31 Aralık 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

31 Aralık 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

MM HHHHZZZHŞVWYYE Edebiyatı cedide dirilemez Akşam © gazetelerinden birinin İlefrika sütunlarında şöyle bir ro- Man okudum: | “ — Aferin Nihal, enisteni yal- İz birakmamışsın. — Uzun bir müddet konuşuyor- duk, Elimde işim de vardı. O ka- çok iş işliyorum ki nerede ise Gk öilezii amm olacak, ya hız koca eksik. Biraz durdu. Sor" - ilâve etti: — Koca, ne tuhaf bir kelime!..,. Bunu genç bir kız babasına söy- lüyor. İfadedeki iğretiliği de görü- yor musunuz. “Uzun birmüddet konuşuyorduk. Koca, ne tuhaf bir Orada da tıpkı bu ünal gibi a- , tatlı sa kızlar ba- — Böyle öşiktan, kocadan erler. Çünkü bir romancının kafasındaki — cemiyetin içinde eyni lar birer giyinir, kukla ibi oi edebiyc'ı cedide roman İeiimleki kahramanlar da böyle (lügatçe) konuşurlar, İnsanları konuştukları Bibi söyletmek romancının edipli- ğine yakışmaz.! Yazanın adı romanın başına öz türkçe olarak dizilmesine rağmen bu yazılar bana (edebiyatı cedide) Şe Prama ae kol da. yurdu. pe ve siyah, aşkı memnu sayfa | ları o meşhur ağdalı terkiplerini a tarak yeni kıyafet kanununa göre ade bir tuvaletle gazete sütunları- ha yerleşip kurulmuşlar gibi. Ustatlar zorlu bir deneme heve- sine kapıldılar sanırım. Eski tonları tazelemek tatlı bir şeydir. Ancak bu denemeyi yaparken yalnız eski sayfaları yeni dile çevirir gibi üs- tümkörü bir çalışma yetmez. Büyük devrimin Türk cemiyetinde açtığı yeni izleri de görüp o izler üzerin- 'de işlemek ve yürümek ister. Ma- İ nakyan sahnesinin (aktörleri gibi konuşan roman kahramanları, adı- mı Tatgunç ta koysa, Bangoç ta koysa yazanın foyasını meydana | tarayorlar. Kültür Bakanlığında toplanan bir komisyon mekteplerde gösteri- lecek edebiyat (o derslerinden En- deron edebiyatını sildiği gibi (ede- biyatı o cedide)nin de eski yerini! kaldırmıştır. Bunlar talebeye yal- niz Türk edebiyatının yürüyüş yol- larını çizen bir kroki halinde gös- terilecektir. Doğrudur. Divan edebiyatı hiç | olmazsa o devir cemiyetinin zevki- ni ve düşüncesini gösterir. İngiliz mürebbiyelerin yetiştirip 'Kohen socurlerin cilâ verdiği sa- lon kuklası kahramanlarile (ede- biyatı cedide) hangi cemiyetin di- Hi ve kafasıdır, anlamak imkânı yoktur. Kültür Bakanlığının bu (Cosmopo- lite) yazılar üzerindeki yalancı yal- dızı kazıyıp foyasinı meydana vur- ması ulusal edebiyatımız için unu. tulmaz hizmet olmuştur. B. Cahit KÖROĞLU ( BORSA | (iş Bankasmdan"alınan cetveldir) 29 K. Evvel 934 AKŞAM FİYATLARI ISTIKRAZLAR Bü TAHVILAT “ Tetikranı daihli 9425 ei ” 1833 Ergari 57 $ An, Mümessil 5020 Kuponcsr o 240250 $ An, Tahvili, Vi 4545 MON 2670ğ Am Takviliiii 45 bet 7 ESHAM arr Name > ağ Peremon in. » Müessin Mİ Tahar 1840 Türkiye Cumbe- Çimento 3 Viyet Bankası | G7 $ ittihat dey. 5 man geyk der. o97z0 Anadolu Hisse 20 — ge 16 $ Şark m sez 466 ÇEK FİYATLARI F. Fransız 1208 4 Prağ 190525 Londra 621 İ Belgrat BaBa Milüne 03040 $ Moskova 103150 Nüyerl . 787375 $ Berlin 108 Cenevre 245,78 $ Varşova azı Ann Budapente — 4JBIZ Brüksel 3,3980 $ Madrit 581,75 Amsterdam (1773 $ Bükreş 7890 Sofya 67,04,50 * Viyana 430 NUKUT (Satış) Kura Kuruş 20 1 eviçre © BS m Bem e İba a 1 Kur. Çek S8 $ 1 Mek “ 1 Şile Av. , 2050 4 1 Zeki 7 3 İsterlin 025 4 20 Vay N 20 Liret 113 $ 20 Dinar ss 3 Lara 20 İ 1 Gerneviç —— 20 F, Belçika MS Alım saz Pi m “ ÖKONOMİ Afyon İhrscatımız İhracatın bugünlerde ar- tacağı umuluyor Son hafta içerisinde şehrimiz Li yasasnda satışlar durgun vaziyete gir miştir. Dün çıkan haftalık piyasa bül tenine göre, yedi gün içerisinde İs - tanbul borsasında yapağı ve tiftik ü- zerinde hiç bir muamele olmamış, di- iş maddelerin satışlarında da belli ir azalış kaydedilmiştir. Yalmız, hafta içerisinde Bulgaris - tan ve İtalyaya 67 bin kilo taze, 25 bin kilo da tuzlu balık gönderilmiştir. Yunanistana olan balık ihracatımız tü ür. Gene bu hafta limanımız- dan 3 sandık afyon ihraç edilmiştir. Afyon ihracatımızm son Yugoslav an laşmasile artacağı asılsız şayıalar Son günlerde, şehrimizdeki buğday satışlarına bir suiistimal yapıldığı yo- lunda ortaya bazı şayialar atılmıştır. Dün alâkadar makamlardan yaptığımız tahkikat bu şayinların tamamen asılsız olduğunu göstermiştir. Almanyanın aldığı yumurtalar Almanya, bu yılın son teşrin ayı içe risinde dışardan 6 milyon mark değe rinde 100 milyon yumurta almıştır. Sen tenler içerinde tere ve İspanyadan sonra Avrupanın en fazla yumurta sarfeden leri arasına girmiş eli Ale POLİSTE Havagazından Zehirlenme Bir mahallebici dükanın- da iki kişi zehirlendi ğlu Kalyoncu caddesinde ma- dan zehirlenme hödüseri olmuştur. Bu dükkanda çırak olarak çalışan Marko, aç at 9 olduğu halde dükkânin açılmadı. ğin: komşular görmüşlerdir. Komşulardan şapkacı © Dimitri ile eczacı kalfası Nikola polise bunu haber gelmişler ve dükkünm kapısını kırmak suretile içeriye girmişlerdir. Polisler, Marko ve İstepanm © baygın bir halde geldiğini görmüşlerdir. Bunlar havagazı koku - sundan zehirlenmişlerdir. Tedavi için hastaneye kaldırılmışlardır. Yangında kast mı var? Perşembe günü (© Çakmakçılarda Minnasın manifatura mağazasından yan- gın çıktığını yazmıştık. Zabıtanm yap- tığı tahkikat neticesinde mağazanın 60 bin liraya sigortalı olduğu tesbit €- dilmiş, ve yangında kasıt olup olmad. ğı cephesinden müddeiumumilikçe tah- kikata başlanmıştır. Polis tarafmdan mağazanın sahibi Minnas ile oğlu Av- ram nezaret altına alınmıştır. müddelumumi Eminönü merkez memuru Bay Ali ve belediye - den bir mühendis ile bir keşif yapıl - muş ve yangın hakkında bir rapor hazır- lanmıştır. * İki yangın başlangıcı — Dün sa bah ta iki yangın olmuştur. Biri Anka- ra caddesinde Zerafet matbaasında ya- kılan soba bacasından alev çıktığı gö- rülmüş ve söndürülmüştür. Ikinci yangın da Mahmutpaşada Ha- hcılar hanımda oturan Kirkor oğlu Mi- kâle ait kundura — imalitlhanesindeki sirayet ederek saçak kısmen yandığı halde söndürülmüş ve — da si gortasız olduğu anlaşılmıştır. * Karpit lâmbası patladı - — Zeyrek» te oturan Ahmedin oğlu dokuz ya- şında Kemal ile Tbrahim Vefa ; yangın yerinde karpit lâmbası yakmak ister - lerken lâmbanm memesi patlamış, Ke- denize mek denize düşmüş ise de kurtarılmıştır * Yaralamış, o kaçmış — Topkapı Maltepe mahallesinde Şerifin uşakların- dan Veli ve Ahmedi, diğer uşak Adnan yaralamış ve kaçmıştır. Kuçuk haberler genel müdürü Bay ki gün Istanbula gelmiş * Türk Kadınlar birliği sı — Türk Kadınlar Birliği heyeti resi çarşamba günü EA Se lundaki toplantısını Cağaloğ! « sirgeme kurumu binasında saat 15 te Şapbeekir. * Ankarada ev yapmak için — An- karada apartıman ve ev yapmak için bir ecnebi o grupu hükümete müracaat et- miştir, Grupla anlaşma olması ümit &- dilmektedir. Istanbul vali muavinliği — İstan bul vali muavirliğine henüz kimse ta- yin edilmemiştir. Burdur o valisi Bay Sa'bin tayin edileceği söylenmektedir. MİLLİYET PAZARTESİ 3l KANUNEVVEL o 1934 J Atatürk elinin kadını Kadınlarımıza saylav seçmek ve dün saat 16 da Halkevinde, halkevi baş konferans verilmiştir. Bay Ali Rıza Erem, (Atatürk elini Tü inn saylav etmiş ve bu mevzuu tebarüz Hr, konferans ve konser, radyo ile her tarafa Şeker Kaçakçıları liği Yeni bir şebeke meydana çıkarıldı Muhafaza teşkilât: istihbaratı ikin & büyük bir şeker kaçakçılığı şebeke sini de meydana çıkarmıştır. Muhafaza teşkilât geçenlerde böy- le bir şebekeyi meydana çılarmıştı. Muhafaza teşkilâtmin meydana çi- kardığı bu yebekenin 235 bon şekeri Bulgaristandan kaçak suretile memla - ketimize soktuğu şimdiki halde tesbit edilmiştir. Bu miktarın 400 tonu bulacağı tab- min edilmektedir. Tahkikata devam o lunmaktadır. GÜMRÜKLERDE” Gümrük Komisyoncularının Vaziyeti Bir takım komisyoncular hakkında tahk:kat yapılıyor Gümrük müfettişleri, ithalât ve ih racat eşyasının gümrüğe ait monmele lerini taköp eden bir kısın komisyon cuların vaziyetlerini tetkike başlamışlar. dır. Bir mrüddettenberi tatbik sahasında bulunan nizamnameye göre, | gü komisyoncularınn © komityonc başka bir ticaretle meşgul olmas icap etmektedir. Yapılan bir ihbarla, bazı komüsyon- cuların bu kayıtlara aykırı hareket et- tikleri bildirilmiştir. Gömrük müfettiş- leri, bilhassa bu ciheti araştıracakılardır. Hariçte ticaret yaptıkları anlaşılan ko- misyoncuların, komisyonculuk karmcle- ri üç seneye kadar ellerinden ahnacak- tir. EROİNCİLER Kaçakçı'arın Duruşması Tahliye talebi dün reddedi'di Sekizinci ihtisas mahkemesinde dün, büyük eroin kaçıkçıları şebekesi suçlularından Dimitri Arslanidis, A - postol Kiryakidis, Isakidis ve arkadaş larının ikinci duruşması yapılmıştır. Hukulcu âmme şahidi olarak, Emniyet müdiriyeti kaçakçılık bürosu şefi Bay Mazhar dinlenmiştir. Bay Mazhar ev velce yazdığımız gibi vakayı baştan sona kadar anlatmıştır. Şahitler dinlendikten sonra muha mevkufen devam edilen Mi- hal Façonun vekili tarafından tahliye red zerinde çıkan i kinesi tarafından yazılıp yazılmadığı" m ik etmek üzere bir ehli ere muayenesine lüzum görmüştür. Gele- cek celsede emniyet memurlarından Bay Cemal de hukuku ârnme şahidi olarak mahkemeye çağırılacak ve mah kemeye 19 kânunusanide devam edi- lecektir. * Hapse mahküm ele —AK kaçırmaktan suç! Ye Filipin davalarma e mn edilmiş ve suçları sabit olduğundan her üçünün de 7şeray hapislerine ve 246 şar lira ağır para cezası ver - melerine bunlara mu: rınm etiketini vermekle hafaza memuru Hüseyinin de suçu tes bit edilemediğinden beraetine karar verilmiştir. Kadıköy hava gazı şirketi tarifeleri seçilmek hakkının verilmesi münasebetile hanı Bay Ali Ra Erem tarafından bir n Türk kadınma) mevzuu üzerindeki bu hakkı ile vardığı merbaleyi izah etinin sonra bir konser verilmiş, yayılmıştır. Soy adının Yazılması Resmi faaliyet çarşamba günü başlıyor Yeni soy adı kanununun tatbikatına 2 ikincikânan çarşamba gününden i- tbaren başlanacaktır. Bugürlerde kaza ve nahiye nüfus memurluklarına isimlerinin tescili için müracastlar vaki olmaktadır. Nüfus memurluklarına halkın fazla tehacüm etmesine rağmen nüfus idare- leri eski kadro üzerinden gayet > derlar. İlnci gününden itibaren nahi- ye nüfus memurluklurma nüfus idare lerine göre iki veya üç memur verile - cektir . Nahiyelerde tutulan cetveller mu- cibince nahiye ve kaza dahilinde ikin- ci bir soy adının alınmasma o meydan verilmemektedir. M ARİFTE Lise müdürlerinin İşleri Müdürler hariçte iş yapmıyacaklar Yeni orla tedrisat talimatnnmesi mucibince İse ve arta mektep müdür. lerinin dışarıda işleri olmaması lâzım. dır, Şebrimizdeki bazı lise müdürleri. nin başka mekteplerde de işleri olduğu anlaşılmıştır. Maarif vekâleti, mektep müdürleri- ne haftada yalnız 6 sant ders vererek, mütebaki zamanlarda idare işlerile uğ- raşmalarını muvafık görmüştür. Vekâ- let, hariçte işleri olan müdürler hak- | kında tetkikat yaptırmaktadır. Ramenyaya ta ele seyahati i Feyziâti sesi #alebesinden bir İ grup sömestr tatilinde Romaayaya gi- desiklerdir. Talebeye mektep müdürü de refakat edecektir. Talebeler Ro- manyada bir hafta kadar kalacaklardır. Romada verilece : bir konferans Universite Hukuk fakültesi doçent» lerinden Bay Şemsettin Talip, Roma üniversitesi tarafından koriferans ver- mek üzere davet edilmiştir. Bay Şemsettin Talip, sömestr tati- linde Roma gidecek ve İstanbul ü- niversitesinde Roma hukuku (tedrisatı hakkında konferanslar verecektir. * Bay Münir Hayrinin istifası — Ankaradan bildirildiğine göre, Ankara orta mektep fransızca (o muallimi Bay Münir Hayri, iki aydanberi vazifesine devam edemediğinden istifa etmiş sa- yılmıştır. “Eksik adlar Mahallelerde asılan defterler önü- müzdeki cumartesi günü müddetlerini doldurup indirilecektir . Telefon şirketinin alınması Istanbul telefon şirketinin hükümet tarafından alınmasına karar verilmesi Fa tkamlığına vermek üzre Ankarıya Gi ... ANKARA, 30 (Telefonla) — Istan- bul telefon şirketinin hesaplarını tet- kik eden heyet ae Buraya dönecek olan heyet azası tetkikat neticelerini bayındırlık bakan- lığı ile posta ve tey genel müdür- Düğüne bildirecekler: ! ADLIYEDE Kesik kafa Kimin Zabıtaya bir cinayet hissini veren kesik kafa Yenibahçede Gureba hastanesi kar şısındaki arsalardan birisinde dün bir kesik baş bulunmuştur. O civar tenha ve yangın yeri olduğu cihetle müthiş bir cinayetle karşılaşıldığına hükmedil- miş, derhal Meşiğek | shave ve adli- Ee gul olmıya başlamıştır. Fakat pek e cinayet eseri olmadığı anlaşılmış - VK akikatam verdiği neticeye göre, Gureba hastanesinde bir kadavra üze- rinde yapılan otopside kadavranın ka- fası tetkik edilmek üzere ayrılmış, tet- kikat bitirildikten sonra da götürülüp boş arsaya gömülmüştür. Yangın ye rinin aç kedi ve köpekleri et kokusu a- Amca pek sathi gömülmüş olan bu ka- fayı eşeliyerek çıkarmışlar, ötesini be- bırakmışlar - risini kemirdikten sonra “Geçenlerde böyle hir hâdise de Bey- oğkunda olmuş, Zükür hastanesinde bir hastanın kesilen bacağı gelişi güzel bir arsaya atılmış, zabıta gene bir cinayet karşısında kaldığını sanarak tahkikata ve takibata başlamıştı. Hastanelerin böyle insan uzuvlarını gömmek hususunda daha dikkatli olma- ları hem insani © vazifeleridir, bem de işgal etmemek mokta- Bay Mahir terfi ettirildi Dün adliye vekâletinden gelen bir tebligatta kıymetli hâkimlerimizden i- kinci sorgu hâkimi Bay Mabirin bir derece terfi ettirildiği ve maaşının elli beş liradan yetmiş liraya (o çıkarıldığı Keyfiyet müddeiumumilik tarafın- dan Bay Mabire resmen tebliğ olun. muştur. Bay K. Orer Istanbul müddelumumisi Bay Yusuf Kenan Örer soy adını almış ve dünden itibaren bu soy adını kullanmaya baş- lamıştır. Bay Kenan imzasını K. Orer diye atmaktadır. ti leranın kapa'ı olduğu günler Istanbul Icra hâlümliğinden: Senebaşı münaseebtile tasfiye mua- melâtı yapılacağı cihetle İstanbul İcra ve iflâs daireleri ve muhasebe ile mer <i kalemleri 935 senesi kânunusanisi- nin birinci, ikinci, üçüncü, beşinci ve altıncı ve onuncu günlerinde iş sahip- derini kabul etmiyeceklerdir. Bu gün- az arzuhallerinin kabulü ve kiyeki gibi malakacal işler md rafaa için gün almış olanların işlerine bakılacaktır. BELEDİYEDE YEDE İYöni Konservatuvar Binası Şehir tiyatrosu da bu bina- da temsillerini verecek ğımız habere göre, yoni konservatuvar binası 1938 senesi başmda bitmiş ve a- çılınış olacaktır. Binada konferans salonu ve sahne, Bugün şehra az su yorma Küğrthane üzerindeki borularında yapılacak bazı ve üm larısl, bugün şehre az su verilecek- İtlaiye için tetkik Bundan bir müddet evvel tetkikat yapmak üzer Almanyaya, giden ilk ar müdürü Bay İhsan şehrimize dön “Say Ihsan Almanyadaki tetkikatı bakkında belediyeye bir rapor verecek- tir. Gıdasız çocuklar fakir çocuk” lardan ancak (2) bin çocuğa öğle ye meği verilecektir. Mekteplerdeki çocuklara yemek v. rilmesine bir ikincikümun salı sönüm. - den itibaren başlanacaktır. Lemi 1934 yılının son gunu 1934 yılı da bugün her fani gibi tarihe karışıyor. Namütenahi sene lerin, namütenahi asırların aza - meti içinde belki ancak kısaca ha- tırlanabilecek alelâde re oluyor. Koca sene, 365 gün, ve 365 gecesile küçülüyor icu;, teşem, uçsuz ve Öncalsii zaman mefhumu içinde bir küçük zerre haline geliyor... Bugün son günü... Şurada beyaz sakallı, beyaz bı- yıklı ihtiyar senenin beş on saai lik bir ömrü kaldı. Nihayet sürü- ne sürüne o da bitecek, ve eski yıl, cilâlı parkeler üzerinde minicik akdın ayakları, parlak erkek is - karpinleri altında ezilerek can ve recek ve üzerine bir yığın serpan- | tinden, konfetiden bır Sih £ Ruru- cak. Cazbant çalacak, birkaç da - kika karanlık olacak, ve bu karan lığın tatlı sükütu içinde ihtiyar se ne ebediyete kaldırılacak... O kadar ki ertesi gün otel gar-! sonları, oda hizmetçileri bütün bu salonları süpürdükleri, temizledik leri zaman eski senenin bir tek ke miğini bile bulamıyacaklır, iskele tin ekeni ve hattâ esirleştiği- ir. “O vakit hepimiz hep bir ağız. dan — Eski sene öld. Yaşasın yeni sene!.. Eski sene sanki bize ne yaptı? Ne etti ki onu uğurlarken böyle se vinç duyuyoruz... Bu sevinç bu bay ram, yoksa yeni senenin neşidesi, şetareti ve saadeti için mi? #akat * 1933 ü defnedip 1934 ü karşılar. | ken de böyle yaptıktı. O zaman da düğün bayram ettikti, Fakat yeni sene gene bildiğini okudu. Bir yıllık hayatının içine birçok kanlı maceraları doldurdu... 1933 yılının son gecesinde içilen şampanyalar, ona beşeriyetin ka- mını içmek için bir iştiha verdi. İş, Romanyada Başveki? Ducat | nın en başladı. Fransada Staviski Teke meydana çıktı. Bunun üzerine kıyametler koptu. Pariste kanlı müsademeler oldu. Nihayet Avusturyada Dolfuss'u ka ettiler, İspanya biribirine girdi. Amerikada kanlı grevler çıktı. Al- manyada birçok kimseler öldürül. dü. Yugoslavya Kralı ile Fransız Hariciye nazırı feci bir şekilde kat ledildi, Bundan sonra gene Alman yada birçok kişiler idam olundu... En nihayet te Londrada topla - nan deniz konferansı bütün hey - betile suya düştü. Vâkıa bunlar hep bedbin bir gözlük altında görülmüş manzara: lardır. Diğer taraftan hiç şüphe - siz sulh yolunda atılmış kuvvetli adımlar da vardır. Fakat bütün dün yanın vaziyeti nazarı itibara alınır sa, 1934 teki korkunç hâdiseler iyi hâdiselere nazaran terazide da ha ağır basıyor. Burada şunu sevinçle kaydede - lim ki hariçteki bütün bu karışık» lıklara rağmen Türkiyemiz mede niyet, terakki ve sanayi yolunda dev adımlarile ilerlemiş ve yurdu- muz her gün biraz daha refaha ka vuşmuştur. O halde niçin 1934 e kabahat bulatım?.. Zamanın kabahati yok, insanla rın kabahati vardır. Zaman iki ta. raflı bir yakıdır ki, fenalıkları iş- letip olgunlaştırıp meydana çi - kardığı gibi diğer taraftan hüsnü an çalışmalardan da bir rer şaheser vücude getirir... Onun için 1935 e girerken yeni yıldan bö pay Geklanyalla; lal hen dimizden umalım... Mümtaz FAK Bayram Istanbul Müftülüğünden: 21.935 Çarşamba günü akşamı (Perşembe gecesi) mübarek Ka - mazanın yirmi yedincisi *Imakla | Kadir gecesi ve Altıncı Pazar gü- nü de Bayram olduğu ilân olunur. Sıdakai fiti Eniyi O İyi (o Son Rk Buğday 13 1 10 Arpa 20 6. 0 | Üzüm 104 (78 65 Hurma 312 260 o kayram namazı sp Zevali e 6 ni 3i3