25 Temmuz 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

25 Temmuz 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İÇERDE: * Eminönünde istimlâk edilen binaların vakıf vergisi hakkında binaların sahiple. ri Şürayı Devlete müracaatla bulunmuş, lardır. Mal sahipleri, binaları o kendileri satmak istemedikleri için bu vergiyi ver meye mecbur olmadıklarını ileri sürmek, tedirler. * Sürpagop mezarlığı hakkında mülkiye müfettişlerinin yapmakta olduğu tahkikat evrakı yakında Şörayı Devlete sevkedile, cektir. * Vakıflar başmüdürlüğü © İstanbulda tamir edilecek camiler ve diğer (o Gerler İçin 350 bim lira tahsisat ayırmışlır. Bu arada Eyüp, Şehzade ve (Nuruosmaniye carnıleri tamir edilecektir, * Külüphanelerdeki kilapların tasnif ve sayılmusında alının neticeye göre en zen gin Süleymaniye kütüphanesidir. İstanbul daki bütün kütüphanelerde yarım milyona yakın kitap vardır. * Halk şarkılarını toplamak üzere ku. rulan köomitelerden biri Gazianltbe gitmiş tir. * Gayrimüibadiller hâkındaki kanunun tatbikatına, bu husustaki O talimatname geldiklen sonra, yakında (o başlanacaktır. Gayrimübadiller defterdarlıklara müraca, ate başlmışlardır. * Atatürk köprüsünün Unkapanı lara, fındaki temelinin son kazığı dün vurul, muştur. Buadan sonra beton döşenmesine başlanacaklır. Azapkapı tarafındaki kazık, lar da bitmek özeredir. Köprünün 24 du, basindan 18 zi ğe kurulmuştur. * Gümrük ve inhisarlar vekâleti tarafın dan, tiecarların müracanl derine 15 günlük konlenjan müddeti 30 güne çıka. rılmıştır, * Ortaokul öğretmeni imtihanına giren ilkokul öğretmenlerinin evrakı Masrif ve, kâletinde bir komisyon tarafından tetkik olunmaştar. Muvaffak olanlar bu ayın s0, nunda ilân edilecektir. * Askeri terfi histesi hazırlanmaya baş, lanmıştır, 30 ağustosta neşrolunacaktır. * Ankara radyo İstasyonunun inşast hi, tiriimişlir, Birkaç güne kadar İslaşyonun ihzari tetkikleri yapılacak ve tesisat dev, ralınacaktır. * Gümrük ve inhisarlar vekâlelinin ver, diği müsaade üzerine o yivli av tüfekleri bazı şartlarla memlekete İthal olunabile, cektir. * Belçikada toplanacak olan nebatat bas falıkları kongresine elimiz de davet edilmiştir. Kongreye iştirak İşi üzerinde, Ziraat vekili Faik Kurdoğlu (o meşgul ol, maktadır. * Yeşilay tarafından pazar günü yapıl, ması kararlaştırılan deniz gezintisi tehir edilmiştir. * İlk eokul çocuk kampları üzerinde ya, pılan tefkikattan sonra, kampların daha iyi bir şekilde çalışmasını temin için sıh, hat ve içtimai muavenet vekâletine devri kararlaştırılmıştır. En genç büyük anne İtalyada 18 senede 13 çocuk doğurmuş İtalyada doğumun arttığını gösteren diğer bir misal de genç yaşta ilede ve büyük annelere rast gelinmesidir. 34 yaşında bir adamın torun sahibi olduğunu yazmıştık. Dünyanın en genç büyük babası olan Ehore Ferniçe is- mindeki bu adama şimdi de bir kadın rakip çıkmıştır: Plavla Raçe ismindeki ve gene 34 yaşındaki bir kadın bu genç yaşta torun sahibi olmuştur. Flavia 1920 de 20 yaşında evlenmiş, bu zamana kadar 17 sene içinde 13 gocuk doğurmuştur. Bunların en büyü- ğü olan kızı da 13 yaşında evlenmiş, ve bu sene jik çocuğunu dünyaya getir- miştir. Son neşrolunan istatistiklere göre, 1936 senesinin ilk 6 ayında doğanlar ö. Jenlere nazaran 208904 fazladır. Hal buki geçen sene ayni müdlet zarfında bu fark 162099 idi, Yeni Neşriyat: Şirley Tempi'in hayatı Bütün dünyaca tanılan ve sevilen kü- çük sinema yıldızmın hayatı kitap ha. linde neşrolunmağa başlamıştır. Birinci forması renkli bir kapak için. de çıkan bu eserde sevimli artistin bu. susi hayatına ait birçok resim bulunmak tadır. DIŞARDA: * Belçikada Sen Tron İslasyonu metha, linde bir tren kazası Oolmuştur. Beş kişi ölmüştür. Birçok yaralı vardır. Henüz roa, lâm olmıyan bir sebebten dolayı birinci vagon yoldan çıkarak devrilmiş ve tama, men parçalanmışlır, * İlalyan faşist milisleri o genelkurmay başkanı general Russo Almanya seyahatin den dün Romaya dönmüştür. * Amerika birleşik devletleri ve İngilte.. renin Atina elçileri Yunan başvekili Me, taksasa, Oropos zelzelesinden dolayı büz kümetlerinin taziye ve sempati (o hislerini bildirmişlerdir. * Hindistanın şimali garbi hududunda Bannu şehrinden bildirildiğine göre, Ve, ziristan kabileleri bu şehri evvelâ gece hü cum ederek yirmi kadar mağazayı soyum$ lar ve bilkhare sieşe vermişler ve şide'siii çarpışmadan sonra çekilip ( gltmişi” Çarpışmada 10 kişi ölmüş ve 24 kişi » Tanmoştar. * Bulgaristanda krahm bazı Ohükü» merkezlerini resmen ziyarel ei a hakkında yayılan huberlerin kralın ni lerine katiyen tetabuk etmiyen tahruin, ler olduğu tebliğ edilmektedir. * Atinada çıkan Etnos guzetesinin ilirek törü Jan Nikolopolos dür vefat etmistir. * İngiltere harbiye namrı (o Horbol''a, dün öğleden sonra sas! $ (e (tayyare ile Paristen Londraya dönmüştür, Hâdiseber, bikirler SM » Âltıncı Tor? Jun Fransayı ziyare' Yazar: N samsi'in Na me Başlarah 2 incide gu tacını giydikleri Delhi şehrine gt meğen ve annesinin ölümünden duydu ğu matemin, Majeste Kraliçeye henüz siyahtan başka bir renk giymek mü"3 adesini bahşetmediği günlerde, çek* kısa bir hastalığın nekahst devrevin' tamamlamadan, Fransaya giden gen; kral, söylediği nutukta bunu şöyle izah cdiyor ; “Uzun ve sıkı bir işbirliği gösterm ki iki memleket ayni ideale ve memi: ketlerimize en elverişli olan demokvatik prensiplere ayni bağlılıkla ve keza fe“ hürriyetinin iyiliğine ayni imanla mü tehassis bulunuyorlar. Diğer büyük milletlerin de iştirak ettiği bu siya - setten müitehiriz. Fakat bu siyasetin 2- fir mes'uliyetler yüklediğini de mücri- kiz. Bu siyaset yüksek kıymette ve kuvvette kiyasetli asil vasıfları icap et. tiriyor.,, Bu gözler, fani insanların diline şöyle tercüme edilebilir: “Bugünkü demokratik rejimlerimizi, ne bahasına olursa olsun muhafaza & deceğiz. Faşizme, komünizme müsama. hamız yoktur. Ferdin kendi kabiliyet- leri dahilinde inkişafını isteriz. Ferd için, zekâsı ve çalışkanlığı nisbetinde tazla müstahsil ve fazla kirk olmak hakkını tanırız. Demokrasi yolunda yal- nız değiliz, Ayni yolda yürüyen ve bu rejimin faydasını görüp anlamış ve bu. na sarılmış olan başka büyük memle - ketler de var, İcap ederse rejimlerimi- zi, ve rejimlerimize uygun ekonomik şartlar içinde çalışan inisiyativ erbabı- mızın tehlikeye giren menfaatlerini, (yani ticaret yollarının ve alebtlâk ti. caretin serbestliğini) en ağır mes'uli - yetleri kabul ederek müdafaâdan çe - kinmiyeceğiz.,, Bu sözlerin dünyaya yayılmasından bir gön sonra Fransız ordusu Versay- da muazzam bir geçit resmi yaptı. Ak tıme: Jorja disiplinde, talim ve terbiye. de ulaştığı dereceyi ve silâhlarını gös- terdi. Önünden geğen kıtaların sâygısi- na İngiliz ordusu felâ mareşal; ünifor- masını giymiş olan kral âsasnı kaldı. rarak mukabele etti, ... Şimdi ne olacak, dünya siyasasmda, bu ziyaretin tesirlerini, derakap sez . meğe başlayacak mıyız?. Fransanın hava ve deniz silâklanma- sırı henüz tamamlamadığı bugünlesde, Frankist Ispanyaya İtalyan yardımının artmasından endişe duyduğunu bildi- ren Daladiyeye Çemberlâynm büyük bir soğukkanlılıkla, bir Fransız « İtal yan anlaşmasının muhtemel faydalarm. dan gülmeden bahsedebildiği bugün lerde... Ne denir? Kimbilir?.. Nizameddin NAZİF HABER — Akşam postam Bomba ile ” oynzrken Bakirköyünde 8ir çocuk parça parça oldu Dün Bakırköytnün Alsd köyünde fe. ci bir kaza neticesinde 12 yaşlarında bir çocuk parça parça olmuştur. Bakırköyünün Mahmutbey rahiyerine bağlı Alat köyünde 12 yaşlarında Ali çobanlık etmektedir. Dün de hayvanla- riyle kıra çıkmış ve bu sırada yerde bulduğu bir cisimle oynamağa beşlamış- tar. Fakat bu meçhul cisim birdenbire patlıyarak zavallı çocuğu parça perça etmiştir. Sonradan bir bomba olduğu an- Taşılan bu cismin ne suretle oraya bıra- kıldığı hakkmda tahkikat yapmaktadır. Alinin cesedi dağıldığı yerden toplanmış ve öğle Üzeri adli tabib Enver Karan tarafmdan Baktrköyliinde muayene edil- miştir, Müddeiumumi musvinlerinden Ne cati hâdiseye elkoymustur. Bükreş'te muhr- teşem cenaz?3 merasimi DA” Vaştaratı 1 incide Valde kraliçenin arzusu Üzerine, bi. tün Bükreş morlara bürünmüş bulm- makta idi. Bir top arabasına konulmuş ola tabutun arkasından, kral, vekaht büyük Voyvod Mihati, prens Nilola, Dük dö Kent, naib prens Pol, Bulzar prensi Kiril, prens Hohenzellern, yabancı hükümetler mümossilleri, uükümet azaları, yüksek devlet me- surları, generaller yürümekte idi, Bu esnada bütün kiliselerin çanları .alınmakta, muzıkalar matem hava. st çalmakta, toplar atılmakta ve 50 tiyyareden mürekkep bir hava filo. sa slay Üzerinde uçmakta idi, Kral sarayından İstasyona kadar şollardaki bütün evler, yarıya kadar ! faik matem bayrağı astulfçlar, mor renkli tüllere bürünmüş, ve kırmızı çiçeklerle süslenmişti. Sokaklarda, huşu içinde 600 bin kişi baltunuyordu. Zafer takının altından geçen alay, iki saatte istasyona varmıştır. İstas yon da mor renklere bürünmüştü. Burada Yugoslavya (Ovalde kraliçesi Mari, prenses Blizabet, pretises İle- ana, Gran Düşes Elen, Düşes dü Kent prenses Olga ile patrik Miron Kris- tea, tabutu beklemekte idi. Saat 11,45 de tabut, süvari alayı zabitlerinin elleri üzerinde hususi va gone yerleştirilmiş ve kral ile alaya iştirak eden bütün diğer zovatın da bindikleri tren, tam saat 12 de de. fin merasiminin yapılacağı Kurtoa - Agrese hareket etmiştir. Marinin tabutunu ham'i hususi tren *saat 16 da Kurtea - Agrese varmış ve Bükreşte olduğu gibi tanzim edi Ten alay, civar köy ve kasabalardan gelen büyük bir balk kütlesinin ara- sından geçerek yavaş yavaş büyük kiliseye doğru Norlemeye başlamış- tır. Büyük kilisenin kapısı önünde Transilvanya metropolidi son ruha- ni ârini yapmış ve saat tam on 86- kizde, milli birlik kraliçesi Marinin tabutu çan sesleri, top atımları, kraliyet marşı nağmeleri arasında kabre indiril. miştir. Kral Karol, refakatinde cenaze törenine iştirak edenler olduğu hâl Ge hususi trenle Bukreşe dönmüştür. Moskova, 2 4(A. A.) — Havas muha- biri bildiriyor: Bu sabah Moskovada en büyük kilise. lerden birisi olan Epifani ortodoks kili- sesinde rindir tesadüf edilir bir merasim yapılmıştır. Pilhakika, Romen hükümeti, bütün diplomatik mümessillerine ve bu Arada Moskovadaki elçisine do valde kraliçe Marinin istirahati ruhu için âlni âyinler yaptırılmasını emreylemişti. İs - timzaç edilen Sovyet makamları hiçbir sey dememişlerdir. İşte bu suretle bu sabah Fpifani kilisesinde, diplomatların, ataşemiliterlerin ve hariciye halk komi- serliğini temsil eden protokol şefi Bar- kow'ün huzuriyle bir dini âyin yapılmış. tir. Maamafih, Sovyet makamlerinm Ro manya hükümetine karşı bu patik Jesti, Sovyet devletinin ortodoks kilisesine karşı olan hatir hareketinde herhangi bir değişikliği tazammun etmemektedir. | Ze ralyaj. V. F. Massey (Yeni Zelânda), “.— Niçin Amerikalılar zaruri o'un bu mecburiyetlerden birini Üzerlerine almıyotlar? hepsini bizim üzerimize âl- mamıza bir sebeb göremiyorum... Sonra, bu mesele hakkında Kanada aş vekili Sir Robert Borden tarafından ileri sürülen bazı fikirlere nazarı dikkati <sl. bettim. Sir Robert diyordu ki, harpten İngiltere kendisine büyük bir arazi ala- rak çıkarsa ve Amerika birleşik devlet- leri üzerlerine yeni taahhütler almazlarsa fena bir tesir uyanır. Halbuki oAmeiika konleranstan üzerine bir himaye vazife- si alarak çıkarsa bütün dünya üzerinde iyi bir tesir yapacaktı. Sir Robert açıkça söylüyordu: Kanada harbe İngiliz imparatorluğuna arazi Hlâve etmek için girmemişti. Bevun Ja beraber, cenubi Afrika, Avusturalya ve Yeni Zelânda müstemlekeleri mevdu- ubahis oldukça Kanada başvekili bu: la- ra müzahir olmayı bir şartla kabul eli- yordu: Elverir ki bu müstemlekeler in- giliz imparatorluğunun eroniyeti için lüzumlu olsun, İşgal edilmiş arazinin muhafazası hah sirde İse, Sir Robert Borden ( şmilleiler cemiveti tarafından devletlerin himye- lerine verilmiş olan müstemlekelere &-ha ewvelçe general Smuts taraffpdan telif edilen esaslar dahilinde, kontrolüne taraf tardı. Lord Milner cenubu garbi o Afrika ile büyük Okyanus adalarının diğerleri len ayrı olarak ele alınması lâzimigeldiğini ileri sürüyordu. Bu meselede general Smuts Almanya- nın eski şarki Afrika müstemlekeler'nin İngiliz himayesine konulması» tekli'ini takviye etti. Ona göre, bu suretle İn- gilterenin yolları enaniyet altına alırınış olacaktr. Bu, hem kara, hem hava yolları için büyük bir ehemmiyetin haizdi. Bu esas üzerindeki konuşmalar bir müddet devam etti; bazıları ele geçirilen arazinin taksimi aleyhinde (bulundular. Nihayet Edvin Montagu şurları söyle di: “Acaba niçin bütün dünyadaki arazi- leri ilhak etmek istemiyoruz? Bunu bana izah eder misiniz?,, Harp kabinesi kati kararlar vermiş de- gildi. Fakat o anlıyordum ki ekseriyet, himaye almakta diğer devletlere iştirak edip etmiyeceği hakkında Vilsonun fik- rini sormak esasında benimle müttefik bulunuyordu. Müzakerelerde varılan er mühim neti. ce şuydu: Harp kabinesi, cenubu garbi Afrika ile Avusturalya ve Yeni Zelânda. nın İşgal ettikleri yerler müstesna olmak üzere, diğer düşman müstemlekelerinin manda altına almmasında müttefikti, A'manyanın müstemleke İngiliz imparatorluğunun her taralın- dar gelmiş olan nazırlarm hareketlerini anlamak için Alman hükümet adamla- rının eski müstemlekelerini almak husu- sunda açıkça gösterdikleri ihtirası gözö- nünde tutmak lâzımidır. Alman mâzır- Yarı ve haşiri efkârları daha harp esnasın da bile, müstemlekelerine karşı olan ih- tiraslarmı açıkça ilân etmişlerdi. Almanların arzusu Afrikada Atlas kı- Zoyd Corcun Versay muahedesi hâtıraları: 75 Umumi harbin son senelerin Afrikada yeni mü temleke almadıkç Almunya, Belç'kayı ve işgali altındaki Fransız topraklarını tahliye etmiyeceğini biidirmişti yd Core harp kabinesinin özen İle beraber, (soldan sağa); Gen, Smuls nnbi Afrika), Sir Robert Borden (Ilanada), Loyd Coc, V.M. Hughes (4 «25 TEMMUZ — 1958 yılarından Hint denizine kadar U# ve zenci kavimlerden müteşekkil bif paratorluk kurmaktı. Bu imparatorluğun genişliği en 75 milyon kilometre o murabbar © distandan 2 2 milyan kilometre fazla) © kinden çok daha bie bir mü imparatorluğu olacağım söylüyorlar! bu imparator Alman kontrolü &*X) bulunacaktı. Harp esnasında çıkan bir p meşhur Alman muharrirlerinden biri le yazıyordu: Müstemlekelerimizi geri | #im8$ daha fazla büyütmek için bilvasılâ cadele ediyoruz. Orta Afrikada bir 19 ratorluk kurmaya çalışıyoruz... Almanyanın bu büyük imparat0 na Portekiz, Belçika ve bir dereceY* dar Fransa da yer alacaktı. Alman” temleke nezareti sulh olur olmaz * nm karbeden Avrupa devletleri 208 4 yenibaştarı taksim edileceğini ileri * yör ve diyordu ki: “Bu yeni paylaşmada Al arazi alması lâzımdır. Bu arazinin A Okyanusta da hudutları olacak ve üsleri ile takviye edilecektir. Çi niz üslerinin ehemmiyeti son bat olunmuştur. adı “Almanyanın bu #razisinin msi sina lüzumu kadar beyaz ve yilbasi p yah kıtalar tahsis o olunacaktır. oi! devletlerin, aralarında, yerli an lâhlandıriması hususunda bir ad yapmaları lâzımdır. Bu askerler bei pada veya kendi — topraklarından bir yerde, kullamimıyacaktır... Almanya Belçikayı tahliye etmek Afrikada kendisine kongonun ni istiyordu. Fransiz topraklarındö, man askerlerinin çıkması (için de Alrikadaki Fransız mens manyaya verilecekti. İngiltereye oi şarki Afrikadaki Alman müren hattâ cenubu garbi Alrikayı Ta iade etmedikçe Almanya Fransanın şimal topraklarını rig da tutacağını bildiriyordu. Almanlar bu yeni Afrika imps! Zunu ne yapacaklardı? Bütün muharrirlerinin bu meseleden 9?“ lerken ileri sürdükleri me e i sadi idi: “Alman sanayiine ham madedleri yetiştirmek için tüva arazisinin ve zencilerin st... Bu tamamile meşru hir arri bilir ve, hakça ve tatbiki kal bir hal sureti ile karvılanarak dü ve sükün için iyi olabilirdi. Fakat Almanyanın, İngilt€i minyonları ve Hindistanı telâşâ “gi bu orta Afrikada müstemleke tirası tamamile başka bir di. Almanya, sulhu temine muka? diği bu araziyi askeri nacaktı ve bu suretle o İngiliz, hem Fransız müsteme” bir tehlike teşkil edecekti.