8 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

8 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Muhabir mektubu Bir koltuğa kaç kar- . puz sığdırılabilir? il Keşan'da hayat çok ucuzdur | Halıkanlı'lar yerleştirildi .İrübe yapabilmelerini temin için ay- Keşan'da belediye caddesi KEŞAN: Keşan bir çiftçi ve zençper memleketidir. Mahsulât U- zanköprü ve Gelibolu üzerinden naklolunur. Evvelce vesaiti nakliye ücretleri okka başma kerk para iken ya okkası 15 ve arpanın 10 ruşa satılıyormuş. Şimdi bu fint- Eğer ki Muariz körfezindeki İb- Tica limana bir şose ve bir de iske le yapılmış olsa bu sıkıntı ve darlık ortadan kalkar, tücenr da kendisini toplar, halkım da refahı daha ziyade artar, Bundan başka da İstanbula kadar verilmekte olan 4 kuruş nakli ye ücreti (60) paraya tenezzül eder yağı 70 şe, süt 8 ze buğday âlâsı Sa e A vey b enlem sağ 70 kuruşa ” kuruşa YERLİ MALLARIMIZ NE- DEN SATILAMIYOR? tesir humle getirdiğine şahit ol- dum. O hanım kızın — gramofon plâklarına alınmış konferansları. nı herkes tekrar dinlemek | isti meskür lardan bu- tosssürle ilmedii, haber aldım. Gerek Trakya ve ge cağından milli tasarruf cemiye- t erkânmm mezkür plâkları mec canen her (o tarafa © göndermesi temenni olunmaktadır. Burada Manifaturacı Muhlis B. in dükkânmda yerli döşeklik ve Japon dimilerinden & daha ucuz ve koyu renkic dokumalar gördüm. Meğer ki bunlar İzmi rin Kadıköyünde yapılmakta miş. Bizim memleketimizde böy- le mallar çıkarken neden dol: riçten ir? Sunli insanın geliyor. Burada çok mühim mesele vardır. Ecnebi fabri rc tüccarlarımıza kredi yapa; veresiye | verdikleri halde bizim eiketirler peşin para ik ır, ler, İşte en n örük sebep budur! MAHKEME İŞLERİ Keşan mahkemesindeki me- mur ve kâtip noksanlığı yüzün den matlüp faaliyet gösterileme- mektedir. Halkm mahkemeden şikâyetleri yoksa da icradan çok müştekidirler. İpsala kazasile (E sinin adli işlerini de bura mahkemesi Mıntakai kazaiye de bü be işten el çektirilmiştir. Bir baş kâtip ayni zamanda icra memu- Tu, noter muavini, emanet ve ey- tam memuru, ayniyat muhasibi vazifesini görmektedir. Ea MAHSULAT Koşanda senevi: 400,000 kilo keten tohumu, 500,000 kilo kuş miri kilo alâ yağlı su sam, 300,000 kilo palamut, 4, 000 kilo arpa, 3,000,000 çiğ murta, 30.000 kilo mazı, 40,000 kile haşhaş tohumu yetişmektedir. Ragıp KEMAL Veremle Mücadele Beynelmilel e le konferansı açıldı LA HAYE, 7. A.A. — Başvekil, valde kraliçe ile kraliçenin | zevci prensin huzurunda beynelmilel ve- İtalya âyan reisi Berlinde yes TAA. aönzi meclisi reisi M. Federzoni bir müddet kal | ebe el işlerine ait sergiler münelini | MİLLİYET PERŞEMBE 8 EYLUL Birinci Sahifeden Geçen Yazılar İaesktöelk seneler > İpe | ilk mektepler Tedrisatında | Neden şikâyet ğişikli ğ ik (Başı 1 inci sahifede) ki kongre çok mucibi memnuniyet neticeler vermiştir. İstanbul maarifi | inin gayet mükemmel oldu- | Fu anlaşılmıştır. Kongrede ilk içti- | malarda geçen seneki kongre karar. | larının tatbikatı etrafında görüşül- müş, müfettişlerin raporları, muta- Maları, dinlenmiştir. Geçen bir sene ginde ünite ve toplu tedrisat faaliye ti üzerinde durulmuş daha muvaffa | kiyetli neticeler alınmak üzere tami- men değil tecrübe halinde bu sene de devâmi tekarrür etmistir. Bu se neyi dersiye başında her mıntakada. ki muallim kümelerile temas edildik ten sonra umümi plânın ihzarına ka rar verilmiştir. Gene bu plânl, kadar olan tek defter tutulması usu lünün de bu sene için bazı mektep- lerde, tamimden evvel, tecrübesine karar verilmiştir. Tek defter tutul- ma usulünde mevsimler nazarı dik- kata alınacaktır. Alfabe (derslerine geçen sene ehemmiyet verilmiş ve en yeni tarz ve vasıtalardan dilmişti. Alfabe hocaları ni hocanın ilk srufta iki sene kalma s1 ve neticenin gelecek sene sonun- da tetkiki tekarrür etmiştir . Bina ve bahçesi geniş ve müsait olan eekteplerde çocukların uzun. tabur inde değil, kendi kendilerini in i p çıkarmağa alıştıracak bir tarz- da idaresi şekli muvafık görülmüş- | tür, | Ders plânları yapılırken yakın mu bitin hususiyeti onaran o dik kata — alınacak, | yakmdeki pa-| Zar yerleri, müessesat, iktisadi ha- | yat, çocuklara tetkik ettirilecek, mü şahedelerinin takviyesi göz önünde tutulacaktır. Geçen sene smıf kutüp | haneleri sene nihayetine doğru te- 8 edilmişti, Bu kütüphanelerden ta ebenin daha çok istifadesini temin için bu sene kitapların artırılması, dere kitapları haricinde faydalı ki- taplar bulundurulması ve kütüpba- nelerin idnresinde talebenin alâka. der edilmesi, çocukların okudukları | kitaplara dair velilerin nazarı dikka ti celbedikmesi tekarrür etmiştir. | Bundan başka yeni tedris ve ter- iye meselelerinde rehberlik mahiye- nde ve seneyi dersiye içinde açıla. erk bir kurs plânı ihzarı ile bunun | vekilete bildirilmesine karar veril- | miştir, Geçen seneki işler meyamında ta- konuşuldu, Önümüzdeki sene sergi- lerin daha çok alâka uyandıracak | bir şekilde olması ve taşradan gele cek mallimlerin de gezmesini te min için tedbirler alınması tahtı ka rara alındı. Bundan sonra talebenin umumi beden ve havas ölçüleri ya- pılırken sıhhiye müfettişlerinin ve mektep doktorlarının mutalâasının alınarak karar verilmesi muvafık gö rüldü. Mauallimlerin kendi kendilerini ilerletmelerini ve hazırlamalarını te- in için mıntakalarda mutalâa bir- likleri vücuda getirilmesi | toplantı- lar yapılması lüzumlu görüldü. ie alâkadar olarak ve bir vahdet ha- Ünde plânn konarak tedrisi faydalı olacağı neticesine varıldı. Tahrir der sinde çocukların inkişaflerımı, müşa | hadeden istifade, serbest tahrir, ço- cuklar tarafında yaşanmış mevzuu- lara dâir yazı yazdırmak sayesinde temin etmek imkânı görüldü. İmlâ | meselesinde muhtelif tipteki çocukla | rı tatmin etmek için yazılacak keli melerin basari, sem'i, ve baraki inti- balardan istifade ederek yazdırmak, ve doğru yazmak mümaresesine (© hemmiyet vermek, talebeyi | lisan derslerinde lügattarı serbest de. ye alıştırmak esasları kabul edildi. | Kıraat tedrisatında mümkün ol- duğu kadar bütün parçaların okun- ması ve muhtelif küçük | kitaplar kibi, neşeli kitapların talebeye tav siyesi usullerinin takibi teharrür et- # , Gramer tedrisatında bada konde- ginleştirmek ve kabil olduğu kadar çocuğu misaller üzerinde a mek esasları lüzumlu sörüldü. Gözel el yazına atfet mek ihtiyacı üzerinde duruldu. Ya- 21 tabloları esası dahilinde siz, düz, sarih ve resim uslübundaki yazıdan başlamak ve safaha- tini takip ederek okunaklı ve güzel bir yazı yazdırmağa çalışmak husus ları tahtı karara alındı. Ba şekilde güzel yazıya tevafuk eden her tara- | nam memnu Sanayiciler Ediyorlar (Başı 1 İnci sahifede) esaslı tedbirler almakta olduğuna dair gazetemizin ilk defa ortaya attığı haber piyasada, umumi bir memnuniyat tevlit etmiştir. Bilhassa iktisat o Vekâletinde vuku bulmak üzere olan tebed- dül, son kararnameye sit bütün müşkilâtı ortadan kaldırılacağı ür Temas ettiğimiz sanayi erbabı- yeti bilhassa © daha — Mevadı iptidaiye sanayi erbabına serbesti verilirse, fabrikatörlerin fazla mal getirte- cekleri ve bu suretle de i yasetimizi hâsıl olacağı le bir ihtimal evvel bir deri tüccarının yüz bin İ kilo deri tedarik £ etmek için beher kilosu için vasati 25 — 30 kuruş- tan nihayet (30) bin liraya ihti- yacı vardı. “Bu deriyi imal için yetmiş bin kiloya lüzum hâsıl ola- cağma göre kilosu 12 kuruş üze- rinden bu da kendisine 8400 ya mal olacaktır. 30 bine 8400 rayı ilâve edersek tüm İ para kredi ile 38,400 liraya baliğ | oluyordu. Halbeki bugün ayni fabrikatör, 100 bin kilo derinin yalnız güm- rük resmi için kilosu 42 kuruş ü- zerinden 42000 lira para verecek tir. 70,000 kile hulâ raş hesabile vereceğ ile beraber peşin olar: yatıracağı para tamam 61,600 li- lec peşinen on para ver- ir işe bu kadar o mühim bir parayı kapatabilecek hangi kabadayı fabrikatör vardır? Netice itibarile vaziyet şudur: Devlet kasasma fazla gümrükten girecek para, imalâtın muamele vergisi, amele ve memurların, ka- | zanç, buhran ve müvazene vergi- lerinden eksilecek para ile başa baş gelecektir.” Sanayicilerin fikrine göre me- vadı iptidaiyeye yüksek gümrük koymak, hemi sanayii öldürecek, Nizamettin Âli Beyin mutalaası ve Zahire Borsası umu müderris Nizameddin Beyin son kararname etrafın. daki mütaleası şudı — Son kararname, fiat maka- sms açmıştır. Çünkü takasa tabi o- larak ihraç edilecek ham madde sahiplerinin ithalât vesikası alabi- leceğini düşünen ecnebi alıcılar, daha düşük fiat teklif etmek iste- mişlerdir Bu suretle ihracat maddelerimi i olan kısmında bir le memlekete ithal (o edilecek olan mamul maddelerin, gene vesika bedelinin üzerine binmesinden do- layı fiatları artacaktır. Bu suretle bir taraftan ham madd. fiatları azalıyor, diğer — taraftan | mamul madde fiatleri yükseliyor | demektir. Aradaki fark ne kadar | tebarüz ederse köylü için o kadar | vahim bir vaziyet hâsıl olur. denilebilir ki karar- ine bir ihdas etmiştir. Diğer taraf. İ tanişin sanayii müteessir eden cep hesi de vardır; Takas suretile mal | ithal edenler bu malları sanayi er | babına satacaklardır. Böylelikle sanayie ham madde teşkil eden eş | yanın kıymeti yükselmesi netice- sinde, dahili sanayimizin imal fi- | atları yükselecek ve kâfi derece- | 'de malzeme temin edemiyen fab- | rikalar belki de kapamağa mec- bur olacaklardır .- u halde kararnamenin ne zi- imiz için iyi netice vermeyecek ve bilâkis xa. rar getirecektir.” senem tinat edilerek Türk vatandaşının te kâmül ve terakki yolları ia nın ilk müjdecisi gibi karşılanmış | | İşler i Bitiyor (Başı 1 inci sahifede) tur: — Komisyonun buğünkü faali- yeti 3 nonktaya ihisar etmektedir: ,I — Etabii'lerin vaziyetini ta- yin 2 — Emvalin iadesi, 3 — Tazminatın tevziini temin. İstanbul ve Gümülcine tali ko- misyonlarmdan komisyonunun daha evvel vazife- eceği anlasiliyor. | | İ sr tevzinti bitmiş | min edilecek oli metinin komisyon emrine vermiş | olduğu 15 bin İngiliz lirasmın tev zii kalmiştir . İstanbul tali komisyonu etabli üz bitirme- iştir. Bazı kimselerin vesika al- makta geç kalmaları işlerin bitirir mesime mâni olmuştur. İstanbul Rumlarımın tazmin edilecek mal- larına mukabil tevzi edilecek 150 bin İngiliz lirasındal şimdiye ka- dar 40 bini tevzi edilmiştir. Bunun ln beraber Muhtelit komisyon iş- inin tasfiyesi pek yakındır. V rimel yakla Bütçemiz beş seneden beri gün den güne küçülmektedir. Takdiri kıymet komisyonlarının lâğvi ü rine komisyona verilmekte olan tahsisat azalmıştır. Komisyonun ine ancak © Ankara aktimdan sonra İ ır. Bu mukavele saye- de ihtilâflar ortadan kalkmış- Mesaimiz hakkında bir hüküm Celâl Beyin ik. tisat vekilliği (Başı 1 inci sahifede) İmar ve İskân vekiletine geç- miştir, Bu vekilette iken. İş Banka- $ının tesisi Gazi Hazretleri ta- rafından kendisine tevdi edil- i | miştir. Ve Heyeti Vekileden bankanın tesisi için ayrılmıştır. 1924 senesinden beri bankanm müdürü umumiliğini liyakat ve kiyasetle idare etmiştir. Heyeti Vekile içtima: Heyeti Vekile içtimam- da memleketin, piyasanın, ve umumi iktisadi vaziye- İ tin tetkiki ihtimali vardır. Bilhassa son günlerde muh telif zümrelerden gelen şi- kâyetlerin esası tetkik ve son kararnamenin ihdas et- tiği vaziyetin ıslaha muh- taç olan cihetleri tesbit edi ilecektir. Heyeti Vekilenin pazar İtesi günüde toplanması İ muhtemeldir. Celâl Beyin beyanatı Bir muharririmiz Mahmut Ce- İlal Beyle görüşmüş ve İktısat İ vekili olacağına dair intişar e- İ den haberler hakkmda mütale- İ asını sormuştur. Celâl Bey muharririmize şu cevabı vermiştir: ha “Henüz resmen bir muamele yapılmış değil- dir. Yalnız büyük şefle- rim tarafından bana ter- di edilecek her vazifeyi kabul etmek, yapmağa ça- lışmak borcumdur. Şim- diye kadar daima böyle harehet ettim..,, Amerikada intiha- bat mücadelesi NEVYORK, 7 A.A. — Hearst” in naşiri efkârı olan bütün matbu at mumaileyhin ikişer o sütunluk bir başmakalesini neşrederek, ahi ren istifa etmiş olan Nevyork be- lediye reisi M. Walker'i tehdit w riyaseticümhura namzet olan M. Roosvelt'e hücumda devam ettiği takdirde kendisini himaye nazar edeceğini i İngilterede tasarruf da müzakeresi ta. e mevzular da Poliste Dayaktan mı Oldü? Mehmet ağanın, karısından yediği dayak.. Kasımpaşada Büyük piyalede taPımı zer ndan arak bulunmuş Mehmet ağanın oğlu tarafın dan vuku bulan bir iddiaya naza ran zevcesi Hadiye H. tarafındı dayak atılma neticesi kalp sekte sinden öldüğü mevzuu bahistir. Tahkikat tamik olunmaktadır. Yer kavgası Kumkapıda oturan seyyar ço- rapçı Dikran ile İraı Sait, Çi amba pazarmda yer almak mese- lesinden kavga etmişler, Dikran bıçakla Saiti yaralamıştır. Öldürücü tekme Üsküdar iskelesinde aşcı Tah- sin ile Hayrettin ef. isminde bi kavga etmişler Hayrettin, Tahsine bir tekme vurmuş ve Tahsini söz #öyleyemeyecek bir hale getirmiş- tir. Tahsin, hastaneye kaldırılmış- tır, Tutulan kumarcı Kumkapı polis merkezi garip bir kumarcı yakalamıştır. Yakala kumarcı o Markar isminde 8 larında bir çocuktur. Markar evvelki gün Langa ci- varında bir fırıldakla ötekine be- rikine kumar oynatırken — cürmü meşhut halinde yakalanmıştır... Yapılan tahkikatta Markarın babasının böyle fındıkçılık sureti- le kumar oynatmakta olduğu ve bir kaç günden beri kendisi hasta landığı için kumar fırıldağını ba- basının yerine küçük O Markarm gezdirdiği anlaşılmıştır. Bundan başka gene Kumkapı- da Takfur isminde birisi de bu şe- kilde fırıldakla kumar oynatırken cürmü meşhut halinde yakalanmış Kazalar Sıtler isminde bir çocuk Beya- zıtta yürümekte olan bir tramva- ya atlarken müvazenesini kaybe- derek yere dü Süit meticminde; çözuğun'eli kulağınm zarı patlamıştır. Çocuk baygın bir halde hastane ye kaldırılmıştır... * Seyyar satıcı Yordan isminde birisi Bahçekapıda bir tramvay- dan atlamak isterken yere düş müş, kemikleri kırılmıştır. Yordan başından da tehlikeli surette yaralandığından ifade ve- remiyecek bir halde & hastaneye kaldırılmıştır. Bedava rakı Hüseyin isminde biri evvelki gece kör kütük sarhoş bir halde Edirnekapıda meyhanesini kapat- makta olan Asım efendiye gide- rek tekrar dükkânı açıp kendisine parasız rakı vermesini söylemiş” tör. Beyoğlu polis devriyeleri dün yere Kalyonen caddesinde dalar şırlarken sokağın köşesinde bir damın yerde yatmakta ksa Kulağı gok ağır ol. duğundan ifadesini almak kabil olamamıştır... Cebinde bulunan evraktan ken disinin Aynalı çeşmede hamal A- nastas olduğu tesbit edilmiştir. Anastas baygın bir halde hasta neye kaldırılmıştır. İstanbul ikinci icra memurluğun. dan: Bir borçtan dolayi mahcuz ve paraya çevrilmesi mukarrer elbise muşamba ve saire 11-9-932 tarihine münadif pazar günü saat 12-13 ara- smda Beyoğlunda İstiklâl eaddesin- de 116 numaralı mağazada açık art- tırma suretile paraya (o çevrileceğim den taliplerin yevmü mezkör ve saatte mahallinde (hazır bulünacık memuruna müracaatları ilân olumur. Dr. HORHORUNİ Zührevi ve Bevli hastalıklar tedavihanesi — Beyoğlu Mulem- ruj yanında Zambak sokak No.4i | Jeneral Mac | Arthur Amerika erkânı harbiye reisi geliyor Memleketimize gelerek Türk or. dusunun manevralarında hazir bulu- nacak olan Amerika Erkânı Harbi. ye Reisi Jeneral Mak Artür, Levya, tan va; ile pazartesi günü Şerk” > ma vâsıl olmuş ve Parise gel miştir. Buradan Şark hududunda ic ra edilecek olan büyük manevralar- daşbazı bulunacaktır R 7. A.A. — Havas mu- tabiri ri iyor: Müttehidei Amerika ordusu erkâ- Bı harbiye reisi Jeneral Duglas Mac Arthur, Leh ordusu manavlarında ha zır bulunmak üzere Amerikadan Le histana hareket etmiştir. Amerika a yan meclisi askeri encümeni reisi şimdiki bale Pariste bulunma lr, Vossische Zeitung, basrettiği bir makalede diyo: “ Bu iki şahsiyetin ayni zamanda Avrupada bulunması hususi bir © hemmiyeti haizdir. Müttehidei Ame Filânın tahdidi teslihat konfe nın ikinci kısmına faal bir isi vermek imkânını şarki Avrupa mem leketlerinde araştırmağa kıyam: et- miş olması gayri muhtemeldir Tredünyonlar kon- gresi ve işsizler NEVCASTELE, 7. A. A.— Tre dünyonlar kongresi bir karar sureti kabul etmiştir. Bu karar | suretinde milli hükümetin, amele ücretlerini tenzil etmek suretile işsizlik mesele- sini vahimleştirmiş olduğu beyan o- Lu nr. Karar suretinde hükümetten ana hatları, beynelmilel noktai nazar. dan, harp borçlarınm ve tamiratı il gası ve gümrük manialarının indiril mesi olan bir siyaset kabul etmesi talep edilmektedir. Müzskerat esnasında cenup ve şi malden gelmiş olan birçok işsizler, polis tarafından muhafaza edilme! te olan binanm etrafını kuşatmış! ve kongreye bir murahhas heyet gi dernek arzusunu izhar etmişlerdir. Bu talep reddedilmiş olduğundan iş. sizler nümayiş yapmağa | kıyam et mişlerdir. Polisin müdahalesine mec buriyet hâsıl olmuştur. Nihayet sa- Jon kapısının önünde uzun bir inti zardan sonra işsizler, (o istidelarmın meclis tarafından reye konulması kararını istihsnle muvaffak olmuşlar amele memiş ve lemiştir. İşsizler, muntazam surette gekilmişler, kongre de içtimmi tehir, etmiştir. Küçük haberler * Evvelki gün şehrimize gelen müsteşarı Hüsamettin o B. dün iye müdürlüğüne gelerek bir müddet meşgul olmuştur. BİR MONTÖR IŞ ARAYOR iel ği iğ” değirmen ve elektrik ve köprü işle- rinden anlar gayet “eyi bir Alman montörü İş arayor.Vaki olacak talep- ler için Eskişehir istasyon civarm- da birleşme sokağı 16 numaraya müracaat. Müzayede ile Satış Eylülün 9 uncu Cuma günü sa- bah saat 10 da Beyoğlunda Şişlide Osmanbeyde Halüskür Gazi cadde sinde Amerikan Standart Oil ben: zin deposu ittisalinde Şark apartı imanının birinci dairesinde mevcut nadide ve nefis eşyalar müzayede su vetile satılacaktır. Modern ve kübik müzeyyen yemek oda takımı, mahon ve pelesenk kaplı son usul zarif ya: tak oda takımı, akaju diğer yatak 0- da takımı, asri ve müceddet salon takımı, salona ait eşyalar, maroken yazıhane, biblolar © bronz beykeller, tablolar, browz ve kristal avizeler, aynalı dolaplar, demir ve çini soba- lar, ieesme bronz karyola, kübik ma salar, portmanto, fantezi yastıklar, yazıhane, perdeler, divan, aynalı jar dinyer, elektrikli Singer dikiş maki nası, sedefli tabureler, vazolar vesai re lüzumlu eşyalar, Nefis bir piyano, Anadolu ve Acem halıları ve secca- deleri, Pey sürenlerden 100 de 25 teminat alınır. Deniz Levazım Satınalma Komisyonundan: 1200 ton kazan Mayii Mahruku: Pazarlıkla münakasası: 12 Eylül 932 Pazartesi günü saat (11) de Deniz kuvvetleri ihtiyacı için yukarda yazılı mayii mahru- Kun $ Eylül 932 tarihinde yapılar münakasasında verilen teklif ler komisyonumuzca muvafık görülmediğinden yeniden pazar- lıkla münakasası yukarda yazılı gün ve saatte icra kılınacağın- dan şartnamesini görmek istiyenlerin her gün ve vermeğe t&- lip olacakların ö da münakasa gün ve, saatinde teminat makbuz” .i.ğ