9 Ocak 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

9 Ocak 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

MİLLİYET Ç RŞAMBA 9 İKİNCİKANUN 1935 o HARİCİ HABERLER| eee Italya ve Mısırdan para; talimat alan araplar Dahiliye nezareti alelacele şifre ile malumat istiyor — Ahmet Kibsi tutulacağı sırada Mısırda işleyen şebeke... Filhakika Mısır (O Hidivi Abbas Hilmi paşanın böyle bir niyette ol- | duğuna dai elif o yerlerden bazı şeyler işittiğini fakat bunlara inanmadığını söyledikten sonra son defa bu hususta o Mısırdan aldığı | mektupları gösterdi. O, her şeyden evvel Seyit Ahmet | Kibsinin rahat durmak istemeyişin- | den, mtüemadiyen her işe burnunu | sokarak bir şeyler yapmak heve- | sinde olduğundan, ecnebilere âlet o lan bu adamdan kurtulmanın yolux | e e bulamadığından şikâyet ediyor- lm Yahya ile © görüştükten sonra Talât paşaya şu cevabı yaz- “Keyfiyet sureti omünasebede İmam hazretlerinden (soruldu. Harp esnasında ve daha evvel ve i den hiç bir yalnız geçen- lerde Yemen mebusu Seyit Ahmet | ibsinin Mısırlı Osman paşa Ab. dülhamitten gelen bir (O mektupla bir gazete getirmiş olduğundan pa- şayı mumaileyhe cevaben ve Hidi- ve resen iki mektup yazarak gene bilmecburiye Kibsi efendiye irsal edildiğinden bu mektupların mu. maileyhten ahzile mütalea edilme- sini kemali saffetle cevap verdi. Mezkür mektupların bülâsası: Ecanibin İslâmlar hakkımdaki te- ğı altında lüzumu ittihadından iba rettir. Bu mektupları sureti mu- saddakaları namı samilerine posta ile irsal kılındı, Seyit Ahmet Kibsi efendi esasen âyan olmak hayaline düşmüş ve | Mısır ümerasından bazılarını İmam | hazretlerile muhabere ettirmekten | maksadı müşarünileyhin elinde ol. duğunu onlara ve Hidivin ken ni sevdiğini ve iltimas mam bazretlerine ihsas ile naili e- mel olmak fikrinden münbaistir ki âyan olamadığından dola- hazretlerinin O müteessir olduğunu (Elehram) gazetesile i. lân ettirmesi bu fikrini müeyyi! Kibsi efendiyi de celp ve böyle şeylere bir daha kendisine şediden ihtar ve bir daha böyle bir harekette bulunursa hak- kında bilâ istizan pek şedit mua. mele yapacağımı ihsas eyledim. İ- mam hazretlerinin kalben ve vicda- Halbuki Seyit Ahmet Kibsi Ye- mende yalnız değildi. Bir kere ak- ba ve taallâkatmdan bir çoğünü peşine takmıştı. Arabistanda, hele Yemende ünvan ve lâkaplarm, mü- nasebet ve ( dostlukların kıymeti çoktur. Bir (mebus), mânâsı anlaşılma- sa bile bir şeydir. İstanbula giden, orada nazırlarla, Padişah ve Hali- fe ile konuşan onlarla bir sofrada yemek yiyen, devlet işlerine kar. şan bir adam. Bu adam bir yandan da Hidivin ve Mısırdaki bir çok ülema ve me- şayihin yakın dostudur. Yemenli bunları görünce bu a- damdan nefret edemez, Onda bir kudret ve kuvvet oldu- Zuna kani olur. Ve bu kuvvet ve kudret mevhum 'da olsa boyun eğdirir, Seyit Ah. met Kibsiyi cürmü meşhut halinde Ml Tâzımdı bu ise mümkün ti Nihayet gene (Dahiliye Nazırı Talât) imzasile © gelen 8 ağustos 331 tarih ve 2837 © numaralı şifre telgrafta şöyle deniyordu: (Seyit Ahmet Kibsi ( hakkında medarı itham olacak O vesaik elde edilerek ora divanıharbine teslim edilerek takibat ifası ve bu tarzın tatbikinden meclisce bir mahzur görüldüğü takdirde mahfuzen İs. tanbula izamı.., nda damı inkâr ve tevil götürmez deliller vesikalarla yakala, z zaman ise o bize senelerle yapacağını yapmış ve ge- ne soluğu Mısırda almış bulunuyor- du. Arabistanda, Yemende çalışan, , Mısırdan, İngilizlerden, Kalyan - Turdan talimat, emir ve para alarak işleyen yalnız bir Seyit © Ahmet Gibsi ei SEN ledi, ettiğini İ. |” Onu ben bir nümune olarak zik- rediyorum. Ecnebi konsoloslar da kapitülâs- yonlara dayanarak keyfimayeşâ hareket etmek sevdasında idiler. Bu husustaki arzu ve emelleri- İ nin hududu yoktur. Dahiliye Nezaretinden Nazır na- mına müsteşar Samih Rifat Beyin imzasile gelen 75843/8 numaralı ve 6 mart 329 tarihli şu tahrirata bakınız: “Hüdeyde Fransa vis konsolo- su tercümanınımn hükümeti mahal. İ liye tarafından tevkif edildiği istih bar kılınıp fakat esbabı mucibesi- ne dair malümat alınamadığı Fran sa sefaretinden bildirildiği Hari- ciye Nezareti celilesinden iş'ar kı- Imması üzerine keyfiyet Hüdeyde mutasarrıflığından sorularak alı - nan cevapta konsolosun tercüman olduğunu iddia ettiği şahıs tebaai Yemenin merkezi Sanadan bir Ormaniyoden olmakla beraber tr. cümanlık sıfatı bu baptaki nizam- namenin üçüncü bendine binaen tanınmamış olduğu cihetle darp fi- ilinden dolayı mahalli müstantk dede bulunan Konsolos Fransa hü- kümetinin memurini siyasiye mes- leğine mensup olarak ilk defa gön- derdiği konsolos memuru olması- na göre şahsı merkumun tevkifin- den mutahassıl mesele idareten hü tesviye edildiği halde memu ru müşarünileyh müşkül bir mev- kide kalmayacağı gibi bunun Fran sa selaretince de hüsnü tesiri mu- cip olacağı...,, Görülüyor ki bir konsolosun ter- cümanı, hem de bu vazifesi bizce resmen kabul ve tastik edilmemiş ve telanmızdan olan bir tercüma- nı, sokak ortasında adam dövdüğü hattâ yaraladığı halde sırf konse- los beyin Fransanın oraya memuri- Bi siyasiye mesleğine mensup ola- rak ilk gönderdiği konsolos olma» sından dolayı serbest bıraktırılmak isteniyordu. Ve bu iş için İstanbuldaki Fran- sa sefarethanesi Babrâliyi sıkıştırı- yor, oradan da bize bu meseleyi (idareten hüsnü tesviye) tavsiye ve emrediliyordu. Kapitülâsyonla- rım bin bir belâsından birini şuru- cıkta kısaca görmüş oluyoruz. Halbuki onun elimizi ayağımızı nasıl kıskıvrak obağladığmı, bizi nefes alamıyâcak bir hale koydu- ğunu ileride daha güzel, daha et- raflı göreceğiz. Kapitülâsyonlar buralardaki ec- nebi memurlarına her hakkı, her taarruz ve müdahale hakkını ve- riyordu. Bunların yazılı şekilleri unutulmuş gibi idi, yavaş yavaş, ka famıza vura vura ecnebi memurla- rı bizi sersem etmiş ve ne yapsalar kitapta yeri olduğunu iddia etmek ten çekinmez olmuşlardı. İtalya ile sulh akdedilmiş ve böy lece Asir'de bulunan Seyit İdirisi- ye bu hükümetin yardımı ve teş- vikine bir niheyet verilmişti. — Bitmedi — Havacılığın Sırlarından.. Kırklar meclisini ortaya çıkaran adam öldü LONDRA, 7. (A.A.) — İngilterenin büyük âlimlerinden mühendis ve man - “yatizma eksperi Sir Alfred Ewing öl - müştür, M. Ewing, muharebe esnasında düş- man tolgraflarını açmak hususunda çok büyük işle süz olan meşhur karklar 1914 ükkünunundan sonra Almanya açık deniz filosunun bütün hereketleri bu meclis teşki'âtmen havadan alman düşman telgrafları ile derhal malüm ol. yuri Meclisin çalışma tarzi bu gün de cid- di bir surette saklanan bir sırdır. m telgraflar arasında mde Meksikaya ittifak af da vardır. Avusturya Başbakanı yeni Seyahatte Yakında Parisve Londra- ya gideceği söyleniyor LONDRA, 6. (A.A. — Avusturya başbakanı ile dışarı işleri bakanının ya kında Parise gelecekleri ve oradan da Londrayı ziyaret edecekleri söylemek» tedir. Londra mahafili bu ziyareti çok iyi karşılamakta ve Avusturya dışarı işe bakanın Avusturya bakanlarile bü- garp devletleri bakanları arasında şahsi temaslar tesisi hakkındaki sözle rini çok müsait bir şekilde tefsir etmek- tedir, Gizli bir tünel Mançuri - Sovyet hududun- da meydana çıkarıldı HARBİN, 7. (ALA.) — Röyter san. smn Japon membalarından aldığı bir | habere göre Mançukonun şark hududun- da Hanka gölü Mançuko (op- yakınında | raklarmı Sovyet topraklarile birleştiren gizli inel bulunmuştur. Japon kuv- erimi tarafımdan takip olunan şakilerin bu mntakada birdenbire ortadan nasıl kayboldukları anlaşılmaktadır. İki vapur kaza geçirdi SEATTLE, 7, (A-A.) — Dalgeları tutularak idaresini kaybetmiş bir halde olan ve içinde 37 kişi bulunan “Langto- craz,, vapuru, imdadma yetişen “Lan gen » Brcag,, vapuru tarafından Viktor. ya limanma doğru çekilmeğe başlanmış- tir. JAKSONVİL, 7. (A.A) — Küba i- ie Florida arasıda yolçu taşıyan 6678 tonluk Havana vapuru Floridanın 55 mil açığında kuma oturmuştur. Bu vapur kaptanından indat telini alır çlmaz kaza yerine ilk varan vapur sandal içindeki Yolcuların sayısı 51 dir. 126 işi olan tayfa henüz vapurdan ayrılma” muştur, Bir saylavın istediği VAŞINGTON, 7 (A.A) — Saylar Hişgins meclise bir takrir vererek Ame rikanın artık Meksikayı tanımamasını ve Meksikadaki elçisini geri çağırmyasını ie. temiştir, Bu saylav bir müddet evvel Bay Ruz- velt'e bir mektup yollıyarak Meksika hü- kümetimin din aleyhindeki siyasasına kar $ı protestoda bulunmasını istemiştir » İlani kuçuk haberle l ama aa mmm * Amerika âyan önderleri Ruzveltin başkanlığı altımda toplanmışlar ve A - merikanın İâhi adalet divanma girmesi meselesini görüşmüşlerdir. * Fransa için ölen Halyanlar — Pa - riste Pera Lacbaiso mezarlığında Frafi- . “a ölen Italyanlar abidesi önünde merasim £ yapılmıştır. Merasim erin ve İtalyan eski muharipleri bay» taklarla iştirak etmişlerdir. * Korsanlık — Horg Kongtan 20 mil açıkta cüretli bir korsanlık yapılmış - tır. Korsanlar, Macaoya giden Çin sahil muhafızı Onting vapuruna saldırıp yağ» ma etmişler ve üç Çinliyi beraberlerine alıp götürmüşlerdir. * Ingiliz dış işleri bakanı — Sir Con Saymen ailesi ile birlikte Paris tarikiy - le Londraya dönmüştür. * Hitlere suikast olmadı — Bay Hit. lee karşı suikast hakkındaki şayjaların doğr olmadığı resmen bildirilmdete - * Siyonist konferansı — Krakovide cihan Siyonit konferansı açılmıştır. Kon- feransa Polonya, Filistin ile Avrupa memleketlerinden 500 murahhas işti rak etmiştir. * Zorbalar — Meksikada karışıklık çıkarmak için Kaliferniyaya sığınmış o İsn Meksikalıların bu maksatları mey - dana çıkmıştır. İçinde üç milralyöz ve bir tüfek ve mühimmat bulunan beş kamyon yakalanmıştır. * Stavisly'nin yoldaşı — St ortağı olup geçerli, Kazablı yakalanan banker Pelissior Pari mek için yola çıkarmıştır. Suikastta Macar suçluları Bir çok pasaport memur- İarı cezalandırıldılar BUDAPEŞTE, 7. (A-A.) — malâmata göre Uluslar derneği: iste. Bi üdürime, Büğeeiye enlkağti yosinliydi” leri hakkında yapılan tahkikat netice - sinde, elteriti polis müdüriyeti pasaport dairesi memuru olmak üzere bazı Macar nda cezalar tesbit edil. lrnan Ümitsiz olmayor Memleketine dönen Ame- rika murahhasının sözleri NEVYORK, 7. (A.A. — Dün akşam Vaşington vapuru ile buraya gelen bay Norman Davis şu beyanatta bulunmuş- tur: “Hissiyatmız Londra görüşmelerinin çek faydalı olduğu ve bir anlaşmaya > rişmeği ümit ettiğimiz ikinci bir toplan- tıya yol açtığı merkezindedir. Bu görüş” melerin ne muvaffakıyet ve ne de aka- met olduğu söylenebilir. Geniş bir mok- tai nazar teatisinde bulunduk.,, Bay Norman Davis, Bay Matsudeira ile emiral Yamamotonun eski bir dostu olduğunu ilâve etmiştir. Yunan kabinesinde ATINA, 8 (Mülliyet) — Kabine Ce - nevrede açılacak olan uluslar cemiyetin- de konuşulacak işler üzerinde görüş - müşlerdir. Lindberg davası FLEMİNGTON, 8 (A.A.) — Tay- yareci Lindbergin çocuğumu çalmak- ia müttehim Haputmanın muhake - esine devam ed İmiştir. Mabelame ço cuğun hizmetçisi Benni Gok'un şaha- | detini dinlemiştir. Balkan bankaları arasında ATINA, 8 (A.A.) — Balkan an- laşması ökonomi heyetinin tali ko - misyonları kend lerine verilen evrakı ve Balkanlar arasmda bir banka ku- rulması işini tetkik etmişlerdir. Macar siyasal hayatında değişiklik BUDAPEŞTE, 8 (A.A.) — Macar sıyasal hayatının temellerini pök zi- yade eni bir wlnhat progra - minin y a verile ceği bildirilmektedir. Program, seçim hakkımda naibin salâhiyetlerinin gemişleti si, matbuatta ıslahat ve bazı koop: ratif teşkilât prensiplerinin — kabul hakkında projeleri il etmekte « dir. İki tren çarpıştı MOSKOVA, 8 — Leningrat - Mos- kova hattında iki ekapres çarpışmış - tır. Bir çok ölü ve yaralı vardır. Bir kısım v küâmilen w Zonguldak müftüsü öldü ZONGULDAK, 8 (A.A.) — dek müftüsü Bay Ibrahim Halkı bayram gecesi kalp sektesinden öldü. Merhem Si vas kongresinde Atatürkün taya | andan bağlılıklarını göster. memlekette çok ex teessür Bir hocamız giyinişte önayak oldu EDİRNE, 8 (A.A) — Yıldırım camii imamı Rüstem Yılmaz fırka ve ev reisi ile bir çok halk önünde sa- rığı ile fesini atarak şapka giymiş « tür. Sarığmı atan imam Rüstem, (din ve dünya işleri gibi din ve dünya gi- yimişleri de ayrıdır) demiştir. Zonguldakta 130 müntahi- bisani kadın ZONGULDAK, 6 (A.A.) — Vilâ- yet dahilinde 775 müntehibi sani nam- zedi fırkaca seçilerek ilân ed İmiştir. Bunların 130 u kadındır. İntihaba ait bütün hazırlıklar bitmiş olduğun- dan ayın sekizinde seçmeye caktır, İneboluda fakir çocuklara yardım İNEBOLU, 6 (A.A.) — Fakir ve kimsesiz talebeye kaleyi her gün yüz kişilk sıcak yemek dağıtmakta, ço- cuklara bayramda ayrıca sevindiril - mek üzere elbise hazırlanmaktadır. Tokat izcileri Samsunda SAMSUN, 7 (A.A.) — Uç gündür burada bulunan Tokat izciler onuruna spor evinde bir çay verildi ve spor eğ- lenceleri yapıldı. İzciler Atatürkün heykeline çe - | lenk koydular ve bu gün yurtlarma | döndüler. | Afyonda saylav seçimi | AFYONKARAHISAR, 8 (A.A.) — Toplanan C. FL. Fırkası kaza idare he- il yeti üye ve hi köylerden gelen o - cak beyetlerinin birliğiyle saylav seçi - | mine ait ikinci seçicilerin yoklaması ya - pıldı. 39 erkek seçlerek tistesi vilâyet | fırka başkanlığma yollandı. 1 Marmara adasındaki sar sıntının acıklı bilânçosu Gündoğdu, Harmanlı, Paşalimanı, Poj razlar, Tuzla köyleri yıkıldı BANDIRMA, 8. (Milliyet, gece yarısından sonra) — Marmara adası felâketinin bilânçosunu bildiriyorum: Marmarada 137 evden 40 Çınarlıdan 30 evden 4, Gün“ doğdu köyü kâmilen, Paşalimanı, Harmanlı, Poyrazlar, Tuz la tamamen, Balıklı yarıya harap olmuştur. yünden bir kadın, bir çocuk enkaz altnda ölmüştür. Gündoğdu kö” Har- manlıda bir ağır üç yaralı vardır. Başka nüfusca zayiat yoktur. Antalyada iki genç feci bir cinayet yaptılar ANTALYA, 6 (Milliyet) — Burada İsmail isminde bir bakkalı gece ikide sahilde bıçakla öldürdü ler. Katiller 15 yaşında Şükı i ile 20 yaşında Haydardır. Her ikisi de tevkif edilmiş ve suçlarını söylemiş lerdir. Katiller maktulün sarkıntılık ettiğinden bahsediyorlar, İsmailin cebinden üç yüz liras ını, hattâ ağzından altın aldığını söylemişlerdir. mamıştır, dişlerini Denize atı Idığı anlaşılan ceset henüz buluna" Ankara-İnebolu yolu... KASTAMONU, 8 (A.A.) — Vilâyetimizin her tarafında üç gün- denberi yağmakta olan kar dinmiştir. Yağan karın yüksekliği şehirde 35 santimi bulmuştur. Ankava - 1. nebolu yolları kapanmış ve kazalarla gidip gelme güçleşmiştir. Vilâyet kongresi Cuma günü vi Ve Bu yıl yeni idare hey'eti seçilecek C. H. Fırkası kaza kongreleri bit - miş... İli senede bir yapılmakta olan vilâyet kongresi bu yıl alli. hs» tanbul kongresi aym on birinci cuma günü saat (10) da yapılacaktır. Kongreye bütün teşkilât murabhasları iştirek edeceklerdir. Vilâyet kongresim- de iki yıllık işler görüşülecek ve idare heyeti raporu olcumacak,, yeni seçim ya- Memlekette hava Bir çok yerlerde hararet düştü, kar yağıyor Bayram içinde hava memleketin bir ok yerlerinde bulutlu olarak geçmiştir. Termometrede düşüklük görülmüş, ve soğuk şiddetlenmiştir. Trakya, İstanbul, Evvelki günlere göre pin daha soğumuştur. Ege ve Ak- denizde sühunetin düşüklüğü fazla his- sedilmiştir. Bu taraflarda hararet sıfırın al EDİRNE.6. (AA, o — Mevsimin ilke karı müthiş bir tipi haline Edirne ve ci- varma yağmaktadır. Soğuk gittikçe şid- detini arttırmaktadır. Orta Anadolu karla örtülü ANKARA, 7 (A.A.) — Ziraat Vekâ- leti meteoroloji enatitüsünden alman ma- lümata göre yurtta geçen 24 sant içimde hava gidişi umumiyetle yağışlı geçmiş - tir. Va orta ve doğu Anadolusunda KUTAHYA, 8. (A.A.) — İki gün * dür yağan kar şehirde 35 ile 40, Dubly- pınarda 80 santimetre kalınlığına varmış BİLECİK, 8. (AA) — Kar yağ- makta devam ediyor. Düşen karın ka- Imalığı 16 santimetreye vardı. Samsunda ırmak taştı SAMSUN, 7 (A.A) —Bir kaç gündür durmaksızın yağan yağmur- lardan ötürü Irmak caddesindeki ba- x evleri su bastı . Belediyenin yardımile evlere gi ren sular boşaltıldı. MİLLİYET'in yeni adı olacaktır. Bina vergisi Hususi tadlât için istatistik istendi ANKARA, 8 — Maliye vekâleti, bini vergisi kanunu mucibince yapılan tedi- lâta ait vaziyetin istatistik hesabını ma- liye teftiş heyetinden bir rapor halinde istemiştir. Heyet bu raporu hazırlamağa baş lamıştır. Hafta içinde vekâlete verecek” tir. Bodrumda çarşaflı kadın kalmadı BODRUM, 7 (A.A.) — Mahiti - mizde kadınlar çarşaflarını çıkardı lar. Sokak ve çarşı yı maalo- dan başka giyime rastlanmamakta - $ lr Kazamızda soy adı alma işi iler ledi, nüfus dairesine kütük kaydınız yarıdan fazlası soy adı almıştır. Halk Dülus dairesine tescil için devam et- mektedir. Bafa gölü kimin? Hazine göldeki dalyan sahibini dava etti AYDIN, (Milliyet) — Söke ka- zasındaki Befa gölünün hazineye ait olduğu hakkında bir ihbar üze rine geçen yıl Aydın idare mecli yerinde araştırma yapmış, fakat i- $i halledememiş, bir balık mütek-. sısı ve maliye müfettişi gelerek gö lün hazineye ait olduğunu tesbit etmişti. Bunun üzerine göle hazine el koymuş, fakat (dalyan sahibi Bay Hüseyin gölün senelerdir kes di elinde olduğunu iddia ettiğin - den hazine Söke mahkemesinde dava açarak gölün hazinece tasar rufuna büküm verilmesini istemiş tir. Bafa gölünden Menderese açı lan bir kanal üzerinde kurulan dal yandan çok kefal tutulur, vilâyet her yerinde satıldığı gibi İzmire ve Yunanistana da çok balık göndefi lir. Evvelce Almanyaya kadar br dalyandan balık gidermiş, dalyan da Bay Hüseyinin modern tesisati buz fabrikası vardır. Zimeta para AYDIN, (Milliyet) — Nezilli de tutulan muhteliş tahsildar Ari fin tahsil dairesinde yapılan tara” ma sonunda 1118 liralık daha ih- tilâs meydana çıkarılmıştır. Gemlikta köylü kadınları manto giyiyor GEMLİK, (Milliyet) — tirmeğe ö hafta mantoluk satışı sezilecek de recede çok olmuştur. Gemlikte “fırkaya yazılan bayan GEMLİK, (Milliyet) — Halk fırkasına yazılan bayanların adl rını bildiriyorum: Nevzat Gökse Dinçalp, Neriman Erer, Kadriye Birsen Kutlay, Nerime Tankız ÖZ bey, Fatma Sezer Tümer. Bugünlerde fırka daha pek çok kazanmıştır. | yeni üyeler