1 Nisan 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 27

1 Nisan 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 27

Renklilerin aynı mehüretle ve çok daha mütevaziane çalışan sayısız elleri beyazların iktısadi temelini sarsıyor. Beyaz işçinin alışık olduğu “Jüks,, artık kendisi için bir Telâket oldu. Beyazın işi lüzumsuz bir meta haline giriyor. İstihsalin sıklet merkezi yerini hiç durmadan değiştiriyor. Beyaz memlekellerdeki işsizliğin en son sebebi işle budur. Ve bu bir buhran deği/, bir “katastrof'un başlangıcıdır... Oswald Spengler “ronkli,, den Ruslar da dahil olmak üzere bütün müstemleke ve yarı müstemleke milletlerini kastediyor. O halde biz de, Spengler'in hesabınca, renkdlilerdeniz! Katastrof diyarlarında dolaşmak bir renklinin içinde ne garip duygular coşturuyor: Bütün gördüklerim, bütün konuştuklarım, bütün okuduklarım hep “Kadro,, da orltaya atılan tezleri teyit eder mahiyette: Yeni dünyanın hakikatı bizde, Beyazlar, hâlâ bilmece hallile meşguller. Bizim için bir müte- arife kadar basit olan, onların bir çogunca hâ'â bir muamma. Beyazlar memleketi modern bir babil kulesi: Herkes konuşuyor, herkes münakaşa ediyor, herkesin bir iddiası, bir izah tarzı, bir felsefesi, bir sistemi var. Fakat biçbiri diğerini anlamıyor, herbiri diyerile mücadele halinde. Bütün beyazlar diyarı ufuksuz ve karanlık bir ummanda bir buz kayasına çarpmış bir transatlantik gibi: Yolcular afalla- mış, herkes kendi canına düşmüş. Kaptan nerede? kaptan yok. Herkea kendi kendinin kaptanı. Hiçbir zaman hotbinlik bu derece azgınlaşmadı. Hiçbir zaman “irade,, bu dercce İnstinktin esiri olmadı. Milletlerin arasında, milletlerin içinde, ailelerin ve hattâ Fertlerin içinde “harp. var. İnhilâl ve tecezzi hareketi umumidir. Oswald Spengler'in hakkı var: Katastrof başlamıştır. & İntihar eden Kreuyer inhilâl eden iktısat sisteminin Hitler de intihar eden liberal - demokrasi rejiminin timsalidir. Bugünkü Almanyanın Versailles muahedesinden ziyade Fran- sız demokrasisinin kurbanı olduğuna şüphem kalmadı. Bir millet, demokrasi hesabına ancak bu kadar istismar edilebilir. Otuz fırka - belki de daha Fazladır - her Almanın kafasında cirit oynatıyor! 21