27 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

27 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

eee m vera dalma .. .,. Laübalilik İR roman okuyorum, sevdiğin bir muharririn kitabı. En baş- tansavma yazılarmın €n rinadık yerinde İnsanı birdenbire sarıvero bir şiir kokusu bul unur. Biliyorum vi bu kitabın: cağım. Fakat kitab yan nerede bittiği anlaşılas ; ki mi eksik kalmış, virgüllere pek ni - biribirine ka. ışmış, Bilmem bunların hepsi de mü- bin kabahati mi? büyük veya| k bir kısmı da mubarririn olsa Farzedelim ki muharrir yazısını dikkatle, tekrar tekrar okuyarak, hiç | bir yanlış bırakmadan yazmıştır ve Hekatalalik mürettibe aittir. lede olsa kabahrt yine mu harririn değil midir? tashihi iyi yap- saydı, gösterdiği hatalar dilzeltilme- den kitabın bastlmasma İzin verme- seydi. Gerçi romanın üzerinde basıl. dığı matbâanın da adı var, fakat kari için ondan ziyade, hattâ yalnız mu- harririn imzası vardır. Çoğu kimse ki- tabın nerede basıldığını, dizildiğini o kumaz bile... İşin o tarafı ancak mes- İekten olanları alikadar eder. Bunun İçindir ki kitablarda, hattâ gazeteler- de görülen tertib hatalarının da asil mes'ulü, yazının sahibidir. Sözüne, ya- zısına kıymet veriyorsa onu takib et. sin, yanlış kalmaması için elinden ge- leni yapsın. Tertib hataları İle, cümle düşüklük- leri ile dolu bir kitabı, bir yazıyı & kumak kadar büyük sıkmtı var m dır? insen, mütemadiyen bilmece çözmekle uğraşıyor, okuduğunun ta « dımı slamıyor. Zaten kitablarımızın çoğu, kötü kâğıt üzerine, oldukça bi. çimsiz harflerle basılıyor, insanda o- kumak iştahını kesiyor. Biz, kitabın şekline, dışıma pek ehemmiyet vermi- yoruz, halbuki onunda bir tüaleti var dır. Fazla süsliyelim, cicili bicili bir hale sokalım demiyorum; kitab için €n güzel kisve, en sâde olanıdır deni- lebilir. Fakat sadelik, bakımsızlık de- mek değildir. Birtakım yeni romanla. rımız ilzerinde görülen o eciş bücüş re. simleri kaldırıp biraz kâğıda, harfle- re itina edelim. Bu kusurların üzerine bir de tertib hataları binince kari pek haklı olarak iyor. Bütün bunlar muharrir. izin, eserlerinden ziyade şahısla” ehemmiyet vermelerinden, kitab. a karşı bile hiç bir mes'uliyet ka- . sende'cilik ilikleri- xe o kadar işlemiş ki yazısında yan- İrs kaldı diye üzülen bir arkadaş gör dük mü onu alaya almağa kalkıyoruz. Ge bir muharririmiz acı acı ediyordu: “bir mecmuaya ya» tashihini kendim yap- mak istedim, bir türlü provaları ge tirwediler; neticede yazım otuz yedi Yanlısla çıktı. Bir daha da yazı ver. mek istemedim.,, Hakkı var: karine, meslekine, kendi düşüncesine hürmeti olan adam yazısında yanlış bulunma, sına tahammül edemez. Elimdeki romanı homurdana ho- murdana okuyacağım, çünkü muhar severim. Fakat kendisine söyli. yeyim ki o karilerini de, kendi kendi. sini de sevmi, meslekine karşı la- fibelilik ediyor. Nurullah inle ATAÇ | İ Bilet kişelerindeki hırsız'ık hâdisesi İstanbul Emniyet Müdürü Salih Kılıç, tan dün şu terkereyi sidik; evvel Köprüde Haliç iskelesile kasındaki Akay iskelesinin bilet gi selerinin Öxllerin #8. içeri girilmek sure, tile açılmış ve karıştırılmış olduğu görül, müşlür. Vakanın tarzmâ göre bunun ufak uk tsrafından yapıldığı anla. nış ve lahkikafa başlanmıştır. bedür, Hüödise isterilmek © suretile büyük bir soygun vakası mahiyetinde neş, redildiği görüln . Bu ve be Eİbi ufak hâdiseler karsısında iş büyüllülerek “ve beyecanlandırılarak bir roman gibi geniş Deşriyat yapılmasını. muvafık görmem, En iyi hareket vakayı olduğu gibi gösler. Mek ve TÜrumsuz he; vermemek olur, Ba ve buns mümasil vakalarda daima ya, | Plan mübaliğah nesriyatın iyilikten ziya, “e asayiş bakımından zararlı İzler bırak. İ ğini ifade ederim, Bu yazımın o gazele, nizde aynen Yazılmasım rica ederim.,, ) LK okul çocukları için her yil şehrinmuhtelif semtlerinde çocuk kampa, HABER — Aksam postası —. ri kurulmaktadır. Kamplar bu yıl Kızıltoprak, Erenköy , Yeşilköy, Sarıyer ve Floryada olmak üzere muayyen yerlerde açılacaktır. alasak öğretmenleri yetiştirmek ve kamp tedrisatini kendilerine öğretmek ŞEHİR Eminönü meydanı Kamplarda vazife mak yle Yeşilköyde matallimler için bir hasırkk kampı kurulmuştur. Yukardaki resim Yeşilköy tayyare ist asyonunda bir tayyareyi tetkik eden ve gene okul bâhçesirle hasırlık dersi gören öğretmenleri top kaçırma o yununda söstermekledir. DE vE Yıkılacak binalardan Evkaf yirmi senelik vergi istiyor ! Gelecek yirmi senenin ya ödenmezse istimlâk Eminönü meydanındaki bianların is- timlâki işi yeni ve beklenmedik bir ihti. lâf doğurmuştur. Valide hanının istim- lâkinden sonra belediyenin (İstimlâk i- çin teşebbüs ettiği bu hanın etrafındaki ve Yenicamlin önünden Balıkpazarında- ki binaların istimlâki meselesi üzerinde gayrisafi iradlardan 1904 senesinde ya- pılan yüzde yirmi beşlerin kesilip kesil- memesi ve bunun bugün verilecek istim. lâk bedelinde müessir olup (olmaması meselesi üzerinde — esasen belediye ile mülk sahipleri arasında bir ihtilâf mev- cut bulunmaktadır. Fakat bu halledil- meden, bu ihtilâfı gölgede bırakacak yeni bir ihtilâf daha meydana çıkmıştır. İstimlâk muamelesi yapılacak olan bi. naların sahiplerine evkaf idaresi müra- caatla bu mülklerin yirmi senelik gele- cek vakıf resimlerinin defaten verilmesi lâzımgeldiğini bildirmiştir. Vakıflar ida. resinin bu işte istinat ettiği şey son va- kıflar kanunudur. Bu kanuna göre icare vakfıyelerin yirmi seneliği defaten Veri- lerek bu icarelerin tamamen Kaldırılma- sı esası konulmuştur. Bu iş için on sene- lik bir müddet verilmiş olmakla beraber Üzerinde alım ve satım yapılan mülkler için bu parayı vermedikçe salış yapıla» mıyacağı kaydı da kanuna konulmuş. tur. Şimdi vakıflar idaresi satışı yapıla- cak olan Eminönündeki (binalardan da ayni şekilde yirmi senelik icareyi İste mektedir. Bina sahipleri kanun böyle olmakla beraber, Eminönündeki binaların kalmak Ülezere değil yıkılmak üzere o belediyeye satıldığını ve satışlan sonra yirmi gün bile durmıyacak olan bir binadan yir- mi senelik vergi istenmesini yersiz bul- duklarını evkafa bildirmişlerdir. Fakat vakıflar idaresi talebinde ısrar etmiştir. Bu arada eğer bu para alınacaksa mal sahiplerinden değil alıcı olan ve bundan sonra da malm sahibi bulunacak beledi- yeden paranın alımması İleri sürülmüş. tür. Belediye ise elinde Nafia o vekületi tarafından verilmiş yalnız istimlâk bede li olan bir para bulunduğu için aynca her binanın yirmi senelik icaresi olan bir | kaç bin lirayı veremiyeceğini bildirmiş- tir. Şimdilik ihtilâf bu safhada durmakta dir, Dükkân sahipleri evkafla ihti işlerine mani olacak ledemezlerse Devlet Şürasına müracaat ederek meselenin bir karara raptını isti- yeceklerdir. Bunun da istimlâk muame- lelerinin daha ziyade (o uzamasma tesir etmesinden korkulmaktadır. Vapur kamarasında Münasebetsiz vaziyette yakalanan Iki yahudi genci hapse mahküm oldular Dün sulh ceza mahkemesi, vapurun alt kamarasında münasebetsiz bir vazi. yette yakalanan iki genci muhakeme et- miştir. 16 yaşmda Bellâ isminde bir kızla Jak isminde iki Musevi gen (o Bostancıdan köprüye vapurla gelirken, alt kamaraya inmişler, etraftan şüphelenen bazı kim- seler biraz sonra arkalarından kendileri. ni takip etmişlerdir. Aşağıda (gençleri çirkin bir vaziyette görenler derhal va- purda bulunan bir polise haber vermiş. ler ve vapur köprüye yanaştıktan sonra da iki suçluyu adliyeye o cürmümeşhut mahkemesine teslim etmişlerdir. Mahke- me ikisini de on beşer gün hapse ve ay- rıca para cezasına mahküm etmiştir. o Hamalların elbiseleri! İstanbuldaki yük örnek dbise giymeleri hakkında verilen kararın tatbikine geçilmektedir. Şehri. mizdeki 2000 hamal cemiyet tarafından, hazırlanan nümune veçhile elbise ve kas- kât yaptırmaktadır. ğnenilelire Suadiyede kır balosu Erenköy 3R inci ilkokul yoksul çocuk. İ larına m olmak üzere 3 temmne cu. t Suadiye plâj gazlnosunda rin o istirakile ve zengin varalarile sababa kadar devam ere bir kir balosu İecektir. taşıyıcılarının bir | MEMLEKETT! “Maaşı kaç?,, Saç kıvırma | makinelerinin kontro- lü kabil olamıyor Permananı makinelerinin iyi kullanı- lamamasından ve bir kısım makinelerin tertibatının bozuk olmasından dolayı berberler cemiyetinin müracaatı üzerine belediyece hazırlanan ve şehir meclisi. nin evvelki ictima devresinde kabul edi- len talimatname henüz tatbik mevkiine konulamamıştır. Bu gecikmenin sebebi, ortaya çıkan garip bir meseledir. Talimatnameye göre, belediye makine şubesinden bir mühendis, sıhhat müdür- Tüğünce gösterilecek bir doktor ve berber ler cemiyeti tarafından berber mektebi talim heyeti arasından seçilecek bir mü. tehassıstan mürekkep bir heyet evvelâ bütün şehirdeki makineleri muayene €- decek ve sonra bu makineleri kullanan Denizciler bayramı 1 Temmuzda yapılacak olan denizci- ler bayramı için hazırlıklar devam edi- yor. Deniz Ticaret Müdürlüğü ile De- nizbank, deniz müessese ve binalarınm gemilerin donanması: için iki taraflı ça. Uışmaktadır. Denizbank binası üzerine elektrikle büyük tenvirat (tesisatı yapılmıştır. Taklisiye idaresi Kizkulesini, Liman İşletmesi iki büyük dubayr donatmak- tadır. Deniz bayramı gecesi limanda büyük bir denizciler balosu verilecek - tir, Bu gece eğlencesinde şimdiye ka - dar görülmemiş yenilikler yapılacaktır. Tramvay Şirketi taşınıyor Şimdiye kadar Metro hanında bu- lunan İstanbul Tramvay Şirketi hare- ket döiresi ve mildürlüğü bu binadan taşmmaktadır. Şirket, şimdiki halde Galatada Tünelin arkasındaki bir bina- ye yerleşmektedir. Metro hanında boşalan yerler de Na- fia Vekâletinin ve yeni idare fen heye- tinin bürolarına ayrılmıştır . Mıwakkat idareyi kurmuş olan hey. e:, idarenin yeni kadrolarmı hazırla - makla meşguldür. Yeni kadrolar önü- müzdeki hafta içinde tamamlanarak ——İ Naha Vekâletine tasdik ettiriledek ve temmuz ayı boşından itibaren tatbik mevkiine konacaktır. berberleri sıkı bir imtihandan geçirerek bunlara birer mezuniyet kâğıdı verecek» tir. Bu suretle kullanılmasına müsaade edilen makineler bu şahıslardan . başka kimse tarafından kullanılamıyacaktır. Taliamtname çıkınca, belediye tari. fından makine şubesinden bir omühen- dis bu komisyona memur edilmiştir, Ber- berler cemiyeti mütehassısı da hazdır Fakat sıhhat müdürlüğü o uzun müddet mesai görecek bu komisyonda çalışacak zata ne ücret verileceğini (o sormuştur. Böyle bir tahsisat olmadığından ve şehir meclisi de bu ciheti mesküt geçtiğinden müsbet bir cevap verilememiştir. Sıhhive murahhasmı gösterince komisyon faali. yete geçecektir. Tehditçi talebeler Müddeiumumi tecziyelerini istedi İzmir — Boca kültür lisesi müdürü Haydarı tabanca ve bıçakla tehdit edeni talebelerden Sabahaddin, Ahmet ve Ze. kinin mahkemelerine asliye ceza mahke- mesinde devam (edilmiştir. Bu celsede müddelumumi (iddianamesini okumuş. suçları sabit görülen (o talebelerin Türk Cera kanununun O 188 inci maddesinin üçüncü bendine göre iki seneden beş se neye kadar cezelandırılmalarım istemiş» tir, Mahkeme, müdafaa için 27 hazirana (bugün) kalmıştır. — — Barbaros türbesi Belediye, Beşiktaştaki Barbaros tür» besinin etrafını açmak ve burayı tan. zim etmek Üzere, evvelce verilmiş olan kararı önümüzdeki ay tatbika başlıya” caktır. Yeni bütçeden ayrılan tahsisatla ev- velâ türhenin etrafındaki arazi binalar istimlâk edilerek burası cödde ile deni- ze kadar tamamen açılacaktır. Bundan sonra büyük Türk denizcisi. nin mezarı etrafında bir pirk vücuda getirilecektir. eği Eğlenee yerlerinin fiyal listeleri Belediye, eğlence yerlerinin, vergile- rinde yapılmış olan tenzilâttan #onra şehrimizdeki bütün gazino, birahane ve içkili yerlerin fiyat Hstelerinde yâpma- ğ: taahüt ettikleri tenzilât miktarma | göre tanzim edecekleri Bisteleri Tktasat Müdürlüğüne etmiştir. göndermelerini tebliğ