8 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

8 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

Ispanya da vaziyet Da” Doştarüji 1 incide manı neticesinde 78 kişi ölmüş ve 40 kişi yarala ır, Alikant, 7 (A.A) — Mejorka ada sından gelen bir Frankist deniz tay- yaresi gece yarısı limanda demirli bulunan gemileri bombardıman ot miştir. Tropenhaven ismindeki İngiliz yük gemisine üç yangın bombası at mıştır. Diğer bir İngiliz gemisi da- ha bombalara maruz kalmıştır. Ha- sar mühimdir. Ölü ve yaralı miktarı malüm değildir. Allkant, 7 (A.A.) — Son alman haberlere göre, bombardımandan Torponhaven ve Engtiş Tanket İn. giliz gemileri bugünkü bombardı- mandan müteessir olmuştur. Birinci gemiye bir bomba düşmüş, yangın çıkmış ise de hemen söndürülmüştür. İkinci gemi ise hâlâ yanmaktadır. İnsanca zayiat yoktur. Şehre düşen bombaların adedi elli kadardır. Rombardımanm biri kili- seyi tahrip etmiş ve bir diğeri de Bel- çika könsoloshanesine dü ür. Konsoloshanede insan zâyiatı yok- ter. 12 K'şi yaralandı Barsedona, 7 (A.A.) — Dün akşam geç vakit Frankist tayayreler tar Barielöna üzerinde yapılan cev ei. nasında atılan bombaların o isabetiyle #Tarkland adındaki Holandalı vapur mü. işi yaralan Cesetler çıkarı! 1yor Valensiya, 7 (A.A.) — Seği bardımanı ne kazı altından ze cam olun: yeniden 'dört cesedi çıkarılmıştır. ir kazandısları yerler Bilbao, 7 (A.A.) — Resmi bir teb- iğde bildirildiğine göre, Franlko kuvvetleri mayıs ayı içinde 70 şehir ve köy İle 4500 kilometre murabbaı toprak ele geçirmiştir. Bugünkü harp raporunda cepbe- Jorde mühim bir değişiklik olmadığı bildiriliyor, ingiltere iştir»k edecek mi ? Londra, 7 (A.A.) — İspanyadaki si. vil ab $ veç ve Norveç hükümetlerinin abul etmiş oldukları talık isyonuna İngilterenin de dahil olma- si pinine Amerikanm vermiş ol. ise de kati değildir. llerdeki son bombardı görmek Üzere mez. kür bare gitmiş olan Barselonadaki sefiri, şehir haricinde bir iki fabrika ve bir tayyare meydanı bulunmakla bera- ber telefatm en ziyade vukubulmuş ol- duğu şehrin merkezinde hi hedef mevcut olmadığımı b Nevyork, 8 (A.A.) — Nevyork Tay mis gozetesi, Çin'de ve İspanyada aç'k şehirlerin tayyarcler tarafından bom bardıman edilmesinin Amerikada uyan dırmış olduğu nefret ve İstikrahı kay- detmektedir. Bu gazete, bilhassa diyor ki; Bu nefret ve istikrah, ii lde he- def farkı gözetmeksizin hewa bombar- dımanları yapılmasının önüne geçmek maksadiyle bütün medeni hükümetleri insaniyet namma ve bizzet kendi şe hirlerinin emniyeti için birleşmeğe sev ketmeğe muhakkak surette kâfidir, İn- giülterenin İspanyadaki bombardımanlır hakkında tahrikat icrası maksadiyle bitaraf milletlerin rijşahitler gönder. melerine matuf olan teklifi, ayni hrce- ketin Çinde de icra edilmemesi rinde, abes ve faydasız bir şey olur. Zaruri olan bir şey varsa o'da Ame ka, İngiltere, Fransa ve hattâ diğer devletler tarafından her nerede olursa olsun açık şehirlerin bomkardıman €- dilmesine mâni olmak maksadiyle kat'i bir harekete geçilmesidir. Fransayı * bombherdinan Doiladiye döndü “* Paris, 7 (A.A.) — Başvekil Daladiye | in de HN ie le 1 le. 1 ar e a a, iğ yep eme Sempati Perpiznan, 7 (A. A.) — Cenup hu. dudunda hava müdafaa tertibatını ttiş etmekte olan Başvekil Daladi- , Banyola gelmiş, hava müdafaa kıtalarini teftiş etmiş ve müdafaa vasıtalarının o mükemmeliyetinden memnuniyetini ifade etmiştir. Başvekil demiştir ki; Alınan tedbirler ve kullanılmakta olan vesait, arazinin müdafaasını t6- min için tamamiyle kâfidir. Bura- daki seri ateşli hava müdafaa topla- rı, bu mıntakada her türlü tayyare akımlarına karşı müessir olabilecek. tir. Maamafih bütün müdafaa vasıta. ları daha siyade fazlalaştırılacaktır. Bilhassa daha fazla avcı teyyareleri getirilecektir, Taarıuzu kim yaptı? Paris, 7 (A.A.) — Fransız toprakları. nm cum ariyeigi tayyareler taralından bombardıman edildiğine dair Frankocu- dan yaptığı tebliğleri Fransız matbuatı elif surette tefsir etmektedir. Sağcı gazeteler .cumhuriyetçilerin teh. ariyı etçileri Fransız efkârı umu. inde küçü taarruzun onlara atledildiğini mektedir, Alikante neden bombalandı? Londra, (Hususi) — Franko kuv. dün cenub istikametinde iler. lemelerine devam etmişlerdir, Castel- lona 250 kilometrelik hir mesafede bu- lundukları söylenmektedir. Barselonadaki İngiliz askeri ataşe- inin Fransiz meslekdaşı ile birlikte, Alikante ve Granollersde askeri he. deflerin mevcudiyeti bu iki şehrin son günlerde bombardıman edilmesi için bir sebeb II edip etmediğini tesbit etmek Üzere tahkikat yapması hakkında ciümhuriyetçi İspanya hükü. meti tarafından yapılan teklif hükü- metçe kabul edilmiştir. Maden işçileri Yederasyonunun Ispanya Cümhurıyetine yar- dımı Londra, 8 (A. A.) — Gal memleke- tinin cenubundaki maden işçileri fede- rasyonu, İspanyol cümhuriyet hükü. meli için toplanan ianeye istirak ede. rek 50.000 ingiliz lirası vermiştir. Fe- derasyonun Jeru komitesi bundan mâ- ağa bir karar sureti kabul ederek açık Şehirlerin mütemadiyen bombardıma . nını protosto etmek üzere Japon eşya- sına boykotaj yapılmasını bütün İngi- liz maden amelsinden taleb etmistir. Bu karar suretinin birer nüshası, baş- vekille hariciye nazirma gönderilecek- tir, Londrada fena tesir uyandırdı Londra, 8 (A, A.) — İspanyol li. manlarıda demirli bulunan İngiliz va. purlarmın sik sik tecavüze uğraması, İngiliz efkârı umumliyesinde büyük bir infial tevlid etmiştir. Lord Hali - faks, bugün vaziyeti tetkik edecektir. Bası siyasi müşahitlerin söyledikle- rine göre, Frankistlerin bu şekilde ha- reket etmelerinden maksat, cümhuri. yetçi İspanyaya her veçhile yardım e. dilmesine mâni olmaktır. İngiliz gazeteleri Slovak könzres nden hararetle bahsediyorlar Lonfira, 7 (A.A) — Bütün İngiliz matbuatı, Çekoslovakya'da Presburg'da toplanan muhtariyetçi Slovak kongre sini büyük başlıklarla kaydetmekte ve inka pe tisinin muh rini tebarüz ettirmekte, aiamağyiana Yusuf Ziya Öniş'in validesi vefat elti Denizbank umum müdürü Yasuf Ziya İ Önişin valdesi, eski Konya mebusu ve İ reji baş müdürlerinden meikum Şaki" rin refikası Hayriye dün vefat etmiş- tir, Merhumenin cenazesi, bu sabah A» kay idaresinin Kınalı vapuru ile BW yükdereden alınarak Üsküdara getirii- miş ve öğle vakti Üsküdarda, Yenica- mide kılınan namazından sonra Kara- çaahmetteki aile kabristanına defnedi)- miştir. Cenaze merasiminde bir çok a- ile tanrd kları ile Güneş spor klübü mensupları bulunmuşla dır, Musuf Ziya Öniş'e ve diğer ailesi ef- | ili HABER — Aksam postam 1 Bambardıman- aaa RAE Vi & e SERE EZ Büyüklerimizin evierini müzeleştirelim Mep” Başlarajı 5 incide tonik bir saygi duymak felâketinde. dir, Hangimiz mozarlarımızı ziyaret e. deriz ve babasının anasınm hususi eş- yasını saklamış kaç kişimiz vardır? “Gazi Osman paşanın evi ve eşyaâi hususi ellere geçiyor.,, derken İçi siz- lıyanlarımız oluyor. Fakat ben bu büyük Osman paşanın bir oğlunu ta- nıdım ki adı Kemaleddin paşaydı. Ba. bamın mektep arkadaşıydı. Serveti vardı, ilmi vardı. Parmakları pırlanta yüzüklerie dolu olarak dolaşırdı. Bir gün elinde iki cild kitab görmüştüm. Hiç unutmam: biri Ruy Blastı, Podö- süet, yumuşak kaplı, taclı, mükemmel, muhteşem cildler. Tanesi bu gün yir- mi liraya yapılamaz, — Sanıyorum... - demişti - bin cild var, Hepsi ayni şekildedir. Tanesi bir liraya. Toptan alan olursa elli kuruşa kadar inerim. — Kimin bunlar paşam? . olmuştum. — Benim... . demişti « kimin olacak, babama sultan Hamid hediye etmişti. O da bana verdi. — Sizin paraya ihtiyacmız yok, Mü- nevver bir adamsinız da. Niçin satı- yorsunuz bunları, Hem ne kıymettar bir hatırs bu kütüphane, Babanız ver. miş, Şakrak bir kahkaha atarak şu ceve- br vermişti: — Bunları oktımaya dadandım, Hal, buki kıraat başıma ağrı veriyor, İhti- yarladım galiba. Baş ağrısından kur- tulmak için satıyorum. Ve bu iki clidi de derhal bana hedi. ye edivermi diyecek İstanbul belediy manının hususi hayatndi ve hususi hatıralarına, oğlundan fazla saygı ve dikkat gösterememiş bulunuyor. Ke . maleddin paşanm iâubeli hatası zik- retmek bizi; bir-sahada: devamlı “bir. surette işlemekte bulunduğumuz ha- taların azabımdan ve mes'uliyetinden kurtaramaz. Büyüklerimizin “evlerini ve hususi eşyalarını şehre malederek, müzeleş - tirerek saklamayı itiyad edinelim. Ve bunları alırken “çocuk koruma yurdu yapabiliriz,, diye düşünmiyelim. Bun- Jarı birer “tarihi hatıraları koruma yüurdu,, haline sokunayı düşünelim, Kara DAVUD Fransızlar, Türk hakkını koruyacak Baştarafı 1 incide 8on kritik devreleri de zikrettikten sonra Paris büyük elçimizle Fransa hariciye nazırı arasında cereyan eden müzakere. leri anlatmış ve Fransa hükümetinin ta. ahhüdatını bu kere katiyetle teyit ettiği. ni ve hâdiseler bu müsait seyri takip et. mekle devam ettiği takdirde bir anlaş. maya varmak ümidinin beslenmesine im. kân hasıl olacağını beyan etmiştir. Müzakereler bitti Paris, 7 (A.A) — Anadolu ajansınn hususi muhabiri bildiriyor: Hatay meselesi hakkında Paris büyük elçimiz Suat Davaz ile Fransa hariciye nazırı Bone arasında on giündenberi de- vam etmekte olan müzakereler memnu. *niyete şayan bir surette neticelenmiştir. Burada yarım bir tebliğ — neşredil. mesi muhtemeldir. Bone, eylülde Ankarayı ziyaret etmek tasavvurunda bulunduğu bakkında ga zetelerde çıkan haberleri bana teyit eyle- miştir, Tan vaziyeti nasıl görüyor? Bu sabahki posta ile gelen © fransızca “Tan, gazetesi Hatay meselesine tahsis ettiği boşmaholesinde, ihtilâfin kısa bir tarihçesini çizdikten sonra > geçen sene 20 mayısta Cenevrede vanian anlaşmayı işaret ediyor ve şöyle diyor: Bu anlaşma ile Milletler cemiyeti kon. seyi İskenderun sancağı için hususi bir nizamname kabul etmiştir. Bu nizamna- me İle beraber kabul edilen ana yasaya göre, mahalli otorite her türlâ hâkimi. yet bakkma malik olacaktır. Yalnız Su. iye. ile olan umumi rabıtalar muhafaza | Avrupanın a $ HAZİRAN — 1938 “diktatörler arasında taksimi plânı Blum, bugün böyle bir vaziyet karşısında bulunulduğunu söyliyor Paris, 7 (Hususi) — Sosyalist par- tisi lideri Leon Blüm, partinin Royan'- daki konferansında bir nutuk vermiş ve barici siyasetten bahsederken İs panya hakkında şunları söylemiştir; “İspanya işinde yegâne kabil olan şey, ademi müdahale politikasıydı. Mü dahale, Temmuz 1936 da olduğu ka- dar bugün için de imkânsızdır. “İkinci halk cephesi bükümetinin Katalonyaya üç fırka asker gönderme yi düşünmüş olduğu yalandır. Müda- hale bir umumi harbe müncer olurdu. Ademi müdahale, İspanyayı mukadde- ratını tayinde serbest bırakınak yegüne çareyi teşkil etmektedir. İspanya hududunda vahim hi ler tekerrür etmektedir. Hiç kimse, Fransa hükümetinden, Ariej vadisinde ki hâdiselere Almanyanın Doyçland hâdisesinin yaptığı tarzda mukabele etmesini istiyemez, Kanlı mukabele için e etmesini istemiyoruz. Buna karşı bir tek mukabele vardır, o da Fransanın sulhpetver mukabelesidir. Leon Blüm bundan sonra, Versay muaheğesinin belki batak olduğunu, fakat bunun artık tamiri katil olmadr- ğını söylemiş ve demiştir ki? “Bugün önünmüzdeki, Avrupanın, “iki imparator,, Hitler ve Musolini &- rasmda taksimi plânları karşısındayız. Roma - Berlin mihverinin hâlâ gevşe tebileceğini sanan sözde realistler, Av rüpsya çok fenalık yapmışlardır. Diktatörler, harbi, hedeflerine vara bilmek için kullanılması muhtemel bir vasıta olarak telâkki etmektedir. Bu günkü vaziyet İşte budur.,, Blüm, bundan sonra, Fransa - Sov- yetler birliği paktı da dahil olmak üze- re Fransanın bütün paktlarının idame” si lehinde bulunmuş ve demiştir ki; “1914 de olduğu gibi bugün de dip- lomatik vazifemiz, Londra ile Mosk va arasında mutavassıt rolünü oyna maktır.,, Dap” Başlarafı 1 incide Maâltepeye bir sazt mesafedeki Bülbül deresinde tutulmuştur, Maktul Hatice vaka gecesi dokuz sa. nelik dostu Rıfatla beraber o odasında otururken kulübenin incecik (kapısını kırıp içeri giren ve kadıncağızı sekiz yı rinden -bıçakladıklan sonra kaçan katil, Fatihin kıymetli emniyet âmiri Cevadm aldığı kelâde tertibata rağmen İstanbul dan Kadıköyüne kadar geçmeğe muvaffak olmuştur. Fatih merkezi sivil memuru Şemsi o gece saat on ikiden sonra Mah. mudun saklanabileceği Yemişteki bütün sandallar: ve gene o civardaki bütün sa- bahçı kahveleri! aramış fakat katilin izine tesadüf edememiştir, Polisin aradığı bu saatlerde, yani cina. yetin akabinde . Mahmut, Edirnekapı. edilecektir. run sancağının arazi bütünlüğünü ga- ranti altına alan bir muahede müzakere. etmişler, diğer taraftan Suriye ve Lüb. nan arazisini de garanti eden bir muahe. de üzerinde de (o görüşmüşlerdir. Geçen künunvevvel aymdaki müzakereler es- nasında Sancaktaki (o askeri vaziyet ve muayyı 'Türk iş birliği imkânı gözden geçirilmiş. tir. Bütün bunlar samimi bir barış ve anlaşma arzusu ile (yapılmıştır. Eğer bugün, mileltlerarası komisyon tarafım. dan Sancaktaki müntehiplerin kaydına başlandığı anda ortaya müşkülât çıktı ise bu, kabul edilen sistemden değil, nüfusu mubtelif unsurdan O müteşekkil bulunan ve henüz siyasi olgunluğa eriş. memiş olan yerlerde daima görülen in. tihap mücadelesi tahriklerinden dolayı. dır, Yeni Antakya belediye reisi Paris radyosu bugün öğle Üzeri yaptığı neşriyat arasında şu; haberi verdiz Kumandan Kole Antakya belediye reisliğine Vadi Mürir'i tayin etmiştir. Bu zat Türk partisinin beğendiği Türk Yiderlerdendir. HKınnandan Kolenin bu hareketi Türk partisinin taleblerinitervie eder bir siyaset takib ödeteğine delil adde- , dilebilir, erait altında bir Fransız .| Katil yakalandı Katil Mahmu! bugün öğleyin vapurdan köprüye çıkanldıklan sonra da Dramanda sabahlamış ve dün sabah ilk vapurla Kadıköyüne geçmiştir. Polis, vakanın üzerinden saatlerin geç- tiğini görünce katilin heran daha uzak. laştığını tahmin ederek, katili İstanbul civârında aramanın daha doğru olacağı. na karar vermiş ve yersiz yurtsuz bir ser» | seri olan Mahmudun iç Anadoluya kaç- ması ihtimalini de gözönünde tutarak takibat şeklini değiştirmiştir. Fatih em. niyet Amiri sivil memur Şemsiyi, Mah. müdu Kartal ve Pendik civarmda ara- mağa memur etmiş ve bu değerli taharri memuru dün öğle üzeri Kadıköye geçmiş tir, ; Maltepe jandarma karakolunda üç jan darma ile karakol kumandanı onbaşı Ce- mali de yanma alan sivil memurdün gece Maltepeden Alemdağına kadar 0- lan sahayı taramağa başlamıştır. Beş kilişilik zabıta kuvveti (e saatlerce süren ve hiç bir ipucu elde (o edilemiyen aramalarında sukutu hayale düşmiyerek taharriyatı bütün gece sabaha kadar de- vam ettirmişler ve bu gayretlerinin seme resini de bu sabah sâat beş buçukta gör- müşlerdir. Maltepe » Alemdağı . Bülbülderesi hö- velisini aramakta olanlar, o Mahmudü saklandığı çalılıkta yakalamışlar ve be- gün öğle üzeri Kadıköyünden 12,45 va” purile İstanbula getirerek Fatih merkö #ine teslim etmişlerdir. Bugün katille gö: e muvaffak O lan ve aleti katil olan bıçağı nereye sak” ladığını soran bir muharririmize Mah mut, bütün yaptıklarını - inkâr ederik şunları söylemiştir: — Benim cinayetten haberim yok ki bi çağın nerede olduğunu bileyim. Zaten senelerdenberi de serseri bir yat yaşıyan Mahmudun — son vakadi” sonra Anadoluya geçerek İzini urun det saklamaya çalışacağı tahmin edi teydi. Katilin, kısa derjlecek bir içinde yakalanmasında büyük gayretli görülen Fatih emniyet âmiri, Cevat, K” miser Şevket, komiser Resat, taharri Mw Muru Şemsi ve Maltepe jandarma on” şisr Cemali tebrik etmeyi bir sale