1 Nisan 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 18

1 Nisan 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 18

Afyon meselesi, Mimtax Ziva Afyon, Cemiyeti akvamm — kontrolü altında bir beynelmilel ticaret mevzuu olmuştur. Cihanın en yüksek kaliteli mühim bir afyon müstahsili olan Türkiye için bu itibarla afyon mese- lesinin hususi bir mana ve ehemmiyeti vardır. Son günlerde bu ehemmiyeti lâyikıyle takdir eden hükü- metin almak teşebbüsünde bulunduğu İsabetli tedbirler afyon alım ve satıminın milli iktisadiyatımız aleyhine olmak üzere dağınık bir şekilde devamımda menfaattar olanları tam bir telâşa düşürmüştür. Afyon meselesini de bütün milli meseleler gibi lâubalilikle telâkki eden ve dava üzerinde ciddi biç bir fikri olmayan bazı gazetelerin memleket için zararlı bir şe- kilde uyandırdıkları dedikodular hükümetin isabetli karar- ları üzerinde bazı vatandaşlara şüphe verecek bir mahiyet almıştır. Milletin ileri menfaatları mevzuubahs olduğu zaman pera- kende menfaat mücadelecilerinin daima ihdas edegeldikleri bulanık havaya rağmen en isabetli tedbirleri tereddütsüz ittihaz eden hükümetimizin bu meselede de inandığı yolda tereddütsüz yürüyeceği tabiidir. Harpten evvel memleketimize temin ettiği para bir aralık 12,000.000 liraya kadar çıkan 929- da 8.681.000 lira getiren afyon ihracatı 930- da 3.396000 lira ve 931 senesinde ise ancak 2.817.000 lira temin edebilmiştir. Bu gelir tenezzülü, afyon ihracatımızın miktar itibarile azalmasından değil, hususi sebeplerin doğurduğu keskin fiat sukutlarının neticesidir. İhraç ettizğimiz beher kilo afyonun 929 senezinde 23 lira 86 kuruş olan vasatf kıymeti 930- da 12 lira 48 kuruşa ve 931 de B lira 2 kuruşa düşmüştür. Hiç bir emtiada görülmeyen bu keskin fiat sukutunun sebep- lerini tesbit edebilmek için afyonculuğun umumi vaziyetine bir göz gezdirmek lâzımdır: Afyon, ya alkolcit mürekkebhatı istihsal eden fabrikalar tarafından ve yahut keyif ve iptilâ hasebiyle tütün gibi içil- mek ve yenilmek için kullanılır. Afyonun böyle biribirinden 18