19 Şubat 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

19 Şubat 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Bu haftaki filmler Elhamra — Kongre eğle- Diyor — Fransızca sözlü (Çar- şambadan beri) Artistik — Vicdan azabı — Fransızca sözlü (Cumatresin- den beri) Opera — Aya âşık — İngi- lizce sözlü (Çarşambadan be. ri) Melek — Kongre eğleni- yor — Fransızca sözlü (Çar- şambadan beri) Glorya — Mustafa — Rus- ça sözlü (Cumartesinden be- ri) Majik — Alev şarkısı — İn gilizce sözlü ve şarkılı (Geçen Perşembeden beri) (Eihamraj ve (Melek|te ( Kongre eğleniyor) Fransızca sözlü film (Kongre Eğleniyor). filmi Avrupada yapılan büyük film. lerden biridir. Büyük film de. mek uzun film demek değildir. Büyük film, zengin sahneli ka- la oynanmış film demektir. Mise en scöne itibarile çok zen- gindir, Almanlar çevirdikleri bu filmin masraf yük kaldıra- ilmesi için üç lisanda - fransız <a, ingilizce, almanca - yapmış | lardır.. (Kongre Eğleniyor) fil | İçinde güzel şarkıları da. var-| dır. Sahne tertibatı, figürasyon zengindir, rejisörü Avrupanın «en kuvvetli adamlarından Erie Pommer'dir. Filmin bizde gösterilmekte olan fransızcasında Fransız ar- tistlerinden Henri Garat baş er kek rolünde oynamıştır. Baş ka | İ den rolünü Alman artisti Lilian | Harvey yapıyor. Prens Metter- »ich rolünü de Fransız tiyatro- turnelerile İstanbula gelmiş o- lan Pierre Ma patrakta- dır. Maruf ve güzel artist Lil Dagover'in de ufak bir rolü var dır. Prens Metternich'in husu- 8i kâtibi rolünü yapan Fransız artisti Jean Dox iyidir. Fakat filme en büyük neş'e, güldürme kıymeti verenler Rusya çarı ro ünü oynâyan (Garat) ım yaveri Ceneral Bibikof rolünde maruf ransız komiği Armond Ber- Nard'dır. Filmde hem rejisör, hem ar- tistler muvaffak olmuşlardır. azı Avrupa kritikleri Garat'ı Sar rolünde pek ciddi bulma- labalık figüranlı ve iyi artistler- | (Kongre Eğleniyor) filmi | mi neş'eli ve cazip bir operettir. | Pierre Mügnier Meternich rolünde | Opera |(Aya aşık ) İngilizce film Douglas'ı hep tanırız. Sevim li, şakrak ve cevvaldir. Ele avu- ex sığmaz. Bu filmde de Doug- las böyle, Film muhayyel bir hayatın iyi arzedilmiş bir tem. silidir. Kadınla meşgul olmaya vakit bulamamış bir iş adamı o- larak gördüğümüz Douglas kız ların hursını tahrik etmektedir. Vivian ismindeki bir kız onun peşine düşüyor, başını döndürü yor ve nihayet kendine sevda- larıdırıyor, sonra da kalkıp İn- giltereye gitmek üzere vapura biniyor. Douglas kızın peşin. den giderken işi bozulup serve tini kaybediyor fakat aldırmı- yor. Vapura o da biniyor. O ka dar büyük hassasiyet eseri gös- teriyor ki âlem şaşıyor ve niha. yet Vivian ile evleniyor. Glorya - Mustafa (Cumartesinden itiba- ren) Rusca sözlü film Bu sene Ruslar tarafından yapılmış ilk filmi bu hafta Glor makta iseler de bir hafif piyes- te Fazla ciddiyet olamaz, Bilhas *a on dokuzuncu asrın başların | da Viyana hayatını canlandıran : eler çok iyi tertip olunmuş tür, Bu filmin mevzuu 1814 te lapolyon Elbe 'adasına nefye- dildikten sonra onun zaptetti- $i memleketler umurunu tasi Ye icin Avusturya Başvekil Prens Metternich Viyanada bü yada göreceğiz. Bu film, Rus- İarın kendi yaptıkları ses alma makinelerile yapılmıs sesli bir (Kongre eğleniyor) filminde filmdir. Ve teknik cihetinden kuvvetlidir. Filmi çevirenlerin ekserisi Rejisörü pek tkâr olduğu » Bu film Av rupada bilhassa Berlinde büyük amma pek büyük bir rağbet gör müştür. Hattâ bir fransız muharriri Berlinde gördüğü bu filme Al- manlarm rağbet etmelerini Bol şevikliğe karşı bir meyil eseri olarak göstermekle beraber fil min teknik © noktasından pek kuvvetli olduğunu söylemekte. dir. Ve filhal film çok kuvvet. lidir, Filmin esası Rusyada çocuk lara verilen terbiyenin tesirleri ni tetkikten ibarettir ve bir tez olduğundan altında türkçe ya- zılarla izahat verilmektedir. Filmin asıl ismi (Hayat yo lu) ise de bizde filmin başlıca kahramanı olan çocuğun adı o- lan (Mustafa) ismi verilmiş- tir. Mevzuu şudur. 1923 te Moskovada pejmür. MİLLİYET CUMA 19 filmidir. Bu sözlü film Rusça. | ŞUBA. (Kongre eğleniyor" filminde Henri Garat ve Liliane Harvey de bir sürü çocuk ve sokak ka- dınlarının teşkil ettikleri bir çete, ve çetenin başında, o 28- manlar bütün Rusyaya dağıl- mış olan çocuklardan birisi o- lan Mustafa vardır. Bir kış, gece memurlar bu çocuklardan bin kadarını yaka- lıyorlar. Genç muallim Serzegev cü- retli bir tecrübe yapmak isti- yor, ve bu serseri çocukları ça- yör. ai İ Muallim, tek biğina ve silâh: | sız olarak bu gönç haydutları | şehirden uzak bir eski manastı | İra götürüyor, onlara san'at öğre | İ tiyor, Çocukların doğru yola dön. meleri ile çetenin zayifladığını İ gören ve büşlarinda Fomka is- mindeki haydut şehirde ka- lan çetenin öteki adamları, ge- lip fabrika civarında küçük bir meyhane açıyorlar. Maksatla. rı çocukları, tekrar baştan çı. | Falih Rıfkı Beyin eserleri 1 — Denizaşırı Cenubi Amerikayı snlatan ye- İganc türkçe kitap: Yeni yazı ilei basılmış kitapların en nefisi, ların yapmakta oldukları yolunu bir drezina ile kontrola çıkan Mustafayi haydut Fomka (Kong; karmaktır. Buna tam muvaf- keklerden,: erkek artistlere de fak olacakları sırada ile arkadaşları meyhaneyi bası- | gelmektedir. yörlar ve hepsini yakalıyorlar. | ckserisi Mustai Yalnız Fomka kaçıyor. Muallimin teşebbüsile çocuk tren öldürüyor. Bu suretle hattın neş'eli a- çılma merasimi, Mustafanın | Kimü ile ağır bir hüzün içinde | yoan Grâvford, Anita Page, İ yapılıyor. İl Majik | ( Alev şarkısı) İngilizce opera Majik (sinemasında | geçen haftadan beri gösterilmekte 0-| dı erkek hiç bir artist onun ka | muş bir kadın tipini temsil et eğleniyor) filmini canlandıran örtistlerden biri en ziyade kadınlardan mektup | Bu mektupların gördükleri filmlerde | kendilerini alâkadar eden bir şey bulanların mektuplardır. Bunlar bu alâkayı anlatmak i- çin o artiste mektup gönder. mektedirler. Meselâ Wallace İ Berry, Victor Mac Laglen'e al | dıkları binlerce mektuplar için. de en ziyade kendilerini nasıl an form tuttukları sorulmaktadır. | İ Dorothy Jordan perdede zenç- | lik ruhunu yaşattıkları İL Sinema haberleri * Lian Haid “İki kocalı, i simli bir operette baş rolü almı tır. Ayni filmde Pufi, o Lüsi Engliş, Sakal ve Artun Roberts vardır. * Fransız komik mugannile rinden Bah da nihayet film yar mıya karar vermiştir. Bah. Milton, tarzında bir komiktir. Ve operetlerde çok muvaffak olmaktadır. Bah'ım © oynadığı ilk filmin ismi “Bahriye eğler İyor,, fevkalâde güldürücü bir eserdir. Bu şarkılı filmin best: lerini Piyer Veber yapmıştır. * Meşhur © muganni Jesi | Kiepura Berlindedir. * Küşir Freyberg goriller | hakkında renkli film almak üz re bir heyeti seferiye ve mal zeme ile Afrikaya hareket miştir, * İlk Mısır sesli © filminiz Mario Volpe tarafından enteri yörleri Pariste çevrilmektedir e * 1931 de İrlanda sansöri 1369 film muayene etmiş, 22 nu menetmiş ve on kisinin bir | gok yerlerini çıkarmıştır. * Maruf tenisçi Cochet tenit üzerine bir film çevirmektedir e eee Mısır pamuğuna karşı Rus kerestesi KAHİRE, 18 (A.A.) — Mi. sır ve Sovyet hükümetleri ara. sında pamuk ile kereste müba. delesi maksadile müzakeratı girişilmiştir. Sekellaridöes nev. inden 1500 ton pamuk istoku i. çin” bir itilâf husule gelmesi muhtemeldir. Hükümet istokla rı, şimdiden İsviçre müessesele ) ziyade darülfünun talebesinden ! mektuplar almaktadırlar. En zi yade perestiş mektubu alan ar- tisu Ramon Novarro'dur. Ka- ri tarafından satın alınmıştır. —— mektedir. Norma Shearer çok mücadele etmiş ve muvaffak ol. lan renkli ve şarkılı (Alev Şar- | dar mektup almıyor. Bir çok | metkedir. Onun için kendisine kısı) filmi bu hafta da devam pimseler ona malüm filminden | €n Ziyade paraya ve şöhrete ha- edecektir. Bu film şayanı dik- kat derceede zengin ve güzel. dir, Yıldızlara gelen Mektuplar Hollyvood postahanesine ge- len mektupların kısmı âzamı “perestişkârlar” tarafından yıl- dızlara gönderilen mektuplar. dar. Bu mektupların çoğu ilânı aşklar, izdivaç teklifleri, takdir İsonra Ben Hur ismini takmış. İlardır. Bu mektuplarda tenkitle İre de sık sık tesadüf edilmekte. | İdir. Geçenlerde “Hint çocuğ | filmi için Hindistandan aldığı | mektupta kıyafetinin bazı taraf ları tenkit ediliyordu. Bu zat! filmi değil, fakat bir gazetede | filme ait bir resim görmüş. Ra. | mon Novarro'ya yalnız mektup | değil, ayni zamanda azim mik. | darda hediyeler de gelmektedi Geçenlerde İsviçredeki takd kârlarından birinden işlemeli İbir saat gelmiştir. Sonra Ra-| mon Novarro'nun dindar oldu. ris gençler mektup yazmakta. dırlar, Kendisinden akıl danışı. yorlar. Joan Gravford da çok mek- tup alan artistlerdendir. Ona da daima gençler mektup yazmak- tadırlar. Bir defasında bir darül fünun müsamere vermiş ve bir talebe kendisini öyle yalvara- rak davet etmiştir ki Joan da- yanamamış ve kocası ile baloya itmiştir, Marie Dressler da çok mek- tup alıyory. ve sitayişlerden ibarettir. Maa. | mafih bir çokları da iş talep et. | ğu malüm olduğu için pek çok | mektedirler. Şüphe edilmez ki | tesbihler, inciler, haçlar, aizze Stüdyolarda perestişkârları olan yalnız aktör ve aktiristler değildir. Sahne vazıları da çok i kümdarlardan mürekkep bir Papyekuşe Üzerine tabedilmiş| kongre aktediyor, Ve bu kong- müteaddit resimi | iye gelen Rus Çarını güzel ka- vr kadın artistlere daha ziyade er. | resimleri ve heykelleri gönderil | mektup alırlar, i dınlarla işgal edip kendisi yal- : becermek - istiyorsa 2 — Faşist Roma i , ia muvaffak olamıyor. Kemajist Tiran | Artistik | ( Vicdan Kaybolmuş * azabı ) Makedonya Erime Pie Faşist İtalyadan, inkılâpçı Ar- navutluktan ve bizden sonr; yadan bahseden yözime itap. Matuf Fransız artisti Henri! Banre tarafından çevrilmiş 0-! lan bu film önümüzdeki çarşam | aya kadar Artistikte gösteril- “se” türkçe Yeni Rusya Meye devam edilecektir. l 3 4 Rus inkılâbıdan, bolşevikle- in terbiye ve telkin metotlarını Rus ink 5 bugünkü | 4 vaziyetinden bahseden, yej türkçe kitap. ir Bu eserlerin bem san'at, hem fikir kıymetleri yardır. Yeni ya İt ile herkesin hem lezzet, hem istifade ile okuyacağı en iyi ki- kaplar buülardır. liğe Hepsi Muallim Hatit kütüpha- İnesinde bulunur