15 Ekim 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

15 Ekim 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

MİLLİYET ÇUMARTESİ 15 ZEŞRİNLEVVEL 1932 “Şehir Plânı Yapılmadan Yeni Caddeler Açılma şal ontenjan etrafında odadaki müzakereler “İBir hafta daha devam edecek İktisat vekâleti, kontenjan da, ticaret odalarının fi- ormuştu. Ticaret oda her gün tacirler toplana- bu hususta müzakerede Uyorlar. şek verilen kater! konuşulan şeylerin gazete- verilmesi düşünülmüştür. karara risyet edilmektedir. imalar pek hararetli ve aşalı geçmektedir, bu 3İ kayaları kiye ayırmak fi İdimkündür kontenjan yap- mı ileri sürmektedirler. Sn *rbabı da bunun aksini isti ir. Kontejan dahil 800 ü İüitecaviz madde etrafıda mü- ie olmaktadır. İçtimalar, bir hafta daha de ee İm edecektir. Yeni fabrikalar İİ Son bir iki ay içinde şehrimizde Yeni fabrikalar açılmıştır. Bun- biri bir İtalyan grubunun açtığı demir boya fabrikası- e Fabri yakında İstihsalktnı | İba ziyade artıracak, Balkanlara ihracat yapacaktır. Yeni fabrika abrika Eyipteki tesisatını ikmal fir. son günlerde, fabrikada mali üzere, İsveçten kadın mü ies amele getirilmiştir. ip Bunlardan başka, bir Türk sar- Yedar da kakao yağı fabrikası aç- Nin tepebibün etmiştir. ii sermayedar & grup ta #ank İma. ğ *&si açmak için tetkikat | yap- İr. İmalâthanede hariçten ge- rçatarı takrlarak sat he getirilecektir. Esasen bunu ya Vilayette Resmi Muhaberat Kısa Sü öüdü ol. Ması tebliğ edildi Resmi muamelâtta muhaberenin kısa ve çok kolayca arlapıla- bir tarzda yazılması vatan. ilârın işlerinin basit şekilde inlacı aypahaberata yol açılmaması hak- İç, Dahiliye Vekâletinden vilâyet bir tamim gönderilmiştir. Bir tünel daha açıldı NKIRI, 13 — Ankara - i hattı üzerindeki Batı Be ü muazzam tünelin açıl- nihayet bulmuştur. Tü karşılıklı olarak tamamen ye irde kaçakçılık yal 13 — İhtisas mahkeme liyete geçtiği günden be- ik hâdiseleri pa LE olan zabıtamız Sökede ka müsademe etmiş, be a- e sağır Hasan | düşmüştür. Sağ olarak ele Nia gli oğlu Mehmet, Mustafa Mehmet, Ali oğlu Hüseyin, oğlu Mehmet ve Mercan in beraberlerinde defter kaçak sizara kâğrdı tır. Mazmunlar elyevm. kaftur. Bu hafta içersinde a'ında bir karar verilecektir. im dava; İstanköyden mikdarda kaçak eşya ve kâğıdı getirerek Kuşadası ll idhale » Hamdi ve şürekâ iiaittir. Çerkes Hamdinin or- pan müesseseler mevcuttur. Bu ima İithanede saatlerin bazı parçalar; da yapılacaktır. İhracat tacirlerimiz Ihracat ofisi, memleketimizdeki ih yacat tacirlerinin söreslerini bir ara- ya toplayarak bir çine | tr. Bu kitap mubi olacala bütün dünya ticaret side ba gönderilecektir. İzmirden üzüm incir ihracatı Mevsim iptidasından 8 Teşrin evvel tarihine kadar İzmir borsasın da 28, 544,588 kilo üzüm satılmıştır. Geçen sene 4 teşrinewvele kadar 9,019,473 kilo üzüm satılmıştı. Son hafta zarfında borsada satış telif cenebi memleketlere 7,969,839 kile üzüm ihraç edilmiştir. Mevsim iptidasından 8 Teşriniev- veel kadar İzmir limanından muh- telif ecnebi memleketlere 20,580,688 kilo sevkiyat yapılmıştır. Geçen 1e- ne ayni tarihte yapılan ihracat mik- tarı 8812431 kilodur. Mevsim iptidasından 8 T: vel elendar borsada 7,708, e ins abimi. ; kuruştur. e sm incir fiatı 8-25 Bon hafta zarfında yapılan İhracat Mevsim iptidasından 7 Teşriniev- le kadar 8847 ton 222 kilo incir ih- raç edilmiştir. Geçen sene ayni ta- rih zarfında 8,986 ton 283 kiloluk sevkiyat yapılmıştı. Brezilya boyuna kah ve gönderiyor RIO DE JANEİRO, 14. A.A — Santos limanmın tesrete yeniden a- çimen münasebetile Nevyorl'a gön derilemik üzre gemilere kahve yükletilmiştir. Maarifte Halk Kütü tüphaneleri Vekâlet halkın okuma ihti- yacını düşünüyor Maarif vekâleti memleketi- hemen her tarafımda halk kütüphanelerine büyük bir €- hemmiyet verecektir. Halk kütüphaneleri halk ev lerinde başka diğer münasip gö rülen yerlerde tesis edilecek bu kütüphanelerde halkın oku" ma ihtiyacını temin edecek her nevi kitap. mecmua bulunacak tır. Feribot işi Haydarpaşa ile Sirkeci arar sında feribot tesisatı yapmak için Nafia vekâletine teklifler- de bulunmuş olan İngiliz ser- mayedar grupu mümessili Ko- lonel Barry bugün Ankaraya gi decektir. Kolonel Barry'ye re- fakat etmekte olan mühendis M. Ketchell grupu memleketi mizde temsil etmekte olan Şe- fik Esat Beyle dün akşam An- eki | karaya gitmi Uzunköprüde yangın UZUNKÖPRÜ, 14.— Uzunköp- ra sirayet eden yangın lodos rüzgü- rınm tesirile büyümeğe istidat gös- termiş, ve mevcut vesaitle itfa edilme sine da daha ziyade ge- Bişlemesinden korkularak Edirne it- İniyesi de Uzunköprüye istenmiştir. Edirne itfaiyesi | gidinceye kadar yangın bastırılmıştır. Poliste Ortağını Vurdu! Paraları toplayıp İstanbula eğ- lenmeğe iniyormuş Pendikte bir olnayet olmuş, bir bahçıvan ortağını vurmuştur. Mustafa ve Arnavut Nuri is minde birisi ile ortak olarak bir bah 9 kiralamışlar ve dikecekleri to- humları tedarik için de bir faizciden para kaldırmışlardır. İlki ortak ilk ay İarda borçlarını muntazam ödemiş- lerse de son iki ay zarfında ortaklar dan Nuri işi bozmuş, alışama kadar sattıkları, sebzelerin i şin sonu olmadığını söylemiştir. Son günlerde faizci hemen her gün Pen diğe gelerek Mustafayı sıkıştırmağa Mustafa evvelki gün Pendikte Bağdat caddesinde kahvede otürlr- ken, Nuri görünmüş ve İstanbula in mek üzere İstasyona lı yürümüştür. rinden a larak, çılcışmış ve Nurinin kolunu tu tarak trene gitmesine mâni olmuş- tur, Bu sırada son trenin düdüğünü ni beline götürerek © parabellüm ta- bancasını çekmiş, Nuriye dört el a- teş etmiştir. Çıkan kurşunlardan bi- ri Nurinin göğsüne, diğeri kalçasma isabet etmiş, ağır suretle ye tar, Carih derhal yakalanmış, söz liyemiyecek bir halde bulunan de Tıp fakültesine götürülmüştür. Kaçak et Sırtlarında birer çuval bulunan i- ki adunı Kallavi sokağından geçer- ken çevirilmişlerdir. Çuvullarda 48 kilo kaçak sığır eti bulunmuştur. Bu adamlar, etlerin A bidin oğlu Hüseyine ait olduğunu söylemişlerdir. Etler müsadere edil- miş, kaçakçılar yakalanmıştır. Bilet almak mesele- sinden kavga Balatia oturan Refik elendi ile 0 #ör Seyfettin ve biletçi Muzaffer e- tendiler arasında bilet almak yüzün- den bir kavğa çıkmıştır. Seyfi ile Muzaffer Refik efendiyi sağ kaşından yaraladıkları için yaka lanmışlardır. Bir amele üst kattan düştü Fatihte yeni yapılan bir binada ça lışmakta olan ameleden Mehmet bi nanın üst katına beton çekmek için bağlanmış olan ipin sağlam olup ol- Mmadığını tecrübe için ipe asılmış ve ip kopmuştur. Mehmet binanın üst katmdan aşa- ğaya taşların üzerine düşerek muhte İf yerlerinden tehlikeli surette yara lanmıştır. Mehmet hastaneye kaldı- relemaştar. Çocuğun altınını koparıyordu Sabıkalı yankesici Bursalı İsmail zarında — kucağında ço- cuk ile oturup fasulye satmakta o- İan Düner hanımın yanına fasulye almak bahanesile yaklaşmıştır. İs pazarlık ederken diğer taraftan Düner hanımın kuca- ğındaki çocuk ile meşgul O olmıya- maşlamıştır. Düner banımın diğer müşterilerle meşgul olmasından isti fade eden İstnnil, çocuğun omuzun- da dikilmiş olan bir liralık altını ko pormış ve savışmak istemiştir. Bu esnada omuzundaki altın ko parıldığını gören küçük çocuk ta eli ile altını koparıldığı yeri annesine göstererek “Cid.. Cici ci..” diye feryat etmiye başlamıştır. Bu feryat Üzerine kadıncağız işin farkına ver- muş ve hirsizi ar, Bisikletler de Çiğneyor bizi ilekletie Karaçi rl çe şölen Meliöüleeillnln 7. miğmala ki kızı Zehraya çarpmış, ağır suret- ba yeni Ahmet yakalanmış- Hizmet gazetesi beraat etti İZMİR, 14 — İntihar eden Tokadi zade Şekip Beyin res- mini basi dolayı mah- kemeye verilen Hizmet gazete si beraat etmiştir. ” İ zönden şimdi bu kadar gi Belediyede Yeni cadde Açılmıyacak Şehrin yeni plânı- na intizar edilecek Son zamanlarda belediye yeni bir takım sokak ve caddeler aç- mıştır. Fakat bunların çoğu dar- dır. Buna mukabil © yeni yapılan binalar yüksektir. Bu yüzden ye- ni mahalleler eskilerden daha fe- rak ve aydmlık olmayor. Taksim meydanmda açılan sokaklar bu- na misaldir. Bir vakitler 15 - 20 metroluk cadı diği halde be İyetişmiyor. Belediye bunu düşü- nerek İstanbulun plânr kararlaştı rılıncaya kadar yeniden cadde ve sokak açmamağa karar vermiştir. Bu plând acadde ve sokakların kaçar metro genişliğinde olacağı gösterilecektir. Plân yaptırılırken bir an evvel çıkarılması için hükü met nezdnde teşebbüsatta bulunu İncaktır. Şehir plânı Ankaranın plânmı yapmış 0- lan M. Yansen plân tatbikata nezaret etmek üzere Ankarayı decek ise de, profesörün burada İstanbı : hakkınd diye ie ime bulunacağı haber verilmektedir. Belediye, İstanbul plânı hakkında şehir mütehassısları arasında bir müsabaka açmağa karar vermiş- tir. Profesör Yansen'in de bu mü- | sabakaya girmesi muhtemeldir. Haseki hastanesin- de yeni daireler | kıp Haseki hastanesinde bir | möddetten beri yapılan memur lar dairesi hemen hemen bit- miş gibidir. Yalnız dahilinde 8: va ve saire gibi teferruat kal mıştır. Memurlar dairesine ka lorifer konmuştur. Hastanenin ameliyat daire- sile memurlar dairesi; arasında ki ahşap pavyonların bugünkü sıhhi ihtiyaca muvafık olma dığı anlaşıldığındafı *! belediye gelecek sene bu yayponların yerine son sistem bir «hastane inşası için tahsisat ayıracaktır. Belediyede bazı esaslar hazırlanıyor! Hükmetin bu sene Büyük Millet Meclisine vermek üze- re bir şoförler kanun lâyihası | hazırladığı yazılmıştı. Şoförlü- ğün daha muntazam bir mes- lek haline konması için beledi- yede bazı esaslar hazırla” mıştır. Şimdiye kadar bir se- bepten dolayı mahküm olarak mahkümiyet müddetini bitiren bir şoför. mesleğinde devam edebiliyordu. Ağır bir ceza ile | mahküm edilen şoförün bir daha şoför- lük edemiyeceğine dair kanuna bir madde konacaktır. İtfaiye mütehassısı geldi Belediye tarafından celbedi- len ; itfniye | mütehassisi M. Curt Schöne bir kaç gün evvel ye gelmiştir. Adana elektrik şirketi davası ADANA, 14 — Aylardan beri süren elektrik Ve yangın davası nihayet bitmi tir. Mesele hakkında karar ve- rilmiştir. Şirket müdürleri, tah sildarlar, umumi kâtip. tercü- man Kâmi, muhasip Fahri B. ler ve diğer maznunlar beraat etmişlerdir. Yalnız seyis Ali bir sene altı ay e mahküm olmuştur. Şevket B. in muha- kemesi bugün Geçen sene Beşiktaşta sokak ortasmda karısı İclâl Hanımı tabanca ile öldüren güzel San” atlar akademisi müdür muayi- ni Şevket Bey hakkında mah- kümiyet kararı verilmiş temyiz kanli Hakkın Dese Istanbul Nosıl Eğleniyor? Baltalimanında bir kır âlemi Bu nasıl teşrindir ki bize temmuzun en sıcak günlerini arattığı oluyor... Keşki odun almakta acele etmeseymişim! - Bu yıl, yazlığa gidenlere gün doğdu - Bu mevsimde bile bülbül ötüyor - Ulu köyün dilberleri - Karganın sesini duyunca... i şair söyler, söyler de “Biz böyleliğin görmemişiz faslı bahârm.' Şimdi biz de onun gibi; güz faslınm böylesini görmemiştik İ desek hakkımız yok mu?. Bu nasıl Teşrindir ki bize Temmuzu arattığı günler olu- yor?, geceleri mangalın etrafına hal- ka olduğumuzu çok iyi hatırlı yorum, Şimdiye kadar pardesüleri değil, | paltoları bile giymiş, kışlık fanilâları sırtımıza geçir miştik, 932 Teşrininde ise ço - İluk çocuk, hâlâ denize giriyo- ruz. Hâlâ sokaklarda yarıçıp- İnk dolaşıyoruz.Hâlâ akın akm mesirelere koşuyoruz. Hâlâ bir elimizde mendilbir elimizde yelpaze şırılşırıl, hat- tâ isterseniz, zırılzırıl ter dökü yoruz. Havanm gidişine bakıp ba — Keşke odun almakta ace- le etmeseymişim. diyenler var. Bir ay evvel (320) kuruşa satılan kuru meşenin çekisini, oduncular, “280., e hem de yal vara yalvara veriyorlar. Soğuk bir şey içmek için şerbetçi dükkânlarında halâ sı- ra bekliyoruz. Sıcaktan bunalan İstanbul dolusu halkı esintisi © izkıyısı yerlere taşıya atmak diye bir söz vardır.Cu- ma gelince, herkes bir (e tarafa gitmek için adeta canatıyor. Benim bildiğim bir şey var- sa. bu yıl yazlığa çıkanlara gün doğdu. Ötedenberi Eylâl ortası ge- lip te havalar serinlemeğe yüz tutunca sayfiyecilerin akın a- | kan İstanbula dönüşü başlardı. Şimdi bakıyorum da, İstan- bulün adını anan yok.. Yap- rakların sararışma, (sabahları havan sisli oluşuna bakarak vakitsiz göç tedarikine kalkr ay bile, yerli yerinde kaldı- lar. Vallahi, bana kalsa. hiç boş yere zahmet etmesinler.Şunun şurasında kışm bitmesine ne kaldı?, Birinci teşrinin sonları- geldik demektir. İkinci teş- rin gülsuyu gibi (o bir iki yağ- mur arasmda geçip gider. Bi- rinci kânunu nasıl olsa atlatırız. İkinci kânunu da şöyle böyle mangal başında pinekliyerek bir kere arkamıza bıraktık mu güdük şubatla nasıl olsa kozu- muzu payederiz!. . Geçen cuma iki üç (ahbap sözleştik. Usküdar vapur iske- lesinde buluşacağız. Ve nereye gideceğimizi de orada kararlaş tıracağız. Buluştuk. Fakat gidilecek yer için uyuşamadık. o Reyler dağıldı. Üç —— üçümüz de ayrı ayrı fikirde idil Ben, Boğazın Ak köyle- rinden birine gidip, akşama ka dar vakit geçirmeyi. (o meselâ Sulara gitmeyi teklif ettim. Eşin bir hayli münaka — Ay orada da Fikir tepesi var 117. — Var ya, Frstık ağaçla nn al gömdü kim bilir ne se . Ye tu. Cumartesi günü ağır ceza Üre tesirini bili diil — Neresi bulduğun yer?. Büyük bir müjde verir gibi, haykerdı: Geçen sene bu o mevsimde — Baltalimanı korusu. , Ben atıldım: — Ömrümde gittiğim yer deği İzahat verdi: — Dünyanın en güzel man- zaralı korusu. . Azizim, düşün ki bu mevsimde bile sabahları bülbül orl.. Gülüştük: — Desene bizim gibi onlar da hazan bülbülü. . — Lâfı uzatmayın, vapuru- kaçıracağız. . . Ötekilere sordum: — Ne dersiniz çocuklar?. — Ne diyelim?. Şu Baltali- manmı da bir kere görmüş olu- ruz, Vapura girmeden evvel gö- işimiz vardı: Baltalimanında o ağzımızı Poyraza açacak değiliz (ya... Bereket versin, iskelede ne a- rarsanız var. Bir kutu zeytin- yağlı dolma. biraz peynir. dil salam... Ve söz (aramızda küçük birer şişe üzümsuyu.Ar- tık seferber sayılabiliriz. . Arkadaşlar, o kadar sabır- sız ki, mümkin olsa. & vapurda çakmtıya başlayacaklar. Balta İimanma Rumelihisarı yolu ile gitmek te vardı ama, biz Ulu- köye çıkmayı tercih ettik, İskeleye ayakbasarken. ar- kadaşlardan biri, göğüs göğse geldiği yalabuk bir Rum dilbe- rini bana gösterdi: —Azizim, biz galiba besme lesiz yola. çıktık. . Hakikaten şeytanın bugün başka işi oltnamalı idi. Bizi da ha ilk adımda günaha soktu. Bundan sonra, baktık, günaha girdik, sola baktık gü naha girdik. Yol uzasın diye yürüyüşü- müzü ağırlaştırıkıça ağırlaştı rıyorüz. Boyacrköyle Rumelihsarı a- rası dilberlerin ne de bol oldu- ğu yermiş meğerse.. Bana kal sa gelecek seneki Ece'yi bu. in kızları arasından seçer- dim. . Türkçeyi hiç bir yabancı a ğız bu kadar tatlı konuşamaz. Ya o fıkırdaklıkları. o cana ya- kınlıkları, o çıtıpıtlıkları,. Baltalimanı korusuna gelin ceye kadar, Boğazm güzelleri- ni bol bol seyrettik ama, yut- Fr TE aktan da adeta boğazol- ! Korunun tenha keçiyolların da, tepemizde çadır kuran ulu ağaçların gölgesine yangeldiği miz zaman. gözümüzün önün - de emsalsiz bir manzara canlar d. Bütün Boğaz. en O küçük kıvrımlarma kadar görüyoruz. Şişeler yumruk © tirbüşonu ile tan açılmıştı. Dilleri, dol- maları. peynirleri © önümüze serdik. Baltalimanı, belki meşhur Baltaoğlunun ününder beri böyle neşeli bir âlem görmemiş tir, Bizim gibi kafadengi üç ar- kadaşa değil böyle korula; maanlrk bile seyran olur.. Bir aralık bu mevsimde bile koruda bülbül öttü; ayn söyle yen arkadaşa takıl — Hani ya. senin bülbüller? Ağacın altma yangelip bir şarkı mırıldanan arkadaş. gös- terdi: — Karganın sesini duyun- ca kaçtı Baltalimanı korusunun ha“ vası zaten insanı sarhoş etme- ğe kâfi... Başka içkiye hacet yok. Fakat biz. keyfin katmer- İsini yapıyoruz. Bir yudum rakı, bir yudum hava!.. Bir yudum hava ve bir yudum rakı. . Akşama kadar o tenhalık içinde yalnız kendi | sesimizi dinleyerek ve yalnız kendi ken dimizin olarak, eğlendik. Dönüşte rasladığımız köy kızlarma şöyle bir bakıp geğti- gimizi gören arkadaş: — Hadiyin. dedi. gidip şun- lardan birine balta olalım. Ben atıldım: — Hiç çekinmeden balta w labiliriz. “Malâmya, Baltalima—- il ından geliyoruz. M. SALÂHATTİN Süde tebeşir bile karıştırıyorlarmış! Bir sütçü okuyucumuz bazı hileleri sayıp döküyor Bize saf ve taze süt yetiş- firecek vesalt lâzım « Bence satıcıyı azalinı İstanbulun ihtiyacı olan iyi sütü ihtiyaca göre temin etmek lâzım. Sütün azlığı doğrudur, hele bu aydan sonra iyi süt bulmak çok güç bir şey olacaktır. Evvelâ bu- nun çaresine bakmalı. Avrupa ile Mk ri bilhassa hilelerini bütün söylemeği vicdani bir vazife addederim; Hileli süt nasıl olur: Sütüm başlıca hile şekilleri şun Karışık süt 4 — Süte bazı maddeler ilâve etmek. 1 — Krema alınması: — İneği sağdıktan biraz sonra sütün e ne barı kabarcıklar ve kar. Bunları alırlar ki banu anla" mak güçtür. Bir de sütü birkaç saat bekletirler ve sütün üzerine çıkan kremayı alırlar. 2 — Su ilâvesi: — Hilekârlar süte su ilâve ederler. Bu sütçü &- pe pepyi bolar bir Mis olmakla aber bu hileyi keşfetmekte ga- liş sütü karıştırmak. 4 — Süte başka maddelerin ilâ bunların mmüstam ini yazı vesiş pri Sütü koyulaştırmak için hileler: buğday unu, pirinç unu, arpa umu, yulaf unu ilâve etmekle olur. Görüyorsunuz ya bir çok hile- ler zavallı minimini türk yiyo