27 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

27 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

BM Baştarafı 8 incide nerbahçe demli sonuna kadsr hâ- kimiyetini muhafaza etti ve devreyi 1.0 galib olarak bitirdi. ikinci devre İkinel devreye saat 1540 da Fener- bahçenin şiddetli bir hücumu İle baş- landı, Şabandan Orhana geçen topu Fenerbahçenin genç sol ağığı çizgi ü- zerine kadar sürerek merkez muhacim Yaşara nakletti. Fenerin ikinci golü Topu kapan Yaşar, plâse bir şütle takımına Ikinci golü de kazandırdı. Vaziyet iki sayı farkla Beşiktaşın aleyhine dönünce, siyah beyazlılar Hakkıyı tekrar ileri alarak bütün kuv- vetleriyle hücuma geçtiler. Fakat Fe- nörbahçe müdafaası dikkatli müdafa. alarla hasmma fırsat bırakmıyor. Üçüneti dakikada Ali Rizanm, be- şinel dakikada da Şabanm birer gü tünü Meltmet Ali topu körnere atmak- Ja bertaraf etti. Fenerliler köşe vuruş- larından netice alamadılar. Beşiktaşın golü Dokuzuncu dakikada Beşiktaşlılar, Fener aleyhine bir serbest vuruş ceza» st aldılar. Feyzinin kale önüne şandel- lediği topu Fener mildafilerile çekişen Hakkı bir kolayını bulup kaleye soka- rak takıma tek sayıyı kazandırmaya muvaffak oldu. Vaziyet 2.1 olduktan Sonra Fenerliler tekrar hücuma geçti- ler. Yaşarın ayaklarma yatarak mü- hakkak bir gole mâni olan kaleci Meh- met Ali, sakatlandığından oyüh dört dakika tevakkuf ettikten sonra eski- sinden daha büyük bir süratle haşladr. Reşad ve Esadım hareketlerinden iki favul kazanan Beşiktaşlıların vuruş - ları avta çıktı. Fener sıkışıyor On beşinci dakikada Fener kalesi Korkulu bir an yaşadı. Cast direğe çarpıp yöre düşen topu Hüsameddin müşkülâtla kormere attı. Siyah beyazlılar köşe vuruşundan netice alamamaklia beraber yavaş ya- vaş hâkimiyeti ele almağa, Fener ka- lesine sik sık tehlikeli ziyaretlerde bulunmaya başlamıslardr. Angelidisin çekingen ve silik oyunu yüzünden Beşiktaşlılarm bilhassa or. tadan yaptıkları hücumlar çok daha korkulu oluyor. Otuzuncu dakikaya kadar devam e den Beşiktaş hâkimiyeti Şabanm ge- riden aldığı topu enerji ile takip ede- rek Yaşara hakletmesi ile nihayet bul du. Yaşarın hazırladığı bulunmaz fır- satr Ali Riza acele ile kaçırarak Be- giktaş kalesini muhakkak bir golden kurtarâr, Bunun akabinde Şaban sağ alt köşeye demir gibi bir şüt gönder. di ve top ah sesleri arasında direkleri yalıyarak avta çikti. Oyunun son on beş dakikasında iki takım da bütün eperjilerini sarfede - Tek öyhuyorlar. Hakkının müthiş Bamleletiyle bunalan Feper müdafâa- sına Şabanla Ali Riza çok yardım e- diyorlar, Hakkı sakatlanıyor Fazılla çarpısarak sakatlanan Hak- ki oyunu terkedince Fenerbahçe hat- larında yeni bir canlılık göründü. Fenerin son golü Yaşarla Naci, müşterek bir hücum- Ja Beşiktaş kalesine sokuldular, Na- ci köşeyi bulan bir şütle yıların üçe çıkardı. Maçın galibini kat'iyetle tayin eden bu sayıdan gönra oyun tamamen Fe nerin hâkimiyeti altma girdi ve sarı lâcivertliler üst üste hücumlarla sayı adedini artırmaya koyuldular, Fakat Beşikteş müdafassı da bütün ümit. sizliğine rağmen açık farklı bir mağ- Yübiyete uğramamak için candan ça- Mışiyor. Fuadin sert bir müdahalesi favlle tecziye edildiğinden Reşad Beşiktaş kalesine uzaktan bir serbest vuruş yap tı ve topu yüksekten avta çıkardı. Bu- nun akabinde Ali Rizanın bir şütü de havadan gitti, Nasi ile Yaşar arasında dolaşan to- pu Beşiktaş müdafaası kesmeye uğra. şrken hakemin düdüğü maçın bitti » ğini ilân etti ve böylece Fenerliler kuvvetli hasımlarını 3-1 yenerek şild birinciliğini kazanmış oldular. Nasil oynadılar? Fenerbahçe umumiyet itibarile ga- libiyeti hak eden bir oyun gösterdi. Fikret ve Yaşarın ademi meyvcudiye- tine rağmen takımda daimi bir ahenk mevcuttu. Müdafaada o Lebible Fazıl bütün oyun devammnca vazifelerini daima muvaffakıyetle başardılar, Mu- avin hatimda Angelidis biraz silik kaldı. Reşadla Esat çok çalıştılar. Hü- cum hattınm em gayretli oyuncusu bermutad Şabandı, Fırsatlardan istifade etmek husu. sunda Yaşar çok muvaffak oldu, Kir çük Orhanla Naci ve Ali Riza kendile. rinden beklenen randmanı fazlasiyle verdiler, Beşiktaş takımı bir türlü temposu- nu bulamadı. Hakkının bütün gayret. leri hep neticesiz kaldı. Şeref formu- nu hayli kaybetmiş bulunuyor. Müdafaada Farukla Enver çök ça- lıştılar. Fakat gollerde ikisinin de ha. taları vardır. Mehmet Al! takımın en muvaffakıyetli oyuncusuydu. Fenerliler yalnız senenin şild şam- piyonluğunu kazandıkları için değil, bu neticeyi cidden giizel ve muvaffa- kıyetli bir oyunla elde ettikleri için tebrike hak kazanmış oldular. 0. M. KUTNAK Fenerin sa. Fenerbahçe-Beşiklaş Grani Nazır | Matbuat kanuna Yüzme teşvik yarışları (Baş tarafı 8 öncide) mih (G. 8.) 138 yaptılar. Bu yarışın rekoru 1,26 dır ve Beykozlu Mekine aittir. 800 M. SERBEST; 1930 danberi bu yarış memleketi . mizde yapılmıyordu ve 14,18 İle rekor merhum Şerefteydi. Yapılan müsaba- kaya lisanssızlık yüzünden Beykozdau iki atlet girdi. Vedad 13,29 ile yeni rekor yaptı. İskender 15,389 ile ikin. ci oldu. Müsabaka harici yüzen kıymetli yü- zücümüz Galatasaraylı Halil bu mesa- feyi 12,36,2 ile yüzerek ikinci defa ve Beykozlu Vedadın Rekorunu kırarak yeni bir derece elde etti. 4 X 200 BAYRAK: Büyükler arasında son müsabaka 4 X 200 idi. Bu yarışa Fikret, Saf. fan, Vedad ve Fuattan mürekkep Bey- koz takımı yalnız olarak iştirak etti ve 12.01 gibi düşük bir derece yapıl. dr, Bu müsabakanm Türkiye rekoru 10,13 dür. Dünya rekoru ise 9,15 ile Japon takımındadır.. KÜÇÜKLER: Sıra şimdi geleceğin rekordmenleri küçükler müsabakasında. İlk yarış: 100 M. SERBEST: Bu müsabakaya 8 müsabık iştirak etti, Cidden enteresan” ve o mispette heyecanlı olan bu yarış neticesinde Serkis (B) birinet 1,20; K. Kemal (6. 8.) ikinci 1,21. Özdemir (B. 7. K) güncü 1,21,6. Şileseddin (G. 5.) dör- düncü, P, Kemal (G, 5.) beşinci ol - dular. 100 M. SIRTÜSTÜ: Beşiktağ ve Beykozdan 4 âtlet gir- di. Neticede Kemal (B.) 1,39,1 ile bi- rinci; Maruf (B. J. K.) 1414 ile ikin- ci, Necati (B. J, K.) üçlincü, Osman (B, J. K.) dördüncü oldular, 200 M. KURBAĞLAMA: Bu müsabakaya Beykoz, Beşiktaş ve Galstasaray klüblerinden beş atlet iştirak etti. Beşiktaşlı Kemal arka . daşlarına nazaran yeni ve acemi ol - masına rağmen bize istikbal vaadeden müsabakalardan aldığı dercee de bu- nu ispat eder. Netice: 1 — Efdal (G.S) 343,4,2 Kâmal (B.K), 3,48,9, 3 — Artin (B) 4,24, 400 M. SERBEST; Bu karışa da üç kllibden beş müsa- bık iştirak etti. Neticede: 1 — İbra- him (B) 6,28,2; 2 — Recsi (B.J.K.) 63T4,3 — Kema! (G.S), 4 — Alâ. eddin (B. J, K.). 4x50 BAYRAK: Son müsabaka 4X50 bayrak yarışı idi. Beykoz ve Beşiktaş girdi. Sonun- da İbrahim, Serkis, Artin, Kemalden mürekkeb Beykoz takımı 2,18 ile bi- rinci ve Özdemir, Hikmet, Recai, Nev. #addan mürekkep Beşiktaş takımı da 2,25 ile ikinci oldu. SU TOPU YAPILAMADI Vaktin darlığı ve bilhassa en ziya- de lisanssızlık yüzünden programda Grandi Nazır olacak m” Paştarafı 1 incide Londra elçi kont oGrandinin hariciye nezaretine gelmesi ile boş ka. lacak elçiliğe heniz namzet gösterilme, mektedir. Paris, Prag, Ankara, Berlin, Nevyork sefirleri de değiştirilecektir. Paris sefiri kont lr tekaüt (edilmiştir. Yerine, zamanı gelince Bastiyanini tayin edile- cektir. Ankara sefiri Karlo Galli tekaüt edilmiştir. Yerine kont Cianonun kalemi mahsus müdürü Beppo tayin edilecektir. Berlin ve Praga kimlerin tayin edilece. ği henüz belli değildir. Almanya ile müzakereler Heyet bu akşam yola çıkıyor Berline gidecek olan ticaret heyeti. miz szasından Türkofis reisi Bürhan Zihni. Sanus ile Cumhuriyet merkez bankası muamelât direktörü Cabir bu sabah Ankaradan şehrimize gelmiş- tir, Heyet hariciye vekâleti umumi kâ- tibi Numan Rifat Menemencioğlunun relsliğinde bu akşam ekspresle hare. ket edecektir. Türk - Alman yeni tica- ret anlaşmasının temmuz içinde imza” Janacağı ümid ediliyor. Makina ithalâtı müsaade ile yapılabilecek Iktısat vekâleti, teşviki sanayi ka- nunundan istifadeyle hariçten memle- ketimize ithal edilen makineler hak- kında mühim bir karar vermiştir. Ma» lim olduğu üzere şimdiye kadar bu kanun mucibince herkes hariçten ka, yıtsız olarak istediği kadar makine getirebiliyordu. Halbuki yapılan tet- kikler bu suretle memlekete sokulan makinelerden bu gün yüzde altmışı - nın ihtiyaç fazlalığı yüzünden işlemez bir halde kaldığını göstermiştir. Ve- kâlet bu vaziyet karşısında makine itbalâtını tahdid etmeye karar ver. miştir, Hazırlanan proje meclise sev- kedilmek üzeredir, Bundan sonra ma- &ine ithalâtı yapacaklar iktisat vekâ- letinden müsaade almaya mecbur tu. tulacaklardır. Deniz tayyaresile 20 bin kilometre Marinyon, 26 (A.A.) — Saat 5,47 de gitmiş olduğu Suthamptondan avdet e. den imparatorluk hava yolları idaresinin emperyal sirk adındaki deniz tayyaresi saat 9,50 de tayyare limanma inmiştir. Bu tayyare, dünyanın deniz tayyareleri ile katolunan en uzun hattmı açmıştır ki bu da Suthampton - Sydney hattıdır. Ve 20 bin kilometredir. Tayayre ilk <e- yahatinde İngiliz ve Avusturalyalı gaze. tecileri götürmüştür. Tayyare, liman kumandanı, ve Er. Frans mümessilleri tarafından karşılan- mış ve saat 10,40 da İtalya istikametine hareket etmiştir. olan sutopu müsabakası yapılamadı. 0.8 Dün yüzmelerde iki yeni Türkiye re koru yapddı. Yukarda da yazdığımız gibi müsabakalarda ne öjan ve nede mıntakanın resmi bir mümessili bulun. madığından acaba bu rekorlar kabul e- dilmiyecektir. Şayet kabul edilmezse bu gençlerin sarfettikleri enerjilere ya- zık değil mi? Madem ki böyle alâka gös- terilmiyecekti; niçin bu kadar zah - metler ile program hazırlattı ve klüpler nâhak yere bu eziyetlere mecbur edili. yorlar, anlamıyoruz. Yukarda da bahsettiğimiz gibi ar tık bu spora lâyık olduğu ehemmiyet ve kiymet verilmeli ve yüzme havuz. Tarı yapılmalıdır. Hiç değilse eldeki Beşikteş havuzu ufak bir himmetle ıslah edilmelidir. Öyle zannediyoruz ki bu noksanımız telâfi edilirse atlet. lerimiz daha müsait bir çalışma zemi- ni bulacaklar ve daha iyi dereceler el- de edecekler. Hiç değilse Balkanlarda olsun bir varlık olduklarını gösterecek ler ve herhalde futbolcülerimizden da- ha Iyi neticeler alacsklardır. ©. K, Delidağ ov mk neme eke 21 HAZİRAN — —— ——— SR Mete... ....... .. X HAZRAN—I8 Matbuat kanunu tadil ediliyor Mekteplilerin lere hâdiseler de müsaadesiz Dep” Başlarafı 1 incide 9 uncu, 21 inci, 27 inci, 28 inci ve S4 ün cü maddelerinin tadilini istemektedir. Bu maddeler hakkındaki o hükümetin teklifi göyledir: Madde 9 — Gündelik veya mevkut ga- zete ve mecmua çıkarmak istiyenler gâ- zete-ve mecmuanın çıkarılacağı yerin en büyük mülkiye âmirine aşağıda istenilen malümatı havi imzalarile bir beyanname vererek ruhsalname almağa mecburdur. lar. A) Gazele veya mecmuanın adı, B) Gazete veya mecmua sahibinin adı sanı, tabiiyeti, tahsil derecesi ve muame. le merkezi olan İş ve ev adresi, C) Varsa başmuharririn, umum! mü- dürün, yazı işleri müdürünün adı, sanı, tabliyeti ve ikametgâhı, E) B, C fıkralarında sıfatları yazılı olanlardan hangisinin fiilen umumi neş. riyatı idare edeceği, EY Nerede yazılıp idare edileceği, ne- vede basılacağı ve basılacağı matbaa ve matbaacının adı ve sahı; F) Siyasi olup olmadığı, 6) Ne vakıtlarda çıkarılacağı, H) Hangi dillerde çıkarılacağı, İ) Sermayeyi tedarik edenler başkaları İse onların hepsinin ve sermaye kanun dairesinde kurulmuş bir şirkete ait ise şirket mukavelenamesinin asiı veya tas, dikli suretiyle beraber şirketin idare met isini teşkil veya (şirketi temsil eden kimselerin adr, sarı, memleketi, İş ve ev adresleri ve tabiiyeti. K) Gazete veya mecmua bir cemiyete zit ise nizamnamenin tasdikli (suretiyle idare heyetini teşkil edenlerin arlı, sanı, memleketi, iş ve ev adresi, Beyanname muhteviyatında hasıl ola- cak değişikliklerin vukuundan (üç gün zarfında bildirilmesi lâzımdır. Beyanname vererek ruhsatname almış olanlara bu kanunda gazete veya necmi anın sahibi denilir, Siyasi gazete veya mecmua çıkaracak ların nüfusu elli bin ve daha aşağı olan yerlerde beş yüz, eli (o binden yüz bine kadar olan yerlerde bin, yüz binden yu. kart olan yerlerde beş bin liralık bir mil- H bankanm kefaletini havi teminat mek- tubu vermeleri lâzımdır. Bu teminat matbuat suçlarından dola. yı hükmolunan para cezalarile gazete sa. hibinden başka bilimum müstahdemler İle basın ücreti ve kâğıt bedeli için im- tiyazlı karşılık olup bu sebeblerle eksile. cek teminat tamamlanmadıkça o gazete veya mecmua neşredilemez. Teminat mektubu veren banka, yuka- Tiki fıkrada yazılı hak sahiplerinin mü. racaatlarında mahallin en büyük mülkiye #mirine üç gün içinde malâmat vermeğe mecburdur. Madde 21 — Her gazete ve mecmuanın istihdam edeceği muhbir, muhabir, mu. harrir, ressam, fotoğrafçı, musahhih ve idare müdürü İle İdare haricinde abone kaydma veya ilân almağa memur olarla. rın isimlerini mahallin en büyük mülki: ye memuruna bildirirler. Bunların 12 inci maddede yazılı suç. lardan biriyle mahküm bulunmaması ve suişöhret eshabından olmamaları ve 2i yaşını bitirmiş bulunmaları şarttır. Mus sahhihden gayri yukarıda (yazılı diğer müstahdemlerin mensup oldukları gazete veya mecmuzdan verilmiş ve mahallin en büyük mülkiye âmirliğince tasdik o- lunmuş hüviyet varakasını hamil olma. ları şarttır. Bu madde hilâfına hareket edenler ve bunları istihdam eden Razete ve mezmua sahipleri Türk ceza kanunu. nun 515 ıncı maddesi mucibince cezalan- dırılır. Kanuni bir mani yokken beyanna melerinde bildirdikleri intişar devrelerini ardı sıra ve mükerreren beş defa gecikti. Ten gazete ve mecmua namına idarehane- si haricinde abone kaydı için verilen hür viyet vesikası geri alınır. Bu madde hükmü gazete ve mecmua. Jardan muayyen telif hakkı almıyan yar, dımcı muharrirler hakkında mecburi | değildir. Madde 77 — Hex gazete veya mecmu- atım neşriyatından doğan mesuliyet, u&. intiharlar gibi yazılamıyacak mümi neşriyatı fiilen idare eden zat ile bu gazete veya mecmua sahibine aittir. Muharrirler kendi imzalarını taşıyan yazılardan ve ressamlar imzalariyle çı- kan resimlerden dolayı gözete sahibi ve umumi neşriyatı idare edenle (birlikte Türk ceza kanununun 64 üncü maddesi mucibince çerik sayılırlar, Müstear nam ile veya imzasız ve re- mizli imza ile intişar eden yazılar muhar. rirlerinin hüviyetlerini mahallin en bü. yük mülkiye âmiri veya cumhuriyet müd detumumisi her istediği (ozaman gazete veya mecmuanm sahiblerinden sorabi- lirler. İstenilen bu malümetı vermezler veya yanlış olarak verirlerse gazete veya mec. mua intişir etmekte bulunduğu takdirde mahkemeden alımacak kararla kapatılır ve neşriyatın mahiyetine göre yapılacak kanuni takip hariç olarak bundan dolayı 3 aydan eksik olmamak üzere hapis ceza- siyle öezalandırılırlar. Şu kadar ki, takibat yapılmadan evvel istenilen malümat bildirilecek olursa te- rettüp edecek cezanın dörtte üçü ve ta. kibat esnasında bildirilirse yarısı indiri, ir. Muhabir ve muharrirler ve yazı işleri müdürü taşni ettikleri veya asılsız oldu- gunu bildikleri haberlerin neşrinden do. ğacak suçlardan mesul olup gazete veya mecmuanm sahibiyle umumi neşriyatı idare eden kimse de Türk ceza kanımu- nun 65 inci maddesi mucibince müşterek sayılırlar. Madde 28 — Memleket dahil ve bari- dindeki intihar vakalarile okullarda ve fakülte ve enstitülerde disiplini bozacak mahiyetteki vakaları (gazetenin intişar ettiği mahallin en büyük mülkiye âmi. rinden mezuniyet almaksızın neşretmek memnudur. İntihar edenlerin ve intihara teşebbüs eyliyenlerin vakaya teallâk eden resim. leri basılmaz. Şu kadar ki yukarıki fık- rada yazılı mezuniyet verilirken bunların diğer resimlerinin basılmasını da mene. debilirler. İntihar vakaları başka hir gazeteden iktibas ile neşreden garete için mezuni- yet almağa lüzum yoktur. Yabancı bir memlekette çıkan, gazete- lerden iktibas suretiyle intihar vakala. rının neşti için de birinci fıkrada yazılı mezuniyetin alınması lâzımdır. Bu madde hükmüne aykırı bareket edenler bir haftadan bir seneye kadar ha. fif hapis ve 25 liradan 200 liraya kadar hafif para cezasile cezalandırılırlar. Madde 54 — Matbualar vasıtasiyle İş” lenilen uçlar aleyhine altı ay içinde 8 çılmıyan davalar istima olunamaz. Muvakkat o madde: A — Bu kanunun meriyete girdiği tarihte intişr etmekte bulunan gazete ve mecmunlar altı ay İ- çinde vaziyetlerini 9 ve 21 inci maddeler bükümlerine tevfika mecburdurlar. Madde: 2 — 2001 sayılı 6. 6. 932 ta“ rihli kanun mülgadır. Saadabad paktının tasdiknameleri Tahran, 25 (A.A) — Türkiye büyük elçisi ile İrak orta elçisi ve Afgan masla- hat güzarı yanlarında sefartlerin elçilik” ieri erkânı bulunduğu halde'dün harici. ye nezaretine gelerek <Saadabat paktı. nın 10 uncu maddesi mucibince bu pak” tın tasdiknemelerini hariciye nezaretin? tevdi eylemişlerdir. ————— Bafrada bir ırz düşmanı yakalandı Bafra — Balalan köyünden Kadiri bir kadını kırda zorlarken yakalanmış ve 13 | gün hapse mahküm edilmiştir. Bu adâm daha evvel de evli bir kadına ormanda zorla tecavüz etmiş ve gene bu kadının 45 yaşmdaki annesinin de evde yaln” ken namusunu kirletmiştir. Daha buna benzer suçları olan Kadiri yakalanaraX adliyeye verilmiştir | |