15 Ekim 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

15 Ekim 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Ni e 2 Gi i İ. 6 . Memlekette - Köylerd lerde ferağatle İ sahşsn muallimler ÇORUM (Hususi) — Burada maarife çok fazla ehemmiyet ve- rilmektedir. Hemen hemen Çoru- mun her köyünde bir ilk mektep vardır. Yirmi gün evvel ilk tedri- ruma gelmiş ve bütün köy mual- Keslerini merkeze odavri ederkon larla on gün devam eden basbü- haller yapmış, konferanslar ter- tip etmiş ve nümune dersleri ver- miştir. Köy muallimlerinin büyük bir alâka ile takip ettikleri bu derslerde ve konferanslarda usu- derslerdeki gaye- rının nasıl tedarik olunacağı anla- tılmış, bilhassa köy muallimleri- nin ehemmiyetine temas olunmuş tur. Köy muallimlerinin işba: mazdan evvel bu suretle bir “ya toplanılıp mesleki ve içtimai © esaslar dahlinde fikir ve faaliyet birliği yapılmasının çok hayırlı ve feyizli neticeler vereceği tah- min edilmektedir. Köy çocukları- na irfan nuru verecek feragat sa hibi muallimler bu dersler ve kon © feranslarla yeni ders senesine baş larken mümkün olduğu kadar da- ba taze ve tecrübeli malümatla techiz edilmiş olmaktadırlar. Ma- arifimizin bilhassa köy mekteple- rine verdiği ehemmiyet, ilk tedri- sat wüfettişlerinin de bu ebeni yetle mütenasip bir alâka ile ça- lışmaları takdire şayandır. Diyarıbekirde bir cinayet DİYARBEKİR (Hususi) — Ayın dokuzuncu gecesi burada lrabene önünde bir cinayet ol- muş, Mehmet isminde bir adam © Abdülkerim isminde diğer bir a- 'damı öldürmüştür. Cinayetin se- « bebi bir kadın meselesidir. Katil “olan Mehmedin vaktile nikâhı al. © tmda bulunan Esma Hanım son zamanda maktul Abdülkerimle evlenmiş bulunmaktadır. Mehmet |” ye müracaatla Esma Hanımın el İn yevm nikâhı altında bulunduğu. © mu, Abdülkerimle evlenemeyece- Şihkine deva öç. Fakat Mel met açtığı davanın neticesini bel İeyememiş, kıskançlık mn Mali vala bei vella tir. Cinayet © yakalanmış, tahkikatı müddeiu- mumi Mehmet Hâki ve doktor A- Mi Rıza Beyler ele almışlardır. masraf olara kta on sekiz bin ılık havale vermiştir. 8 yaşında katil Karstan yazılıyor: Ovagelmiş kö .yünde İnce Gül oğlu Yusuf ağa ge ce evine dönerken yol üzerinde pu- su kuran bir şerir tarafından öldü- > rülmüştür. Yalıları tahikikatta bu “mayeti 8 yaşında bir çocuğun yap gelene gocuk derdest edil Su altın olur mu? * Burada eski in çeşmeler, dere- İm alelümum »kar salar, se- ir sat müfettişlerinden Nuri Bey Ço- | şimdi Mrk inme gününde, gece yarısına doğ | | al hemen her köyünde bir ilkmektep vardır Çorumda köy muallimleri bir arada sadüf ederlerse, kapları altm ile do- larmış.. Eskiden bazı aileler bu yüz- gok olduğu ve karüssun yökmelüci aktığı için, şerıltsı, korşu evlerden ir niani gibi, işitilir. Bilhassa gece- leri... de bir gece, ansızm bu geşmenin şırıltısı işitilmez olur. Bu- mu hissedenlerden «Koca pınar uyu- du, suyu altın olmuştura diye testi- sini ve tenkesini alan çeşmeye ko- 94 Were epey ou opulMjAZ "mel tencere varsa ağzına kadar hepsini doldururlar, Sular altın olacak ümi- dile, heyecandan sabaha kadar uy- ku uyuyamazlar, Bir az sonra da «Koca pmar suyu nun — yolundaki bozukluk netice- si — başka yere aktığı anlaşılır. Hiçten karşılıklı cinayet Nallıhandan yazılıyor: Köylerine dönen ameleden İkbal oğullarından Mustafa çıkmış erik koparırken din xeç oğullarından Ahmet oğlu Tah- sin ağacı sallıyarak erik toplamak istemiştir. Salıntı üzerine Ali yözüs tü yere düşmüş ve Tahsine küfret- miştir. Bu küfürden muğber olan tahsin bıçağını çıkarak Alinin başın dan ağır surette yaralamıştır. Esasen küçük olan Ali kanlar çinde toprakta yuvarlanırken can a- cisile o da bıçağını çekmiş ve Tah- sinin kasıklarına bıcağını daldırrış, bıçak Tahsinin en nazik uzuvlarını parçalıyarak ölü olarak yere serilme sine sebebiyet vermiştir. Başından ağır surette yaralı olan Ali kanlar i- ginde ölen Tahsinin yanına yuvar. lanmış, bumu gören köylüler derhal ye jandarma karakoluna haber vermişler. Vaz mahalline giden müstantık ve sihiye memuru ölü ve yaralıyı merkeze eşli Yeni bir musiki Mektebi (Başı 1 inci sahifede) Garp musikisine ait öç parça lindıktan sonra alaturka saz heye HNELIYET, Güzellik te zor! Âltmış yaşinda, fakat genç bir kadın bazı şayanı dikkat sırlar ifşa ediyor.. Amerikanm güzelliğile işti har etmiş olan Okadınlarından Miss Pheng şimdi belki altmış ikilik vardır. Hâlâ da genç gö” rünür. Bir gazeteci bu kadar ,enç ve güzel kalmanın sırrını isinden öğrenmek istemiş. O da kendi itiyatlarını şöyle anlatmış: — En mühim itiyadım, her; sabah bir bardak su içine bir limon srkarak içmektir. Bazıla- rı her sabah limon yerler. Eğ. böyle bir itiyadınız varsa, yani her gün limon yiyorsanız, bahları yalnız bir bardak su içi niz. Herkesin kendisini genç tutmak ve genç göstermek için | kendine mahsus usulleri vardır. Onun için umumi tavsiyelerde bulunmak müşküldür. unutmamalı ki vücudün çehre ile münasebeti vardır. Vücudü çirkin olanın yüzü de çirkindir. Güzellik ve tenasüp (o vücudün heyeti umumiyesinde olmalr ir. şık olarak uyuyunuz. Fakat izi ısıtmak için gecelik rop döşambr giyiniz ve güzelce !/ örtününüz. İyi çalışmak ve iyi uyumak sıhhatin başlıca şartla | rındandır. Fakat ne fazlaçalış- mak, ne fazla uyumak.. Hergün mutedil surette jim mastik yapınız. Beden hareket- lerini açık havada yapmak mümkünse daha iyidir. Yüz mek. gezmek. yani yol yürü- mek güzel olmak için başlıca tedbirlerdendir. Benim gibi alt | » mış yaşını geçtiği halde genç ve güzel kalmak isterseniz, ke der denilen şeyi ruhunuzdan € bediyen kovunuz. Daima şen, daima neşeli olunuz. Keder ka- dar çirkinlik âmili olamaz. Yüzünüz için mayi kremleri tercih ediniz. Kremlerden ev- vel soğuk su ile yıkayınız. Ge- ce yatarken yüzünüzde kat'iy- yen pudra bırakmayınız. Ben boynumu ve adalelerimi, for- mülünü Hindistanda bulduğum bir yağ ile ovarım. Sonra cildin de kendine göre bir gıdası vardır. Daima ayni kremi kullanmamalı. Cildin gı dasını değiştirmek için ben sıra ile dört türlü krem kullanırım. Eğer şampuvan kullanıyorsa” nız. saçlarınızı yağmur suyu ile yıkaymız. Yağmur suyu bula- mazsanız, taktir edilmiş veya in iyidir. Âdi sularda saçları bozan milhler ve aleviler vardır. O- nun için saçlarma itina etmek isteyenler, alelâde © suları kul lanmaktan içtinap ediniz. Ben şampuvandan sonra saç Jarımı tahammül edebileceğim kadar sıcak su, ondan sonra da mümkün olduğu kadar soğuk su ile yıkarım. Ve bunu s0- Kuk sıcak olmak üzere dört beş defa tekrar ederim. Saçları bu suretle ti sonra havlı ile kurularım ve mümkün se bir mikdar güneşe arzede- rim, Her şampuvan yapmadan bir gece yukarı Böyle olursa dişleriniz daha iyi islemi ee pi ee ys pancar ve n dişlerin muayene ot- tiriniz. Eğer dişlerinizden teda vi edilmesi icap edenleri varsa, hemen itina ile tedavi ettiriniz. e SUMARTESİ 1S 1S'T Yalnız | Yaz ve kış pencereleriniz a- na bir komprime asprin ilâve ediniz . * Ripolen veya yağlıboya ile iki tabaka boyadığmız za- | manlar, bu iki tabaka arasmda hiç olmazsa kırk sekiz saat va- kit bırakınız. * Lâmba fitillerini sirkeye batırır ve kurutursanız, yaktı- ğmız zaman daha iyi ışık ve- rir, , .. Yeni Şanday v 7 Şimdi roplarda olduğu gibi şandaylarda da iki renk kullan mak modâ'oldu: Bunun bir ci- hetten de şu faydası var. Art- mış kumaşlardan ve yünlerden istifade etmek. Yukardaki şan day tayyor fistanla pek iyi gi- der. Tam mevsimidir. Bu da i- ki renk üzerinedr. Koyu ve a- çık yeşil, yahut maron ve sari yahut ta mavi ve pembe! Mısırla 1932 Turkiyede elektrik sanayii ne halde? Türkiyede ilk elektrik tesisa. tını yapan > Tarsus'tur Ankara elektrik santran Elektrik mühendislerinden Ha san Halet Bey tarafından Türkiye de elektrik sanayii ve bunlar kullandıkları kuvvei muharrike hakkında fransızca faydalı bir 6- ser neşretmitşir. Bu eserde verilen malümata nazaran elektrik bun- dan takriben otuz sene evvel Ab- dülhamit zamanmda bir çok tak- yidat ile memleketimize idhal o- dilmiştir. Abdülhamidin etrafında kiler elektrik ile bombalar, lâğım Tokatliyan ve Perapalas gibi bö- yük otelleri elektrikle temvir edil miştir. Türkiye şehirleri içinde ilk defa olarak elektrik tesisatı yapı- lan yer Tarsustur. 1902 senesinde Tarsus nehrinden istifade edilmek suretile bir fabrika tesis edi tir.. İstanbuldaki elektrik fabrika # 1914 te yapılmıştır. Bundan son ra diğer şehirlerde elektrik tesisa | ti yapılmıştır. Elyevm mevcut elek trik fabrikalardan otuz biri Al man şirketleri, altısı Macar, beşi İtalyan, üçü Belçika, ikisi İngiliz ve biri de Çekoslovak şirketi tara fından yapılmıtşır. Elektrik fabri kasma olan şehirler, ilci mil yon nü lektrik cereyanı ver- mektedir , ki bü da memleketimiz nüfusumun yüzde 1318 ini teşkil stmektedir. Elyevm 48 şehirde mevcut elli fabrikadan dördü bu- barlı turbin, 11 i su ile, 28 i Dizel motörile, dördü lokomobil ve üçü de gaz motörile işlemektedir. Bü- tün bu fabrikalar 100,000 kilovat : Ticaretimiz (Başi 1 inci sahifede) Mısırm Türkiyeye ihracatı azdır. Ru hususta müsbet neticelere va- rabilmek için Mısır mahsulâtın- 'dan buraya neler idhal edilebilece ğini ve bunun için Mısır ve Türki ye larında tetkiknita bulun mak lâzımdır. Meselâ Mısır, Tür- kiyeden ve diğer hariç piyasalar. dan külliyetli mikdarda tütün id. hal etmektedir. Hariçten aldığı- tütnleri Türkiyeden al Seyyah vapurları -ararinzınn Limana. #eoabı tetkik ve müzakere © Im.s ve gelecek sone i- sin şimdilen ic.» eden ta bulunulması 5 Bu sene Haziran a» itibaren Akde nizde dolaşan Otuz seyyah . Vaparu Istanbul şehrinin Turizm runtaka, larına tefrikile birinci mıntaka addo. lunan yukarı Boğaziçinin şenlendi- rilmesi için alâkadarlardan mürek- üm e ve Feci bir otomabil kazası DUSSELDORF, 14. A.A — Ta: den Herbert Eulenberg bir otomobil tarafından devrilerek | tehlikeli su- ei Zaroyu Sattılar mı? (Başı 1 inci sahifede) m. yoksa başka birisi tarafın dan mı gönderildiği malüm de ildir. Halbuki Zaro bana 6 ayda bir duğu için bunun farkında değil Zaro ağanın bir de dama dı Mecit ağa vardır. Yakmlar- da Bitlisten gelen ve yetmiş ya eyl alp hi elektirik istihsal edebilecek kabili yettedir. Elyovm Ankarada şirket İere ait bir, Jstanbulda şirketlere ait iki, hususi bir, Maraşta şirket- lere ait 2 hususi bir, Denizlide be- lediyeye ait iki, hususi iki, bususi idareye sit bir, Aksarayda şirket lere ait bir, Diyarıbekirde beledi yeye ait bir, Eskişehirde şirketle- re sit bir, Antalyada şirketlere a- it bir, mede hususi bir, Aydında hususi üç, hususi idareye ait bir, Rizede hususi idareye ait bir, Trabzonda şirketlere ait bir, Burdurda hususi bir, İzmirde şir- ketlere ait üç, belediyeye ait altı, hususi beş, Yozgatta şirketlere ait bir, Kayseride belediyeye ait bir, Çanakkalede şirketlere ait bir, bu susi bir, Erzurumda hususi bir, Zonguldakta şirketlere ait uz belediyeye ait bir, Çorumda bele diyeye ait iki, hususi idarelere a- it bir, Adanada hususi bir, Sam- sunda şirketlere ait bir, belediye- | de ye ait bir, İspartada şirketlere a- R iki, Boluda belediyeye alt iki, Bursada şirketlere ait bir, Kırklar elinde şirketlere alt iki, belediye ye ait bir, Balıkesirde şirketlere ait bir, belediyeye ait iki, ide şirketlere ait bir, bel ait iki, hususi bir, Mersinde ketlere ait üç, Tekirdağında bele- diyeyo ait bir, Manisada şirketle- re ait dört, belediyeye nit üç, bu- şirketlere alt bir, Konyada etlere alt bir, belediyeye sit bir, Giresonda bele diyeye ait bir, Muğlada şirketlere ait iki, hususi (o iki, Kastamonide belediyeye ait bir, Karsta beledi. yeye ait bir, Kütahyada belediye ye ait iki fabrika coman 97 fab- rika mevcuttur. (Başi 1 inci shifede) vety Vest de bundan birkaç gün evvel Madritte vefat M. Servetiy Vest kalp hastalığına Saminyaodosiki birinci kâtipli ğine ve Karakos orta elçiliğine ta yin edilmitşir. Müteveffa 1918 se- mesinde İspanyanın Türkiye sefir Biğine tayin edilmiş ve on dört se memleketimizde e) Almanlar h Türlü silâhı Kullanmalı (Başı 1 inci sabifede) Dünleti içtima ve mülükat iki & tan her birinin öteki tarafın fıki zini anlamasma imkân hazerlarsif karşılıklı bir kavrayişi kolay misir irndiye kadar yapılan mülüke müzekeredem ziyade görüşme yetini haiz bulunmuştur. Bu görüşmeler hakında yı ve yapılacak tebliğler diğer metlere karşı bir nezaket ve cemile! ser; olarak icra edilecek ve 4 let arasında akdi düşünülen ko ransa bir başlangıç olacütter Bagün İngiltere hükünuetini konferans için yaptığı daveti teki tetkik veya iptale mecbur edebil hiçbir şey olmamıştır. Ayni za da buşün başarılan işler diğer tar) lara sorla kabul ettirileck bir takifi kararlara ulaşacak © değilir Tosi edildiğine göre Ingiltere Ciğer döl etlerle de görüşmeğe temamile | zır bulunmaktadır. Daha sonra dörtler konferan) toplandığı zaman alâkadar tarafi dan her bri tetkikine vazedil&fi noktalar ve maddeler hakkında zahere ve münakaşuda serbest 8 dığı ehemmiyetle kaydedilm: Franetyi, Almanyayi, İtalyayi, — ve küçük ni i sebep olan halle bünye ve enşeak. ötüm niyetile müzakerede bulunmalı müsait bir vaziyete getirmekle ha ki bir tahdidi teslihata yol acılmi$' lacağ' ümit edilmektedir. Cenevrede toplanacak LONDRA, 14. A. A. — Hava Jansından; M. Herriot, 4 devlet sında yapılması düşünülen konfef”| sm Londrada değil, fakat Cenevf nmasımın daha muvafık 0” cağma M. Mac Donaldı iknas m vafık olmuş gibi görünmektedir. nunla beraber bu haber resmi bir #| hiyette değildir. İngilizler ne istiyor? LONDRA, 14, A. A, — Havas*İ jansının hususi muhabiri Usul ve muamele tarzı meselesi halledilmiştir. M. Herriot ile Mi Donald Cenevrede mevauu bahir lan meseleleri derinden derine 1€| kik edebilmişlerdir.Fransa silâh K vellerinde yapmağa hazır olduğu didatı kendi emniyeti hakkında fazla teminat verilmesin: bağlı tt makta, bu munzam tenunutu is mahiyetet misaklar ve mıntakavi i” lâflar akdi yolunda aramak niyeti” de sebat göstermektedir j Ingiliz devlet adamları ise beyM | milel herbangi bir yeni tenhhüde # | rişmeği kabul etmemekte ve bi saga hal görelerini ortaya Güzeli tedirler : 1 — Almanyayı bugünlü statükosuna bağlı tutacak 10 5 siyasi bir mütareke yapılması, 2 — Almanyanın — miktarları b dit edilmek şartile — ber törlü lâh İuvvetlerine malik olmak bw”) 3 — Diğer devletlerin de kuvvetlerini tedrici surette azal! ları. M. Herlot'nun gazetecileri beyanatı LONDRA, 4. A A— MH riot gazetecilere şunları söylemişti” İngilizlerle mutlak bir itilâfa *9) mak hususunda hiçbir | sorluk edim . Yazık ki, Sir John tarafından dün Roma ve Berline £$ derilen davet ancak İtalya ti dan kabul edilmiştir. Almanya feransta bulunmaktan inıtina edi Bence bu meselenin iyibir &İ verdir. O da hiçbir tarafı tacizi. meksizin doğrudan doğruya (yani İngilizlerle) meseleleri fırsat ve imkânmın zuhuc etmiş © | masıdır. Fransa hariciye na: tinin bir tebliği PARİS, 14. A. A. — Fransa | “Fransız ve İngiliz nazıcları, sz - İngiliz - Alman - İtalyan sasamu. - Cimevcede "tepiemdi wv» mimresrsi bir > bulunacak olan konferans r mesaye tekrar başlamak , rayip alâkadarların tasvibine 217” Ahonuşmaları kapılara açık bır |