8 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

8 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

İ ( caret fikri yoktu. Yalnız. arap © bu kuvvetetir ki milli tarihimizi Siyasi ve tarihi tefrika 27 | | KEMALİZM NEDİR? Selânik - Anafarta Yazan: Edirne meb'usu Mehmet Şeref “İşareti aliye” bir hukuki mes'uliyete tekabül etmemek şartile bütün memlekette ve herkesin başı ucunda asılı bir kılağlı kılçtı, Şehirlerde hep hâ “kim olan korku idi. Bu o kadar sari ve her ma- haileyi titreten bir kudret idi ki her hareketin karşısında ilk | çekinme duygusunu veren kor- | ku idi. Bu heyulâ altı yüz yıl! şehirleri dolaşmıştır. Şehir te- şekkülünde, hükümet paşa ve kadılarile onların tevabiinin ö- tesinde bir de eşraf ve âyan te- İ İ şekkülü vardı. Bu teşekkül de | » Türk teşekkülü değildi. Eşraf ve âyan büyük ziraat | sahibi ve çiftliklere malik Onlar sürülüp ekilecekti, Aşar ise has, zeamet, timar ve Va- kıf şeklinde taksime uğramış- tı. Büyük çiftlikler, arazi yan İ ve eşrafın elinde idi. Çarşu bu da bir başka türlü Türk köylü- , Türk harislerinin yüksek ve büyük nakliyata müstenit ti- kültürünün Türkte yumrulaş- tırdığı “kâsiplik” kanaati var- , dı.. Miskin bir kanaat idi.. Vic- dan ve fikirden doğma bir ka- naat değ “kisp” ise dünya | ticaretinin mefhumuna girme- miş. yalnız gündelik kazancı | İyevmi nafaka | anlamaktan i- baret kalmıştı. Şehirlerin © ve kasabaların, hele İstanbulun ucu bucağı yok o sonsuz israflarına, eğ- , İencelerine “sürre” yetiştiren | ' yalnız bu yıkık yurtlı ekil. , miş kendi öz Türki i yarak yaşayan köyi ' Bu kadar asırlar bu kadar hücumlar karşısında Türk yı i kık köyünde ve tarlasında nasıl oldu da varlığını korudu? Bu| | gaddar muammayı halletmek | © lâzumdir. Türk köylüsü asla iştir. Eğ idir.. Cemiyetçidir. OO: büyük akından © yerleşmiş hiç değişmeyen ve gittikçe kökle- şip yerleşen bir ruh vardır ki: O da yürüdüğü tarihi yollarda rast geldiği bin bir güçlüğü yen mek, o çetin akının karşısma diktiği engelleri yıkmaktan ile- ri gelen ırki ve ruhi kudrettir. Yoksa; Türk milletinin üstüne çöken bu bin bir musibet bi risi başka bir milletin üstüne çökmüş olsaydı çoktan tarih meydanından silinip giderdi. Türk köylüsünün en yüksek fıtratı muhafazakârlık gibi gö- Tünen cemiyetçilikir. Onda bi- ribirine candan gelen bir 80-| kulganlık vardır. Şehirler ile | kasabalarda Türk kültüründen | uzaklaşan Türklerden gördük- eri fe muamele Türk köylü sünü biribirine daha ziyade zn laştırmaışır, Bir köyle mahdut tarla sahibi köylülerin arasm- da biç bir tarlaya malik olma- yan köylü de ayni bak ve mua- meleye mazhar olur ve daima meci denilen imece ile yoksulla ra mutlaka bir tarla ekilir.. Ça- pa işleri, köyün gütme işleri on- lara verilir. Hulâsa cemiyet hayatının iştirakçilikten değil | a yardım nr gelen bir te- sanüt ve teavün fikir ve hissile zl a artmıştır ve şereflendiren meşhur müda- faaları yaratmıştır. Beş yüz yete ermek üzere olduğuna dair, Avrupa ve Amerika gazetelerin. Ode, son zamanlarda, sık sik e Bu — satımı bidayetten beri tetkik ve ta- kip eden Berlin “İnsitut de la Con joneture” ü, neşrettiği son üç ay- İik raporunda, cihan piyasaların da temayülün esaslı bir | surette bad tak- devresi: iği viye edecek ilk alâmetlerin ufuk-| ki buhran üç senedir devam edi-| yar fakat ekseriya soyulur. ta belirmeğe bel beyan ile, İ çok yakından a - Ankara.. Türk köylüsünün müdafaa et- | ü aylarca saran düşmanın taar- Tuz ve zaptetmekten aciz kalma sının sırrı da budur, Türk lüsü yeni hayata. yeniliğe as- İa yabancı kalmaz, Yalnız onun j gekimdiğ i ve sakındığı samimi- yetsizliktr. Aldanmak dır.. Bundan çok tiksini Şıarı mertlik olan Türk köy lüsü namertler elinde pek çok hırpalandığı için şehirliye dar- gm ve küskündür. Çünkü şehir li onu daima aldatmış. samimi ve mahrem muhitine iki yüzlü- lükle girerek kendisini küçük görmüş, istismar etmiş ve onu hak sahibi tanımamıştır. Türk köylüsü bu sebepler neticesidir ki yalnız süküt etmiş ve devlet | teşekkülüne karşı derin bir kin ve gayz beslemiştir.. Gittikçe dar muhitine çekilerek hattâ otoriteye isyaneden şakilere yar dım etmekten çekinmemiştir. Muhitinde o kendi işini görür- ken köye yaklaşana aşârcı, mül tezim, vergici, zaptiye, hacizci memurlara karşı susmuş. belâ defeder gibi istediğini yaparak ona asıl içyüzünü. hayat yüzü- | nü göstermemiştir. Bu hiç bir şey vermeyip sa- de alıcılar da onlarla o kadar | meşgul olmamışlardır. Köylü- den istediklerini aldıktan sonra onunla uğraşmayı fazla görmüş lerdir. Şehirli ise, alış verişte köy- lüyü mi onu daima j türlü hilelerle soyduğu iç İ köylü ile menfaat lr pie lâ. zım iken. temin ettiği faydayı | elde edince o da köylü ile asla | uğraşmamıştır, İ Şu halde: Köylü gene kendi | samimiyetile başbaşa kalmak- tan başka bir şey yapamamiıştır. üs şehirlinin dilini an | raplaşan aceml, ile de köylünün as yoktu.. Bu dili hiç an | inin yapmacık dili ile yazılan | acelacayip şeylere karşı köyde salt türk- çe yaşıyordu. Türklüğün bütün kudreti| köydedir. Bizim her şeyimiz köydür. Sapan ve kılnç! Asırlar asır- lar bu diyarm hâkimi olarak iş- lemiş, bunu ancak köylünün ko lu kullanmıştır ve bu sebeple- dir ki Osmanlı imperatorluğu köylüyü yalnız bu iki iş içi ramıştır. Başka bir gi hattâ düşünmemiştir bi Asırlarca Türk köylüsünün ona temin ettiği harp ganimet- lerinden bir habbesini bile bu | yıkık köyün bir tek damın: ta- | mir için vermemiştir. Onun elde ettiği büyük za- ferlerin temin eylediği zengin- liği iptizal içinde bir israf ile aç gözlülükle yiyip bitirmiştir. | Bundan ötesine karışmadığı için köylüyü alabildiğine soyan | ve âyan ne kalanı da külünün hattâ rüyasına bile gir € Devamı var ) Mali Hafta | »tokunun çoğalmaması ve nihayet yü- yükselmesi hususları bu âlâmet- lere misal olmak üzere zikretmek- tedir. Klâsik iktısat ilmi hakikaten bu gibi âlâmetleri buhranlarm hita- mına birer emmare olarak adde- der; fakat şimdiye kadar buhran lar nihayet bir kaç ay sürer ve mahalli olurdu; halbuki bu sefer- yor ve cihanşümuldur. Dünyanın çehresi MİLLİYET PE! HARİCİ HABERLER Reichstag Eylülde EMBE 8 EYLUL meclisi 12 açılıyor Alman harbiye nazırı diyor ki: “Şarki Prusya kendisini teh. dit altında görmektedir,, Fransa ne cevap verecek? PARİS, 7.A.A— Salahiyettar mahafil Fransız hükümetinin. tesli hatta müsavata ait olarak Almanya tarafından tevdi edilmiş oln muhtı- raya hafta sonundan evvel cevap ve remiyeceği kanaatindedir. ümüzdeki perşembe veya Cu- | ma günü toplanacak (olan nazırlar verilecek olan cevabm muh- atmı tesbit edecektir. İngilterenin vaziyeti PARİS, 7. A.A. — H. Herriotdün İngiltere maslahatgüzarı M. Camp- beli'i kabul eylemiştir. Maamafih, İngilterenin ittihaz ©-| deçeği vaziyet ancak gelecek per şembe günü Londrada akdedilecek mazırlar meclisinde tesbit olunabile- cektir. Reichstag toplanıyor BERLİN, 7. A. A kümetin beyannamesini üzre toplanacaktır. Cumartesi günü | mareşal Hindenboure, Kayhişine öi vanı azasını edecektir. Bu iki içtimaın kat'i bir ehemmi. | yeti olacaktır. Filvaki bu hafta ni- bayetinde merkez fırkası ile Naziler arasında gerek Almanyada ve gerek | Prusyada bir parlâmento koalisyonu vücude getirmek maksadile bir iti lâf hasıl olacağı tahmin edilmekte- dir, Prusyada Eylülün 21 inde Land lag içtima ettiği zaman siyah-esmer koalisyonu tarafından müzaheret €- | dilecek bir Nazi reisi intihap edebil- | mesi muhtemeldir. Fakat her iki far ka da harekete geçmek için Alman yada vaziyetin tanzim edilmesini beklemektedirler Almanyaya gelince; şey Hindenbou! n ittihaz edeceği | İ hattı harekete bağlıdır. Müşarü hin bir merkez Nazi hükümetini teşekkülünü kabel | edip etmiyeceği ve madem ki bir ekseriyet mevcut. tur, bu ekseriyet fon Papen hül metinin arkasında ahzı mevki etme lidir, deyip demiyeceği malüm de: | ildir. Her halde merkez fırkası ile Na- ziler arasında hâsıl olacak bir itilâf, M. Von Papenin vaziyetini haleldar edecek ve mumaileyhe | yeni intiha- battan bir şey beklemek ümidineka pılmaksızın — Reichetağı hemen fes- hetmek meeburiyetinde kalacaktır. Müdafaa hakkı ELBİNG (Şarki Prusya) TAA. Volf£ Ajansından: Bir Alman fırkasının — talimlerini müteakip matbuat mümessilleri hu zurunda beyanatta bulunan milli ti dafan nazırı ceneral fon Sehleicher, şunları söylemi “ Şarki P eyaleti kendisini | bilhassa tehdit altında görmektedir. | Bu itibarla şu iki sıkkın mutlak rette zaruri olduğu gayri kabili kârdır. 1 — Munzam hicbir sarfiyata ib- Wiyaç göstermeyen asri bir teslik teras, 2 — Eyalet halk ricin, bilfarz viçrelilerin kendi memleketlerini mü 'dafaa edebildikleri gibi topraklarının müdafaası imkânının temini, Her memleketin tanrruz muvace hesinde kendi müdafaa edebilmesi haklar Almanyaya da bahşedilmeli İktisadi programı etrafında BERLİN, 7. A.A. — Hara lunan iktisadi program, milk i diyat için gelecek 6 ay zarfında mec mu 3 milyar marka yükselen bir meblağ sarfını derpiş eylemektedir. Bu miktardan 750 milyonu mafia işlerini ve bir buçuk milyarı da affel hiyettar görünen mahafilin verdi- ği hükümleri kaydı ihtiyatla te- lâkkiye mütemailiz. Tecrübe ve müşahede gitti şu hakikate ispat ediyor ki milletin iktesaden terakki ve inki- safı ekseriya diğer bir veya birkaç milletin tedenni ve inhitatıma va- bestedir. Tıpkı bir masanm etra- fında toplanan — oyuncular gibi. Bu oyuncular daima mahallenin ayni adamlarından ibaret bulum- dukça, ne kadar çok ve yüksek oyun oynasalar, para gene arala- heyeti mecmuası iti- barile ne kâr ne de zararları olur. Fakat araya bir aya girerse, iş değişir; bu yabancı b. Sinai memleketler şimdi bu ya- dilen verei sis edilecek Milli milis teşkilâtı BERLİN, 7. A. A. — Havas mu habirinden; Tekrar silâhlanmak hu: susundaki Alman metalibatının baş lıca noktalarından biri İsvicre ordu- su nümunesine tevfikan milli bir milis İenvveti teşkilidir. Fransızların mütalealdrı iktarları karşılığına tah met ve diploması mahafili, o Alman muhtırasının Almanya tarafından seşredilmesini müsait bir surette karşılamıştır. Hatta bu mahafil, Al manyanın bu teşebbüsünü vaziyeti tenvir eder mahiyette telâkki etmek tedir. Cevap neşredilecek PARIS,7.A,A Fransa hükü meti Alman muhtırasına vereceği ce vabı, Almanyaca bu covaba ıttıla hâ sıl edildikten sonra neşredecektir. Bir arbede BERLİN, 7. A. A— Berlin ma- hallelerinden (birinde komünistlerle | müfritler arasında bir arbede vukua gelmiştir. Zabıta nümayişçileri ayır- mış 2 komünistle 58 Nazi tevkif ve bir takım silâhlar müsadere | et- miştir, Matbualın mutalaaları BERLİN, 7.A.A — Volff a janamdan: Almanya hariciye nazırının tahdi- di teslihat hakkındaki | beyanatiyle milli müdafaa nazırmın şarki Prus- yadaki askeri © manevraların hita | mında vaki beyanatı hakkımda müta Icalar serdeden Der Tag gazetesi di yor kir “ Her iki nazir, bu beyanatlarında bütün Alman milletinin kendi nok- tai nazarı vapmağa azmetmiş olduğu Alman noktai'sağarını Şayan mem- nuniyet bir viğğüh'ile tasrih etmiş lerdir. Müdafaa Nağırmın şarki Prusya- da bilhassa tekidide maruz olan bir tesadü dir.” Alman hükümeti- nin mubturasını tevdi etmekle gir- le olduğu yolda o onu milli şerefi muhafaza etmenin ilk ve esaslı şartı milli emnüselâmet ve teslihat saha- smda hukuk müsavatı olduğu fik. rinde bulunan her Almanın takip ©- 'deceğini yazmaktadır. * Deutsche Allgemeine Zeitung”, “kırılan zincirler ” unvanlı bir ma- kalede diyor kis & Alman metalibatı, pek mutedil dir. Bütün devletler arasında tahdi- di teslihata en ziyade mütemayil 6- lan devlet yine Almanyadır. Vorvaerts gazetesi diyor ki “Muh liranın nesri bir zaruret halini ikti sap etmiştir.” Berliner Taseblatt, bu anda muh. tranın nesrinden et dihanr Al man metalibatının Fransız gazetele- rinin İsnat etmekte oldukları mahi- yette olmadığına ikna emekten iba- ret olduğunu yazmaktadır. ————— Cihan İktisat Konferansı LONDRA, 7, A. A. — Cihan ilet sat konferansının Noele kadar tehir edilmesi için Amerika tarafından ya- pılnış olduğu söylenilen teklif hak kında resmi İngiliz mahafilinde ma- lümat yoktur. Maamafih , iktisadi konferansa sit ihzari mesai oldukça uzun bir zaman lâzım olduğundan konferan. sın beklendiği veçhile teşrinisanide toplanmıyarak 15 kânunusanide top- lanması takdirinde bu hal hayreti mucip olmıyacaktır. Cümhuriyet Merkez Bankası. nın 1 eylül 1932 tarihli bilânçe- sunda bir evvelki hafta vaziyeti. ne nazaran şu farklar görülmekte di Pasif kısmında vadesiz tevdiat yekünu 111,600 lira fazlasile 7,779,557 liraya, döviz mevduatı ira o fazlasile olmuştur. altın mik. tarı 69 buçuk kilo tezayüt ederek 13,016 kiloya ve bunun mukabili ile beraber kasa mevcudu ve dahi muhabirler nezdindeki alacak 30,894,884 liraya çıkmıştır. Mevkii tedavâldeki banknotlar miktarı geçen haftanın aynidir. Esham ve tahvilât İ los aleyhine teşebbüslerine devam e- İ ni anlatmış, memlekette sükün ve hu | ifasını ve yeni intihabatı daha fazla | dan icra edilmesini istemiştir. | PARIS, 7. A: A. — Fransız hükü | Yunanistan'da Çaldaris İstifa istiyor Muhalefet M. Veni- zelos aleyhine bütün hızile çalışıyor ATINA, 6, — Kraliyetçi ahali fırkası reisi M. Çaldaris, M. Venize- diyor. M. Çaldaris ,bugün reisicürahuru ziyaret ederek M. Venizelosun efkâ | ri umumiye üzerine tesir icra etmek | için daima ordunun müdahale ede- | ceğinden bahsettiğini ve bu hareke- | tin bir çek tehlikeleri davet edeceği | zurun iadesi için M. Venizelosun is emniyet ve itimat telkin edecek © lan muvakkat bir hükümet tarafın. | Reisicümhur bu teşebbüse verdiği cevapta, M, Venizelosun intihabat i çin bugün icap eden zrman ve temi matı behşedip etmediğini, fakat ken disinin bilmesi icap eden bir şey var sa o da fırkaların fevkinde durma sı lâzım geldiği keyfiyeti olup, şim diki kabineyi istifaya icbar edemiye- | i, fakat bu teşebbüsü başvekile bildirmekle iktifa edeceğini söylemiş tir. M. Çaldaris, gazetecilere beyana- nda, reisicümhurun neticei teşebbü intizar edeceği ve ona göre Kürt şakileri İran kıtaatı şakiler- le müsademe etti Taarruza uğrayanlar arasında iki konsolos var BAĞDAT, 7.A. A — Router A jansından: Kürt şakileri bir dağ yo İundan geçmekte olan o birçok kişi. | den mürekkep bir tüccar ve yolcu kervana taarruz etmişlerdir. Yolcular, yardıma davet edilen 1- ran ordusu kıtaatr ile haydutlar a- rasında vuku bulan bir müsademe- den sonra muhakkak bir ölümden kurtulmuşlardır. Şakiler ayni günde 20 kadar oto- mebilden mürekkep diğer bir kereva nı Kangvad civarında tevkif etmiş- ler ve kervan halkından 2 ecnebi konsolosla diğer bir yabancıyı bilâ- hare fazla bir fedyeinecat | almak maksadile muhafaza etmek istemiş. ler ve bunlardan başka bütün yolcu ları serbest bırakarak kervanı yağ- ma etmiş bulunmakta idiler, Konsolosların ikisi de Cemahiri Müttahidenin Tahran ve Kudüs kon soloslarıdır. Diğer | yabaner da bir Bari sergisinde ma- mulatımız beğenildi BARİ, 7 A.A. — Anadolu A- jansınm hususi muhabiri bildiri» yor: Beynelmilel sanayi şark sergi- si dün Dük de Aosta tarafından merasimle açıldı. Bari askeri, mül- ki faşist erkâm hazır bulunuyor. du. Sergiyi açtıktan sonra Dük de Aosta pavyonları gezmeğe başla- mıştır, Üçüncü Pavyon olarak Türk pavyonunu ziyaret etmiştir. Bari konsolosu Vahit Bey, ihracat | ofisi mümessili Akil Beyler taş fından karşılanarak kendisine em. tiamız hakkında lâzım gelen iza- hat verilmiştir Dük, halılârımızı, ipekli ma- mulâtmızı fevkalâde takdir ede- rek dedi ki: “Türkiyenin garp sanayiinde gok muvaffak olduğunu ve hemen ayni derecede mal © yetiştirdiğini memnuniyetle görüyorum." Dük, Gazi Hazretlerinin hey- keli önünde durarak Kanonikanın yaptığı heykeli fevkalâde takdir etmiş ve Kanonikanm dostu oldu- ğunu söyledikten sonra Gazi Haz- retlerinin heykelinin arkasında bu | lunan kıymettar ipekli halıyı işa- | vet ederek; “bu güzel simaya an cak böyle Bir fon yakışır” demiş- tir. Dük, İzmir incirlerini de . çok takdir etti, M. Mussolini'nin nutku BARİ; 7 A.A. — Şark panayırı bu sabah 29 milletim. i Dük Aosta, Nazır a senin La i kütlesi © huzurunda Merasim sönazında Nazir Gel lalavza serginin dahilinde bulu nan yeni telsiz af Bari istas- İ yonunu da açarak © radyoda M Musolinin nutkunu okumuştur. | M. Mussolini bu nutukta Bari pa nayırını Şarki o Bahrisefitte" ve şarkta İtalyanın muslihane şekil de yapılmasına vasıta olması gibi bir rol ifa etti rek panayrım parlak biri kiyet elde etmesi için teme ta bulunmakta idi. Nutuk samimi tezahurata sebebiyet © vermişti Panayıra 609 w ecnebi olmak üze re 3662 firma iştirak etmektedir. Amerikalıdır. Her üçü de buraya va sıl olmuşlardır. Stresa Konferansı , STRESA,7.A.A — Volt A- : İktisadi ihya komitesinin dün sabahki içtima celsesi esnasında Alman murahhası M. Posse, csaslı meselenin zirai müşkülleri (hallet mek noktasında temerküz ettiğini ve bunun da umumi bir tarzda mali meselelerin halini intaç mr halkınm iştira kudrtini m mek icap ettiğini beyan le niii. M. Mac Danald'ın gözleri LONDRA,7. A.A. — ler bugün göz doktorunu kabul tir: Dollür, Başvekilin — gözlerimin vaziyetinin şayanı memnuniyet ol. duğunu söylemiştir. merika piyasalarının iyiliğe doğ- ru temayülü Avrupa Borsalarının da harekete gelmesni intaç etti ve bundan tabiatile İstanbul da is tifade eyledi. Kupon müzakeratı- mım iyi bir neticeye raptedileceği hakkındaki kanaatler çoğalmakta dir. İktisat vekilinin değişmesi ih- timalinden bahısla gazetemizin dünkü nüshasında intişar eden ha- vadis de ticaret mehafilinde hüs- nü tesir icra etmi Bu muhtelif & lerin tesiri al. tında Ünifiye gerek Pariste ve ge- rek burada yükselmektedir. Ge- çen hafta 53 1; kuruşta kalı; ken dün sabah 58 de açıldı ve şam 56 1 da kapandı. Anadol tahvillerine şayandır Bü ik de gösteri- zikre Halepte müsademeler devam ediyor HALEP, 7. A. A, — Halepte vaziyet gittikçe fenalaşmaktadır.. Halk şehir içinde nümayişler yapmakta ve hülcümet kuvvetleriyle nümayişçiler arasında müsademeler olmaktadır. Üç ölü birçek yaralı vardır. Zenginler şehri terkederek Antakya vesair yerlere kaçmaktadırlar Vatanilerin tevkifini protesto için Hama, Humus, Balebekte de mağı zalar kapanmıştır. Bu şehirlerin halkı tevkif edilenler serbest bırakılma” dıkça dükkânların: açmıyacaklarını hükümete bildirmişlerdir. Ayağından yaralanan vataniler rüesasından İbrahim Hanana ameliyat- tan sonra hastahaneden evine yürüyerek gitmiş ve bu münasebetle sokak- larda halk tarafından vatanperverane tezahürat yapılmıştır. Türk dili kurultayı için mü- racaat eden zevat ISTANBUL, 7. A. A— Türk Dili Tetkik Cemiyeti kâtibi umumili gineen bildirilmiştir: Eylâlün sonunda toplanacak olan ilk kurultayda âzâ olmak arzusu ile müracant eden muhterem zevatın isimleri meşrede vam ediyoruz: Abdulcebbar Böy, muallim. A. Cafer Bey, Darülfünun müderis mun vinlerinden, — Ahmet Hilmi Bey, avukat o Ahmet Saki Bey, sabık An- talya meb'usu, Ali Muzaffer Bey, profesör, Ali Sedat Bey, muallim ve mu harrir, Cevat Hakkı Bey, muharrir. Cevat Rüştü Bev, iktısat vekâleti meş. riyat müdürü, Enver Kemal Bey, muallim, Faruk Nafiz Bey, muallim, Fuat Bey, sabık Konya meb'usu, Hakkı Ateş Bey, sebat mürakiplerinden, Hayrettin İlhan Bey, muallim, Hüseyin Kâzım B. muharrir ve muallim, İhsan Rıfat Bey, İsmail Habip Bey, muallim, İsmail Hakkı Bey, muallim, İsmail Muştak Bey, muharrir, Köprülüzade Meh- met Fuat Bey, Müderris, Melâhat Hanım, muallim, Nezahat Cemil Hanım, muallim, Orhan Rıza Bey, muslim ve muharrir, Peyami Safa Bey, muharrir, Ragıp Rıfkı Bey, luğatçı ve muharrir, Ruşeni Bey, Sabri Cemil Bey, muallim, Sabahat Hanım, muallim, Dr. Saim Bey, müderris, Selimi İzzet Bey, muharrir, Seref Bey, Edirne meb'usu, Völü Nureddin Bey, mu- harrir, Bundan evvel neşrolunan ilk listede tıp fakültesi profesörlerinden Dr. Fahrettin Kerim Beyin ismi tertip hatası olarak Fahrettin İskender Rey olarak neşredilmiştir, keyfiyet teshih olunur, Graf Zepelin döndü FRİEDRİCHSHAFEN, 7. A. A— Wolff Ajansından: Graft Zepelin balonu cenubi Amerikaya yapmış olduğu seyahatten avdet ederek bu sa bah buraya vasıl olmuştur. Bulgar kabinesinde değişiklik SOFYA, 7. A. A. — Mowchanoff kabinesinde bugün bir tebeddül ol- muştur. Nafia nazırı çiftçi fırkasından M. Yordanof istifa etmiş ve yerine ayni fırkanm kâtibi umumisi M. Dimof tayin edilmiştir. Aydının kurtuluş bayramı AYDIN, Z.A.A. — Aydın kurtuluşunun 10 uncu (yıldönümü bugün emsalsiz tezahuratla tes'it edilmiştir. Bütün kazalardan ve köylerden halk bugünü kutlulamak üzere kafile kafile şehre dökülmüştür. Sant 9 da ordu muzun Aydına girişini temsileden merasim yapılmış ve müteakiben bütün halkın iştirakiyle spor sahasından hareket eden zafer alayı sokaklardan geçerken çoşkun tezahurata vesile olmuştur. Aydin neş'e ve heyecan İçim- de çalkalanıyor. Adana Iktisat mıntakası MERSİN, 7. A. A — İktisadi vaziyet ve mevkii nazarı dikkate aime- rak Adana iktrsat mıntakası merkezinin Mersine nakline karar verilmiştir. a sorma; dan mübayaat icrasına sevk eyle- miştir. Kapanış fiatleri şunlardır: Aksiyon 19,90 Obligasyon 33,55 Mümessil ee Hi paşa İn zı dahilinin çalana” Fia ti 96 4 dur. Bir kaç günden beri Borsa sa- lonunun kapısı haricinde, bavlıda, icra marifeile ve müzayede süre- tile gayri mübadil bonoları satıl İ maktadır. Fiatlerin 27 kuruş ka- İş Bankaları da 9.20 Kirada fint- lerini muhafaza etmektedirler. Tramvay 45,50; Bomonti 22; İttihat Değirmencilik 22,75; Şark Değirmençilik 2,50; © Reji 4,40; Rumeli Şmendiferi 4,20; Terkos 32; Telefon 15,25 etmektedir. Arslan çimentolar yükselmiş- tir; dad liraya talip vardir. Misir Köedi Mi geçen dar çıktığını bu münasebetle öğ“ Tendik. Bir kaç sarrafın yedi inhisar ve ihtikârında kalan bu gayri mü- badil bonoları alım satımın, es- ham ve tahvilât gibi, hükümetin nezareti altında badema Borsada icrası için her taraftan temenni iz” har olunmaktadir. Böyle br tedbirin pek muvafık. Ram ler mütalen ed