8 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

8 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

İ Gaz Kumpanyaları Şiddetli Bir Rekabete Girdiler.. MİLLİYET. —PER: EMBE 8 EYLUL Ekonomi Gaz kumpanyaları arasındaki tröst! Kumpanyalar Anadolu'da yer yer satış teşki. lâtı yapmaya karar verdiler Petrol kumpanyaları arasında t teöstün dağıldığı o haber Yerilmişti. Bu hususta © piyasada Yaptığımız tahkikata nazaran, bu anyalar arasındaki trüst, fi N bir anlaşma mahiyetinde, bun- 15 -20 gün evveline (o kadar ram etmiştir. Bu fili anlaşma Beticesi olarak, bir kumpanyanın Trakya ve Anadolu'da kuvvetli teşkilât mevcut olan yerlerim di kumpanyalar fı Biyorlardı. Fakat Ma ek istiyen kumpan; Yet evvelâ İstanbul ( piyasasında ileti bir rekabete girişmişler, ee €ği muhakkak addedilmektedir. panyalar, bu rekabet sevkile, “imdi gerek şehrimizd; dolu'nun muhtelif yerlerinde Sitiş teşkilâtı vücude getirmiye, Var kuvvetlerile atılmışlardır. Bu “ümleden olarak, şimdiye kadar #hrimizde mahdut mıntakalarda Satış teşkilâtı olan kumpanyalar rekabet başlayınca teşkilâtmı Benişletmekted Piyasada, petrol ve benzin fiat leri da şöyledir: Kumpanyalar, bakkallara, şim “iye kadar kilosunu 21 kuruştan Petrol, 27 kuruş 10 paradan ben- Zin veriyorli rdı. 15 günden beri panyalar, faturalarında gene 21 kuruş gösterdiği petrolun kilo- Şundan bakkallardan 20 - 20 :; kuruş almaktadırlar. Bakkal'-r, panyaların bıraktığı bu farkı edi hesaplarına kâr etmektedir Bu sefer de Vagon yok Üzümlerimizi ve yaş mey- veyi ihraç edemiyoruz.. Avrupaya yaş üzüm ihracatı için taki teşebbüsler gittikçe fazlalaşmak “dır. Yalnız üzüm sevkiyatmı ken- Ü katında olduğu gibi diğer şebe- de de naklini temin eden Şark ee ei etmeğe başlıyan bu ibraca e uğratmamak için İhracat i kumpanyadan vagon temin ©- istemiştir. din havalisinden de taze üzüm “kam için teşebbüsler vardır. Hatta ar 7 (İş Bankasmdan alman cetveldir ) 7 Eylül 1937 Akşam Fiatları İstikrazlar Tahvilât br. dar 462 Flaktrik 5— Mark yelleri 438 14,80 Me ayriya vine *0 amalgrla 1,3) meni Kuruş Karaş Hi tasmsiz 171, $ 1 ilin, Av ZA UV irtetikm © 740, İ 1 paseta 7) öğr “a ğa mak K,1/3 w izohi — eğ | gi Beiçil 1 perde m— si "ley B.— m dia 1 Çersevep > 3 Alm “2 3 Meridiye — 34— üzümlerinin ihracı için Kırkağaç de hazırlıklar yapılmaktadır. Çuval fiatı artıyor mu? Ihracat eşyamızın ihracı esnasın- da lâzım olan çuvallar ithali depo zito usulile yapılmaktadır. Tekrar ihraç edilmek üzere memlekete gi- ren cumalar için gümrük (idaresine kiymei kadar bir depozito verilmek te ve bu çuvallar içine ihraç eşyası konularak ihraç edilirken resim in- de edilmektedir. Son günlerde piyasada çuvallarm bu depozitolu kabulü muvakkat şek- file ithalinin ilga edileceği haklın- dn bir şayın deveran etmeğe başla- mıştır. Bu gibi ahvalde çok hassas olan piyasada bu haber şuyu bulun İİ ca çuval fintleri derhal tereffüe baş- lamıştar. Ihracat mevsimi lerindeki bu tereffü ihraç eşyamız i- çin çok muşir olduğundan Ticaret odası derhal dün telgrafla iktisat ve köletine müracaatla bu şayinnın as- 5 olup, olmadığını sormuştur. Gele- cek cevaba büyük bir ehemmiyet at- fedilmektedir. , Yumurta ihracatı Gelen malümata nazaran İtalya hükümeti İtalyaya ithal edilecek yu- murtaların beher tabutuna 145 liret gümrük resmi vazetmiştir. İtalya, yumurta ibracatımıza baş. ben üeieğir. Ba kileri Ttalyazn vazettiği bu yeni resmiden yumur talarımız çok müteessir olacaktır. Bir sergi açılıyor İngilterede Laystr şehrinde 7 teş- rinievvelden 15 imi kadar devam etmek üzere bir sergi açıla- caktır. İngiltere sefareti ticaret | ataşesi İstanbul ticaret odasına müracaatla alikadarlarım iştirakini tavsiye et- miştir. İncir rekoltesi Hazırlanan bir rapora göre Eğe Miladi ummtakarzım İlrnesi mende lerinden olan incirlerin 1932 rekolte si 28-30 bin ton olarak tahmin & Mimekiplir. Maşalalm göçün â00p rekoltesi 28 bin ten ve ervelki sene rekoltesi de 25 bin ton idi. Üzüm rekoltesi zümlerimizin 1932 (rekoltesi 50.52 bin ton tahmin edilmektedir. Min- takanın geçen sene rekoltesi 26 bin Mıntakanın evvelki sene re- koltesi de 35 bin ton idi, Pamuk ve buğday NEVYORK, 7: A.A. — Federal ticaret nezareti pamuk ve buğday stokları fiatlarının programını kabul etmiştir. Bu sw- retle 1933 senesine kadar piyasa ha rici kalacak olan pamuk | miktarı 2 milyon balyaya yükselmektedir. Bu program, hükümetin başlıca zahire- lerin fiatlarını yükseltmek | icin itti- baz etmiş olduğu ilk tedbir olarak telâkki edilmektedir. Mal iki Mek Bulgaria yapurile 47 İtalyan doktoru şehrimize | gelmiştir. Bük- reşte toplanacak Tıp kongresine iç tirak edecek olan bu doktorlar bu gün ayni vapurla Köstenceye gide ceklerdir. Mısır sefiri Bursada Mısır sefiri Aptülmelik Hamza B, (99499999 © Aşkı Ef. ocağı tutuşturacaktı, kendisi tutuştu! bir kaç gün kalmak üzere dün Bur saya gitmiştir. İrtihal ve Tetfin Viyanada vefat eden: Yol ve | Yapı Limitet 'keti müdürle- rinden Murat Mehmet Be yin mahdumu Niyazi Bey mer- humun cenaze namazı perşembe günü ikindi namazını fa ml e eee minde kılınacak ve Maçkada | Şehitler kabrintamın ! Posta vapur. ları inhisarı Ayın 17 sinden itibaren beyan- nameler veriliyor Hususi vapurcuların, ayın 17 sinden itibaren (beyi ini İstanbul Deniz Ticaret Müdi ğüne vermiye & başlıyacaklarını yazmıştık. Mezkür tarihten itiba- ren 2 ay zarfında beyannameler kabul edilecek ve ondan sonra ge- inde de bu vapurla- rın muayene, tefrik ve o mut görülecekler mübayaa olunacak- tır. Bunun için evvelâ, | İstanbul Deniz Ticret Müdürlüğü © heyeti fenniyesinin de iştirakile Vekâlet- çe kurulacak bir komisyon, husu- si vapurlardan posta vapuru ev- safında bulunanları ve bunlardan da seyrüsefere kabiliyetli olanları ayıracaktır.. Ondan sonra (oLoit kumpanyası mühendisinin riyase- tinde ikisi hükümet ve ikisi vapur culr tarafımdan seçilecek 5 kişilik bir komisyon, seyrüsefere kabili yetli ve posta vapuru evsafını baiz vapurlara kıymet koyacak, bunu müteakip hükümetçe (o mübayaat yapılacaktır. Mevcut hususi vapurlardan sey rüsefere kabiliyetli ve posta vapu ru evsafmı haiz (bulunanların 11 parçadan ibaret bulunduğu tah- min edilmektedir. Bu suretle sa- ün alınacak vapurlarn £ bedel 'Tahlisiye İdaresinin fazlai hasılâ- tından elde mevcut paradan tes viye olunacaktır. At Yarışları Yarınki yarışların hususi bir ehemmiyeti vardır Yarışa girecek hayvan- lardan Yıldırım Yarın Veliefendide at yarış- larına devam ir. Bu ya rışlar hakkında malümat ber- veçhi ir: Birinci koşu: 932 de yarış kazanmamış yer li ve arap ve taylarına mahsus- © İ tür. Buraya altı tay yazılmıştır. Bizce bunların en kuvvetlisi De lâtidir, İkinci koşu: 932 senesinde Yarış kazan- mayan yerli ve arap at ve kıs- raklara mahsustur, Bu koşunun. mesafesi 2000 metre olup sekiz at ve kısrak koşacaktır. Karaca | bey. Biga. Sosığırlık tarafların. dan kuvvetli atlar bu yarışı koş mak üzere gelmişlerdir. Dördüncü koşu: İngiliz at ve kısraklarına mahsus 2400 metre mesafeli ve handikap yarışıdır. İştirek ede- cek atlar ve sikletleri şunlardır? İstromboli 59, Pazar 56,5 | Odapanste 56, Jan Habler 55.5 | Ledi Tak 55, Lâle 47 kilo ile! Ma Pipere 63,5 kilo ve- rilmişti sahipleri bu sikletle at Jarını e yormamak lüzu muna kani olduklarından kur- i İ asar ep Mason Kongresi eğri lie. dün ikinci içtimaını yaptı Beynelmilel Mason | İttihadı kongresi dün müzakeratma (de yam etmiştir. Dün sabah aktedi- len celsede ruznamede mevcut me seleler müzakere edilmiş, murah- haslar öğleden sonra şehirde bir gezinti yapmışlardır. o Bugün de sabah şehirde bir gezinti cak ve öğleden dalarda bir gezinti tertip edilmiş” tir. Dün Kâtibi Azam Mehmet AK B. gazetecilere şu izahatı vermiş- “ — Öteden beri muhtelif millet görüşmek üzere bir şehirde toplan malarına konvan veya kongre de- göndermek sure- endilerini temsil ettirirler. Bazen de büyük localarm resmen iştiraki olmaksızın bir memleket büyük locasına mensip © zevatın teşebbüslerile beynelmilel içtima- lar tertip olunur ki bunlardan bi- rincisine “konvan”, ikincisine kon gre tabiri lem olm idir. Bun dan evvelki senelerde bir takım mason kongreleri aktedilmiştir. Fakat şimdi İstanbul'da konvan akteden “Association o Maconni- gue İnternatiomale”'in ilk konvamı 1921 teşrinievvelirin 19 undan 23 üne kadar Cenevre'de toplanmış- tır. Bu ilk konvanda Türkiye'yi müderris Muslahettin Adil B. tem sil etmiştir. İkinci fevkalâde kon- van gene Cenevre'de, üçüncü kon van da eylül 1924 de Brükselde, 4 üncü büyük konvan gene Brük- selde teşrinievvel 1925 te toplan- mıztır, İZ eylül 1926 da da sulbu müusalemet tezahuratı için Belgrat ta bir içtima yapılmıştır. Mel bi kı i konvan 26 kâmunuevvel te içtima etmiştir; 1920 da Brük selde toplanmıştır. Memleketimize söyyah celbi ve burada bir takım kobgreler ak tine gayret ettiğimiz bir (o sırada * 1932 konvanınm İstanbul'da top- lanması Türk için, şe- ref verici bir hâdisedir. Bundan maada Mübeccel inkilâbımızın ya- Tattığı umran ve terakki eseri ne, her biri memleketlerinde mü- him içtimai ve siyasi mevki sahibi ecnebi mason! ün hak ve kabiliyetini işirttirmeğe vesile olmak dal a da çok ehemmiyeti hai Buraya gelen o Murahhaslar Şarkta insaniyet bekçisi ve mede- niyet yapıçısı, lâyiklık ve Toleran | ce — musameha müdafii olan bü- yük Türk milletini yakından tanı: mak fırsatını elde edeceklerdir." —— C.H.E. Mom. nn mevsim kir olabilmesi için. zırlıklar ikmal edilmiştir. müşkül olmasına rağmen bizim favurimiz Pazar ile İstromböli- İ dir. Beşinci koşu: Bu koşu yerli ve arap atları- nın er büyüklerine mahsus ve mesafesi 3000 metredir. Mesafenin uzunluğu birib İle boğuşacak (olan ve şimdiye kadar kendini gösteren bu ka- badayı atlar yarışın sonuna doğ ru yola Çıl ı zama son kuvvetlerini Halim Beyin bu yarışta ka ketin en büyük atlarından olan Peruz ile Hakanı koşturmakta- dır. Rakipleri Tayyar ile Alder viştir, Bizim favorimiz Hakan- ne etmisler ve koşturmayacak- | dır. lardır, Kilo farkları netice üze- rine tamamen âmil olduğundan favuriyi katiyetle seçmek bir az Yarmki koşuda Çifte bahis ikinci ve e” koşular üzeri- ne tertip eetememaeesesesasasasisesaaeasesieeekamaşeeeeeasenisieee saeeeeee. Ağırceza Reisliği Aziz B. dün mah- kemeye çıktı ve ilk hühmünü verdi Ağırceza mahkemesinin yeni reisi Aziz Bey dün mahkemeye çıkmış ve ilk ka varı bir mhküm mevkufun | tahli- yesine (hükmet mek olmuştur . Maznun Tütün inhisar morurla- rından Seyfettin Beydir. İhtilâstan evvelce Ağı mahkemesi olmuş, fakat temyiz bu mahkümiyet kara. Ooo Aziz Bey rını bozmuştur. Dün bu davanın nakzan rüyetine tekrar Ağırceza mahkemesinde başlanılmış bozma kararına uyulmuştur. Maznun ittiba kararı verildik- ten sonra mahkemeye bir istida İ vererek tahliye talebinde bulun- İ muş ve tevsi tahkikat için de icap eden vesaiki hazırlamak için mu- hakemenin talikını istemiştir - Heyet keyfiyeti uzun müddet müzakere etmiş neticede mevku- fun 500 liralık bir kefalet verdiği takdirde tahliyesine, ibraz edece- ği vesaiki ihzar için de muhnke- meyi başka güne talika karar ver- miştir İ Karara kaldı Prens İyazm bâdisci intiharın neşretmekten süçlü Cümburiyet ga- zetesi neşriyat o müdürü Abidin Daver bey evvelce ikinci ceza mah- kemesinde muhakeme edilmiş ve be rast etmişti. Temyiz mabkemesi bu berüet kararını nakzetmiştir. Dü: kinci ceza mahkemesinde — davanın makzam rüyetine başlanmıştır. Gerek Abidin Daver bey, gerek vekilleri İrfan Emin ve Vasfi Raşit beyler mahkemenin ilk kararmın uy ğun ve isabetli olduğunu söylemiş- ler kararda israr edilmesini istemiş- İ erdir. Mahkeme heyeti bu hususta karar tefhimi için muhakemeyi başka gü- ne talik etmiştir. Maarifle Avrupadan Gelen a mi main sir edilmiştir. Haydar B. Ankaraya gidiyor Maarif müdürü Haydar B. em —| İmtihanlar bitti Avrupaya tahsile gidecek lise me- bitmiştir. Dün son olarak tarih coğ- rafyadan imtihan yapılmıştır. Netice bir hafta sonra anlaşılacak tar. Türk dili Ahmet Cevat B. bu aksam Halke- vinde Türk diline dair bir konferans | verecektir. Musiki sam'etkârları cemiyeti kongresi İstanbul Musiki san'atları ce miyeti Me Tri Zac mmüzdeki çarşamba ön şe EKLE beyoğiköze decektir. inmaktadır. birçok maktadır. Di tebrik edilmektedir. ömkânmi bulamadığınd Dünya buğün! Takimi ele i Serseriler Çalıştırılacak Şüphe altında bulunanlar tespit ediliyor Zabıtaca şüphe altnda bulun | devredilebilir mi? | durulan ve bir iş yapmıyan serse- ri bazı kimseler belediye tarafın- dan tesbit edilmektedir. Belediye bu gibi serserileri sulh mahkeme lerine sevkedecek ve mecburi ça- Belediyede Cuma Ruhsatiyesi Ruhsatiyeler yeni müstecirlere Cuma ruhsa bazı dükkânlar. 'devrettikleri vakit cuma ruhsatiye sini de beraber devrettikleri görül lıştırma kararı alacaktır. Bu ser. | mektedir. Halbuki cuma günleri seriler karın tokluğuna belediye- nin mubtel caklardır . işlerinde | kullanıla» Vilâyette İhtikâr evrakı Bekleniyor e Ticaret odasının gönde- receği cevap inle Gaz kun ait açık olan dükkânlar o malüm ve mahdut olduğundan devir musme lesinde ruhsatiyelerin mesmu ola- mıyacağı kaymakamlıklara tamim edilmiştir İki mektup kayıp Trabzon ile Erzurum arasında- ki Namervan kazası Belediye riya setine ve malmüdürlüğüne İstan- bul belediyesi tarafından gönderi len iki taahhütlü mektup kaybolmuş tur. Mektupların içinde bazı lü- zumlu evrak ol Beledi- il ye kaybolan mektuplar hakkında ımpanyaları ihtikârına oni kl nn lin (ie | sie iiükele EL el yekteki ihtkür tetkik komiryonuna maktadır. # vrak geldikten sonra komisyonun finn günü tespit edi- Becektir, Çekirge mücadelesi) Geliyor Viliyet ziraat müdürü çekirge mü cadelesini tetkik için Yalovaya git- miştir. İşbaşında Bulunmıyanlar Adliye ve diğer bazı davairde me- sai zamanlarda vazifeleri eli başımda bulunmıyan memurlar hakkmda tah kikat evrakı tutulmuştur. Ba evrak berayi tetkik vilâyet idare heyetine gönderilmiştir. Keriman Eceyi Ziyaretler Keriman Ece, dün de evinden bir yere ayrılmamış ve ziyaretçileri ka- bul etmiştir. Bunlur meyanında Boludan gelen iki muallime de bulu, Keriman H. in teşekkürleri İSTANBUL, 7. A. A. — Dünya güzelli Keriman Halis Hanım mem Keriman Halis Hanım, bu gelen tebriklere ayrı ayrı cevap namına gelen ir olduğunun jansından ayrıca rica Doktorların tabelâları meme İngiliz filosu e. i Filo buradan Romanyaya gidecek Eylülün 16 sında limanımıza bir Ingiliz bafif filosu gelecektir. Filo akşama kadar limanımızda kalacak ve akşam üstü Romanyaya hareket edecektir. tarafından iade edilecek. Bir Fransız Gazeteci M. Jean Rodes siyasi mü- lakatlar yapmaya geldi