14 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

14 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

14 HAZİRAN — 193. Hayata İnsaf meselesi LİMDE bir şiir kitabı vardı: biribirini kovalıyan yüzlerce tadsız, ahenksiz, belkide manasız mısralar. İnsana okuma arzusu ver- miyor: onu kapatıp gezmeye gitmek bir arkadaşla iki çift lâkırdı etmek hattâ uy ak daha iyi... Ben bir ar-! kadaşi mayı tercih ettim: bit. tabi o manzumelerden de bâhsettim. ! nekadar çekilmez şeyler olduğunu söy ledim, Arkadaşım benim gibi değildir: Şu "“insaflı,, denen adamlardandı, hn bir şairi, sanatkârı öyle toptan kötü- | lemek istemez. Her gördüğü kitab i- çin: “mademki bir çalışma mahsulü. dür, bunun da iyi taraflarını aramalı, bilhassa onlar üzerinde durmalı, İçin- de hiçbir Iyi şey bulamasak bile güzel- in, kıymetin bir vaad'ini olsun se. zebiliriz. Onu meydana çıkarıp sanat- kârı teşvik etmeliyiz,, der. Hasılı me lek gibi bir adamdır. O manzumeleri de müdafaaya kal- kıştı: “hele dikkatle oku, dedi, içle. rinde güzel mısralar bulmak kabil. Ben okudum ve onları buldum.,, Sekiz on tâne zararsız, hattâ güzel mısra bulacağım diye birkaç yüz satıra ns- sil tahammül edilebilir? arkadaşıma, sabrına hayran olmakla beraber ken- disi gibi hareketin benim için kabi) olamıyacağını söylemek istedim; ba- ma: “Eğer maksud ©serse mısra .3 berceste kâfidir. sözünü hatırlattı. Evet, maksud eserse belki bir tek Küzel mısra da kâfidir ama tek başına olmak şartiyle, öyle bir yığın tadsız, ahenksiz sözler arasında bulunursa hayır. Yeri bir Fransız şairi çıkmış, adı pek aklımda kalmıyor, tek mısra- hı manzumeler yazıyormuş. Birkaç ta- mesini ben de görülim. O adamın « ama Yalnız onun ve onun gibi çalışanla - rın - : “Eğer maksud eserse...,, mısra- Mi ileri sürmeye hakları vardır; yok- Sa mısra . 1 berceste, güzel olmıyan bir kd'anm, hattâ bir beytin içindey- #2 kiymetini kaybeder, Çünkü sanat fserinde güzellik parça'larda değil, da- “ms bütüm'de aranmalıdır. Hem bu nevi “insaf,, dan da artık Vazgeçmeliyiz; çalışmalarma 'rağmen İYİ bir şeye varamıyan şairlere, mu- hârrirlere acısak bile bu merhameti 1. Simizde saklamalıyız ve onun muvaf- fak olamadığını kendisine de, herkese “6 söylemeliyiz. Aksine hakkımız Yoktur, çünkü değersiz eserlerin met- vedilmesi daima kıymetlilerin zararı- Ba olur, onların tanmmasını, zevkle o. 7 irir. O “insaf,, deni- “ER Şey, gerçekten güzel, gerçekten iyi San şeylere karşı insafsızlığın tâ ken- isidir.« Bizde edebi eserler hakkında hüküm Vermeye kalkanların çoğu, mektep ho- Sasi zihmiyetiyle hareket “ediyorlar; , talebenin gayretini, yaşını, sını. gözönünde tutar ve bunun için le pek iyi olmıyan bir vazife. > de sırf çocuğu teşvik maksadiyle, “8 bir numara verir, Bizde münek- kidler de, kendilerini bilyük gördük- e İçin, talebe kargısmda hocam va, Setini takınıyorlar, “Maşallah! afe- m gİbi sözleri var. Kendilerini, oku- art eserin müuharririnden üstün e leseler, onunla bir tutsalar, o za- böyle garib hükümlere düşmiye. duke iyi bulduklarına iyi, kötü bul- arma da kötü diyebilecekler, Nurullah ATAÇ MM şi Yeni denizaltı gemiierimiz Bemile. yada yapılmakta olan denizaltı &, “*rimizden ilki temmuzun on beşin- ök cisi 15 ağustosta denize indirile. Ve ilk deniz tecrübeleri bir sene sonra kon tar, deye inşa edilmekte (olan diğer iki iş İt gemilerimiz, biri şubatta diğeri | Ve da, gelecek sene denize dirileceii * kısımları ikmal edildikten sonra Meat daha bir sene sonra enizy pe iki sene sonra vi ai) sularımızda vg . Yaş rm ularımızda vazile al dar | * Fransız şark ordusu komutanı U ki askeri heyetle, Hataya ait erkâni ger'in başkanlığı anlaşmalarını, müza biye cek askeri heyetimizin hareket ettiğini yazmıştık. Genel kurmay i isi orgenera Asım Gündüzün başkanlığında hariciye vekâleti birinci daire reisi Cevad Açıkalın, genel kurmay harekât şubesi müdürü Albay Feysi Mengüç ve yüzbaşı Nureddin Alpkartaldan müteşekkil heyetimiz, Ankara istasyonunda hararetle uğurlanmıştır ŞEHİRDE vE Umumi tatiller kanunu tadil edildi 19 Mayıs günü de ulusal bayramlar arasına alındı Ankara, 13 (A.A.) — B. M, Meclisi bugün Rafet Canrtezin başkanlığında toplanarak İnhisarlar umum müdür . lüğünün 934 yılı ve tütün, tuz ve müs. kirat inhisarı idarelerinin 933 yılma ait hesabı katilerine alt mazbataları tasvip etmiş ve askeri memurlar hak. kında kanuna bir madde ilâvesine, or. du ve zabitan heyetine mahsus terfi kanununun bâzı maddelerininin değiş- tirilmesine ait kanunları da ikinci mü- zakerelerini yaparak kabul etgiiştir. Orman kanunun. kanun lâyiha- smm müzakeresinde muhtelif hatip . ler söz olarak kanunun birçok güçlük. leri bertaraf'ettiği gibi orman sanayi. inin inkişafına da geniş bir mikyasta yardım edeceğini işaret eylemişler ve bazi temennilerde bulunmuşlardır. Ziraat Vekili Faik Kurtoğlu da ver- diği cevapta Meclisin tasvibine arze - dilmiş olan kanun lâyihasımın gerek memleketin mahrukat İhtiyacı ve ge- rek sureti umumiyede kereste ve di- ger ihtiyaçları bakımından temin et. mekte olduğunu menfaati ifade ve ka. İmza gölaasem ille Lal Bekçiler maaşa bağlanacak Bekçilerin maaşa bağlanması uzun zâ- mandanberi belediye (tarafından düşü. nülmekte ve mesele tetkik edilmekteydi. Bu hususta kati karar verilmek üzeredir, İstanbul bekçilerine (ayda 30.35 lira arasında bir ücret verilmesi teki miş gibidir. Bu ücret belediye verği ve resimleri meyanında mükelleflerden tah. sil edilecek, bekçiler belediye veznelerin. den, tıpkı memurlar gibi ücretlerini her ayın birinci günü muntazaman alacak. lardır. Bunun için vilâyetçe, bekçi kadroları, ve bekçi ücretleri ile halktan bekçi ücreti olarak toplanan paraların miktari kaza- lardan sorulmuştur, Alınacak cevaplar . dan sonra bir iki ay içinde bu işde bir neticeye bağlanacaktır. Bekçiler hangi semtte olurlarsa olsun. lar ayni parayı alacaklardır. Ücret İşi halledildikten sonra bekçiler talim ve ter biye noktasından bir kursa tâbi tutula. lardır. Bu suretle bekçilik bir meslek haline getirilecektir. İ nunun istihdaf ettiği başlıca üç mak. sadı işaret eyliyerek demiştir ki: “— Orman kanununun ihtiva ettiği ana fikirleri baleldar etmeksizin bugün daha ileri gitmeye imkân görünmedi.,, Bu müzakereleri müteakip lâyiha bazı tadillerle tasvib edilmiştir. Meclisin bugünkü (toplantısında mahrukat kanun lâyihasile orman u. mum müdürlüğü teşkilâtı hakkındaki kanun lâyihasr yüksek mühendis ve teknik okulları mezunlarının mecburi hizmetlerine, Ziraat Vökâleti vazife ve teşkilâtı hakkındaki kanımlar ulusal bayram ve genel tatiller hakkındaki kanuna bir fıkra ve bir madde ilâve, sine ait lâyiha da müzakere ve kabul edilmiştir. Bu sonuncusu ile gençlik ve spor bayramı günü olan 19 Mayıs günü w lusal bayramlar arasına alınmakta « dır. İlâve edilen madde hükmüne göre de, “Kanunda tayin edilen genel tatil günlerinin sonu Cuma gününe te sadüf ettiği takdirde müteakip Cu . martesi bütün gün tatil yapılır.,, B. M, Meclisi Çarşamba günü top. lanacaktır, Vali yarın Atinaya gidiyor İstanbul vali ve belediye reisi Muhid- din Üstündağ, yarın Atinaya gitmek Ü. zere şehrimizden hareket edecektir. Evvelce yazıldığı gibi valinin bu seya. bati Atina valisinin memleketimizi ziya. retini iade mahiyetinde olmak ve Atina- daki belediye işleri hakkında | tetkikte bulunmak üzere kararlaştırılmıştı. İstan. bul valisi ile beraber Atinaya şehir mec. lisi reis vekili Necip Serdengeçti, daimi encümen azasından Selâmi İzzet Sedes ile İktisat işleri müdürü Asım Süreyya da gidecektir. Heyet Atinada on beş gün kadar kalacaktır. Tonton amca. nın hiddetli MEMLEKETTE * Başbakan Celâl Bayar tarafından on iki sene evvel “Ankarada Kurulan tenis kordunun yıldönümü merasimle hilanmıştır. Bu tenis ordu, Ce. iâl Bayar İş bankası umum. müdürü bulunduğu sıralarda memurlar için kurulmuştu. Evvelki gün, yıldönümü münasebetiyle İş Bankası ve Iktisat vekdleH tenis ekipleri arasında bir milsabaka yapıl mıştır. Göçmenler Haber'den Tarihe Zafer kupası ve Nakliyat yakında (gümrük memuru başlıyor Bu yıl ancak 8 - 10 bin göçmen gelebilecek Romanya ve Bulgaristandan bu se- ne anavatana göç edecek ırkdaşları . mızın mayıs ayı içinde nakiilerine biş İsnacaktı, Halbuki iskân ramtakala - rında yapılan hazırlıkların bitirileme. miş olması ve göçmen işleri için yeni bütçeden tahsisat alınması zarureti dolayısiyle nakil işi gecikmiştir. Ana yurda bir an evvel gelmek için memleketlerinde işlerini çoktan tasfi- ye etmiş olan ırkdaşlarımızı müşkül bir vaziyette bırakmamak için nakli. yat igine bir an evvel başlanacaktır. 938 bütçesinde iskân ünum mü - dürlüğüne İstenilen tahsisat verildiği için iskân mıntakalarındaki faaliyet de arttırılmıştır. Bu sene Trakya ve Anadolu tara . fmdaki iskân mıntakalarmda yeniden üç bin göçmen evi yapılmak üzere ter- tibat alındığı gibi, göç ve iskân işleri programı da hazırlanmıştır. Bu me - yanda Köstence ve Varnadan göçmen. leri taşıyacak vapur kumpanyası ile yapılacak mukavele esasları da var « dır. Deniz ticaret müdürlüğü bu işe ait münakasayı yakmda bitirecektir. 938 yılımda memleketimize 20000 göç. menin nakli mukarrerdi. Nakil işinin bir buçuk ay geri kalması ve iskân mahallerinde kâfi miktarda ev yapı - lamaması yüzünden bu yıl ancak 8. 10 bin göçmen nakledilebilecektir. Bükreş elçimiz Hamdullah Suphi, bu ay içinde Romanyadan gelerek An. karaya gidecek ve hükümetle Roman- yadan yapılacak göçmen nakliyatı hakkında görüşecektir, Polis Koleci açılacak Meclise yeni bir kanun lâyihası verildi Emniyet teşkilâtı kanununun bazı madelerini değiştiren lâyiha meclise ve. rilmiş ve müzakere edilmek Üzere ruzna- meye alınmıştır. Yeni kanunla emniyet teşkilâtının ihti, sas sınıfları fazlalaştırılacaktır. Bu arada polis enstitüsünden başka bir de Koleç açılacaktır. Lâyihaya polis ınzıbatma dair bazı maddeler konulmuş ve kadrolar da lüzumlu değişiklik yapılmıştır. Şanlı atlı subaylarımızın kazandıkları bir zafer kupasının İstanbul gümrüğün, den geçemediğini gazetelerde o okudum, İnanmadım, Milli bir zafer armağanı. dan gümrük istiyen bir Türk memuru, nun bulunabileceğine benim genç cum, huriyetçi kafam inanamaz , Güreş ve binicilik Türkün iki milli spo, rudur. Bütün dünyada yüzümüzü ağar, tanlar da pehlivanlarımızla âtlı subayla, rımızdır. Meselâ şu anda elime aldığım küçücük bir darbımesel kilabımda (at)2 dair bir göz atışta 50 darbımesel okur. sam, şanlı atlı subaylarımızın bir zafet kupasının gümrükte durduğuna asla ina, namam! 1 — At alan Üsküdarı geçti, alamı. yan çukurunu kazdı. 2 — At ölür meydan kalır, yiğit öl şan kalır, Ei : 3 — At başı beraber 4 — At bulunur meydan bulunmaz, meydan bulunür, at bulunmaz. 5 — At binenin, kılıç kuşananın, köprü geçenin, 6 — At çalındıktan sonra ahırı kapa, 7 At tepişir, katır tepişir, ara yerde eşek ölür. 8 — Attan inip eşeğe binmek, 9 — Attan düşen gene atlanır. 10 — Altan düşene tımar, deveden düşene mezar, 11 — At sahibine göre eşer. 12 — At ile torbayı çekiştirme, 13 — Ata dost gibi bakmalı, düşman gibi binmeli, MM — Ata bakma, tona bakma, içindeki cana bak. 15 — At sineği gibi kuyruk altından geçinir, 16 — At tırnaktan, insan kulaktan ka, yar, 17 — Atı zapteden gemdir. 18 — At yerine eşek bağladr. ... . Sü ila ne Tekrar ediyorum ki, ben bu habere i- nanmıyorum. Fakat doğru ise, bu güm. rük memurunun, nasıl bir karşılık, bir Ceza göreceğini de doğrusu merak ediyo. rum. Halkın kulağı ve dili olan gazete lerden, birinci havadis yazıldıktan sonra, onun neticesini de beklemek hakkımız. dır! 1 — Türk gümrüğünde milli bir zaferin karşısında yüreği (oçarmıyan bir an vardır. Onun haddinin bildirilmesi |â- zımdır. İbret olmak üzere teşhiri lâzım. dır. 2 — Yahud da Türe gümrük memu. runu karikatürize eden bu havadis yan- lıştır. Biz gümrük memurlarımızı memle.. ket işinde hassas, dürüst biliriz. Yanlış. liğın ilânı lâzımdır. Reşat Ekrem KOÇU TEŞEKKÜR: Dün akşam vapurda unuttuğum evrak çantamı kısa bir zaman içinde buldurta. rak bana gönderen Devlet demiryolları Haydarpaşa nöbetçi | işletme Amiri ile Göztepe istasyon o memurlarına burada teşekkürü bir borç biliyorum, Reşat Ekrem KOÇU —n.