31 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

31 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Eczacılar klübü CAvcılar klübü), (Fetbolcüler hlübü) hattâ Amerikada (Bir ş63- den anlamıyanlar klübü) olur da eczacıların klübü olmaz mı? Ve neden olmasın?.. Klüp demek bir iştirak noktası olanların bir araya gelerek yaptıkları cemiyet demek- tir.. Bu cemiyet kâh eğlence, kâh, sıhhat, kâh içtimai bir maksat ve kâh ta Eczacılar klübü gibi menfe- at üzerine müesses olabilir. Buna ise karışamaz. Yalnı: ü duğu kadar ölemin de gü: siyor. Bugünlerde eczacılarda bir telâş bir telâş ki; sormayın. Sebe- ini açıkça söylüyorlar: — Efendim! az para kazanıyo- ruz. Aşkolsun, Böyle dobra dobra pö ee canım kurban. Az para > zandıkları için klüp yaptyorler. #p yaparak çok para kazanacak. lar. Şimdi bütün 'esnef, bekliyecekler.. Eğer Yaptıktan sonra daha fazla kaza” miya muvaffak olurlarsa derk bakkallar, tatşucular, tahin helva- > cıları ve sigara ağızlıkçiları da ken dilerini taklit edecekler. Bu araca gazete muharrirlerinin de bir klüp yâpmdları düşünülebilir. “B'i. tün bu fazla kazanılan parada senden benden çıkacak. Değil mi- ya? Aşkolsun! « Yalnız benim de eczacı beylere söyliyecek sözlerim var, Geçenler- de gösterdiler: Ecza depoları için ir talimalname Bu tali. malnameye göre büyük caddeler üzerindeki ecza depoları iki gi zarfında gözönünden çekilecekle', halkın ayağı altında bulunmuyaca!: ar ve bu suretle perakende ecza Satışına imkân kalmıyacak, Ne no- vereceği bili; linmeyen ve hattâ daha tatbikına bir seneden fazla Zaman olan bir tedbiri şimdiden tenkit etmeyi doğru bulmadığım i Şin bu bahiste bir şey söylemiyece- #im. Lâkin bu tedbiri asıl az para azandıklarından şikâyet eden şu biçare eczacılar tatbik etmeli de Menraftan kurtulsunlar, Bu sıraler a reçete ile ecza yapılmadığından Beşler” GRESLER Gez para ıklarını söyleyenler arasırı- da şehrin en pahalı yerinde ve en Yüksek kirada mağazası olanlar vardır. Ben bir vatandaşın ticaret Yolunda muvaffak olarak zengin olmasını memleket için en büyük kâr telâkki ederken bu kârı him.- Ye için halkı tazyik edecek tedbir- ler ve imtiyazlar aramasın da o kadar aykırı bularım, Bugün ker nun eczacıları bütün diğer esnaflar | fazlı himaye etmektedir. Muayyen | “adetten fazla ve muayyen yerler icinde ihracata açılamaz. Depe in perakende satışı da menedil- Müştir. Hangi malın toptancıdan a- sı memnudur; eczacıdan bas ka? Buna rağmen eczacılar para hazanamıyorlarsa bun - umumi mhhatin düzelerek - ccza satışının Gzalmış olmasına hamletmek ve buna memnen olmak lözmde. yağ beş'gün evvel bir reçete yap- rdım. Bu reçetede 9 gram saf te- ir de 9iram karbonat vardı. Karbonat dediğimiz (bi harbonat İĞ sud) un kilosu perakende ole- #ilim, Eczacı sanatini satiyor diyo ram, Lâkin hâlâ eczacılar şikâyet- çi, Para kazanamıyoruz diye bağı- Tıyorlar ve klüp açıyorlar. Buiş Böyle giderse korkarım ki; bir re- aksiyon yapıp bir de (eczahaneler- den alış veriş etmiyenler klübü) tecessüs etmesin! süs etmesin BLER Kii Sine mir Bir kaçakçı yakalandı. | — İnhisarlar İstanbul başmüd Tiyeti takibat memurları evvelki tün azılı ve meşhur kaçakçılar. dan İsmail amında birini yaka- lamışlardır. i İnhisar takip memurları birkaç gündenberi tarassut altında bu- akta olan bu İsmaili Çar- tıkapıda halka kaçak sigara kâğr- «e satarken cürmü meşbut halinde Yakalamışlar ve üzerinde yapılan #rama neticesinde 12,500 ; verak Sigara kâğidı bulmuşlardır. Rıhtım Şirketi anlaşmağa yanaşmıyor İstanbul rıhtım şirketi ile Na- fin vekâleti arasında mukavele ima riayetsizlikten dolayı Mevcut olan ihtilâf e''ân halledil- Memiştir, al Hükümetçe şirket tesisatının yaası tasavvur o edilmekte- dir. Bu hususta hükümetle şirket #rasında yakında müzakereye baş- lanması muhtemeldir. EKONOMİ Uzak Şarka afyon Gönderiliyor em Bu seneki mahsulün de iyi olacağı anlaşılıyor Uyuşturucu maddeler inhisar ida-| resi uzak şarka ikinci bir parti in- ce afyon göndermek için hazırlık- larda bulunmaktadır. İnhisar ida- resi afyon tacirlerisi davet ederek şartları bildirmiştir. İnhisarın satın | alma şartları eskisi gibidir. Vade ile tediye olunmak şartile beher morfin 80 kuruştur. Kiloda 11 mor fin çıkarsa kilosu 880 kuruş ede çektir, İnhisarın bunları Uzak şar- ka satmakta olduğu partinin çok mühim olduğu st 1932 mahsulünün iyi merkezlerden malü- Bizde plâkçılık Şehrimizdeki plâk fabrikalar: Ticaret odrsma bir müracaatta bu bereleri ğ Bu müracaatta ta as mukayveleleri dolayısile iç- ten gelen plâkları Tedi ak rakip vaziyete getirdiğinden bahse dilmekte ve bunun önüne | geçil- mesi için teşekbüsat yapılması is- tenmektedir. Memleketimizde plâk sanayii son zamanlarda çok inki- şaf etmiştir. Hattâ Romanyada ku- rulacak yeni ri fabrikası için mütehassıs sıfatile ve gerek fabri- kayı kurmak gerek çalıştırmak ü- zere Türk ustaları gitmektedir. Kedi derisi ticarati Japonyada bir firma bundan bir müddet evvel Ticaret odasına müracaatla Türkiyede kedi derisi ticaretile meşgul olam müessesele- rin isim ve adreslerini sormuştu. Odanın bu hususta yaptığı araştır- malar ve müracaatlara ancak üç firma cevap vermiştir. Oda bu üç firmanın cevabını dün Japonyaya bildirmiştir. Buzhane Ucretleri Istanbuldaki Buzhane sahipleri ve peynir yumurta ve yoğurt ve ba- lik tacirleri bugün Tizaret odasm- da bir içtimaa davet edilmişlerdir. İçtimaı oda idare heyetinin, buz- hame ücretlerinin yüksekliğini tet- kik etmek üzere tefrik ettiği komiş yon tertip etmiştir. Pire ve İskenderiye limanlarında tetkikat Pire limanından İstanbul limanı nın inkişafı için alınacak tedbirler | etrafında tetkikat yapan İstanbul | Liman Şirketi müdürü Hamdi ve | İstanbul Ticaret Odası idare heye- ti azasından Suat ve Kara Osman oğlu Beyler oradan İskender “eye geçerek İskenderiye limanında tet kikat yapmışlardır. Hamdi ve Su- ömre yarm imize dönecek ir. Yeni polis memurları On şün evvel yapılan polislik imtihanmda o kazanan yeni me- murlar, yarından itibaren vazife- | lerine başlıyacıklardır; Yarın âyni Oozamanda, ikinci | ve birincr komiserliğetterfi imti- banları da yapılacaktır. E-“EORSA | (İş Bankasında: İman cetveldir) 30 Mayıs 934 AKŞAM FİYATLARI WTİKRAZLAR ei Istikrazı dahili“ ge AR Mümessil © “8680 e 1. s0 B3HAM İş Bankası Nama 8804 Pe 415 » Hamilias 80 ns0 .. Müsesie o 1940 Türkiye Cömhü- 1170 riyet Bankas —— 88 id Team 4078 140 Aradolu Minas 2735 135 Yer. Hayriye AGE Şerkmessa 580 ÇEK FİYATLARI Londra G9 4 Prni 1905 Porlk 1205 $ Berlin 205 Milane sm sit Cenmmfe © Ç ZAATOİ alarak ve Alina ZAN $ Ze Brüksel 4025 Amaterdam . 1175 Önükrer aye Nüyark 7945 | Meskeva © 104980 Solya & Viyana 5 NUKUT (Satıp) Kuruş Kuruş 20 F. Franz 38 $ 20 İleriye EO 1 Dalar n107 1 Pezeta 16 1 İeterlin s0 1 Merk “ Yiret 214 1 Zeleri 70,50 20 F. Belçika (| 115 $ 29 Ley 1s 20 rahmi 20 Dinar B 1 Florin Bİ a Çermeviş —— 1 Şile Av 7 Altin 20 Lara 23) 1 Mesiliya 3612 ti Kur, Çek, 206 Bankusi 237 Türk Tıp Encümeninin dün akşamki içtimcında.. Tıp encümeni Dün Etibba odasında aylık içtimaımı yaptı Bundan senelerce evvel Tıbbi- ye Mektebi müderris ve muallimle ri tarafından teşkil edilmiş bulu- nan Türk Tıp pencümeni, dün saat 18,30 da Etibba odası salonların. da aylık içtimamı yapmıştır. Toplantıda, doktor Osman Şe- rafettin Bey tarafından malarya - dan mütevellit Karaciğer sirojları hakkında mühim bir tebligatta bu Tunulmuştur. Daha sonra, Dr. Ke. mal Hüseyin Bey de verem mil bunun kültürü hakkımda bazı mü- him izahat vermiştir. Bu iki mesele üzerinde bir hayli görüşülmüş ve ilmi ar yapılmıştır. Tıp encümeni, içtimadan sor- ra, azası şerefine Perapalasta bir akşam yemeği ziyafeti vermiştir. Encümen, bundan sonra ber mesleki toplantılar yapacak, bu iç- timalara yalnız Fakülte mensupla- Fi değil, ayni zamanda bütün dok- torlar da davet edilecektir. Memleketler kapı Komşusu oluyor Bir günde Zurihten bu- raya, buradan Zurih'e Yakında İsviçrenin tanınmış tayyarecilerinden Valter Mittelhoi- zer Zürihten şehrimize gelecektir. Mittelhölzer, Süesse - Air'in mütlü rüdür. Bu seyahatte Zürih , Napoli, Atina, İctanbul, Belgrat arasında ki mesafeyi bir günde katedecek ve ayni günde Zürihe avdet ede- cektir. Mitterholzer şehrimizde ancak iki saat kadar tevakkuf . ettikten sonra Yeşilköyden © Belgrada ve oradan e hareket edecektir. Tayyarecinin gelecek hafta zarf da seyahate çıkması rukarrerdir. Bu seyahatten maksat bir rekor te- sisi olduğu haber verilmiş ise de bu haber doğru değildir. Tayyare- ci tecrübe mahiyetinde olmak üze- re bir posta uçuşu yapacaktır. Siki dil içü VİLAYETTE Yeni kanunlar tebliğ ediliyor Büyük Millet Meclisinde kabu! SENİ e miyn tebliğine dün- itibaren başlanmıtşır. Pasa- port harçlarmın 25 liraya tezyidi ve damga kanununda yapılan lar hakkındaki kanunlar dün yete telgrafla gelmitşir.. Vilâyet bunları çoğaltarak süratle alâka- dar dairelere tamim etmiştir, Undan alınan vergi Undan alınacak vergi kanunu- mun da tebliği beklenmetkedir. Ka nun yarından itibaren muteberdir. Halktan çıkacak paranın Devlet hazinesine girmesi ve karışıklığa | meydan verilmemesi için lâzımge- len istihzarat yapılmıştır. Fırınirr- dan ve fabrikalardan beyannam« istenecektir. Yanlış beyanname ve- renlerden ceza alınacaktır. Kadrolar ve maaş 934 mali cene kadrolarının cü martesinden itibaren tebliği lenmektedir. Maaşın da gec yeceği anlaşılmıtşır. Dairelerde devir muamelesi Dairelerde kasalar ve kup- metli evrakın yeni mali şeneye dev ri için maliyeden heyetler seçilmiş tir. 1 Haziran cumaya tesadüf et- tiğinden kasaların bugün mübürle- nerek cumartesi günü devir yapıl- mas mukarrerdir. KEYOKKA RAHİSAR MADEKSUYU En sihhi sofra suyudur. İ fında dün de tahkikata devam edil Nakil vasıtaları Cumartesi günü fenni mu- ayenelerine başlanacak Cumartesi gününden itibaren Kara, deniz, motorlu, motorsuz bü tün nakil vasıtalarının senelik fen- ni muayenelerine başlanacaktır. Fenni muayene ile beraber bu na- kil vasıtalarında çalışan usta, mo- torcu ve amelenin sıhhi vaziyetle- ri tetkik olunacak, raporu olmayan Jar, mensup bulunduğu cemiyetten cüzdanları bulunmayanlar faaliyet ten menedilecektir. İcrada üç gün tediye ve tahsilât yapılmıyacak İcra dairelerince geçen seneye ait hesapların yeni seneye devri münasebetile haziranın ikinci cu- martesi , üçüncü pazar , 4 üncü pazartesi günleri müstacel işler hariç olmak üzere (tahsilât ile umumen tediyat muamelesi ya- pılmıyacaktır. On sene Evvelki cinayet Münire H.ın söyleyecek- lerine ehemmiyet veriliyor “Sarı Şaban” oteli cinayeti etre miş, on.#ene evvel tutulan dosya üzerinde'yeniden tetkikat yapılmı: tır, Şimdiki halde, zabıta bu mese- le ile alâkası görülen ve o zaman ifadelerine müracaat edilenleri tek rar dinlemeğe karar vermiştir. İz- mirde bulunduğu anlaşılan Hacer Münire Hanımın bu gün veya yarın şehrimize gelmesi muhtemeldir. Hâ disenin başlıca şahidi olması itiba rile, Münire » Hannan malümatı meseleyi tenvir edecek mahiyette görülmektedir. Öğrendiğimize gö- re, hâdise gecesi otelde bulunan Hâfız Sadettin Efendi ile arkadaş- larının adresleri de tesbit edilmiş ve aranılmalarına başlanılmıştır. Morg rapora Duvarm içerisinden çıkarılan ke- mikler üzerinde morgça Yapılan tet kikat bitirilmiştir. Bu tetkikat ne- ticesinde, kemiklerin 20 - 50 yaşla rında bir erkeğe ait olduğu tesbit İ edilmiştir. Diğer taraftan, kemiklerin çıktı- ğı mahalde bir de boş bir kurşun kovanı bulunmuştur, o Maamafib, Cinayetin tabanca ile ika edilmedi- ği anlaşılmış olduğu için, kovanın bu hâdise ile bir alâkası görülme- miştir. Küçük bir otomobil ile Londradan İstanbula Küçücük iki kişilik bir otomobil ile 13 Mayısta Londradan hareket | eden Istanbul Telefon Şirketi Mü- | dürü M. Andersonun kızı Miss Madge Anderson zevci ile birlikte şehrimize gelmişlerdir. On gün de vam eden seyahat esnasında Siraz- burg, Belgrat, Peşte ve Sofya yolu nu takip etmişlerdir. Yolcular hududumuza gile lar görmüşler ve Emniyet müdür- lüğüne gönderdikleri bir mektupla teşekkürlezini bildirmi dir. Evkafta maaş Evkaf memurlarının iki aydan- beri maaş dıkları ve hademei hayrata maaş verildiği lmıştı. 7 Be banka evkaf müdüriye- tinden verilen o malümala göre, memurlar mayıs maaşlarını almış- lar ve alacal kalmamıştır. | çet ve Besim Beyler, imtihan yapı- MAARIFTE Bakaloryalara Bugün başlanıyor İmtihanlar haziran orta- sına kadar sürecek Lise ve orta mekteplerde bu sa- bahtan itibaren bakalorya imtihan larma başlanmaktadır. İmtihanler sabah saat dokuzda başlayacaktır. Tahriri imtihanlar için saat 12 ye kadar müsaade edilecektir, İmtiha na giren talebenin mikdarı ikinci devrede iki bini mütecavizdir. Bi- rinci devrede ise üç bin beşyüzü mü tecavizdir. Yalnız hariçten bakalor ya imtihanlarına girenlerin adedi bine yakındır. İmtihanlar Hazira- nın İğ ci gününe kadar deren edecektir. Bugün . İştanbul ciheti mekteplerinde riyaziyeden ve tah- riri olarak imtihan yapılacaktır. Haziran devresinde imtihanda mu- vaffak olamıyanlar eylülde tekrar imtihana gireceklerdir. Maarif ve- , imtihanma 7 de fa girmek hakkını bu sene de ifa etmitşir, izde Istanbul, Bey oğlu ve olarak ayrılan üç imtihan ında müfettişlik vazifesini görecek olan Bedri, Beh Jan bütün metkeppleri bu saabhtan itibaren mütemadi bir kontrol al - tında bulunduracaklardır. Lise ve ortamoktep muallim- lerinin maaşları Mali senebaşı dolayısile lise ve orta mektep muallimlerinin hazi - ran aylıkları, birkaç gün teehhürle verileceği tahmi nedilmektedir. Bir kaç aydan beri verilen şube der ücretleri de Haziran maaşı ile bir- likte verilecektir. Ekalliyet mektepleri bütçeleri , , Mali senebaşı dolayısile Maarif idaresi şehrimizdeki bütün ekalli- yet mekteplerinin bütçelerini tet - kik ve tasdik etmiştir. Üniversitede üç terfi Üniversite — doçentlerinden kı- demli ve ehliyetli olanlardan üçü | profesörlüğe terfi etmişlerdir. Terfi| edenler Fen fakültesinden Şevkot Aziz, Tıp Fakül Tevfik Remzi ve Bürhan Beylerdir. Üniversite bütçesinin bugünler- de tebliğ edileceği ümit olunmak- tadır. Küçük Sıhhat Mektebinde imliranlar Küçük sıhhat mektebinde hazi- ran nihayetinde derslere nihayet verilecek, 15 Temmuzda imtihanla ra başlanacaktır. bu se ne 21 efendi mezun olacaktır. Bun lar arasında 5 te hanım vardır. Banka tahkikatı Neticelenmek üzre Milli İktısât Baas tasfiyeye memur edilen avukatlar da dinleniyor | Esnaf Bankası hakkındaki adli tahkikata dün de devam edilmiş - tir. Tahkikat neticelenmek üzere- dir. Bu tahkikatı idare etmekte o- lan birinci tetkik bürosu şefi Ah- met Muhlis Bey dün de a Ke malin Milli İktisat Bankasını tas- fiyeye memur edilmiş olan avukat | Atıf Beyi dinlemişti Kara Kemalin Milli İktısat Ban- kasının tasfiyesi 16-7-927 tarihinde Esnaf Bankasına verilmiş, Esnaf Bankası da bir taraftan Münür Bey isminde bir avukatı bankanm tas- fiyesine memur etmiş, bir taraftan da İktisat bankası hesabına alacak İ llarından 38 bin küsur Yira tahsil etmiştir. Esnaf Bankaşı hesabına Mili İktisat Bankasının tasfiyesi - ne 932 senesinin ikinci ayına ka- dar devam edilmiş, 932 senesinin ikinci aymda bu iş Esnaf Banka - sından alınarak avukat Atıf Beye verilmitşir. Esnaf Bankasını Milli Iktisat bankası hesabma tahsil et- tiği 38 bin lira da kâybolan para- lar meyanındadır. İktıset Bankasr- betledir. veyahut cumarte - si günü de Münür Bey dinlenecek- tir. Bulgarstandaki eskeri taklibi hükümetlen sonra Romanyada da gene askeri hoşnutsuzlukların ka- binenin mevkiini sarsacak derece- de fazlalaşması hiç şüphesiz her- kesin nazarını bu memleket üzeri- ne çevirmiştir. Romanyaya böyle hariçten bakt- lisa ne görülür? Daily Chronicl gazetesinin bir yaz- maktadır. Filhakika gözlerimin ö- nünde eski saltanaiların debdebe ve ihtişamını canlandıran “Opera komik” lerin bütün lâzımi gayri müfariki olan sahneler burada mev Cuttur. Hele muhafız askerlerinin, sa- raylarının, yaldızlı, sırmalı, şata- fatk elbiseler, başlarında koca tüy lü, sorguçlu serpuşlarla büyük res- mi geçitler yaptıkları zaman elra- fa telkin ettikleri his tamamile > dur. Tasavvur edin ki K'al Karol ta- rihte ilk defa milli bandoya saks0- fonu ithal eden kraldır. Ve resmi geçitler yapılırken fa üşüşen halk Jannette Macdo- nald'ın Maurice Chevalier'in “Aşk resmigeçidinde,, söyledikleri şar- kıların nakaratını dinleyerek neşe- lenmektedir.. Bu gazetenin vetdiği malümata göre her opera komikte bulunan “lImtrigue” ve (Aşk)ta burada mevcuttur. Madame Lupesku bil. hassa birçok sahnelerin yapılma- sında inşasında büyük roller oyna maktadır. Kral Karola öir zaman- lar taç ve tahtını feda ettirecek de- recede tesir icra eden bu kadının Sinaia'da bir köşkü, Bükreşte bir konağı, Köstence civarında deniz kenarında bir villası vardır. Şimdi bunlar kâfi gelmiyormuş gibi Av- Diğer taraflan kendisine tahsis e- dilen aylık ta mühim bir yeküna baliğ olmaktadır. İşte şimdi Demir r askeri mahafilde leyin lek yaptıkları kadın bu Madame Lu- pesku'dur. Bakalım Saksofon seslerile çar- pışan Demir muhafızların protes- osu ne netice verecek, ve bir çok dedikodularla bulanan dahili siya set ne şekilde durulacak? , Mümtaz FAİK © BELEDİYEDE Mezbahada hayvan teşhir maballi Hayvan borsası idare beyetis nin kasaplık hayvanların mezbas haya daha kolay sevki için ma- hallinde yaptığı tetkikat dün bif- miş ve borsa ii nl mide emmi balm içtin ii Heyet pay mahalli © yannda borsaya merbut olarak bir hay- getirik yan teşhir mahalli vücuda mesine karar vermiştir. Sular idaresi taşındı Belediye “sular idaresi (eski terkos) dünden itibaren Sıraser- vilerdeki yeni binasına makdelimiş- tir. Kaçak etler Son zamanlarda, sebirde kaçak eti çoğalmıştır. Belediye şube lere bir tamim yaparak kaçak et- lerle şiddetle mücadele edilmesi- ni bildirmiştir. Kaçak olarak (bulunan etler ayni zamanda müsadere edilecek, cezası alındıktan sonra dahi sahip lerine iade edilmiyecektir. Gürültü ile mücadele Öğrendiğimize göre, Dahiliye vekileti, şehirlerin - gürültüsü ile mücadele etmek üzere bir kanun Yâyihası hazır! Seyyar satıcilarm, herkesi Wy- kusundan'u suretle çek erken eaatlerde dolan şıp bağırmaları menolunacaklır. Türkiye ile Fransa arasında turizm Türk - Fransız turizm komi- alien e e toplanmıştır. Bu & Türkiye ile Fransa arasında tu- rizm faaliyetinin . inkişafı ve ilâ memleket arasnda esasen mev- cut olan dostluk rabıtalarının bir kat daha takviyesi meselesi görü” yi eden müzakerat neli- cesinde ye maksatla Türkiye tu- ring ve otomebil klübünde daimi bir büro tesisine karar verilmiş- tir,