14 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

14 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İÇERDE: * Liselerde bitirme imtihanları bugün bitecek, olgunluk imtihanlarına da birkaç gün sonra başlanacaktır. o Mümeyyizler tesbit edilmiştir. * Üniversite rektörü dün Ankaradan gel miştir, Üniversite kadrosunda bu sene ya, palacak mühim bir değişiklik yoktur. Yal, nız iki yeni profesör davet edilmiştir. Do. çentlik imtihanları dn 11 eylülde başlıya, caktır. * Balkan antantı ekonomi konseyi Türk komitesi reisi Hasan Saka, muhacirler me, selesi hakkında Balkan mümessillerile gö. rüştükten sonra dün Ankaraya hareket et. miştir, * Kambiyo müdürü Salih, vekâlelica al, dığı emir Üzerine dün Ankaraya gitmiştir. »* Alman lise ve ticaret okulu yarın be, şinci yıldönümünü kutlulayacaktır. Bu mü nasebetle mektepte merasim yapılacaktır, * Daimi sergi binasını Taksimde ya. pılmasından vazgeçilmiştir. Maçkada inşa. atı bitmemiş olan İtalyan sefaret binası, nın salın rlınması ve burasının sergi bi, nası haline konulması düşünülmektedir. * Şehir içindeki asfali yolların beşyüz bin liraya dün ihalesi yapılmıştır. İnşa, ala temmuzda başlanacaktır. Bunlar ara. sında bulunan Yerebatan . Nuruosmaniye caddesi asfalta çevrilmeden evvel, Yere, batan sarayı önündeki ada istimlâk edi, lerek yıktırılacaktır, * Vakıflar idaresi tarafından yaptırıla. cak olan yeni Valide hanına yakında baş. ianacaktır. Yenipastane karşısında yapıla cak olan binanın plânı hazırlanmıştır. * Örizokul muallimliği için ilk öğrelmen Jer arasında İmtihan yarın O yapılacaktır. Şehrimizdeki imtihanları verenler Anka, rada ayrıca bir sözlü imtihana gireceklers dir. * Yüksek muallim mektebinin taşınaca, ğı Şehzadebaşındaki bina bitmiştir. Yeni ders senesi başında mektep buraya naklo. Yunacaktır. * Akay vaparlarında, yök ve yolcuların ayrı kapılardan nakline başlanmıştır. Bu. nun için, iskele dubaları (genişletilmiş, olomatik kapılar yapılmıştır. * Avrupa müsabakalarında büyük mu. vafiakiyetler kazanan o s#üvarilerimiz için Fransadan 20 bin liraya yeni atlar alına. caktır, Son mössbakalar için o gönderilen 16 at bugün Romanya vapuru ile getirile, cektir. * İş kanununun (o hükümlerinden çıkan ihtmafları halledecek iş mahkemeleri ku. rulması için İktisat ve Adliye vekâletleri a rasında temaslar yapılmaktadır.Her iş böl gesinde bir mahkerhe kurulması düşünül, mektedir. * Cenaze nakli için belediyenin teşkilâ,, & henüz lüzumu derecesinde tekmil edil. memiş olduğundan, ancak, istiyenlerin ce. nazesi belediye tarafından kaldırılacaktır. Teşkilât gelecek sene hazirana kadar ta, mamlsnacak ve ondan sonra (cenazeler mecburi olarak belediye tarafından kaldı. rılaçaktır, * Adliye vekâlelinden vilâyetlere gönde. #ilen bir tamimde, bir suç ihbarı takdirinde derhal müddelumumiliğe bildirilmesi 10. zumu ve ilk lahıkfkat İşinin adliyeye ait olduğu işmret edilmektedir. Taksim meydanı Genişletilme işine önümüzdeki ay içinde başlanıyor istimlâk için bir buçuk milyon lira ayrıldı “Taksim meydanınm cumhuriyet bey ramından evvel açılacağını ve bunun için Talesim kışlasiyle ona ait bütün binaların istimlâki icab ettiğini yaz . mıştık. Belediye bu istimilk işini istik- raz edeceği bir buçuk milyon lirayla halleğilecektir. Taksim kışlasının & - İrması ve yıkılması işi önümüzdeki ay içinde kat'i karar alına almmış bulunacak ve derhal fiiliyata geçile - cektir, Karaköyden Taksime gidecek yeni bulvarın plânları hükümetçe tasdik e. dildiği için bu aylar içinde bu geniş caddenin açılması igine de başlanmış olacaktır. Rp Trak vapuru Haftada iki gün istirahat edecek Trak vapuru Mudanya ve İstanbul arasındaki fevkalâde artan nakliyat ihtiyacını yalnız başına karşılıyama. maktadır. Trak vapuru bazı seferelrini 650 yolcuyla yaptığı ve bir günde dört beş | sefer yaptığı halde bu böyledir. Bu; yüzden Mudanyaya bir yedek posta | is özentisi, DIŞARDA: * Yunan başvekili Metaksas Patrasa gel, miş ve halkın büyük tezahürleri ile karşi. lanmıştır. MM gençlik birliği merkezin. de söylediği nutukta, başvekli o gençliğe durumundan ve maneviyatından (dolayı memnuniyet beyan etmiş ve gençliğin di, siplin ve vatan aşkı hareketindeki vazife, sini tasrih eylemiştir. Metaksas ve kültür bakanı Jorjakopulos bir çok yeni mektep binalarının temel taşım koymuşlardır. * Amerika ayan meclisi 1939 da buğday ekilecek shayı asgari 22 milyon hektar 0. larak tesbit eden bir kanun Jâyihasın kabul etmiş ve bu lâyihayı mebusan mec. lisine göndermiştir. Mebusan “meclisi bu asgariyi 28 milyon olarak kararlaştıran di Ber bir kanun lâyihasını müzakere etmek tedir. * Hamidiye mektep gemisi evvelki gön saat dörtie İskenderiyoye vasıl olmruştur. Hamidiye limana girerken topla selâmla. mış ve sahil bataryaları tarafından ba se, lâm Jade olunmuşlar. Liman methelinde halk motörlerle Hamidiyeyi karşılıyarak güvertede toplanan kahramanlarımız ile şanlı bayrağımzı alkışlamış ve “Yaşasın Atatürk,, diye bağırmıştır. * 14 temmuz 1024 de Yugoslavya ile İ. talya arasında akdoluman Hesret ve seysB. | sefain muahedesine zeyil olarak imzala, | nan protokolun ( tasdiknamelerini dün Pelgradda beşvekil Sloyadinoviç ile İtal, yan elçisi testi etmişlerdir. * Tiranadaki Türkiye (elçisi ile bayan Tuay dün akşam — elçilikte parlak bir resmi kabul yaptsışlardır. Resmi kabule hükümet erkinile yüksek devlet memur. ları, cenebi mümessiller ve diğer bir çok zevat iştirak eylemiştir. * Pariste darphanede evvelki gün Baş- hyan grev nihayetlenmiş ve normal su, relie yeniden çalışmağa başlanmıştır. * Romanya iş nazırı, resmi bir vazife 1, | le Berlin ve Hamburga gitmiştir. * Belçika milli müdafaa nazırı 1914 de! Belçika topraklarına yapılan Alman tece. | vüzünün hatırasını yâdetmek üzere 4 2. | ğustos gönlü sabahleyin saat 9,03 te topçu | alayları garnizonlarının bulunduğu bütün eyalet merkezlerinde 21 pare top atılması için emir vermiştir, * Amerika birleşik devletlerinin Londra büyük elçisi Kenedi, çarşamba günü Va, şingtona hareket edecektir. Sefir Ruzvelt için Avrupa vaziyeti bakkında bir rapor hâzirlamakladır. * İngiliz hava nsrırı, deniz tayyareleri ile İngiltere , Avustralya muntazam hava selerlerine 2 temmuzda başlanacağını bil. dirmektedir. * Amerikada mebusan ve ayan demok. rat liderleri reisicumhurla yaptıkları bir mülâkatlan sonra (o parlamentonun 15 ha, ziranda tatil devresine gireceğini bildir. Musolininin manidar sözleri Roma, 13 (A.A.) — Musolini tahlifleri yapılan siyah gömleklilerin dört taburu- na hitaben demiştir ki: *“— Taburlar, size soruyorum. Bir harp takdirinde sizin için imkânsız bir şey var madır? Taburların “hayır,, çevabı üzerine Mu &olini şunları söylemiştir: “— Bir gün sualime verdiğiniz bu ce. vabı size hatırlatacağım!,, —— Norveçte kadın memurlar Oslo: 14 (4.A.) — Parlamento, devlet dairelerinde erkekler nisbetinde kadın memurlar kullanılması için o hükümete mezuniyet veren kanunu 4$ reye karşı 60 teyle kabul etmiştir. Büyükdere Beyaz park Her akşam SAZ HER AKŞAM Saat 24 de hususi bir otobüs Taksime hareket ettirilmektedir. daha ilâve edilmiştir. Fen adamları Trak vapurunun bu mütemadi sefer» lerle yıpranacağını ileri sürdükleri & çin haftada iki gün istirahat edecek- tir, ille ecnebisi? Yazan: Nizamettin Nazif Be” Baştarajı 2 incide artist kadromuza büyük İtimatsızlıktır. Güzel san'at seviyemizin mevcut ve mücerrep hakikatleri ne böyle bir id- diaya, ne böyle bir itimatsızlığa cevaz verebilir. Cam işlemek bizim san'atimizdir. Hattâ bizim bir güzel san'at an'anemiz- dir. Bu, san'at dünyasının tasdik et- tiği büyük hakikati, mimar Deb'in zev. fi, bilgisi ve takdiri nakzedebilir mi? Bir holüin seminini beyaz ve renkli mermerlerle döşemek için mütehassıs getirtilir mi? Getirilmesi düşünülebilir mi? Mermer döşemek, tezyini san'atın alfabesidir, San'atkârlarımızın bu © vekleme derecesinde bile muvaffakı- yetli eser vermiyecekleri nasıl iddia &- dilebiliyor? . Hele şu, “holün umumi vâziyetine uygun sobilye ve gişeler,, maddesi in. sanı pek güldürüyor. Büyük Mille Meclisinde reislik kürsüsü, Türk ha. tibine ve Türk hâkimine dekor yapabi- Hyoruz. Yolcu kışlarına uygun gişe ya. pabileceğimizden şüphe <diliyor?. İstikballere mahsus salona, aradığı. mız Türk karakterini biz veremezsek kim verebilir? Parisli artistin yapacağı şey, bir Piyer Loti odası döşemekten başka ne olabilir?. Türk karakteri olan Gir salonun dö- şenmesi için bizim dışarıdan san'at yar- dımt ârsmâamız pek garip olur. Bir şeye yanmam. Bu memlekette san'at- kâr yoktur demezler. Evini döşemesini İ bilen, zevki ve içtimat terbiyesi yerin. de İki tane kadın da yok derler. Buna yanarım, Nizameddin NAZİF 14 HAZİRAN — İğ Tüdisele, ikrle Bostanlar sık sık Niçin Niçin sanatkârın kontrol edilecek İstanbul içindeki bostanların &rkr bir kontrolden geçirilmesi ( kararlaşmıştır. Çünkü buralarda yetişen meyve ve sebze lerin gerek sulanma şeraiti, gerekse biri ken çöp ve su birikintilerinin tifo, sıtma gibi hastalıklara sebebiyet verebileceği anlaşılmıştır. Şehrin sıhhatini kontrol ve sari hasta. lıklarla mücadele için program dahilin. de başlıyan mesai içinde şehir dahilinde- ki bostan ve bahçelerin kontrol işi bulun. maktadır. Bu itibarla belediye ile sıhhat müdürlüğü bu kontrol işinde (elbirliği yapmışlardır. Btu işle meşgul olanlardan bir kısmı bostanlarm tamâmen şehir haricine nak. ledilmesi fikrinde (o bulunmuşlardır. Bu fikir üzerinde tetkikler devam (etmekle beraber bütün bostanların şehir hudutla. rı haricine nakli şimdilik imkân haricin- de görülmektedir. Çünkü bu takdirde bu bostanların istimlâki lâzımdır. Ayrıca bü bostarların kapatılması şehirde bir sebze ve meyve buhranı doğurabilecek ve fiyatların yükselmesini intaç eyliye. cektir, Ayrıca, şehir dışmda yeni bos- tanlar tesisi için de zaman lâzımdır. Bu sebeblerden dolayı, şimdilik bostan ve bahçeler sıkı bir surette mürakabe edi. lecek, bostan kuyuları sık sık dezenfek. te edilecek, sebzelerin pis sularla sulan. masının önüne geçilecektir. Ayrıca bahçe ve bostan sahiplerinin o buraları temiz tutmaları, sivrisinek ve mikropları örten su depo ve havuzlarını sık sık temizleme. leri, bostanlardaki çöplükleri kaldırma. ları için kendilerine tebligât yapılmıştır. Japonyada Çin işleri nezareti kuruluyor Sarınehir cıvarında harekât feyezan yüzünden durdu Tokyo, 14 (A.A.) — İyi malümat al makta olan mabafle göre, ordu, yakmda ihdas edilecek olan Çin işleri nezaretinin prens Konoyenin riyaseti altnda olması nr kabul etmiştir. Ancak ikinci reisliği general Ugaki deruhte edecektir. Cephelerde vaziyet Pekin, 13 (A.A); — Japon menabiin. den gelen haberlere göre Japon ordusu. nun Şangşov fzerine İleri yürüyüşleri Sarmehir bendlerinin Çinliler tarafından Ispanyadaki italyan ii faaliyette Burgos, 13 (A. A.) — Franko kuv. vetleri Kastellonun iIk evlerine gir - miştir, ltalyanların rolü Roma, 13 (A. A.) — İtalyan matbu- atı Kastellonun Frankocular tarafın- dan işgaline büyük bir ehemmiyet ver- mekte ve bu muvaffakıyetli nihat za. fere yol açacağı mütaleasında bulun . maktadır, Franko Xkitanı yanmda harboden “İtalyan gönüllülerinin kah- ramanlığmı ve kiymetini,, tebarz et- tirmekte, bunların albay Valtnonun, sağ cenahmda hareket ederek Hermo- seyi zaptetmiş olduklarını yüzlerce e. sir ve birçok mitralyöz ve tüfek al . dıklarını yazmaktadır. Bu harekete gönüllü kıtaata meosub tayyare kuv- vetlerinin de yardım ettiğini ilâve et- mektedir, Bombardımanlar Valensia, (A.A.) — Bugün SAHRA YILDIZI BEDRİYE AHMET KLARNET; ŞUKRU BAYANLAR: Franko tayyaroleri Sagonte şehrini ba düşmüştür. Hasar az İse de birçok yaralı vardır. Biraz sonra Iki tayyare filosu tek- rar Sagonte şehrini ve Kastellon yo- lunu ve müteakıben de Kastellon şehrinin merkezini mitralyöz ateşine tutmuştur. 20 kadar bomba Valles kö- yü civarma düşmüşse de hasar ve 72. ylat yapmamıştır. Alilkante, 13 (A, A.) — Bu sabahsa at 10 ile 12 arasında Majorkdan gelen dört denz tayyaresi üç defa şehri bom» bardıman etmek teşebbüsünde bulun- muşsa da her üçünde de cümhüriyet- çi avcı tayyareleri tarafından kaçma. ya mecbur edilmişlerdir. Fakat dör. düneü defa yapıkları taarruzda şehir Üzerine bombalarını atmaya muvaffak yıkılması ve bu yüzden dehşetli feyezan- lar olması yüzünden durmuştur. Japonlar civar halkın yardımı ile bend leri tamire çalışıyorlar. Diğer taraftan Arkingi (Japonların işgal ettikleri dün akşam resmen bildiril. miştir, Japonların reddedilen talebi Şânghay, 13 (A.A.) — Hankov iştika- metinde yapılacak askeri harekâtı nazâ. rı dikkate alan Japon deniz makamları 1) haziranda İngiliz ve Amerikan deniğ makamlarından kendilerine ait ganbot- larm “Yangtze tehlikeli mıntakası,,ndasi geri çekilmesini istemişlerdir. Röyter ajansınm muhabiri İngüiz ve Amerikan deniz o makamlarının henüz Japonlara cevap o vermediklerini bildir4 re limanını bombardıman etmişler» l mektedir. Muhabir Japonların talebi red dir, Şehre ve limana 200 kadar bom- | dedileceğini ve İngiliz ve Amerikan gan” bontla-ının Yerlerinde kalacağımı Zane mektedir. Protesltolara cevaplar Hang.Kong 13 (A.A.) — Japon kor” solosu, Japon tayyarelerinin Şamendeki imtiyazlı ecnebi mıntakaları üzerinden uçmalarını protesto eden İngiliz ve Fran sız notalarına cevap vermiştir. Bu cevabi notanın metni malüm değildir. Japon konsolosu, Lomgman üniversis tesinin bombardımanını protesto ede Amerikan motasma da cevap vermiştir” Mumeileyfı, bu notasma telef olmuş ol altı müstahdemin ziyar karşısındaki d& rin teessürünü izhar etmiş ve Japon 1874 yarelerine bu gibi müesseselerin hüviye” tini göstermek için daha iyi işaretler konulması lüzumunu ileri #öf olmuşlardır. Altı kişi yaralanmıştır. O müştür, Hamiyet PİYANO: ŞEFİK KEMENÇE: SOTİRİ Telefon: 43776 Her akşam TAKSIM Belediye BAHÇESİNDE BAGDAD RAKS KRALİÇESİ SAZ TIEYE TK KEMAN: NOBAR, CEVDET. KANUN: AHMET, İSMAIL BANÇO: ABDI, ŞEVKET, , © Okuyucular: AGYAZAR:; CELAL, MUSTAFA ÇAĞLAR, YAHYA, RADİFE, AYDA, DÜRDANE, SAADET, NAZMİYE. NAZHAT DARBUKA; H. TAHSİN