27 Eylül 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

27 Eylül 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

“TARİHİ TEFRİKA: 152 Ri İttihat ve (BAHAEDDIN ŞAKIR BEYIN Bi Her hakkı mahfuzdur. Kongre mukarreratından sonra Parisle Selânik ara- sında muhabereler fazlalaşmıştı “Muhalif fırkalardan mürekkep olmak üzere Avrupada toplanan kongre İran milletinin hakları için © mücadele eden İran parlamentosu- na samimi selâmlarını gönderir. Kongre, Türkiyede bir meşrutiyet idaresi teesüş (o ettitken sonra iki komsu milleti bizibirine bağlayan rabtıaların kuvvet kesbedeceğine ve şarkın inkişaf ve tekâmülü için her iki milletin elele vererek çalışa- caklarına emindir. o Yaşasm İran parlamentosu!,, Kongre tarafından bu beyenna- me gönderildiği esnada İran ah- vali çok karışıktı. Bir taraftan Tür.| kiye, İran hududunda mühim hâdi. | sele. çıkmakta ( olduğu gibi diğer taraftan İran şahı da parlamentoyu dağıtmak için bir çok intrikalar çe- viriyordu. Selmastan Parite gönde- rilen bir mektupta o bu hâdiseler | hakkında deniliyordu ki “İranda bu son inkılâba sebep olan şey, Şahın ve etrafının mel'a- tekârane hayalleriydi. Kaç aydan- beri yaptıkları hazırlıklarla meclisi | dağıtmak istiyorlardı. İranda bu- aun üzerine umumi bir tatili işgal oldu. Tahranda da beş bine yakın bir köhneperest fırkası Tophane meydanmda toplanarak meclise hü- cum etmek istedi. Fakat Tahranda bir iki bin müsellâh ahrar meclisin etrafını kuşattı, Kazvin ve Reşt şe- hirlerinden de on bin kadarmü- sellâh ahrar Tahrana geldi. | İranın umum şehirlerinden mec- lise telgraflar yağdırıldı. Şahın az- Ti istenildi. Gönüllülerden beş ne- fer Şahın huzuruna girip ibtilâlin iskâtmı tale5 ettiler. Şah bunun ü- zerine anlaşmağa (o mecbur oldu. | Eundan sonra kanunu esasiye sa- dık kalacağına Kur'ana el batarak yemin etti, Şimdi İran ahvali iyileş- | 1. Ömer Naci Bey Selmastadır. Mekiubunuzu yarın kendisine vere: | ceğim. Naci Bey şimdi orada tesis olunan medresenin müdürüdür., Kongrenin mukarreratı bu su- | retle bütün şubelere dağıtıldıktan | sonra Paris ile Selânik © arasında İ uzun muhabereler cereyan etmeğe başlamıştı. Bu muhaberelerde yapı- | lacak işler birer birer tesbit olunu- yor ve ayni zamanda gelip geçen vukualttan Selânik dahili merkezi haberdir ediliyordu. Doktor Ba- hattin Şâkir Beyin imzasını taşı. | yan ve kâmunusani 1908 de yazılan bu mektuplarda deniliyordu ki: “Gizli daimi muhtelit komisyon, henüz teşekkül etmedi. Fakat bu- günlerde teşkil edilecektir. Burada- ki âza çok meşgul olduğundan da. eki işlerle münasebeti ve vuku- fu olan bir zata lüzum görülüyor. Bu husurta Mehmet efendi birade. rimiz (Doktor Nâzım Bey) mün: sip bulundu. Aziz & refikimiz için vasati ayda bir defa Yunanistan, Bulgari:tan gibi yakın memleket. lerden birine çıkarak bir kaç gün kaldıktan sonra tekrar dahile gir- mek veya tamamen hariçte kalmak mümkün olup olmadığının tarafı- | muza bildirilmesi rica olunun | , Sabahattin Bey fırkası çete teşki. lâ, muzır şahısların ifnası husuy. larında hiç bir iştirak ve muavenet. te bulunmayacağını bildirdi. Onun için Sabahattin Bey fırkasınn giz- li komisyona alınıp alınmayacağı mechüldür. Her ne kadar bu giz- li komitenin faaliyetini dahili mer, | kezimize bildirmek İâzımsa da bu Sibi işlerde takarrür eden plânların | mahdut kimseler tarafından bilin. imesi matlap olduğundan gizli ko. | enin icraatından bizim merkezi. mizde yalnız doktor Bahattin Şa. kir Bey malâmattar olacaktır. Siz. çe bir kişi intihap edilirse icraat İ hakkında malâmat yalnız onda kal.| ü mak üzere keyi isra geldi | kendisine bildiririz. Bu Gn sizin de münasip ve muvafık bula- cağınıza eminiz. Erzurum vukuatının esası hak. kmda malümat istiyorsunuz. Bu i evvelâ şimdiye kadar tarafınızda? | yapılan ve pek çokları tarafından nafile olduğu iddia edilen ahı ane | Neşriyat ve sonra İstipdat hüküme. | gönderdiği menfaların telki. matile yavaş yavaş hazırlanmıştır. Esbabı O mucibeye gelince bunlar bir taraftan İ'anda ve Rus yadı vukua gelen ink; İ bir zat olduğundan ahaliye hükü- | ren ve ahali tarafından himaye €- Terakki! IRAKTIGI VESİKALARA GORE) Yazan: A, C. şahıs ve hayvan vergilerinin konul- masıdır. Evvelâ (o Seyfettin efendi isminde bir avukatın mezkür vergi- lerin itası gayri mümkün olduğun- dan bahisle şikâyet etmesi bu teş- vik ve telkinin diğer ahali tarafın- dan da hüsnü kabule mazhar olma- le başlamıştır. Vergilerin şer'i şerife muhalif olduğunu protesto etmek üzere halk müftüye müracaat etmiştir. Müftü esasen halim ve muhteriz metin emrine itaattan başka çare olmadığını bildirmiştir. Halbuki hükümet, O ahali ile müftünün müşterek olduğunu zan- nederek müftünün nefyine teşeb- büs eylemiştir. Bunu haber alan a- hali alay mektebi ve polis müdü- rünü katletmek suretile müftüyü menfasından geri çeyirtmişlerdir. Haksız yere hükümetten cefa gö - dildiğini gören müftü hâdisele - rin sevkile kıyam edenlerin ta: fina geçerek mühim rol oynamış- tr. Bu kıyam esnasında hamiyet li zabitlerimizin de büyük tesiri olmuştur. Bu suretle başlayan hareketin siyasi bir şekil alması Erzurumda- ki arkadaşlarımızın gayreti saye - | sinde mümkün olmuştur. Bu ar - kadaşlarımızdan birisi ik vak'a dan sonra evvelâ Erzincana, son- ra Trabzona nefyedilmiştir. Ken- disi Trabzon şubemize merbut - tur. Diğer birkaç arkadaş ta Er. zincandaki memurumuz vasıtasi « le bize merbuttu. Maatteessüf o: daki teşkilât dahili heyetin teşki lâtr gibi tam bir intizam halinde olmadığından Abdülvahhap Pa - şanm gelmesi ve dördüncü ordu müşiri Mehmet Zeki Paşanın ha- inliği ile ahiren tevkif olunmuş - lardır. Halbuki oOMehmet Zeki Paşa vukuatın başlangıcında askerin müdahale etmemesini emrettiği i- çin kendisine harici heyeti mer - keziye tarafından bir teşekkürna- me gönderilmişti. Fakat son hâdi- selerde sabık valinin ahalinin ef- kârından ürkerek heyecandan do- layı asker gönderilmesinin müna- sip olamıyacağı,, na dair yazdığı tahrirata rağmen redif askerleri - nin gönderilmesini tasrih o etmiş olması Erzurum vak'alarının gam- İı bir safhaya girmesine sebebiyet vermiştir. Şayet teşkilâtımız yolunda ol. saydı da kumandan ile vali imha edilebilselerdi harekâtı canlandır. mak imkân dahiline (o girecekti. Esasen Ömer Naci Bey Iran mın - takasına bu gibi hizmetleri gör - mek üzere gönderilmişti. — Bitmedi HARİCİ H | Cemiyetine iltihakı lehinde karar vermiş- | ittifakla vali olan teklifi üzerine, « b:rg'in çocuğunu ka- çırmakla maznun ha NEVYORK, 78. A.A. Limdberg ile zevcesi Trentor gelmişti Lindbergin, bugün Bronks - masemesi önünde Hauptmanla duruşmaları yap Za m al mama | ECNEBi MATBUATINDA OKUDUKLARIMIZ ) S. Rus istihalesinin | içeriden görünüşü “Sovyetlerin Milletler cemiyetine kabulü serasında dekorun öte tarafına bir göz atmak ve Sovyetler zimamdar- larının bu — liseyi Re milletine nasıl si ini görm. d- e faydadan hâ- Bu hususta evvelâ “İzvestia,,nın tebliği kaydedelim. Bu ya. Zete diyor ki: “Milletler cemiyeti esas itibarile yalnız mağlâp milletler değil, ayni zamanda ve bilhassa sosyalist bir re- jim tesis etmiş olan yegâne işçi dev- karşı yapılmış bir teşkilât idi. , Bütün bir husumet dünyasile çev- rilmiş bulunan Sovyetler, devvari bir hamle göstermiş, kapitalist müfritle- rin söyledikleri kırmızı hapitalizm söz- lerine hapılmayarak kı n uzatmış, Milletler Cemiyeti ile iş ği yapmış ve silâhsızlanma hususunda en cezri plân takdim etmiştir. Bu su- retle Sovyetler devleti, sulh davasını | müessir ve mantiki bir surette müda- faa eden yegâne devlet olduğunu is- pat etmiştir. Kapitalizm dünyesı ikiye bölünmüş- tür. Bunlardan biri - Umumü harplen kâr etmiş olup yeni bir harbin zuhuru- nu istemiyenler, diğerleri de bugünkü vaziyetten memnun olmayıp hınç çı harmak istiyenlerdir. Müssees visa mın idamesinde alâkadar olan dev- j letler, Sovyet Rusyanın iştiraki olma. MILLIYET PERŞE Küçük itilâf İktisat konferansı M. Yevtich bir nulukla konferansı açtı ELGRAT, 26 (Milliyet) — Küçük ın iktisat konferansı, Belgrat aske- ri klübünde açılmıştır. M. Yevtiç Yogus- İvya hükümeti namına murahbasları s6- Mmladıktan sonra, küçük iti devletleri arasında bugüne kadar yapılan iktisadi teşriki mesainin müspet neticeler meyda” na getirdiğini, fakat şimdiden sonra da büyük gayretler nukabilinde de olsa bu sahada tahakkuk ettirilecek pek mühim meseleler bulunduğunu söylemiştir. Efganistan Milletler cemiyetine gir- mek için bir talep yaptı CENEVRE, 26. A. A. — Altıncı ko- misyon ittifakla Afganistanın Milletler tir, Asamble bugün öğleden kabul kararını verecektir. CENEVRE, 26. A.A. — Akvam cemi- yelinin onbeşinci umumi heyeti, dün, 15- veç hariciye nazırı, M. Sandlerin riyase- ti altında toplanmış ve büro heyetinin AR ganistanın Akvam cemiyetine girmek ta- İcbini ruznamesine kayıt ve kabil et- miştir, sonra kati 27 EYLUL 1934 Bu talep, mutaica beyan edilmek için, altıncı komisyona havale olunmuştur. Bir Rus tayyaresi Mançu- | “ > : ko'ların eline geçti HARBIN, 26.A.A. — Röyter ajansı muhabirinden : Bomba ve mitralyöz yüklü, ve telsizle mücehhez bir Sovyet askeri tayaresi ko kuvvetleri ta- rafından Mançuri'de ele geçirilmiştir. Belli olmıyan bir sebepten ötürü karaya İ inen pilotlar esir edilmişlerdir. / İtalyan Veliahtının bir kız çocuğu dünyaya geldi NAPOLİ, 26 (A.A.) — Evvelisi gece veli Gisine Marina-Pia adı verilmiştir. ROMA, 26 (A.A.) — Prenses Marina Pianın doğuma münasebetile, kral bir Bilümum para cezaları ile, iki yıla kadar olan hapiz cezaları ta- #asmile af olmuş, ondan yukarı cez dan ise, ikişer sene tenzil edilmiştir. Kral Fuat Yunanistana yapacağı seyahati talik etti KAHİRE, 26 (A.A.) — Röyter ajan. smın muhabirinden: Kral Fuat enflüenza neticesi düçar ol- duğu zaaf dolaywile doktorlarınm tavsi- yesi üzerine Yananistana yapacağı ziya- yeti talike karar vermiştir. “Kızıl ordu. Bir İtalyan jenerali Rusya- da gördüklerini anlatıyor ROMA, 26 (A.A.) — Ciornale &'İtal- ya gazetesi, Sovyet ordusunun geçen a- #ustos manovralarında hazır bulunan İtal ya askeri heyetinin başı ceneral Grazicli ile bir mülâkat yapmıştır. Central Grazieli, modern kızıl ordu: nun mükemmel teknik teşkilât, kuman danlarının derin bilgisini, ordunun fen- ni teçhizatını, nakliye vasıtalarının motör leşme temayüllerini, çok muletedir pilot- lara malik olan kuvvetli havacılığı kay» dettikten sonra, Sovyet ordusunun ya- man bir kudret vasrtası olduğunu söyler miştir, dan selhün temini için yapılacak mü- cadelelerin hayali olacağın: anlamak. tadırlar. Bunlar, Milletler cemiyetinin mazide iulhü müdafaa için en küçük bir tedbir almak kabili | se tatbik ettikler Bir surette arzu ettik- leri itiraf olunmalıdır. İşte Sovyetlerin militarist devletlerin çıkmasından son- | ra sulh davasını kolaylaştırabilecek | olan Milletler cemiyetine girmek dave- tini kabul etmesi ve girmeğe hazırlan-| ması bundan ileri gelmektedir. Maa- | #hafih Sovyetler, Milletler cemiyeti a- | zasından bir çoklarının haşin bir hınç | ile komünizme karşı tatkibatta bulem- duklarını unutmaz. Bunlar tetkik bu- lunmak ve dikaktli olmak mecburiye- tindedirler, Bunun için en müessir ted. birin, sulhün ancak Sovyetlerin kuv. veti sayesinde temin olunabileceği ha- kikatinin tesbitinde meknuz bulundu- ğunu anlamaktadır. Dolayısile kırmızı ordu ne kadar kuvvetli olursa, dün. ya da o nisbette huzura mazhar olur.,, (Le Journal) Muahedelere saygı Lehistan Hariciye Nazırının Millet- ler cemiyetinde akalliyetleri himaye meselesi hakkında (söylediği natkan protesto edilmeden geçilmeyeceği fik- rini ishar eden ve bu münasebetle, va- him anlarda Fransa, İngiltere ve İtal- yanın müşterek hareket edecekleri ha- kihatinin ortaya çıkmasından sevinen (Temps) gazetesi diyor kiz. ABERLER /Firdevsinin bininci! « Yıldönümü İran büyük merasim yap- mak için hazırlanıyor TAHRAN, 36. A.A, — Gelecek ayın ille iki haftasında, bütün Iran, büyük Şair Firdevsi'nin bininci yıldönümünü büyük şenliklerle kutluliyacaktır. 3-10 tarihinde Tahran'da başlıyacak olan bu şenlikler, beynelmilel mahiyeti haiz olacak ve 5-10 a kadar sürecektir, Bu esnada resmi kabuller ve tiyatro tem- gilleri verilecektir. Yabancı misafirler, > İran konaklarında ağırlanacaklardır. Ayın 12 sinden 14 üne kadar, Şairin doğduğu (Tos) şehri civarındaki şadap köyüne yakın olan Meşhet'te şenliklere devam edilecektir. Burada, Şahinşah Riza Pehlevi Hz. ta- rafından muazzam bir âbide ile beraber bü; i bastahanenin küşat resmi eşrafmın Aynı günlerde, Trana dost olan baş- lıca memleketlerin hükümet merkezle- rinde de, Firdevsi'nin şerefine merasim icra edilecektir. M. Herriot ile Bazı Lyon belediye âzası arasında ihtilâf LIYON, 26 (A.A.) — Kendisine da- Bişmaksızın, siyasi bir beyanname peşre- den bazı belediye âzası ile, M. Herriot a- rasında, dün bir hâdise olmuştur. | Sosyalistlerin bu beyannamesine, M. Herriot, derhal muvazzah bir cevap yaz. rmiğtar, a M. Herrlot, efkâcı umamiyenin bu hâ- dise hakkında vereceği hükme tamemen güvenmektedir. Amerikada yeni bir grev mi? VAŞINGTON, 26. A.A. — Mensucat işçileri grev komitesi reisi M. Gorman, | patronların, sendika mensuplarına kar- ötürü, com yenidan grev lemişti. iin etmek istediklerini s3y- Almanyadaki altınlar BERLİN, 26. A.A. — Eylül üçüncü haftası bilânçosuna nazaran, devlet ban- | kasındalğ altın karşılığı yüzde 2209 dur, İstanbul ile Londradan telefonla dört şilinge konuşulabilecek 'LONDRA, 26.A.A.— Posta ve Telg- raf mezaretinden bildirildiğine göre k kümet uzak mesafelerle olan telefon mu- haverelerini halk arasında tamim etmek iyle 1 teşrinlervelden itibaren irmeğe karar dakikalık bir muhaverede bu tenzilât Hollanda için 6 pens Almanya ve Danimarka İşi lin, Avusturya, Letonya, Litvanya, Fen- landiya, Norveç, Lehistan ve İsveç için B| | Bari panayırı kapandı BARI, 26 (A.A.) — 17 günlük faali- yetten sonra, şark panayırı kapanmış. tr. Bir italyan tiyatro mu- harriri öldü ROMA, 26 (A.A.) — Meşhur tiyat- ro müellifi Dario Nikodemi ölmüştür. Mumaileyh 27 kânunusani 1874 taribin- de Livorno'da doğumıştur. Polonyanın akalliyetlerin hima-' yesine dair muahede ve anlaşmaları tadile uğraşmasına ve Milletler Cemi- yetinin salâhiyettar makamlarını bun- 'dan haberdar etmesine bir diyecek yok- tur. Polonya tarafından yaplan teşeb- büsün mevsimli veyahut mevsimsiz bir şey olduğu kanaati | ileri sürülebilir. Bu gibi haller, devletlerin siyasetleri epeyce sikici bir şekle girdiği kanaati- ni hasıl eyledikleri taahhütlerden kur- talmak çarelerini aramaları hususun- dahi haklarını imal etmeleri demek- tir. Bu sahada yapılan hareketin niza- mi yolları takip ve bu bapta derpiş e- İmiş olan muamele tarzı çerçevesi içinde yapılması da lâzımdır. Kimse- nin kabul edemiyece; lerden herhangi birinin, evvelce müza- kerede bulunmadan ve" anlaşma yap- madan mer'iyet mevküne bulanan ba | mukaveleyi tek başına feshetmesi ve- yahut hukuki teamüllere tevfikan /es- hetmediği muhadenin tatbikine me- mur badunlar aras müessesele birliği yapmağı © reddetmişlerdir. M. | Beck malüm olan tavrını takınmakla muahedelere hürmetkâr devletlerin, Polonya hükümetince budunlar arası münasebetlerini tanzim eden metodla- ra karşı ittihaz edilen tarzı hareket | müvacehasinde birleşmesini mucip ol- dur, (TEMPS) Leningratta musiki üniversitesi Leningrat filârmeni cemiyeti, halk Trakya valileri toplantı- larını bitirdiler Ç. algibmee külke ini yolla- rı. İbrahim Tali B.in sözleri EDİRNE, 26 (Telefonla) — Umumi müfettiş İbrahim Tali Be yin riyaseti altında toplantılarına devam eden Trakya valileri bu gün saat beşte toplantılarını bitirdil er. Çalışma ve iktisadi kalkınma işleri en ince görüşülerek esaslı ka- rarlara bağlanmıştır. Kara:lar şan lardır: 1 — Ziraat işleri (hububat, bağcılık, meyvecilik, tütüncülük) 2 — Hayvancılık ve hayvan m ahsulâtı (damizlik, kıvırcıklar, saplık hayvanlar, yün ve yapağı m ahsulâtı) 3 — Sanayii ziraiye (Peynirci lik, şarapçılık) 4 — Zirai kredi teşkilâtı. 5 — Münahalât (Kara ve dem ir yolları deniz nakliyatı) 6 — İhracat ve satış teşkilâtı. 7 — İpekçilik, balıkçılık, arıcı lık. Maden kömürleri, odun, keres te ve saire, Bunlardan maada emniyet ve ösayiş, belediye işleri, hars ve ma arif bahisleri üzerinde ehemmiyet li kararlar alındı. Tekirdağı valisi Haşim Cevdet, Edirne valisi Salim Özdemir, Kırklareli valisi Faik ve Çanakkale valisi Süreyya Beylerle bu vilâyetlerin ser mühendisleri, zi raat, baytar ve maarif müdürlerin in ii kile yapılan bu toplantının Trakyanın iktisadi kalkınmasında çok müessir olacağında şüphe yok- tar, ka İktisat Vekâleti namına gelen mütehassislar akşam gittiler. Vali- lerde yarın haeket ediyorlar. İbrahim Tali Bey matbuat mü messillerine şu beyanatta bulundu" — Trakyanın iktisadi ve idari işleri hakkında faydalı görüşmeler oldu. Bu müzakerelerden bir proğ ram çıkarıldı. Bu proğramı tatbik& çalışacağız. Bütün işlerin başında Trakya halkışın iktisaden yüksel“ mesi için ve ilmiş kararları her gü n artacak bir kudretle tatbike çalı- şacağım. Güzel Trakyanın hizmeti mizden fayda göreceğini ümit ede- i “Emniyet işleri müdürü iş başında ANKARA, 26 (Telefonla) — Emniyet işleri umum müdürü Şükrü bey bu sabah şehrimize geldi. vazi fesine başladı. Seyhan valisi Hadi Bey de veköletle temas etmek üze re şehrimize gelmiştir. Tevtik Hadi Bey bir kaç güne kadar yeni vazif esi başına gidecektir. Geziciler için kolaylıklar ANKARA, 26 (Telefonla) — Memleketimize gelecek olan bw dunlar ârası turizm ittihadına dair seyyahlara her memlekette olduğu gibi kolaylık gösterilmesi için bunlara ait nakil vasıtalarını gümrük lerden geçerken verecekleri nakit ve senet teminatı yerine Türkiye Tu ring klübünün vereceği Triptikin kabul edilmesi takarrür etmişti. Tayyare ecmiyeti hava türistle rine tayyare ve balonlarda tayyare cemiyeti tarafından verilecek tript iklerin kabul edilmesi için alâkadar makamlar nezdinde teşebbüsatta bulunmuştur. Dahiliye, Sıhhiye vekilleri geliyor ANKARA, 26 (Telefonla) — Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Beyle Sihhiye Vekili Refik Bey İstanbul a hareket ettiler. İstasyonda Baş vekil İsmet Paşa ile kabine arkada şlav, riyaseti cümhur umumi kâtibi vekili Hasan Riza Bey ve vekâletl er büyükleri tarafından uğurlar" dılar. i Antalyada kasırga, dolu, sağnak ANTALYA, 26 (Milliyet) — Akşam burada (şiddetlibir kasır; ga oldu. Müthiş dolu yağdı. Sağna kla nihayetlendi. Zararın derecesi malüm olmamakla beraber, insane a zayiat yoktur. Maarif Vekili çekilmiyor ANKARA, 26 (A.A.) — Maarif vekili Abidin Beyin sıhhi sebep" ler dolayısile istifa edeceğine dair | gazetelerde görülen haberlerin hiç bir asıl ve esası olmadığını beyana o Anadolu ajansı memur edilmiştir. İktısat Vekili Celâl B. Uşakta K © UŞAK, 26 (Milliyet) — Iktisat vekili Celâl Bey bugün şehrimize gelmiştir. Vekil Bey Uşak şeker fabrikasını gözden geçirmektedir. IZMIR, 26 (Mitiyet) — Iktisat vekili Celâl Bey Uşakta kaldığın” dan yarın gelecektir. Ankaradan gelenler ANKARA, 26 ( Telefonla ) — Cümhuriyet Halk Fırkası Ankara ider? heyeti reis vekili avukat Mümtaz Be” İstanbula hareket etmiştir. ANKARA, 26 ( Telefonla ) Istanbul liman şirketi müdürü Hamdi Adil Bey Ankarada ANKARA, 26 ( Telefonla) — Gümrük ve inhisarlar vekâleti müsteşa- nı Adil Bey İzmirden döndi tabakaları arasında musihi kültürü- yaymak © maksadile bir “Musiki ürü üniversitesi, teşkil etmekte i kültürü prensipleri, senfo- oda musikisi, ale! i- ki, musiki tiyatro, dans musikisi ve ötedenberi geçirdiği inkişaf safha. ları ve saire devrelerine taksim edile- cek olan bu üniversiteye yüksek mek- tepler talebeleri, usta işçiler, mühen- disler ve Fen adamları devam edecek- lerdir. “Tasa Ajansı, Pancermanizm ” Almanlar yalnız kalmış olmaların- dan ve dünyanın kendilerini anlama- dığından şikâyet ediyorlar. Fakat bun- dan mütevellit kabahat himindir. Umumi harbin verdiği manlara kâfi geleceği zanı Pancermanizmin bir Hohenzollern hastalığından başka bir şey olmadığı ve bunun efsanevi bir usul ile inkişaf ettirilmiş olduğu söylenmekle beraber basiret saatinin duracağı zannolunu- yordu. Almanlar büyük bir millettir. Bunu inkâr etmek delilik olur. Fakat diğer milletler de tarihteki vazifeleri» ni yapmışlardır. Almanların bu haki» | kati inkâr etmeleri kendilerine has olan İ bir karakterdir. Umumâ harp, Almanları insaf had. dine çekmek kâfi gelmemiştir. Almanlar yeniden işe başlayorlar. Ve dünyayı hükümleri altına almak husu- beyle, Üsküdar — Kadıköy tramvay gif“ keti müdürü Necmettin Sahir Bey Ist9* bula hareket ottiler. Emlâk bankası müdürlüğü ANKARA, 26 ( Telefonla ) 77 Devlet bankı ü Cevdet Beyin emlük ve umum müdürlüğüne tayini ali tasdi” | gönderilmiştir. i İzmirde bir gazete dava IZMIR 26 (Milliyet) — vur 7 kya başlıklı yazıdan ötürü dışarı 9” gönderen iki tüccar tarafından İ59” ticaret postası gazetesine karşı aç” davaya başlanıyor. Eski Adliye Mahmut Esat Bey İzmir ticaret post” kill. müdafaa edecektir. Bir komünistin mahkümiyeti HAMBURG, 26. A.A. — 21-233 vi hinde, siyasi halimlarından bazılarını dürmüş Vasper ölüm ceza: sundaki yanlış kadretlerinden baht” diyorlar. Dünya da kendini ayUla, ve Almanları yalnız berakıyor. Deri takip etmesi kabil midir? (VEre Nouvelle) yanın bundan başka bir hareket : 4