27 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

27 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

4 — Aksam pos — Yazan: Türk bataryaları Rahmi YAĞIZ birdenbire Safir'in priskopunu farksttiler — Ag Satir tahtelbahiri filotillânın en başın. da yürüyor; işe asabiyetle başlıyan Jan Gayyar preskopun başında büyük bir i- tina ile etrafı gözetliyetek Otem yolla ivicaclı rotasını takip ediyordu. Lomhaz lardan, iri gölgeler halinde donuk cisim lerini sisli bir perde arkasında imiş gibi gösteren mayinler her an ölüm tehlikesi le burun buruna bulunan tahtelbahir mü- rettebatını korkutuyor; tüyleri diken di. ken kesilen Fransız bahriyelileri bütün gürültücüklüklerine, patırdıcılıklarma rağmen sükün içinde bulunuyorlar; (oto- man)casına kendi vazilelerini yapıyor. lardı. Jan Gayyarm kısa ve kesik cümleler halindeki emirleri bazan ikinci dela tek- rarlanıyor; mangada sesiz sessiz Sizara. arını içen neferler bu ölüm yolculuğunun korkunç merhalelerini aşarken © yalnız kendilerini düşünüyorlar, bu belâlı işi düşünen budalanın beraber götürülmedi. ğine esef ediyorlardı. Tahtelbahir fır. kası boğazım Anadolu sahilini takip ede- ede ilerliyordu. Birinci saatte Kumburnunu dolaşan tahtelbahirler sırayla karanlık fimanr.Top taşı burnunu, Erenköy körfezini borda. Tıyorlar; hâlâ bütün şiddetile devam e. den deniz muharebesinin hücum hattını teşkil eden İnfleksibil, Lord Nelson, A. gamemnun, Küvin Elizabet, Golva zırh- hlarının mevki aldıkları bahri işaret mev kii ile 11 numaralı Türk torpil hattının yanından geçiyorlardı.. Deniz yüzünden 4,5 metre derinlikte, ve 100-150 metre aralıklı bir tarla halinde serpili mayinler arasından geçiş sıralarında Jan Gayyar preskopunu Tener çiftliği civarındaki 12 numaralı seyyar Türk bataryasına çevir. miş; orayı tarasaut ediyordu. 126 rakım. lı tepenin üzerindeki bu batarya daimi istihkâmlardan daha büyük bir hâkimi. yetle her tarafı tehdit ediyor; Boğaz ka- malının ateş altında bulunan o kısmında yalnız bu bataryanın faaliyeti göze çar- pıyordu. Boğazın daralan kısımları burada baş. liyordu... Jan Gayyar, tem (yolla ileri giderken birdenbire baş rasat vardayası, nın çığlıkları duyuldu: — Kapiten.. Kapiten, önümüzde bir Komine mesafede bir ağ mani var.. Dik. kat!.. Jan Gâyyar preskopun başından fırla- dı.. Baş rasat mevkiine koştu, Küçük Ta- sat mazgalından dışarı baktı. Hakikaten tam önlerinde Alçıtepe ile Tekir türbesi Karanfilburmı arasında gerili iri bir ağ mani görünüyordu. Bu vaziyet karşısında büyük şaşkıniı. ğa düşen ve elini saçları arasında dolaş. tıran Fransız bahriyelisi tekrar presko. pun başıma fırladı ve.. o Makineye emir verdi: — Hey.. stoper!., Ve devam etti; — Tornistan.. Yarım yolla! Tamam. tekrar stop! Sonra iskeleye hafif bir dönüşle Akte. penin tehlikeli sahillerindeki küçük bir gedikten geçmek istedi. Yol burada 45 derecelik bir dirsek ya. pıyor; maniaya yakın bir yerde 80 yar. dada şü pratik, sonra yerinde bir dönüş- le tekrar yola başlamak icap ediyordu. Jan Gayyar bu düşünüş < denemesini yaparken Aktepenin iki sağrısında mev- kie girmiş olan E8, D8 C8 Türk batar. yalarının rasıtları Safirin © preskopunu gördüler: Bu gizli hedefe tevcih edilen 8 topun şiddetli ateşi suyun yüzünde dalgalar meydana getirdi. Dalgaların arasından fışkıran su sütunlarını gören Jan Gay. yar preskopunu içeri çekti; saklanmak istedi. Jan Gay'yar bu ani ateş karşısında bir. denbire neye uğradığını kestiremedi. Çıl- gm gibi preskopun tokazlarına sarılmken dişlerinin arasından bir küfür savurdu: — Hay şeytan alsın.. Düşman topçu- ları bizi gördüler galiba! diye bildi.. Ar. kasından makineye seslendi: — Beş metre daha aşağıya!.. Birinci mermilerin düşüşünden bir da. kika geçmeden ikinci bir sarsıntı hisse. dildi. Safirin civarına düşen (mermiler, suda patlarken tahtelbahiri yerinden oy- natan sarsıntılar yapıyor; her (sarsmtt büyük gümbürtüler kopartıyor, tazyik- ler meydana getiriyordu. Satirde bir dehşet havası ( baş göster. mişti. Küçücük tahtelbahirin darlığında sıkışıp kalan ve ölüm tehlikesinin bu ka. dar yakında baş gösterdiğini gören mü. rettebat büyük bir korkuya düşmüşler, dehşete kapılmışlardı. Süvari Jan Gayayr yuvalarından oynâ- yan gözlerini etrafta (gezdiriyor; bütün çareyi suyun dibine, aşağılara inmekte görüyordu, Ümitsiz bir o vaziyete düşen süveri makine dairesine, çarkçı yüzbaşı- sma haykırdı: — Hey.. Yüzbaşı Roje! Neredesin? — Buradayım kapiten! — Düşman topçusu bizi gömecele benziyor! li e MY Rojenin cevap vermeyişi Jan Gayyarı çileden çıkarmağa kâfi geldi. Kafasına işliyen korkuyu (o haykırmakla, hiddetle çıkaracağını uman Fransız (yüzbaşısı, yerinde tepinerek bağırmasına devam et. ti: diri diri suya — Ne duruyorsun budala?.. Baş taral depolardan bütün havayı boşalt, müm. kün olduğu kadar aşağı inelim. — Son haddeyiz kapiten! Boşaltılacak tek depomuz yok. Jan Gayyar sözünü burada kesti. Çark. çı başıya cevap veremedi. Safirin on met re uzağıkla suya düşen bir obüs dehşet- li bir sarsıntı meydana getirdi. Ayakta duran; daracık makine koridorunun or- lasında şaşkın bir halde süvarinin emir. lerini makineye nakleden neferler yerlere yuvarlandılar. Safir çok lena bir duruma girmişti. Son sarsmti korku © içinde bunalan müret. tebalın yüreklerini ağızlarma o getirmiş; aralarmda baygmlık O geçirenler de ol. muştu. Vaziyet müşkül bir safha gösteriyordu. Süvari Jan Gayyar iki noktayı düşünü- yor, bunlara göre nasıl hareket edeceği, ni kararlaştırmağa uğraşıyordu. Evvelâ verdiği sözde durmak, o Marmaraya gir- mek, burada İngiliz arkadaşlarına par. mak ısırtacak denizaltı oyunlarına baş. lamak için verdiği sözü tutmak lâzım. dı. Fakat bu şekil ona bu âhdini yerine getirmek fırsatını vermiyor, imkânı elin den alıyordu. Kılavuzu bulunduğu filotillâ acaba şu sırada ne haldeydi?. Yalnız Safir mi top çular tarafından keşledilmiş, ve ateş yağ- mMuruna tutulmuştu? Yoksa bütün filo- tilâ da şimdi kendisi gibi dehşet deki. kaları geçirten bir ateş tulanı, bir ölüm sağanağı, bir felâket (o fırtınası altında mi bulunuyordu, buna ne çare bulma. kıydı? Kendisini feda etse acaba arkadaki ar. kadaşlarını kurtarabilir miydi?.. Bu bir sürü istifhamın karşısında şuuru karma- karışık bir ip yumağına dönen Jan Gay. yar ne yapacağını bilmez bir tavırla şöy. le düşündü: — Şu anda suyun altında kalmak, güz. göre ölümü beklemek demektir. Kurtulu. şun çaresi olduğuna göre (böyle suyun altında kalıp gebermektense suyun üstü- ne çıkmak daha iyi olacak, bu suretle ben batırılacağım fakat gerideki filo süküret- le vaziyeti mütalea edebilecek. geçit için tertibat almağa vakit (bulacaktır. Ve benim bu fedakârlığım tarihe (geçecek; ilk hamlede İngiliz dostlarımızın parma. ümit ağımda bırakacak bir hareket gös. termiş olacağım. Trakyada kütür Edirne sanat okulu lik defa 80 genç kız mezun oldu Bdirae, (Hususi) — İki sene evvel kurulan Edirne kız sanat okulu ilk mezunlarını bu yıl vermiştir, Bu münssebetle okulda fevkalâde zarif ve ince bir zevkin mahsulü olan bir sergi vücuda getirilmiş ve sergi güzide davetlilerin huzuriyle general Kâzım Dirik tarafından açılmıştır. O- kulun büyük salonlarından birini sils- liyen bu sergi, Cumhuriyet devrinde önemle ele alınarsk yer yer kurulan sanat enşutü'erimizin ve sanat kültür hayatımızdaki önemli rolünü belirtme bakımından cidden tetkike şayan bir eserdir, Başta genara! Kâzım Dirik, Başmü. şavir Sabr! Öney, vali Nivazi Mergen olduğu halde müşavirler, okul direk- törleri ve kadın!ı erkekli seçkin bir da vetli kütlesi serginin bulunduğu sa . lona geçerek teşhir ediler eşyay: yük bir takdir ve hayranlıkla müşa- hede etmişlerdir. Burada son sınıf talebesi tarafın . dan işlenmiş blüzlar, tuvaletler, göm- lekler, pardösüler, yastıklar ve bun. larr benzer eğya ile moda kısmında Sun'i çiçek ve şapkaların zarafeti da- vetlileri hayran bırakmıştır. Iki sene evvel Kâzım Diriğin teşeb- büsü üzerine kurulan bu sanat mies, seselerinden bu sene 80 talebe mezun olmuştur. Ve bunlar başlıbaşına atöl- ye açıp çalışabilecek derecede yetiş . kin oldukları, teğhir ettikleri oşya ile İspat etmişlerdir. Bergamada Elektrik ve su tesisatı Biri yeni baştan yapılıyor diğeri de tamamlanıyor Bergama, (Hususi) — Bir müddet- tenberi plân ve keşifleri yapılmakta olan Bakırçayın 1.55 milyon lira tutan temizleme ve kana! açma işi eksiltme, ye konmuşsa da toptan talip çıkma- dığından parça parça eksiltmeye çi - karılmasına karar verilmiştir. Bergama belediyesi tarafından yap- tırılacak lokomobilli baştanbaşa yeni tes'satlı elektrik işine talip çıkmadı . ğından heyeti vekile karerile emans- ten yaptırılması uygun görülmüş ve elektrik mühendisi bay Alfeddinin i- daresi altında işe başlanmıştır. Yakında bina bitirilecek ve on ay- da tesisat tamamlanmış olacaktır. Dört sene evvel belediye 120,000 li. ra sarfiyle şehir içinde yaptığı 17 ki- lometrelik su tesisatmın baş tarafı kanal halinde kalmıştı. Bu defa gilm- rük varidatı karşılık tutularak on #e- me taksitle yetmiş beş bin lira iledo. kuz kilömetrelik kismi da ihale edil- miştir. Yakında işe başlanacaktır. —— 150 lira için Bir kadını boğdular Bafra, (Hususi) — Alaçamın Geyik koşan mevkiinde çocuk esirgeme ku. rumu menfaatine tertib edilen pana- yırda feci bir cinayet işlenmiştir. Gerzeli 710 yaşında Hatice penayı- ra ticarete gelmiş ve dönerken kadı- nın üzerinde para olduğunu bilen An. karalı Mustafa, Deli Ziya ve Kara Ah met adımda üç kişi tarafından orman- da kıstırılmış, bağlanarak ve sırtta taşmarak Söğüt dibi mevkiine geti- 27 HAZİRAN «— 19 Yeni sene çalısmaları Manisa valisi Ankara temaslarını anlatıyor Manisa Adliye sarayı ve iki kazada hükümet konakları Manisa, (Hususi) — On gün evvel vilâyetimize ait bazı mükim işleri ta- kip etmek ve vekâletlerle temaslarda bulunmak üzere Ankaraya gitmiş bu- İunan valimiz Lütfi Kirdar şehrimize dönmüştür. Valimiz, Eşme, Alagehir,, Salihli, Turgutlu istasyonlarında kaymakam. lar, belediye reisleri, hükümet erkânı ve muhtelif teşekküller tarafından karşılanmış ve"selâmlanmışt Seyahat intibaları etrafımdaki sua- lime cevaben Lütfi Kırdar şu cevabi vermiştir: — Ankarada vilâyeti ilgilendiren bütün işler üzerinde vekkletlerle te. masta bulundum. Manisanm ihtiyac - larmı tamamlamak hususunda çok de- rin ve samimi bir alâka gördüm. Adli. ye sarayı inşası için vekâlet derhal 0- tuz bin lira göndermiştir. Çok yakm- da esasen arsası hazırlanmış olan ağ. liye sarayının inşasına başlanacakur. Adliye saaryı arkasında da modern bir ceza evi inşa ettirilmesi mukâr - rerdir. Manisada açılması takarrlir e. den doğum evinin bina atı bir se ne devam edeceğinden şimdilik otuz yataklı doğum evinin eski memleket hastanesinde açılmasın” sıhhiye vekâ- leti muvafakat eylemiş ve kadrosunu ayırmıştır. Yakında doğum evi faali. yete geçirilecektir. Açılan yeni asfalt yol üzerine düşen fabrika binası Uze- rinde evkafla lâzımgelen anlaşma elde edilmiştir. Fabrika, belediyenin malı olucaktır. Bu sene İçinde inşaatı de. vam etmekte bulunan Alaşehir ve hemen yapılacak Güzelleşen yurt köşeleri Kınık, (Hususi) — Kınık nahiyesi Şükrü Köymen isminde kıymetli bi? Manisa Valisi Dr. Lütfi Kırdar Kırkağaç hükümet koneklarının ik» mali inşaatı için Jâzımgelen tahsisat ile yeniden hemen irşasma başlıyaca- ımız Salihli ve Turgutlu hükümet konaklarına ait inşaat tahsisatıda gönderilmiştir. Bundan başka diğer kazalarımızda. ki hükümet konaklarının esaslı bir $6- kilde tamir edilmesi için icab eden pa- ralar temin olunmuştur, Salihlide halk tarafından inşa etti- tilen orta mektep binası ders esmesi iptidasına kadar ikmal olunursa bura da da bir orta mektep açmağı maarif vekâleti kabul eylemiştir. Bu ve buna byizer vilâyeti ve ka. zaları alâkadar eden daha birçok me- seleler hakkında müsbet neticeler İ&. tihsal edi'miştir. nshiye müdürünün şuurlu idaresinde çok güzel bir kasaba haline gelmiştir. İzmirin diğer birçok nahiyelerini geride bırakan bu şirin memleket, Soma “ Bergama şosesi üzerinde bulunmakla ayrı bir hususiyete maliktir, Günden güne inkişaf eden Kınıkta inşaat faaliyeti son zamanda fazlala$- mıştır. Kasabanın güzelleşmesi için icn b eden her şey yapılmaktadır. Bu resimde Kınığın Atatiirk anıtı ile zafer parkını görüyorsunuz. Köylerde yeni mektepler rilmiş ve orada üzerindeki 150 Jira | © Eşme, (Hususi) — Kazada kültür İglerine Her zamankinden daha çok hi5 siyle üç altını alındıktan sonra boğu- | verilmişYr. Köylerde mevcut mektepler den başka mmtaka. yatı okulları yapı” larak öldürülmüş ve sazlığa atılmış. /na başlanmıştır. Bunlardan başka merk ezde de büyük bir yatı mektebi yapıl8” tır. Cinayet on beş gün sonra meyds- | caktır, İlçebay Kemel Özalp, kazamızda 'okumıyan çocuk bırakmıyacağım, 8“ (Devamı var) na çıkmış, katiller yakalanarak sdli- İmekte ve bu işi ehemmiyetle takip eylemektedir. Resimde Eşme köylerinde Y€* yeye verilmişlerdir. ni yapılan mekteplerden birini görüyorsunuz. öğ dindi inik kek iel Mk ka sad skn el Nİ islak in a dme kn eni İnline