1 Nisan 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 22

1 Nisan 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 22

talep edilirken, Ruslar ?4 12 dereceli afyonlarımı 16,5 İsviçre frangı üzerinden satmakta idiler. Halihazırda Rusyanın afyon istihsalâtı senevi 150-200 bin kilo tahmin edilmektedir. Bu miktar cihan alkoloit fabrikaları ihtiyacını temin etmekten uzaktır. Fakat Rusyada şayet, afyon ziraatinin tmkişafı bir- hirini takip eden beşer senelik programlara ithal edilmiş ise Ayrupa ve Amerika pazarlarında yeni ve çok ciddi bir re- âabetlc karşılaşacağımızı şimdiden düşünmek mecburiyetin- eyiz. Cihan alkoloit fabrikalar ihtiyacının üçte ikisini veren Tür- kiye, Avrupa ve amerikanın afyon pazarlarında hâlâ merkezi sikleti teşkil etmektedir. Bu pazarlarda görülen diğer mem- leketler afyonlarının afyonlarımıza rekabeti değil, bilhassa afyon ihracatçılarımızm hariç pazarlarda biribirlerine rekabeti, fiatların tezayüldüne mani olmaktadır. Avrupa ve Amerikada 20-24 fabrikayı teşkil eden bütün3 alıcılar, aralarında tesis etlikleri bir kartelle afyon satıcıla- rına karşı tek bir cephe almışlardır. Halbuki Türk afyonlarının satışı hâlâ ve hâlâ tam bir dağı- nıklik ve teşkilâtsızlık içindedir. Binaenaleyh bu vaziyet karşısında iltihazı — icap eden hareket tarzları kendiliğinden tebarüz eder: 1 — Tek cephe almış alıcılara karşı Türk afyonunu tek elden arz etmek suretiyle ihracattaki perakendeciliğe nihayet vermek, 2 — Avrupa pazarlarına mal veren memleketlerle anlaş- mak suretiyle piyasalara arz edilecek afyon miktarını kon- trol altında bulundurmak, 3 — Şimdiye kadar bağlandığımız pazar haricinde ve bun- lara ilâveten yeni pazarlar taharri etmek, Ve bu suretle Türk müstahsilinin emeğini kıymetlendir- mek ve milli ticaret muvazenemizde mühim bir unsur olan afyon maddesinin ehemmiyetini kaybetmesine meydan verme- mek İâzımdır. Ancak bu tarikledir ki, 929-da memleketimize 8.681.000 lira temin eden afyon ihracatımızı hattâ yine bu seviyeye çıkarmakla kalmayarak bu mata yüzünden memlekete giren kıymet yekünunu 15-20 milyon Jliraya iblây etmek imkân dahilindedir. Türk afyonculuğunun şimdiye kadar — bildiği piyasalar, 22