22 Mart 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

22 Mart 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

ne ka- bazıları, meselâ zeizele, tufan, yıldırım ve saire gibiler onun felâketini mucip ol- duldarı gibi — diğeleri de — me seiâ avm ve meyvanın bol olma - sı, hayanm müsait gitmesi (o gibi hâdiseler de saadetini mucip olu- larını ve berta- raf eylemek ve yahut muhabbet teikin edenlere karşı da şükran ve minnetlersni (o göstermek için onların adına kurban keserler - dı. Mabutlar ile âdi insanlar ara- sında vasıta (o sanılan kâhinler ise bu itiyadı teşvik etmekten ge- ri durmazlardı. Çünkü © evvelâ kurban hususi merasimle icra & dilirdi ve bu merasimi yapanlar da onlardı ki nüfuz ve tesirlerinin artmasına vasıta oluyordu. Sonra, meraşimin icrası için kendile - rine hediyeler verildiği gibi kur. banın eti ve derisi de onlarındı! Kurban âdeti bazan garip şe- killer alırdı: o Medeniyette çok yükselmiş olan muhitlerde — bile bu şekillere bağlılık hayreti mu - cip olmaktadır. o Meselâ, Sok- rat, Aristo, Plâto gibi mütefekkir- ler yetiştirmiş olan eski Yunan - klar, biç bir harbe kurban kes- meksizin (o ve kurbanların bar - saklarile harbin müsait olacağına sit kâbinin reyi alınmaksızın baş- lamazlardı. Sezar (o gibi yüksek zekâ ve geniş bilgi sahibi bir ku- mandan bile, kalkanlarmı siper et- miş olan Roma lejyonlarına saat- lerce — düşmanların yağdırdıkla » rı ok ve aş tufanına maruz kal - dıkları halde (o kurban barsakla - rmı yoklayan kâhinin bülemü çık- madıkça hareket emri vermezdi! Yalnız hayvanlar kurban edil- mezdi: Evlât ta kurban edilirdi. Evlât kurbanına da bütün ipti- dai 'uluslarda tesadüf edilmekte dir. Kuban âdeti Araplar arasm - da Peygamberin zuhurundan ev- £ Kâbenin etrafın da (Ensab) adını (taşıyan pek çok taşlar vardı. Kurbanlar bu taş lar üzerinde kesilirdi. Peygamberin kendi babası Ab- dullah da bu kurbanlardan birisi o dullah diğeri de Ismaildir! Git gide ve cemaatler yüksel- dikçe, evlât kurbanı âdeti (İspi ritualize) oluyor. İnsanların vücut il, nefisleri kurban edili - Beytülmukaddeste hizruet etmek i- çin nezredilmişti. Hindular, Iraniler, Mesırlılar ve bir çok diğer kadim — uluslar arasında (Mitra) ilâhesine nez - de.mevcut olan monaster hayatı bundan başka bir şey değildir. ratorluğa nasıl yıkıldı isimli & ni yu 1 isimli ta- rihi telrikamız bugün beşinci sayıfamızdadır. | Ictımai bahisler © | agsoğu Ahmed | KURBAN be, puthane İdi ve içinde rivaye- te göre üç yüz altmış kadar put vardı, Peygamber bütün bu putları Kâbenin kendisini de mazım Kâbeye doğru yapılması için ikinci bir âyet geldi! Bu te- zat Peygamberin hücum tırsatı o verdi. Bu mesele le aksetmiştir. Peygamberin düşmanlarma ver diği cevap obence Kuranınen yüksek yeridir: Aynen diyor ki: (Temizlik, yükseklik, garba veya şarka doğru yüz çevirmek değil, | « çünkü nereye yüzünü çevirsen Allah oradadır - fakat temizlik, yükseklik fakirlere, yetimlere, kim sesizlere, yolculara, gariplere yar- dım etmektir!) İmam Siyuti (Esbabı nüzül) adlı eserinde ikinci ayetin müzu- lünü şöyle izah ediyor: (Akabei ulâ) zamanında Medi- neden bir kafile âdem (hacca gelerek gizlice (o Peygamber ile görüştü. Aralarında birisi arka- daşlardan birisini göstererek de - di ki: “Ya Peygamber bu arka. daş namazmı Kâbeye doğru ya- pıyor! Buna ne dersiniz?,, “Bunun üzerine Peygamber öte- kinden, yaptığının sebebini 80 - ruyor, öteki de diyor ki: “Ecda - dımın taptığı yerden © ayrılmak ve Yahudilerin evlerine (o doğru yüz çevirmek bana ağır geliyor! Bu bir günahtır, fakat ben güna- hımın cezasını çekmeğe hazırım!,, Peygamber düşünüyor ve ni- hayet: “Biraz (o bekleseydiniz belki Allah bu mesele (o hakkımda bir hüküm verirdi!,, İşte o hüküm yukarıda İayçdet- tiğimiz ikinci ayetten ibaretti. Peygamber gördü ki Kâbe ve Kâbe ile alâkadar olan hac mev- simi ve an'aneleri, (o Arapların yaklaştıran, ssımdıran tek müessese Kâbe ile hac mev- simi idil Bu Kâbede bütün kabilelerin putları toplanmıştı. Onları ziya - ret için gelen & Araplar arasmda hiç olmazsa senede üç ay — Şu- hurülharam — husumet, adavet, kan dökme ler ve bu suretle bem dil ve hem de ırk vahdeti kökleşiyordu. Bununla beraber, hacca ait bütün merasime önderlik eden - ler de, hepsi Peygamberin ken - di kabilesine mensup Kureyşiler- di. Bu suretle, Kureyş (o kabilesi de Kâbenin ve haccın sayesinde bütün © Arap kabileleri üzerine bir nevi tefevvuk, bir nevi önderlik vazıfe ve hakkını elde ediyorlar - dı. O halde yalnız Araplık bakı. mmmdan değil, aile vo kabile ba - kımından da, Kâbenin ve hacin kaldırılması muvafık olmazdı! İşte Peygamber, Kâbe ile hac cı ve hacca ait merasimi muha » hafazaya sevkeden esbap. Kurban bayramı da, ayni esbabın sevki ile muhafaza olunmuştur. Fakat, gerek Peygamber kıı- disi ve gerek sonradan gelen mü islâmlaştırmaya çalıştılar. Meselâ Peygamber, Safa ile Merva dağları üzerinde bulunan Lât ve Menat putlarını kaldırdı. Müslümanlar #se Kâbenin Ibrahim tarafından ye ve kurban öâdetinin la sıkı alâkası bulunan © kurban âdeti de, İslâmiyetten © pek çok Ağaoğlu Ahmed i evvel vardı. HARİCİ HABERLER Sovyetıerin i Borçları için... Amerikanin Rusyayı tanımak kararın Amerika tanımak kararını geri almıyacak VAŞİNGTON, 21 (AA) — Run burn Amerikaya olan borçları müzako inim 2) dolayı sea rağmen Bay Hull, hükümetin Sov- yet Rusyayı vazgeçeceği hakkında hiç bir şey düşünmediğini söy Amerikanın Moskova sefiri Bay Bul- Wtt, vazifesine başlamak üzere gelecek bafta Sovyet Rusyaya gidecektir. Hergün daha i Kuvvetli Amerikalılar büyük okya- nusta kuvvetleniyorlar VAŞİNGTON 21 (A.A.) — Bahri- muhitilesbirdelei müstahkem mevkilerin takviyesi projeleri ve hava, deniz kad- golermm arttırılması, meclisteki bahriye komisyonu tarafmdan mümkün olduğu kadar süratle münakaşa edilecektir. Askeri hava tali komisyonu hava üs- leri yapılması projesini cuma günü mü- zakere edecektir. Roma elç mz Uluslar arası Ziraat sergisinde ROMA, 21 (A.A) — Türkiyenin Roma büyük elçisi Bay Hüseyin Ra- gıp, uluslararası ziraat sergisini ziya- yet etmiş ve daimi komite reis vekili i- ie anları tarafmdan karşılanmıştır. Reis vekili Bay Louis Depidop, bir nutuk irad ederek büyük elçiye safa geldiniz demiştir. Bey Hüseyin Ragıp ta kendisine gösterilen iyi kabulden dolayı teşekkür ettikten sönra Türki: yenin cihan ziraati menfaati namına komiteye yardımda devam edeceğini Yunan Kanunu esasisinde yapılacak tadilât ATINA, 21 (Milliyet) — «Ahali partisine mensab mebuslar yaptıkları bir toplantıda hükümetin ittihaz etti- ği tetbirleri ve kanımı esaside yapı- teyid etmiştir. ması tasavvur edilen tadi » etmişlerdir. Meclisin yeni intihab başla dığı zaman dağılması hususunda da mutabık kalmışlardır. Ahali partisinin bu kararından sonra Başbakan Kon- dilis ile görüşerek kabinede yapılma» sına karar verilen tebeddülâk tösbit etmiştir. İbnissuudla Mussolini arasında ROMA, 21 (A.A.) — Mekkede son günlerde Hicaz kralma yapılan sui - kast teşebbüsü münasebetile Bay Mus solini ile İbnissutid arasmda telgraf lar teati edilmiştir. za Berlinde otomobiller BERLİN, 2 (A.A) —1 Mart ta: rihinde yapılan bir tahrirde Berlinin işlemekte ola motomobillerinin adedi- nin 143875 ve bunların içinden 62769 unun da hususi otomobil olduğu an « Taşılmıştır. Gözle Dublinde nakliye grevi DUBLIN, 21 (A.A.) — Üç hafta» danberi süren nakliye grevi karşısın - de, hükümet, ordunun kamyonları ile nakliyat yapmağa karar vermiştir. Hu susi otemobiller, ihtiyarlarla kadınla rın nakline yardıma devam etmetke - dir. —— 2 e Kanlı bir çarpışma PEŞTE, 21 (A.A.) — Giyoma mın takasında, Endrod nahiyesinde, küçük çiftçiler fırkası tarafmdan tertib edi- len bir intihab toplantısını dağıtmak isteyen jandarmalar silâh kullanma- ğa mecbur olmuşlardır. Altı kişi öl - müş, birçok kimseler de yaralarımış tar. Amerika fazla buğday ektirecek VAŞINGTON, 21 (A.A) — Midd- levest'deki kuraklık tehlikesine karşı, Amerika hükümeti, 1936 senesi zarfın da fazla miktarda buğday istihsal ot- mek niyetindedir. Ziraat nezareti, buğday istihsalini arttırmak için müs- tacel tedbirler almıştır. Bir Amerika şehrinde işsizlerden korkuluyor NEVYORK, 21 (A.A.) — Harlem. de bu gece karışıklık vukuundan kor - kuluyor. Zabıtaya, 250 kişilik takviye kıtantı ilâve edilmiştir. Polis, karışık. bkları komünistlerin faaliyetine utfe, diyor. Harlende 204,000 nüfus vardır. Bunların yarısı, işsiz, güçsüzdür. Con Saymenin nutku Ingiitere için Ağır darbe Almanyanın vaziyeti | ve İngiltere Berlin, Moskova ve Var- şova seyahatlerinden ne netice çıkacak LONDRA, 21 (A.A.) — Sir John Simon avam kamarasında irmt ettiği nulukta evvelâ, muhalefetin iki hati - bine esason çok güç olan vazifesini da ha ziyade £ karıştıracak olan mütalca serdinden içtinap etmiş olmalarından dolayı teşekkür ettikten sonra bu vazi- yetia kendösini de pek büyük bir ihti - yata mocbur ettiğini ilâve etmiş ve de- miştir kiz Bir kaç güne kadar Almanya baş - vekilinden samimi izahat alacağımızı ü- Moskovada ve Varşovada yapacağımız. ziyaretler vaziyeti | hakkile anlamak i- Bu seyahatlerin neticelerini muha- keme edecek zaman elbette gelecek - tr, suretle | dâvet edildiğini anlatmış ve orada yapılacak mükâlemelerin mev - zuu olarak, emniyet, teslihat ve Al - manyanın Cenevreye avdeti ve bir ha- va mukavelesi projesi maddelerinin tes- bit edilmiş olduğunu ve bu müzake- relerin bir tarzı tesviyo bulmak mıhaj gayesini istihdaf ettiğini söylemiş ve de miştir kiz “Almanya tarafından geçen cumar- tesi neşrolunan boyannamcına İngite « re için ağır bir darbe olduğunu söyle- mekle hiç mübalâğa etmiş olmam. Bu beyannamenin doğurduğu başlıca müş- sss we oldüğüna dair olan moktsi nazarımı o kamaraya ölçülmüş keli - yapıları bir taraflı tebiiyat bir si bilir, Bu tebligata verilen izahat ne olursa olsun bu şekil bizi itilâflarin has kilatte ne mânası olduğumu gayri ka: bili içiinep bir rilmesini istiyoruz. Ve leri ve bu protestoyu yaptıktan sonra evvelce bildirilen ziyaretin ifası lüzüm- Tak şüphe edilebilir. 1 siyasetinin gayesi, Almanya - yı caminsınm hakkaniyetli şart lar içinde tekrar getirmektir. Eğer di- bir sureti halle iltihak etmemiz ik - gelirse bu, ber halde çok daha az mu &i ke Glee De bir tehlikeye karşı koymak i- “ Talebeden alınacak harç mıktarı ANKARA, 21 (Telefonla) — bun. Jarın nasıl Kükür ve Me- iye bakanlıklarınca kararlaştırılacak bır. Emlâk ve Eytam Bankası genel heyeti dün toplandı Idare meclisinin ranoru ANKARA, 21 (Telefonla) — £mlâk ve Eylam Bankası Genel He yeti bugün toplandı. Toplantıda idare meclisi raporu ve tas- dik edilmiştir. Idare meclisi ibra edilerek mürakıpliklere gene Bay M8 vaffak ve Bay İhsan seçilmişlerdir. İdare meclisinin raporunda hülâs9 olarak şunlar vardır: İkraz nisbeti bir yıl önce olduğu gibi yüzde 35 olarak muhafaza © dilmiştir. Mühtac tekaütlerle, dul ve yetimlerin lart üzerinde ya * pılmakta olan muameleye geçen sene de devam edilmiştir. Ve hesab #€ ne sonundaki banka matlübu 616613 liraya varmıştır. Ortaklık payı olarak geçen sene içinde hazineden bankaya 57,791 lira nisbetinde 5 Oparça eşya devredilmiştir. Ve müdevver emlâktet 142 parça 363219 lira değerile sai 'mıştır. Sene sonunda: A — Sermaye durumu 3,849,984 lirası peşin parü ile veya taksit ile satılan emlâkten hâsıl olan nakde 1,529,736 taksit ile satılmış mallardan tahsil edilecek olan meblâğ. ve 2,326,366 liralık t8 emlâk vardır. Sene sonunda mevduat yekünu 5,647,134 lira olup geçen seneye bakarak 176,479 lira bir artma vardır. Eytam hesabı carileri 3,577,000 lira olup geçen yıla bakarak 569,084 liralık bir azalma gö” termiştir, Ankara Tarih, Cografya fakültesi ANKARA, 21 (Telefonlü)— Kültür Bakanlığı Ankarada karul& cak olan tarih, coğrafya fakültesi hakkındaki kanun projesini hazırlâ © mıştır. Projeye göre İ Hâziran 1935 gününden başlamak üzere bir tarih coğrafya fakültesi kurulacaktır. Kemâl Atâtürk'ün Irak Kralına telgrafı ve gelen cevab ANKARA, 21 (A.A.) — İrak Kralı Hazretlerinin doğumlarının yil dönümü münasebetile Reisicümhurumuzla Kral Hazretleri arasında t€ ati edilen telgraflar: Haşmetlâ Birinci Gazi Hazretleri, BAĞDAD. Doğumlarınnı yıldönümü münasebetile zatı haşmetanelerine sami mi tebrikâtımı yö şahsi saadetlerile dost İrak milleti için beslediğim sölisane temenniyatı arzederimi. Kamâl ATATURK Kamâl Atatürk Hazretleri, AN Doğumumun yıldönümü münas ebetile göndermiş olduğunuz telgraf tan dolayı zatı devletlerine teşekkür eder, v6 şahsi saadetinizle miltetinizin refahının devamı hakkındaki samimi temennilerimi 24 dilerim. Gazi U'uslar dernegi toplanmıyacak mı LONDRA, 21 (A.A.) — Ulusl ar derneği konseyinin, İngiliz bakan larının Berlin, Moskova ve Varşov ayı ziyaretlerinden evvel içtimaa dö vet edilmesi pek az muhtemel görül mektedir. Lord Eden bugün Avam kamarasında bir suale cevab verer ek, uluslar derneği könseyinin 135 tarihinde mutad devre toplantısına başlıyacağını ve bir fevkalâde top” Jantı için tedbirler alındığına dair şimdiye kadar bir malâmata malik bulunmadığını söylemiştir. Bir mebus, Fransızların fevkalâde toplanl! tale bettikleri hakkındaki haberi görüp görmediğini sorması üzerind Bay Eden bunu başka mesele zarınetmek olduğunu söylemiştir. Silâhlanma yarışı neye varacak? LONDRÂ, 21 (A.A.) — Muhclefet lideri Bay Lansburyi, Avam ka marasında takririni tevdi ettikten sonra demiştir ki? Almanya bir meydan okuyuş ya xmuştır ve bu suretle başlıyan silâh lanma yarışı gayrikabili ictinab olarak harbe ve medeniyetin tahribint müncer r. Büyük Britanya diğer milletferle beraber dünyanı büyük hava yollarının beynelmilel olmasın wwe bütün memleketlere açık ver, bulunmasını kabule âmade olduğunu bildirmeli idi. sıBay Lansbury sözlerine şu surete devam etmiştir: “oMilitarizmi tahrib için başka bir harbe hazırlanmıyalım. Onu çit? di töhirib edelim, Umumi muvazeneye girel bazı daire bütçeleri Fasıllarda yapılan değişiklikler kamu tayın dünkü toplautısında onayland! IKARA, 21 (A,A.) — m. ANI altında fevkalâde tahsisi bugün Tevfik Fikret Sılayın başkanlığı l olarak konulmasma, Mili Müdafaa 99 da toplanarak gündeliğinde maddeler üzerinde müzakerelerde bu - umay. münakale yapılmasına ait kanımlar m bul 7 gi — ye kakule ve Sayim Ee İmei Kamutay, bundan sonra devlet ©“ müreleiplik okuna” | murları maaşatının tevhit ve taadülü” ek malünmt climilmiş ve 1934 yalı w- | Ga, S in et ii mumi ine giren bazı daireler kanunun Maliye vekâletine bütçelerinin fasıllarmdan 73,342 hira in- mındaki askeri muhasebeciler par ilerek Dunon 72483 Kremin bu büt ya üç emhamabeci, öç tetkik mame gelerin iğve edil - | üç veznedar ilâve edilmesini gözeten ir önay aya rae ba- | mumun birinci müzakeresini yepmıf © kanlığı bü: uğ pazartesi gönü toplanmak üzere dağ ISYANDAN SONRA Atina divanı harbi ilk kararını vermek üzere 21 (Miliyet) — Atina fev- | olmadıkları öçin mukavemet" mizi” ' ATİNA, >. ge e e lerine deyam dimekiedir. Ba öğle Par yeri ez ol * Silerim Atina garsizonn efradırım tecem- |, ATİNA, 21 (Milliyet) — Mü tl inek için Likavidordaki lardır ve özen emamdan Zer topları masıl ele geçirdikleri tetirik o - a ATİNA, 21 (ALA) — Atina diva Hidra adası a ie gla öç laçin Bale. ATİNA, 21 (Milliyet) — Hüdre rin hücumuna maruz kalmış askeri mek | s1 Kondilis partisi? tep zabitlerinin icâfi derecede müsellâh | dikleri ik