbul Ankara Caddesi Posta kutusu» İstanbul 214 Telgraf 801651 - Ytarmul HABER Yazı vşieri telotonu . TANI? idare ve hân Msp ABONE ŞARTLARI Türtiye Senem Sayım 3 ayin * yim Sahibi ve Neşrrgot Müdürü; Hasan Rasim Us Basıldığı yer (VAKİT) matbeosı SU ESNADA LiLi SABIRSIZLA NIYOR YAR, NOBETCİNİN GÜVER YOLLANIP İ N YOLLAN MADIĞINI, MERAK €Di. i YORDU. GiNLi BORUYU AŞTI “içiNDEKi POSTA GUNERCİNİNİ £ SALIVERDİ