1 Nisan 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 24

1 Nisan 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 24

memleketlerdeki valiler, diğer taraftan Hindistan umumi valisi arasında aktedilen mukavelelerle biribirlerine bağlanmışlardır. Bu akitler perakende bir şekilde zaman zaman ortaya çıkan rakipleri bertaraf ederek Hint afyonlarına emin ve gelirli satışlar temin etmiştir. Diğer taraftan, bu suretle de afyon ithalâtını bir nizam altına alan müsteklik memleketler, afyon- keşlere daima aynı cinsten mal vermek imkânını bulmuşlardır. Fakat; cemiyeti akvam mukarreratı mucibince Hindistan bir plan dahilinde istihsalini tahdit etmektedir. 924-te 1,430,000 kila istihsal eden Hindistanın 929- da afyon rekoltesi 800 bin kiloya tenezzül etmiştir. 935-ten sonra Hindistan artık afyon ihraç etmeyecektir. Hindistanın afyon ihracatınmı seneden seneye — azaltması müstehlik memleket rejilerini daha 929- da çok müşkül bir vaziyete sokmuştu. Bütün müstehlik rejiler meslâ: “Hong-Konk rejisi halihazırda (929 da) Hindistanın kendisine,, "gattığı afyonlarla dahili talepleri karşılayamamaktadır. Sene-., “den seneye azalan Hindistan satışlarının yerini Türkiye ve,, “Acemislan ithalâtta bulunmak suretiyle itmam için şimdiye,, “kadar hiçbir tedbir alınmamıştır. |1)| ,, Görülüyor ki, Aksayı Şark yeni afyon satıcıları bekliyor. Af- yon ihracatımı bir elden idare eden Acemistan, yaptığı teş- kilâtla Aksayı Şarkta yavaş yavyaş Hindistanın yerine kaim olmaktadır. Senevi 100-150 bin kilo afyon ithal eden Fele- menk Hindistanının, hariçten ithal ettiği ham afyonlar hak- kında cemiyeti akvam raporlarında deniliyor ki: 1916 senesinden evvel afyon rejisi Türkiyeden mal alırdı,, “fakat 916 ile 926 seneleri arasında mübayaatını, aktettiği,, “bir mukavele ile münhasıran Hindistandan yapmıştır. 927.de,, “birinci defa İrandan 133.182 kilo ve 928 de yeniden Tür-,, “kiyeden 10.000 kiloluk bir parti mal ithal etmiştir. ( Cilt 2 sayfa 192) ,, denilmektedir. Bu günkü afyon istihsalâtımızın yalnız başına yarısını istih- lâk edebilecek Felemenk Hindistanı, demek evvelce Türk afyonu istihlâk eden bir pazardı. Mukavele ile bağlandığı Hindistan ihracatının azalmasiyle satıcılar arayor, Fakat Tür- kiyede afyon ihracatı tek elden idare edilmediği için Tür- kiye afyonlarına bağlanmıyor, Felemenk Hindistamı 928. de (1 .'Yx'saş'; Şark memleketlerinde alvon hakkında Tesmen tetkikatta bulunat Camniycti akvam komisyonua raporlarından Cile 2- Sayfa: 948 24