27 Ocak 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

27 Ocak 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

k F | Ki l k i. , | 5' DEğ” Baştarafı 1 incide etmiştir. Hâbeş müdafaası gimdi ge- niş bir mahiyet almış bulunmaktadır. İtalyanlarım Eritre — yerlilerinden müteşekkil üç tabaru firar ederek si- lâhlart ve bütün malzemelerile gimal- deki Hıbcş mücahidlerine iltihak et- Shıııli şarkide Decaz Maç isimli yerli reis, Tigre mıntakasının hâkimi vaziyetindedir. Diğer taraftan şimdiye kadar İtal- yanlara taraftar gibi görünen yerli reislerden Gocan birdenbire isyan et- miş ve 18 İtalyan zabitini öldürtmüş- tür. İtalyanlar mukabelebilmisil olmak üzere her gün otuz kırk tayyare gön- dererek muazzam Göcami - eyaletinin şehirlerini ve köylerini bombardıman etmektedirler. Ttalyanlar 6000 kadar telefat ver- mişletdir. Habeşler birçok top, tüfek * ve mitralyöz iğtinam etmişlerdir. İtalya bu haberleri tekzib etmekte, fakat Habeşistana son zamanlarda takviye kıt'aları göndermeye mecbur kaldığını gizliyememektedir. abeşıstanda isyan Londra, 27 (A. A.) —İyi malümut almakta olan mahafil, İngiliz ve Fran- sız devlet adamlarının Paristeki son görüşmeleri esnasında h. netler Cemi- yetinin bu içtima dcv:r:.ndc hayati hiçbir meseleyi ortaya atmamağa ka- rar vermiş olduklarını beyan etmekte- dir. Öğrenildiğine göre, İngiltere, Os- to'mukavoelenamesine iştirak etmiş o- lan devletlerin Romadaki sefirlerinin itimatnamelerine “Habeşistan impa - ratoru,, unyanını dercetmelerine mu- halefet etmiyecektir. İngiltere, İtal - yanın Akdeniz meselesinin halli için de fedakârlıklarda bulunması takdi - rinde bu devletlerin yoluna gitmek imkânmı kendisine saklamak için bu. suretle hareket edecektir. Finlandiya hükümeti, İtalyanın Ha- beş İmparatorluğunun tanmması me- gelesinde mühim miktarda devletler grupunun ittifakı elde edilemediğin - den intizar vaziyetinde kalmayı ka - rarlaştırdığını Hollanda hükümetine bildirmiştir. Esrarlı cinayet Dört sene evvel işlenen esrarengiz bir cinayet dün bir ihbar Üzerine mey- dana çıkmış, katil yakalanmıştır. Bir muharririmiz, bu sabah bu ci- nayet etrafında mahallinde tahkikat yapmış, alâkadarlarla görüşmüş, ci- nayetin bütün tafsilâtımı toplamıştır. * . * Katil Koço, diğer adıyla Panayot- tur, Serseri ruhlu bir adam olan Pa- nayot boyacılık, kunduracılık, sıvacı- hk yapmakta, bu suretle kazanç te- min etmektedir. Dürt sene evvel Yenişehirde, Yeni- yolda, Kondelâ sokağında küçük bir ahşap evda oturmaktaydı. Hodoplo isminde bir karısıyla dört çocuğu var- dı. Koço evine o sıralarda bakmıyor- du. Vaktini başka kadınlarla geçiri - yor, çocukları aç biilâç, sürünüyordu. Bir gün karıst Hodoplo hastalandı. Zaten veremdi. Balıklr rum hastane- sine kaldırıldı, bir hafta sonra öldü. En büyüğü dokuz yaşında olan ço- euklar ortada kalmışlardı. Konukom- şu kadınlar bunlara acıdılar. Herbi- rini bir kadın aldı. En küçüklerini a- lan kadın onu bir müddet sonra alıp Yunanistana götürdü. * Panayot ismindeki en büyük çocuk, anası öldükten biraz sonra evlenen babasmın yanında oturuyordu. Baba- sı, Kurtuluş taraflarında oturan An- geliki isminde bir kadınla evlenmişti. Mari ve Varvara ismindeki kızlar da Srasıra babalarına gidip para istiyor- lardi, Anaları öldükten sonra başın- dan attığı çocukların bu isteklerini Koço, ekseriyetle yerine getirmiyor - du. Evvelki gün Yenişehirde Kaşkaval sokağında 14 numaralı eve bir iş için giden bekçi, yedi yaşındaki Mati is- mindeki kızla ev sahibi Marikanın rumca bir şeyler konuştuğunu işitti. Mati laminde küçük kız şöyle diyor- du: — Babama gidip para istiyeceğim. Eğer bu sefer de vermezae, adam öl- dürdüğünü, karakola gidip haber ve- ! Mahalle bekçisi tenelerdenberi rum- lar arasında bulunduğundan rumcayı iyice öğrenmişti. Matinin sözleri U - . zerine kadının ne diyeceğini merak etti. Marikanın da şöyle dediğini işit- ti: — Yal demek baban bir adam öl- dürdü, öyle mi? Bak ben şimdi işiti- yorum. Eğer böyle bir şey varsa, şim- di bekçiyle karakdla git, bildiklerini anlat! Bu muhavere bitince bekçi, küçük kızı elinden tutup, Yenişehir mevkli komiseri Hulüsinin yanıma götürdü. Kız babasının bir cinayet — işlediğini göyle anlattı: “— Biz Kordelâ sokağında oturur- ken babam bir gece eve geldi, saklan- dı. Bize o sıralarda ekmek getiren bir Lâzı bıçakla arkasından vurun öldür- dü, kuyuya attı. Bizi de korkuttu. O zamandanberi hiçbir. Lmseye haber veremedik.,, Komiser Hulüsi bu !hbar Üzerine keyfiyetten Taksim merkezini haber- dar etti. Mesele adliyeye bildirildi. Müddeiumumi muavinlerinden Fehmi ile zabıtâ memurları dün geç vakit Yenişehire gidip Mati ile diğer çocuk- ları sorguya çektiler. İtfalyeye de haber verilmişti. Be- yoğlu grupundan bir motopomp Ye- nişehire gidip gösterilen kuyudaki su- lart boşalttı. İçindeki taşlar, kol, ba- cak, göğüs kemikleri çıkarıldı. Koço, bir kahvede otururken yaka- lanıp karakola götürüldü. Kuyudan çıkarılan kemikler de, bir torbaya ko- nup ağzı mühürlendi ve morgoa gön - derildi. Maktul kim ? Müddeiumumi muavini Fehmi şimdi bu esrarengiz cinayete kurban giden a- damın kim olduğunu tesbit ile meşgul- dür. Çünkü çocukların hiç biri hüvi- yetini bilmediklerini, yalnız sözlerinden Tâz olduğunu söylemişlerdir. Katilin oğlu anlalıyor Pu sabah katilin 12 yaşındaki oğlu Panayot ile görüştüm. Baza şunları söyledi: — Kordelâ sokağında otururken ge- celeri evimize bir lâz geliyor, bize ek- mek, yemek getiriyordu. Babam o sıra- Jarvla eve hiç uğramıyor, bize bakmıyor- du, Hattâ bu adam bana bir gün bir a- yahkabı da aldı. Bir gece annem beni gağırdı; — Panayot! Babama gia söyle.. para yollasın. Aç kaldık, dedi. Pen o zaman daha ufaktım tabil.. Ba- bama gittim. Ânnemin sözlerini söyle- dim. Söz arasında gece on ilçide bir Lâs zın da eve geleceğini haber verdim. Ba- bam gece ona doğru eve geldi. Yatığı- mın altında duran kamasını aldı. Bahçe- nin duvarr dibine saklandı. On ikiye doğru Lâz geldi. İçeri girince babam arkasından ansızın kamasını soktu. A- dam yere yuvarlandı, biz kardeşlerimle bunları görüyorduk. Ortalık kân içinde kalmiştı. Adam yerde çırpınıyordu. Öl- memişti... . Annem fena olmuştu. Babam — annt- min Üzerine yürüdü: — Çabuk şu kanları sil! dedi.. Annem büyük bezlerle yerdeki kan - ları silerken babam kalın bir iple ada- mın kolların; arkasına bağladı, Bir ip- Te de boğazını sıktı. Sonra bahçe kapı- sını açtı. Arkasına alıp dışarı çıkardı. Babamin sırtına vurduğu Lâzn - dili upuzun dışarı fırlamıştı. Gözleri büyü- müştü. Onu alıp dışarı çıkarttı. Bahçe- nin dışındaki büyük kuyuya attı. Biraz sonra içeri girdi. Bizim üÜzerimize yü- rüdü, elindeki kamayı sallıyarak dedi , kiz — Bu adamı öldürdüğümü hiç kim- seye söylemiyeceksiniz. Eğer ağzınız- dan böyle bir söz çıkarsa hepinizi krtır kıtır keser, kemiklerinizi köpeklere ata- rımt.. Biz korkudan ödümüzr patlıyacak ha- le gelmiştik. Annem ağlıyordu. Babam cinayetten sonra evden çıkıp gitti. Sa- Baha karşı annem de bizi yanına aldı, Uzaktan oturan bir ahbâbına gitti. Ora- da ansızın hastalandı. Balıklı hastanesi- ne kaldırıldı. Bir kaç gün sonra da öl- Bize î-ım— Şımal fecı'i R Evvelki gece Avrupa- nın bir çok yerlerini gündüze çevirdi Paris 26 (Hususi) — Kırk sene. denberi ilk defa olarak tam bir fe>- Ti şimall görülmüştür. Hadive bağı mıntakalara köylüler arasında korku uyaandırmış. birçok yerlerde de hayreti mucip olmuştür. Şimal fecri bilhassa cenubi Norveç | te pek mükemmol olarak müşahede edilmiş ve Rjukan şehri güneş bat- tıktan sonra iki saat kadar müddet. le tipkr gündüz. gibi aydınlanmıştır. LAzbonda da aynı hal vaki olmuş- tur. Polonyanın Kielce mıntakasında şimal focri oyvelâ İiki beyaz- şerit halinde görülmüş ve kaybolarak ikin €i defa kızıl şeritler hallinde meyda- na çıkmış ve bütün Polonyada müşa- hede edilmiştir. Hadise İtalyanın birçok mıntaka- larında görülmüş ve sama bir saat kadar kıpkızıl olmuştur. İngilterenin conup krsmı da aynı hadiseyo şahit olmuş ve halk bunu evvelâ büyük bir yangın sanmıştır. Avusturya ve diğer bazı memleket- lerden de görülmüştür. . . » Şimal fecri, deniz soviyesinden 100 kilometre kadar yukarıda hasıl olan bir iyonizasyon hadisesidir. Bu tabii hadise ekseriyetle şimal tarafların- da olur ve daha aşağılarda görülme. BI nadirattandır. Şimal fecrinin vukua gelmesi hak kında birçok bazariyoler ileri sürül- müştür. —— — DIŞARDA: * Süveyş kanalı mınlakasında Mısir hü- kümeti tarafından İogiliz ordusu için ya. pılacak kışlaların ve diğer askerli inşaatın masrafı, 12 milyon İngilir lirasına baliğ olacak ve bu arada Süveyş mıntakasında altı tane de tayyare karargühı yapılacak. tır. * Yıanan posta telgraf ve telefon nezare. H, Atina, Selânik ve Korfu'da üç radyo istasyonu tesisi için bir Alman Cirmasile anlaşma İmzalamıştır. * Amerikada senato bülçe komisyonu deniz bülçeslal kabul etmiştir. * Röytec ajansının re-men öğrendiğine göre, Mısı: zırlılı otomobil miktarı kâ- fi görülmediğinden pek yakında oraya İn. giltereden bir tank taburunun — gönderil. mesine karar verilmiştir. * Hindistanda Lahordan - bildirildiğine göre, Puncap vilâyeti içinde $00 mil uzun Tuğunda büyük bir kanal açılması tasavvur edilmektedir. Kanal Sodab ve İhelüm ne. hirlerini birleştirerek vilâyetin cenup do. Busu bölgestnin sulanması içindir. * Misr kralı Farak pamuk kongresini açmıştır. Kongreye 22 mşmlcld *00 dele. ge ile iştirak etmektedir! Nazırlar ve kor diplomatik bu açış - toplantısında —hazır bulunmuştur. * Rayişbank direktörü B. Şahtın istifa. s1 hakkındaki şayinlar tezelenmiştir. Ya. rine Kolonya ticaret ve endisiri odası re. isi banger von Sehröder gösterilmektedir. Bü şayialar tesmen teyit edilmemiştir. * Belçikada 937 yılının femmuzunda 102 bin olan İşsiz adedi Y38S künunusanisinde 198 bine yükselmiştir. * İngilirz Tredunyonlar köngresinin ge. fel konseyi beynelmilel sendikalar fede. rasyonu arasında Sovyetler birliği arasın. da daha sıkı bir birlik tesisi Tehindeki projeyi reddetmiştir. Ğ * Son defa Londrada teşhir edilmiş olan ve fevkalâde kıymetli Cin sanat eserlerini Jhtira eden binlerce sandık, Nankin düş tüğü zaman hava taarruzlarına m yeraltı mahzeninde olduğu gibi miştir. Çin mahfilleri bu sanat eserlerinin salim bir şekilde kalarış olduğunu pek ammamaktadırlar. * Geçen sene içindekt Amerika ihraca. tı, evyelki seneden 300 milyon fazla ola. rak 3 milyar 346 milyon ve ithalâtı da 661 milyon fazintile 3 milyar &4 milyon golardır. * Mürettebatı arasında Musolininin öğ. Ja Bruno da bulunan üç İtalyan tayyarest Romadan Riyo dü Janeyroya 99 sant 37 dakikada giderek bir rekor yapmışlardır. * Amerika ardusunun miktarı birkaç sene zarfında derhal emfe ümade btlima cak olan 675,000 kişlden mürekkep — ola- caklır. dü. Babam bize hiç bakmıyordu artık! Ben ve kardeşlerim şu, bu kadınların yanma sığınmıştık. İşlediği cinayeti haber veremiyorduk. Çünkü öldürece- Gini söylem'gti. Fakat küçük kardeşim evvelki gün polise gidip haber vermiş, artık her şeyi anlattık !.., Cinayeti ihbar eden Mati ile de gö- rüştüm. O da şöyle dedi; Vöne rdenlesiii gemilerimizin adları Atatürk tarafından konuldu - laşaatı yakında biterek donanmamıta iltihak edecek olan dört yeni denizsi" tı gemimize Büyük Önder Atatürk taralından isimleri konmuştur. Atatürk Başvekâlete hitaben gönderdiği tezker isimlerini koymu,; Müzesine gönderilip saklanacak, mektubun bir fotoğrafı da gemilerde dıray, Batıray, Atılay, Yıldıray,. çaktır . yeni denizaltılara “Sal* Bu tarihi tezkere Deniğ buluna* Yeni harp gemilerine Türk sancağı İstanbul limanmdan büyük — merazimle çıkilueknr Çin - Japon harbi Şanghay 26 (A.A.) — Vuhuya hü- kim bulunan Biltaku dağının zabtı için Çinlilerle Japonlar arasında mu- harebe devam etmektedir. Çin hareketi, Konfüçyosün doğdu- gu şehir olan Çufudaki Japon garni- zonunun cenahımı tehlikeye düşür- mektedir. Japon kuvvetleri arasındaki mo. sale on beş gündür değişmemiş yani Japonlar hiçbir ileri hareketi kayd- etmemişlerdir. Salâhiyettar bir kaynaktan vorl- Jen malümata göre, Hsuçeu . Halçbu bölgesinde beklenen büyük muhare- ba için Çinliler 300 bin kişi tahşit etmişlerdir. Çin hükümeti bu muha- rebeyi anlaşmazlığın neticesi için hayat! ve katt ehemmifeti halz bir üml) olarak telâkki etmektedir. Çinin şimalindeki Çin kıtaatının kuvvel maneviyeleri iyidir. Ve şim- di daha fazla itimat beslemekte olan birçoök mülteciler Şantung vo Honanda evlerine dönmektedirler. Çin kıtaatında kumandanın bir- leştirilmesinden bu kıtaatın muka- vemetini aşikâr bir surette arttırdığı kaydediliyor. Honan ve Şanside de mukavemetin artması beklenmekte- dir, 'Ticntain - Pukov demiryolu bo- yunca Japon kuvvetlerinin ileri hare ketlerinde bir müdğdettenberi görü. Jen durgunluğun Tokyoyu endişeye düşürdüğünü gösteren mühim deliller vardır. Her.ne kadar havanım fena- Cenevrede Hatay müzake- resi başlıyor « Canevre 26 (A.A.) — Havns bildi. Tiyor: Fransa Huriciye nazırı Delbos, Hatayda yapılacak İJik seçim dola- yislile hadis olan tall müşkülâtı en Adil bir zihniyet!s hareket ederek halletmek üzere Türkiyo Hariciye Vekili Rüştü Arası bu akşam kabul edecektir. Seçim nizamnamesini tan zim etmiş olan komlsyon tekrar top. lanacak ve Türk ye Frangsız. müto- haşsıslarının da İştirakile, Ankara. nın İstediği bazı tadilâta tovossül edecektir. Meselenin Ankara ve Pa. Tis hükümetleri nazarında had şokli- ni zayi edeceği ümit olunmaktadır. Öğleden evvel saat 11 de İran murahhası Adlenin riyasetinde ya. pılan bir toplantıda konsey azaları siyas! celsenin yarın Öğleden sonra akdedilmesine karar vermişlerdir. Belçika Hetictyo nazırı Spaak Gr- da meselesi raportörlüğüne, İsveç murahhası nden de sancak meselesi Taportörlüğüne tayin edilmişlerdir. Japonyada bir mektep yılııldı - Tokyo, 26 (AA.) — mektebin çatısı biriken karla! tırh— gıta dayanamıyarak çökmllş ve 62 ço- cuk enkarz altında kalmıştır. Bunlardan altığı Öl ve yedisi ağır yaralı olarak çı- karılmıştır. Çocukların — kurtarılması işine devam ediliyor. onu nasıl öldürdüğünü gördtim. Amma bizi keseceğim! diye korkuttuğundan kimseye haber vermedim .Bana para da vermiyordu. Kızdım. Bekçiye söyledim. O da beni karakola götürdü. Komisere gördüklerimi anlattım. Babam yakalan dı. Oh olsun, onun yüzünden annem de öldü.,, Bu cinayetin adınlanmıyan tarafı öl- dürülen adamın kim olduğudur. Şimdi adliye ve zabıtanın tahkikatı bu nokta üzerinde toplanmıştır, Kordelâ sokağın- 'da oturanlar ve kızlara hâlen bakmakta olanların ifadeleri alınmaktadır. Katil Koço sorguya çekilmiş, böyle bir cinayetten haberi olmadığını çocuk- ların rüya görmüş olabilmeleri ihtimali — Babam bir Lâz: öldürmüştü. Ben | bulunduğunu söylemiştir. — Y, R. eai Sdlkam dülndikern S0i n aelir, zz BÜğlüledr. drir öi lığı ve Jüzumu kadar kuvvetin bululf mayışt bunda âmil bulunmakta is9 | de Japonların ümit ettiklerindeli fazla mukavemete maruz kaldıklar? anlaşılımaktadır. İnanılır bir kaynak İ tan almman malümata göre, Matsuüle Tokyodan dört fırka daha kuvvoet 18* temiştir. Şanghayda bir zorbalık Şanghaây 27 (A.A.) — Japon askef — lerinden mürekkep bir grup, beynel milel imtiyazlır mmtaka haricind€ İngiliz tebaasından birine ait bir ev€ girerek süngü ucile hizmetçileri teh dit ve almış oldukları aylıkları kef- dilerine vermeğe febar etmişlerdi!. Eve İngiliz bayrağı çekilmiş idi. Amerika « Japonya ticart münnsebatı kesilmeli ! Vaşington 27 (A.A.) — Pensilvafi yanın cumhuriyetçi mebuslarımdafi B. Rlich, bir karar sureti tevdi etmif tir. Bunda B. Ruzveltten Japon su Çin arazisini İszalde devam ettil çe Japonya ilo ticart münasebotle! kesmesi talep olunmaktadır. Almanyaya Müstemleke Be” Baştarafı 1 incidt — De Kerillis, “Epogue,, gazeti Humanitenin bir yazısına telmih 04!" rek d'yor kit İ “Pransız nasyonalistleriyle hoaünl" ler grasında tek bir temas noktası Vâf” dır. O da, müşterek Alman düşmanli, Ortaya çıkan müşküller « Londra, 27 (A.A.) — Havas birinden: Iyi malüamt almakta mahafile göre Lord Halifax'ın neıl” görüşmeleri Üzerine ve bilhassa yanın müstemlekâta müteallik M hakkında ne yapılması lâzım gelı“i'" tetkike memur beynelmilel kı mesaisi, komitenin mart sonundar nisan başlarıgıcından evvel Berline DF muhtira “öndermesine mâni olacak G” recede inlihim müşkülüta tesadül *” miştir. Hatırlardadır ki Fransızlarla tagilir” lera rasında sonteşrin ayında yIPM olan görüşmelerde Almanyanın A meselesinin halli hususunda !yl yüller göstermesine mukabil M ya iktısadi veya mülki tıvızlm'k nulmasına karar verilmişti. - Ispanyada harP vaziyeti Valensia, 27 (A. A.) — 40 # rin altı tayyâaresi, dün sast 14 ç Valensiayı bombardıman ederek Ü rin merkezindeki bir çok evlef" v4e rib etmiştir. 125 ölü, 208 yarsif ıİ' dir, Ölüler arasında ı:mw' da portakal yüklerken, telef lan Dower Abee adındaki Mgv misinin kaptanı Arnold Conw lunmaktadır. Cumhuriyet kıtaatı, ıw cephesinde harekâta baş , kıtaat, Teruel'in 30 kilometff “çş * linde kâin Singra mıntakı % taloyud - Teruel - boyunca” .gdl" geçmişlerdir. Cumhuriyetçilef rükimlı tepeyi işgal etmişl mınfakanın şarkında ve ;ıı""'d ’ ; rekât icra etmekte olan dll“ ise La Haya'nın ilk evleriDe ! Jerlemiş ve Singraya ıulml“"'ı vaffak olmuş bulunuyordu. j Fuente de Todos'ın bati ' daki dağlık bölgede ı atı, dün kendi mevzilerile V düşman mevzileri bir kısım araziyi muha! etmişlerdir. Bu ilerleyiş, ©W bataryalarına Azuilondan Carilna yoluna bağlanan Yül &teş altma almak imkânmi