14 Mart 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

14 Mart 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

12 Londra, 14 (Husüst) — Orta Avru- pa meseleleri üzerinde İngiltere hükü. Teti ehemmiyetle meşgul olmaktadır. Kabine bu sabah toplanmıştıf. İçtimada bu mesele görüşülmektedir. — Öğleden sonra Avam ve Lordlar kamaraları top- lanacaktır. Kabine içtimamda, parla- mentoda hükümet namına verilecek i- zahat ve İngiltere hükümetinin hattı karcketi teşbit olunmaktadır. * Avam kamazasında başvekil çembers lâyn Lordlar kamarasımda da hariciye mnazırı Lord Halifaks izahat vereceklere gir. İngilterenin Almanyaya karşı ne waziyet alacağı bu izahatla anlaşılacak- tır. Çekaslavakya meselesi Londrada bilhassa Çekoslovakya hak danda endişe izhar ediliyor. Gelen ha- berlere göre Londra hükümetinin kana- berlere göre: Çekoslovakya elçisi — Berlinde Von Nörat tarafından kabul edildiği zaman kendisine Almanyanın Çekoslovakya - 'ya karşı hasmöne tasavvurlarda bu . lunmadığı hakkında teminat verilmiş - Hir. Bu teminat Pragda büyük bir mem- nuniyetle karşılanmış olmakla beraber bunların ne zamana kadar müuteber o. Jacağı suale şayan görülmektedir. Londra hükümetinin kana beyanatın kiymetini ilerdeki hâdisat gösterecekse de Londra diplomatix ma- bafilinde mevcut — intıbaa göre, Fon Nöyratın Çekoslovak orta elçisine izhar ettiği sulbçu niyetleri samimi — olarak karşılamakta hem Çekoslovakyanın hem de diğer devletlerin menfaati vardır. Fransa büyük elçisi ile Çekoslovak- Şa orta elçisi hariciye bakanlığında 'tekrar lord Halifaksı — ziyaret ederek Avusturya hâdiseleri hakkında uzun müddet görüşmüşlerdir. * Londranın arzusuna tevfikan Çekos- Tovak hükümeti, Göring tarafından Ber Hndeki Çekoslovak sefirine Almanyanın Çekoslovakyaya karşı hasmane hiçbir niyet beslememekte olduğunu temin i- Şin yapmış olduğu beyanatın metnini göndermiştir. ” Diplomesi mahafili, “Almanyanın bu bareketine İngilterenin resmi bir ma- 'biyet izafe etmek niyetinde olduğunu ehemmiyetle kaydetmektedirler, Bu mahafil, notanın Berlin, Prag ve Londra arasında yapılacak mütekaddim bir itilâftan sonra Avam — kamarasında İcra edilecek müzakerelerde İngiliz hü- kümetinin dleni beyanatma mevzu teş- kil edip etmiyeceğini suala şayan gör- mektedir. Nota merkezt? Avrupa statlisli hak- kında bir itilâi vEcuda getirmek üzere Berlin ile yapmakta olduğu müzakere- lerde büyük Birtanya — için bir hare- ket noktası vazilesini görebilecektir. Londrada Almanlar aleyhine bümayişler Londra, 13 (A.A.) — Bugün bir mi. Hingten ayrılan binlerce nümayişçi alay halinde Alman büyük elçiliğine doğru “ilerlemiş, fakat süvari polsleri tara - fından bunların elçiliğe sokulmalarına mani olunmuştur. Nümayişçilerin Almanya aleyhindeki ağır sözlerinin elçilikten işitilmi ü imkân yoktu. Polis nümayişçileri dağı- tirken çarpışmalar olmuştur. Yeni uümayişler Londra, 14 (A.A.) — Trafalgar Sku- j4da yapılan muazzam bir nümayiş es- nasımda Kembriç birliği reisi Makes, İngilterenin Fransanın hattı hareketi- ne muadi! bir hattr hareket takip ve Çekoslovakyayı mildafaa etmesi İlzım İgelmekte olduğunu beyan etmiştir. Tredünyonlar reisi Elven, İngiliz sendikalistlerinin Milletler Cemiyeti mükavelesine müzaharet etmekte ol- duklârını hatırlatmış ve bütün Narf- Jerin tagiltereden çıkarılmasını istemiş- tir. Halk “umumt grev istiyoruz, Çem- berlâynı istemiyoruz,, diye bağırarak nümayiş yapmıştır, Binlerce kişi, Alman tefarethanesi Sönünde nümayiş yapmışlar ve şöyle ba- Yırmıştardır: *“Avusturyaya dokunmayanız., Milletler Cemiyeti mukavelenamesi- e Alman Hariciye Nazırı fon Ribentrop Londrada İngiliz Hariciye Nazırı ile görüşürken. (Ortada Madam Ribentr op, solda leydi Halifaka görülüyor) ni halelden masun tutunuz, Çekoslo- vakya, serbest kalmalıdır..., Polis ile halk arasında bir çok arbe- deler olmuştur. Polis, dün Glaskov Alman konsolos- hanesine karşı hakaretâmiz sözler sar- feden nümayişeleri dağıtmıştır. Bugün yeni bir nümayiş icrasr derpiş edilmek tedir . Fransaya göre Paris, 14 (A. A.) — Avusturya re- isicumhuru Miklâsın zorak? istifasından sonra yıldırım süratile ve Hitlerin pro- jelerin! tahakkuk ettirmek hususunda göstermekte olduğu cüretkârlıkla anş- kvsun ilân edilmesi, Pariste büyük bir tetir ve heyecan husule getirmiştir. 10 nisanda Tegal ordusunun kontrotü” altında yapılacak olan reyiâmın hiçbir kıymeti olmryacağı beyan edilmektedir. “Eğer Almanya, Avusturya — mille- tinin arzusundan emin olmuş olsaydı, Şuşnigin derpiş etmiş oldufu reyiâmiın yapılmasma müsaade ederdi.., Bu kadar müh'm bir hâdise karşı- sında devletlerde hasıl olacak aksüli- melleri tahmin etmek mülşküldür. Fa- Kat Says İnkarın Alman ordusunu A- wvusturyaya davet suretile yaptığı ha- reketin diplomasi tarikile bir müdahale içrasımı gayri mümkün kılmakta oldu- ğu kabul ve teslim edilmektedir. Diplomasi mahafili, yapılacak ilk işin Çekoslovakya hakkında Londrâ ile gi- rişilm'ş olan müzakerelere devam etmek elduğu mütaleasında bulunmaktadır. Çekos'ovakyaya hücum ne zaman ? Övr gazetesi diyor ki: “On beş gün sonra, belki de daha önce, Çek Almanlarının sefi Haynlaya, muhtariyet İstiyecek ve bazı tahrikât Ihdas ederek bunlara dayanmak sureti- ve birlene gün sonra da Alman hükümeti yalnız dördüncü Rayh ordusunun 20 fırkasını değil, ayni zamanda son sene- ler zarfında Almanyada teşkil edilen Südet alayının 10 bin askerini de Çek * Alman hududuna yığacaktır. Mütea- tiben cumhur başkanı — Beneşe tıpkı Suşniğe yaptığı gibi, bir ültimtom gön derecektir. İşte Hitlerin yizli konseyin- de derpiş edilen tedbirler aşağı yukarı bunlar olmuştur. Çemberlayn Avam kamarasında, me- bus Hendersonun şu meşhur sualine ce- yvap verecektir: “Fransa, Çekoslovakyanın yardımı- na koşarsa, İngiltere ne yapacak?,, Bu suale verilecek cevap da meclise İngil Tenin Frantaya müraheret edeceği- ni anlatacaktır. İngilteredeki fikirler, yeni Fransız hükümetinin hiç elmazsa bu tihetten tam bir müraheret bulaca- ğr merkezindedir. Ve Fransız hükümeti geçirdiğ'miz vahim dekikalarda buna püvenrmek hakkını haizdir.,, Hitlerin Musoliniye teşekküirü Roma, 18 (A.A.) — İtalyan matbua- & müttefikan Avusturya hâdiselerini vaktaların tabil bir neticesi olarak kat şıdamakta ve bunun —Avusturya mil- letinin kendi mukadderatına - kendisi- Avusturya hâdiseleri ve diğer devletler : nin sahip olması hakkının bir tezahü- rü olduğunu kaydeylemektedir. Hitler, Musoliniye bugün şu telgrafı göndermiştir. “Musölini, bu hareketi- nizi asla unu'muryacağım.,, HİTLER Yugoslayya memnun ! Belgrad, 13 (A.A.) — Resmi biz teb Hiğde Avusturyanın Almanya ile birleş- mesi Alman milletinin dahilt bir işi clduğu ve binzenaleyh Yugoslavyanını buna karışmıyacağı bildirilmekte ve Almanya İle esasen dostluk münasebet- leri idame eden Yugoslavyyanın hudut komşusu olarak ayni dostluk münase- betlerinde bulunacağı ilâve olunmakta- dilln Gareteler, Hitlerin Avustüryadmer parlak istikbaline sütunlar tahsis edi. yorlar, Yarı resmi Vreme gazetesi, umu l intrba: şu kelimelerle hülâsa etmek- tedir! Viyanada nasyonal sosyalistlik muzaffer olmuştur. Berlin bayram yapı yor. Roma sakin ve memnun. Londra, ellerini bağlamış duruyor ve Paris de kal buhranını halletmekle uğraşıyor. Yugoslavya, Habeburglar - tehlikesinin artık ebediyyen ortadan kalktığını gör- mekle meserret içindedir. Kayzer şaşkın ! Daorn, 18 (A.A.) — Orta — Avrupa waziyetinde birdenbire vüku bulan de- ğişiklikten hayretler içinde kalan eski Kayzer, hâdiselerden muntazaman hâ- berdar tutulması için hususi tedbirler almıştır. Prenses Hermin olân Alman- yada bulunmaktadır. Avusturyanın Milletler Cemi- yetile alâkası kalmadı Viyana, 14 (ALA.) — — Almanyaya Ohakt dolayısile Avusturyanın — artık Milletler cemiyeti ile alâkası kalma- mıştır. Anşlusun (lânı ve Sen Jermen muthedesinin 88 irti maddesinin ibtâli dolayısile Viyanadaki Alman makamları beriet bir İhtilâttan korkmaktadırlat, Dün Avusturyanım İstiklâli lehinde verilecek reylerin 10 nisanda otomatik bir şekilde anşlus lehinde olarak verile ceği tahmin edilmektedir. Diğer cihetten müntehiplerin yaş- larının yirmiye indirilmesi nazilerin ek seriyeti temin etmeleri ihtimalini kuv. vetlendirmektedir. Ananelerine bağlı birçok Avusturyalı ların reye iştirak etmiyecekleri tahmin edilmektedir. Bu sebeble anşlus lehin- de büyük bir ekseriyet temin - edilmiş olacaktır. İltisadi sahada Avusturya iktisadi bayatı tarsin etmek, İş programları ve endüstri metodu ile İşsizliğe bir derece- ye kadar çare bulmak hususundaki Al- man azminded derhal istifade edecektir. Fakat bu islahat devamlı — olacak mü- dır? Avrupanın birinci derecede bir sey yeh memleketi olan Avusturya turizm sahssında bu mevkdini muhafaza edebi- lecek midir? Almanya askerf kıtalarını hudutları dahllinde istediği şekilde takelm edebi- leceği tçin Alman asker? fşgal! herhalde YA MART — 1938 Orta Avrupada buhranlı devre Paris, 18 (ALA.) — Maten gazetesi, | sonra hümmalı bir faaliyet görülmüş * Nansiden aldığı aşağıdaki telgrafı neş. | tür. rediyor; | Bugünkü enternaszyonal variyet kar- | gısında, Fransız - Alman hududu bo . yanca — Majino hattmın müstahkem mevkilerindeki bütün kıtalar, bugün - den itibaren, ikinci hir emre kadar, dai. ma emre amade bulunmak talimatı al- mışlardır. Bütün diğer garnizonlarda da izinler geri alınmıştır. A'man tayyareleri Çekoslo- vakya toprakları Üs!lünde Prag, 13 (A.A.) — Orduları bir yan- dan Avusturyayı istilâ ederken Alman askerf? tayyareleri filo halinde bugün Çekoslovak toprakları üzerinde Bo - hemyanm şimalinde uçuşlar yapıyor . lardı. Bunu haber alır almaz Çekoslo - vak hükümeti Berlinde protestoda bu- lunmuştur. Alman hava nazırı Wareşal Göring, Çek elçisine bu uçuşun emir bilâfina yapıldığını, askert veya siyast hiç bir hedefi olmadığını söylemiş ve bu gi. bi hâdiselerin tekerrlür etmiyeceğine dalir teminat vermiştir. Romanyada seferberlik yok Bükreş, 13 (A.A.) — Romanyada seferberlik ilân edildiğine dair bir in- giliz gazetesi tarafından verilen haber burada kati sürette yalanlanmaktadır. Avusturyadakl Alman askeri barekâtı Viyana, 14 (Husust) — Buraya Al- man askeri sevkiyatı hararetle devam ediyor. Alman motörlü jandarma kıta- atı Viyanaya gelmeğe başlamıştır. Sazt 17,30 da husust bir teenle BİF piyade alayı ve bir mitralyöz gölmiş ve bir süvari kıtası ile bi başta muzila olduğu halde kışlalarınd. gitmişlerdir. Bu canada 'bir Avusturya mütrenifi, nekeri resmi selâraı ifa ediyordu. Avusturyada ne kadar Alman bulunduğunu tahmin müşkül olmaki beraber 250 bin rakldelerinde — tahmifi edilmektedir, Bunda, Almanyadan gelen 40 Hİf Avusturyalı Lejyoner de dahildir. Viyananın meşhur Aspera tayyir re meydan: geniş bir askeri have Vâ rargüh: halini almıştır. Bir çok aver tayyarelerinin refakâ tinde olarak iki yüz Alman bombardi” man tayyaresi gelmiştir. Bunlardan * zü Avusturyanın mühtelif tayyare mef" gönlarma tekrar uçmuşlardır. Alman hava kuvyetleri " kumandatf General Milk, bâlâ burada bulunmak * tadır. Polis kıtaları, S. S. ve 8. A Jartü yardımı ile, vatansever cephenin slük depolarını — tesellüme başlamıştır. Hitler, Alman ve Avusturya Jarrnın tevhili hakkında bir emirnati isdar etmiş ve bu suretle Bat danlığı kendisine geçen “A: daki Alman ordusu,, kumındınw general Fon Bökl tayin etmiştir. Alman ordusuna inkılâp eden AVVE turya ordusu bu akşam Hitlere, Başkı” mandanı sıfatiyle, sadakat yunhi’. Garp İstasyonunda bugün öğleden | bulunmuştur. Örgeneralınm cenaze merasimi / Vefatmı dünkü nüshamızda bildir- | asma gönderilen çelenk, arkada Celil diğimiz emekli örgeneral Cevadın ce- nazesi bu sabah Büyük — merasimle kaldırılmıştır. Al bayrağa sarılmış olan merhunyun tabutu Teşvikiyedeki — köşkünden el ler üserinde çıkarılarak bir top araba- sına konmuş, Teşvikiye camtine getl- rilmiştir. Burada cenaze nâmazı kılın- meş$, dua edilmiş, busdan sonra cenaze alayı teşekkül etmiştir:. Önde Yedek subay okulu, bahriye ef radı, bahriye bandosu, askert — kıtalar ve askeri bando, Galatasaray — İzcileri ertâada yürüyorlar, yanlarda da inzıbat efradı ve polis memurları İlerliyordu. İzcilerden sonra önde Atatürk na- ve Alman gatnizonları arasında bir mü- badele sistemi derpiş edilmektedir. Göringin sözleri Berlin 18 (A.A.) — Göring bir nu- tuk söyliyerek nasyonal sosyalist par- tisinin Iktidar mevkiine geçtiği za. mandanberi kaydedilen terakkilerden bahsetmiş ve İtalyan - Alman dostlu. Bundan sitayişkâr bir Hisanla bahset- tikten sonra Avusturya - hadiselerine geçerek gunları söylemiştir: — Alman askerleri Avusturyaya fa- tih sıfatile değil kurtarıcı sıfatile gir miştir. Yalnız Almanları alâkadar eden bu meseleye kimsenin müdahale etmeğe hakkı yoktur. Avusturyadaki Alman milleti niha- yet plebisit yolu Tle gerbestçe mukad- deratmı tayin edebilecek ve Almanya- da vereceği karara riayet edecektir.,, Hatip Almanyanın bütün milletler arasında hukuk müsavatına müstenit hakiki bir suth istediğini ve müşterek emniyet ve Milletler cemiyeti slstam- lerini reddettiğin! söylemiştir. Bu sis- temler, galiplerle mağlüplar arasında bir fark gözetmekte ve zengin memle- ketlerle fakir memleketler arasında harp çıkması 'ehlikesin! doğurmakta- dır. Almanya hiçbir milletin dahili iş- lerine karışmak istemer, Facat, Al- manya hudetları haricinde yaşryan Almanları bimaye etmeğe karar ver- devamlı olacaktır. Esasen — Avusturya | miş bulunmaktadır. Almanlara hücum Bayar, genel kurmay başkanlığı, İ B ada vekli Klam OA MA askeri Şüra, İstanbul komutanlığı, BAF akademisi, topçu nakliyat okulu, Galöt tesaray klüp, izci ve cemiyeti Memtl. çelenkler takip ediyor. Altı at tarafii dan çekilen top arabasından gsönrü vali, İstabul kumandanı, harp misi kumandanı, emniyet müdürü. ge 3 neraller, merhumun arkadaşları subaylar, Galatasaraylılar ve uııh'—'"'_ geliyordu. j çalınst Alay müzikalar tarafından meatem havası içinde Beşiktaşa lnğ tobut Şirketihariyenin bir — vapurt M konularak Erenköyüne götürülerek : kebristanına defnedilm'ştir. edenler Almanyaya hücum oun!!:: ğ dedilir ve kendisini ateş etmeğe BAZİ Alman topları karşısında buluf-; zil,, Almeria şehrinin bombardım! dan almacak ders bundan ibarettİf, a — Katalonyada seferberlik — Fevkalâde tedbirlef ğ alınacağı ıöylenlyf" f Barselanoa, 13 (A.A.) — Cumhurflli — çi fspanya hükümetinin yakında :',' kelâde askeri tedbirlere müracaât ceği ve bu meyanda umumi sefef "i lik ilân edeceği intıbar movcuttuf. amafih bu cibet benliz resmen teyi lunmamıştır. Frankoculara göre Saragossa, 13 (ALA.) — rrd'ğ lerin Aragon cephesi üıuind“ıv., bareketleri bir askeri tenezzüh | tavsif edilmektedir. # Ön müfrezeleri şimdi D-Mı:/ biline yalnız 6 Omil mesafede maktadır. © HA Fstanbulun en çok satılan hS akşam gazetesidir. İlânlü HABER'e verenler kâr ed€