14 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

14 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

e e yA HARER — Aksam Otomobil cinayeti Br” Başlarafı 1 incide mâni Ümemndzn iş ileri geldiği şeklin- deydi. İpsaladan son gelen haberler kâ- disenin orada hiç te bildirildiği şekilde geçmediğini göstermekte ve katilin İp- salaya yalnız Muhiddini öldürmek kas. tiyle gittiği kanaatini uyandırmakta» dır. Çünkü Muhliddinin eşyası o meya- nmda bulunan mektuplardan bazıları, katille Muhiddin arasında bir tahışıklı- ğın mevcut bulunduğunu anlatacak ma- hiyette olduktan başka bu tanışıklığın bir kadın yüzünden fena bir vaziyette olduğunu da anlatmaktadır. İpsala mak. tulüne, katil tarafından yazıldığı sanı- lan ve R. işaretini taşıyan bir mektup- ta bilhassa şu satırlar dikkati çekmek- tedir: “Muhiddin, senin onunla birleşmene ben hayatta bulundukça imkân yek - tur. am vâazgeçmeni sana son defa İşte | bu satırlar Ali Rıza de Muhid. diri arasındaki tanışıklığın son günlerde ve bir kadın yüzünden dargınlığa çev- rildiğini göstermektedir. Bundan. baş- şa cinayetin işlendiği sırada geçen ko- nuşmalar da bu kanaati deha esrarlaş- tırmakta, işte yalnız kadın meselesinin âmil olmadığı şüphesini de uyandır . maktadır . Evvelâ şunu işaret etmek mecburiye- tindeyiz ki, cinayet, bugün dahi esrarı. nı tamamiyle omubafaza etmektedir. Müddetumumilik takkikatının netice « sini dün bitirip bu sabah matbuata, kanaatinin ve tahkikatın bilânçosunu bildirebileceğini söylemişken önline çı- kan bir çok ihtimalleri daha kurcala, mak zarurctinde kalarak tahkikatın: derinleştirmeye karar vermiştir. Bu yüzden müddelumumilik mahafilinde büyük bir ketumiyet vardır. Esrarlı hâ- disenin esrarını çözecek olanlardan üçü ölü bulunduğu için, bütün ümit, iki ki- şinin yakalanarak dinlenmesine bağı - dır, Bunlardan biri otomobille ve ka- tille birlikte Trakyaya giden satışın kadm, diğeri de gene katilin otomobi. liyle birlikte giden arabacı Alidir. Sarışın kadın kimdir ? İpsaladaki cinayetin şeklini anlatmaz- dan önce sarışın kadının kim olduğu- nu, katille birlikte Trakyaya gidip git- mediğini söyliyelim; Sarışın kadının adı Sevimdir. Evli- dir. Ve kocası Eskişehirlidir. Kocası ile aralarındaki geçimsizlik yüzünden İstanbula gelmiş, tekrar Eskişehre git. miş, kocasiyle oturmuş yeniden İstan- bula gelmiştir. Bu gelip gidişlerinde Katil Ali Rıza ile birlikte oturmuştur. Katilin, dünkü nüshamızda dört gün kadar oturduğunu bildirdiğimiz Ma- dam Eleninin evinde kaldığ; sırada sa- rışın kadın da beraberindeydi. Sarışın kadın, cinayetten üç gün kadar evvel, bu pansiyona uğrayarak Madam Ele niyle görüşmüş ve ona eski kocasile beraber yaşamak kararında olduğunu ve Eskişekre gideceğini bildirmiştir. Filhakika, katilin dün emanet daire- sinde oaçılan sandığından çıkan eşyalar arasmda bulunan mektuplardan Sevimin katil Ali Riızayı Eskişehre ça. ğırdığını gösteren ve eşyalarından bir kısmını göndermesini istiyen mektup- lar bulunmuştur, Bu da katilin sarışın kadınla sıkı bir alâkası, bulunduğunu anlatmaktadır. Ali Rıza karta'da Katil Ali Rızanın bundan on, on beş gün evvel bu sarışın kadını yanma alıp Kartalda oturan ablasının yanma gittiği ve ablasına metresini nikâhlı karısı o larak tanıttığı da tesbit edilmiştir. Aatil All Riza, Kartallıdır ve kendi. sini orada şoför Ali diye tanımaktadır. lar, Ali Rıza Kartalda oturduğu o za- manlarda simitçi fırını işleten bir Bul. garın Yanola adırdaki kızıyla sevişmiş ve onunla evlenmiştir. Evlendikten sonra Kartaldan ayrı- lan şoförü o civarda bir dahâ gören bulunmümıştır. Kajtl, karısının bir başkasiyle kendisini aldattığını işidin- ce boşamıştır. O zaandanberi, sileşi evi. ne uğramayan Ali Rızanın böyle hiç beklenmiyen bir zamanda ablası Şa. hendeyi ziyaret etmesi, ablasmın da garibine gitmiştir. Ali Riza ablasma yakında bazı mü - him işler için Halebe göleceğini, ban- kada parası olduğun söylemiş ve bu. rada bir kâç saat oturduktan sonra ay- İşte cinayetin esrarını çözeceklerden biri olan sarışın kadın Sevim, katille birlikte, katilin ablası evinden bu şe- kilde ayrılan kadındır. Şimdi, gerek polis, gerek omüddeiumiliki hümmal bir şekilde bu kadını aramaktadırlar. Şurası muhakkaktır ki, sarışın kadın, ne İştanbulda ne Eskişehirdedir. O ka. tille birlikte, otomobille Trakyaya git- miş, fakat İpsalada görülmemiştir. Ne- rede indiği, nerede kaldığı bilinme . mektedir, Arahacı Ali kimlir? Hâdiseye karışan bir de arabacı Ali vardır. Hâdiseyi aydınlatacağı tahmin edilen bu adam, bir rivayete göre katil tarafımdan İstanbuldan evinden alma - rük götürülmüş, bir rivayete göre yolda bir müşteri sıfatiyle katilin otemobiline binerek Uzuköprlide inmiştir. Uzun - köprü zabıtasına başvuran İstanbul za. bıtası arabacı Aliyi orada yakalatmıştır. Kendisinin İstanbula gönderilmesi için dün müddelumumilik tarafından Uzun köprüye müzekkere yazılmıştır. Bu a- damın bugün şehrimize geleceği tah - min edilmektedir, Arabacı Ali, hakikaten bir müşteri sıfatiyle otomobile binmiş ve urun köp- rüde inmişse ve bu şekil de tesbit edi- lirse asıl vakayı aydınlatacak olan ge. ne sarışın kadın olacaktr. O da yaka- lanabilirse.... Katilin sandığı Dünkü nüshamızda, katilin, dört gün oturduktan sonra hüviyetini tes. bit ettirmemek için bir daha uğrama- dığı Gamsız esddeğinde Yeniçeri s0ka- ğımda 4 numaralı pansiyonundan alı. ran sandık ve bavulunun hâkim huzu muavini Hakkı Şükrü, Emniyet ikinci gube mülldürü Nevzad, Müdür muavi- ni Tevfik, Tahsin, Şevket ve birinci şube mildür muavini Zekinin huzurun- da açılarak yukarda da söylediğimiz gibi zabıtayı tenvir eden bazı mektup. lar bulunmuştur. Bu mektuplardan başka yine sarışm kadma ait olduğu tahmin edilen kadm çimaşmiarı, 50 çift çorab, bir fotoğraf makinesile fo, toğrafiler bulunmuştur. Ipsala cinayeti nasıl oldu? Katilin İpsaladaki cinayeti nasıl iş- lediği yolundaki dün gelen haberlerin dikkate değer mahiyette olduğunu yukarda söylemiş ve hele konuşmala- rin işte yalnız kadın meselesinin âmil olmadığını anlatacak yolda bulundu. Zunu işaret etmiştik. Katil Ali Riza, 2072 numaralı otomobille İpsalaya gi. Tip de ilkmektep meydanlığında dü- Tunca, İstanbul işaretini taşıyan bir otomobilin kazalarma geldiğini gören lerden bazı meraklılar etrafma top- lanmışlardır. Ali Riza kalabalığı da. ğıtarak ve kendisine sorulan sunlleri cevabsız birakarak otomobilden in. miş, fakat meraklıların merakını gi- dermek için: — İstanbuldan müşteri getirdim » demiştir. Ali Riza biraz daha bekle. dikten ve etrafma birini arıyormuş gi. bi bakındıktan sonra jandarma mer . kez karakoluna gitmiş: — İstanbuldan bir kadın müşteri getirdim. Evim burada, beni bekle di. ye indi. İki saattir gelmedi, Kendisin. den para almamıştım. Şunu arayıp Katilin bu şekildeki milracaatini dik kate alan jandarma kadını araştırma. ya başlamış, bu sırada da /li Riza şeh- ri dolaşmış ve spor klübünün önünde. ki kahvede oturmuştur. Katil, işte bu sırada yoldan geçen ve bir kadın meselesinden dolayı ara. larınm açık bulunduğu meteoroloji memuru Muhiddinle göz göze gelmiş- tir, Muhiddinin orada Ali Rizayı gör. mesi, kendisinde hiç müsait olmıyan bir tesir bırakmıştır. Görmemezliğe gelmiş ve ilerdeki bir başka kahveye doğru ilerliyerek orada oturan arka. daşlarmdan hudud bölüğünde başça- vuş Şerifi çağırarak: — Sana namusun üzerine söz verir. sen bir vir tevdi edeceğim - demiştir. Şerif: — Söyle, - demiş. Söz veriyorum. Uzaktan Muhiddinin çavuşla görüş. tüğünü gören Ali Riza yerinden fir. lamiş ve yanlarına gelmiştir. Muhid- dine; “Nasılam?,. dedikten sonra jan. darmada söylediği hikâyeyi, bir müş. teri getirdiğini, müşterinin ortada bu- lunmadığını anlatmıştır. Muhiddin bu. nun Üzerine: — Yalan söylüyorsun . diye bağır- mıştır. İşte facla da bu sırada vukua gel. miş, birdenbire gözleri yerinden fırlı- yan katil, tabancazma davranarak Mu- hiddine ateş etmeye başlamış ve İsa. bet eden kurşunlar yüzünden zavallı memur cansız olarak yere yuvarlan - mıştır. Katil bundan sonra kaçmaya başlamış ve neticede ölü olarak yaka. lanmıştır. Muhiddinin yalan söylüyorsun diye bağırması, katilin İpsalaya Muhiddin tarafından bilinen bir sebebden dola- yı geldiğini anlatmakta ve Muhiddi. nin Ali Rizayı gördükten sonra çavu. şa namusu Üzerine söz istiyerek ifşa- atta bulunacağını bildirmesi de bu ka. naati takviye etmektedir. Katil her . halde İpsalays Muhiddini öldürmek i- çin gitmemiş, belki cinsyeti sırrının ortaya vurulması korkusuyla işlemiş. tir. Mavi köşede içen Ali Rıza değil miydi ? Dünkü nüshamızda, Ali Rizanm, Te- pebaşmda Kahire kıraathanesinden sonra Mavi köşede görüldüğü, burada içtiği içkinin parasını ödiyebilmek i. çin bir garsonu Havyar hanma gönde. rerek para getirttiğini, sonra 2972 numaralı maktul Lütfinin otomobiliy- le Büyükderede Beyaz Parkta içerek şoföre de rakı içirmek istediğini kendi tahkikatımıza istinaden yazmıştık. Dün öğleden sonra geç vakte kadar bu nokta üzerinde yaptığımız tahki. kat mevzuu bambaşka bir yolasü. rüklemiş, burada rakı içen, şoföre ra- kı ikram eden müşterinin Ali Rizadan başka birisi olduğu neticesine vardır. miştar, Maktul Ömer Lütfinin otomobilinde saat 8 o kadar müşteri olan zat, Rah. mi adında biridir. Bu zat dün de yaz- dığımız gibi Mavi köşeye öğleden son. ra yanında bir Yahudi kızıyla birlik. te gelmiş ve içmeye başlamıştır. Kız bir müddet için yanmdan ayrılmış, az sonra bir başka kız arkadasiyle tek - rar gelmiştir. Garson Havyar hanm. dan parayı alıp getirdikten sonra üçü birlikte çıkmışlar ve 2972 numaralı o. tomobile binerek Mavi köşeden uzak- laşmıslardır. Rahmi admdaki zatla birlikte bu- lunan kızlardan anasının musevi, ba. basının Türk olduğunu söyliyen Zeki- yeyi bulup görüşen muharririmize bu Kız şunları söylemiştir: — Ben Rahmiyi yeni tanırım, O gün saat beşten altı buçuk, yediye kadar yanımızda Fethi isminde başka bir ar- kağaşımız da olduğu halde Maviköşede oturtluk, Sonra esmer ve balık etinde bir şoförün kullandığı yeni bir otomo- bile binerek Beyoğlundan o Karaköye doğru gittik, Rahmi, mütemadiyen; — Sizi Arnavutköyüne götüreyim ; sizi Büylkdereye götüreyim deyip du- ruyordü, Fakat kendisi fazla içmiş olduğundan ben ve arkadaşım Fethi Perşembe paza.. onda otomobilden indik. Rahmi de o- tomobilden inmedi, yalnız başna yolu- na devam etti, İşin bundan . sonrasını bilmiyorum. Sarışın kadın dışarıdan mı geldı? Yapılan tahkikatta, sarışın kadının memleketimize bir kaç ay önce yaban- Gmemleketlerden birinden geldiği de tesbit edilmiş bulunduğu ve kadmı memleketimize getiren vapurun bir kaç gün sonra tekrar limanımıza geleceği söylenmektedir , Casus mu? Esrarengiz kadının tanınmış bir za- tn arkadaşının eskiden metresi olduğu söylenmektedir. Bu şayia tahakkuk et, tiği takdirde bu kadının casus olduğu yolunda şüphe izhar edenlere hak ver- mek kabildir . Kadıköy Adiiyes'nde ölen avukat İstanbul barosuna kayıtlı avukat - lardan İbrahim Mazhar Otak, dün öğ. lsden sonra Kadıköy mahkemesinde davaamı takib ederken mahkeme sa. Tonunda birdenbire fenalaşarak dü- Beynelmilel iş 14 HAZİRAN — 1938 konferansında Murahhasımız bizde işsizlik meselesi olmadığını sö Cenevre, 13 (A.A) — Anadolu: ajan- sınnı hususi muhabiri bildiriyor: Cenevrede toplanan beynelmilel iş kon feransında, umumi raporun münakaşa» sında Türkiye (murahhas, Nec. meddin Sadak Türkiyenin iktısadi va- siyeti hakkında beyanatta bulunmuş ve bir yıllık iktısadi cihan vaziyetini bülâşa eden raporundan dolayı beynel- milel mesai bürosu müdürünü tebrik ederek bu rapordan tebarüz eden bei- bin havânın içtimat terakki gayretleri. ne engel (Oolmamasını temenni ede- rek bu hususta (beynelmi- lel vaziyete nümune olacak millibir tecrübe mahiyetinde Kemalist Türki- yenin devletçi sistemini izah etmiştir. Hükümetin zirrat, demiryolu ve yol işlerine, nüfus siyasetine, muhacir iş- lerine verdiği ehemmiyeti söyledikten sonra bu devletçilik ve sanayileşme ha- reketi sayesinde Türkiyede işsizlik kal madığını bildiren murahhasımız sana- yi hareketinin memleket mahsullerine yeni bir mahreç teşkil ettiğini ve ame lenin patron tarafından istismarı mev- cut olmadığı için gerek amelenin ge rek köylünün bu sanayi hareketi sa Kaynar sabun kazanı cinayeti Bag” Baytarofı 1 incide riakada amelelik yapan Mansur isminde biridir. Katille maktulün arası bir alacak meselesinden dolayı açıktır. Maktul Şevkiye borcu olan katil Man- sur kendisinden alacağını istemekte olan arkadaşından kurtulmak için bu feci ci. nayeti işlemiştir. 4 ” Katil cumartesi günü fabrika tatil ol. duktan sonra bir müddet etrafta dolaş miş, nihayet gizlice İçeri girmiş ve bek- çi Şevkiyi uyur bulunca bu fırsattan is. tifade ederek derhal üzerine — atılmış ve başıma bir sabun çuvalı geçirip (sıkıca bağladıktan sonra sırtına vurup kaynar kazana götürüp atmıştır. Zavallı bekçinin, bütün (etleri, hattâ kemiklerinin milim bir kısmı, kaynar sabun kazanında erimiş, ve vücudunda ve elbiselerinden ufak bir parça kalmış- tı. Bunlar bir torbaya konmuş ve tabibi adli tarafmdan defnine ruhsat verilmiş. tr. Katil Mansur dün akşam suçunu ta. mamen itiraf etmiştir. . Seracettin DEP Baştarafı 1 incide ister, muvaffak olamaz. Fakat Seraced. din'in tercümeleri türkçede benim gör. düklerimin hiç şüphesiz en güzelleri idi. La Fontaire'in o emsalsiz sadeliğindeki inceliği hissetmisti, onu türkçede de mu. hafaza etmek için titrerdi. Asıl mesleği şairlik değildi, muallimdi ve tabilye muallimiydi. Fakat o insanı, insan eden bilgilerin oâşıkı bir tabiiye muallimi. Talebesine hayvanlardan, ne. batlardan bahsederken güzel şeyler mu. habbetini, sanat zevkini , aşılamasını da bilirdi. Memlekette binlerce talebesi vardır: hepsine sorun, hepei de - bugün hangi yaşa varmış olurlarsa olsunlar . kendisinden en samimi sevgi ile bahse. derler. Seraceddin talebesinin, kendileri. ne Sadece falan şeyleri öğretmeğe memur bir muallim diye değil, o insanlıklarını teşkile çalışan, şahsiyetlerini o uyandır- mek istiyen bir büyük arkadaş, bir dost diye tanıdıkları adamlardandı. 'Edebiyatımıza hizmeti yalnız La Fon. taine tercümeleri değildir: Abbe Prgvost' nun Manon Lescaut'sunu, Edgar Poe" nun hikâyelerini de temiz bir dille tercü- me etmiştir. Bu ölen adam kıymetli bir muallim, kıymetli bir mütercim, sanat. kâr ruhlu bir insandı: ne kadar ağlasak yeridir, Nurullah ATAÇ güp ölmüş ve hükümet dokoru tara» fından yapılan muayenede kalb sek. tesinden vefat ottiği anlaşılmıştır. 4 gin hiçbir şey yapmıyorlar... yledi yesinde iştira kabiliyetinin arttığını ve bizzat müstahsiller ile işçilerin bu fab- rikalar mamülâtına müşteri oldukları- nı ve Türkiyede hayat siyasetinin yük seldiğini iş kanununun tatbikinden sonra maliyet fiyatının artmadığını ve gerek fabrikalarda gerek madenlerde fenni usuller ile rasyonalizasyon işine çok ehemmiyet verildiğini anlatarak demiştir kiş “Dünya bir kargaşalık ve oztırıp devri yaşıyor. Fakat ümitsizlik güs- termek insanlığa yakışmaz. Her halde Kemalist Türkiye kendi hesabına sulh ve içtimal terakki yolunda çalışmakta devam etmeğe kat'i olarak azmetmiş” tir.,, Yahudi kızının şarkısı ap” Büşlarajı 1 incide kı söyletirmiş, e Haydarın müte. addid tenbih ve ihtarlarına rağmen bu âdetini terkedemiyen ustabaşı ni . hayet işten çıkarılmıştır. Depodan a“ tılışmdan dolayı eksper Haydara muğ“ ber olan Receb, bugün kapmn önünde beklemiş ve her şeyden bihaber zaval, adamı tabancayla vurmuştur. Eksper Haydar, aldığı yaraların te. siriyle hemen ölmüştür, Receb yaka- lanmr Kardeşini öldürdü gap” Başlarafı İ incide Köylülerin söylediğine göre, “ lerdenberi çok iyi geçinen bu iki kars deşin arası son zamanlarda bir kadm yüzünden açılmış bulunmaktadır, Ge, rek İbrahim ve göreli: Zekeriya Ay. şe İsmindeki bir kıza âşıktırlar. İşte bu yüzden son günlerde sık sık kavga etmekte ve biribirlerini kıskanmakta” dırlar, Cinayet günü akşamı evine gelen İb- rahim, kardeşi Zekeriyayı odasında bulamayınca Ayşeyle beraber olacağı. nı düşünerek müthiş surette kıskan. mış ve derhal tabancasmı hazırlıya « “ rak beklemeye başlamıştır. Bu intizar bir hayli uzum sürmüş Zekeriya sabahm ikisinde ancak eve gelmiş ve kapıda ağabeysiyle karşı « laşmıştır. Uzun bekleme saatlerinde kıskançlığı tahammülsüz bir hal alan İbrahim, kardeşinin bir tek kelime bi. le söylemesine vakit bırakmadan ts - bancasını boşallmağı ( başlamıştır. Zekeriya kalbine başma ve göğsüne yediği dört kurşunla yere serilerek derhal ölmüştür. Kardeş katili İbrahim bu feci vaka” dan sonra tabancasını orada bıraka * rak kaçmışsa da kendisini takip eder jandarma tarafından Osküdarda ya « kalanmıştır, ; Katil Ibrahim suçunu inkâr etmek- te ve kardeşinin hücumuna maruf kaldığı için kendisini mildafaa ettiği” ni söylemektedir. Hitlerin muavini ateş püskürüyor Berlin,, 18 (A.A.) — Havas Ajan muhabirinden: Ez Stolen'de Nüzi fırkasının mahalli i Kongresinde, Hitler de hazır olduğ” halde, bir nutuk söyliyen R yg Hes, Çekosloyakyaya şiddetle hüse ir “— Çek devletinin sulh ye niza muhafazaya ve vatandaşlarının yi . maye ve emniyetini temine ai ok madığı aşikârdır. Çekoslovakya Ay rupanın en tehlikeli noktası ha! gelmişti. Hitlerin sakin ve â A sinirleri ve sulhcuyane hissiyat, rupayı bir felâketten kurtarmı$ çe halbukt diğer büyük devletler, koslovakyayı itidale davet etmef