22 Mart 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

22 Mart 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Nasfaddin Hoca ile oğlu Almışız elimize bir kalem. Ya- ve haklı haksız önümüze ge- çatarız. Lâkin biraz insafla İlaksak çattıklarımızın çok defa müşkül, ne güç tutunulur vazi- etlere girdiğini mutlak görürüz. “İAmma huy canın altındadırda b ğikdre tenkit ederiz. Tabi frenkle- “in dediği gibi tenkit edilenin pos- İtina girsek te kendi sözlerimizi Mendimiz dinlesek kimbilir ne ka- ar içerler htttâ ne kadar - kul za söylüyorum - küfür ederiz. İşte bu vaziyetlerden biri de şu: © Âtıp tutuyoruz. (Belediye şöyle wyor, böyle yapmıyor... Falan, ân) Halbuki işte son günlerde urup dururken belediyenin um - İmadığı bir güçlük önüne kale be- “eni gibi dikildi. Mesele şu: İstanbul şehrinin imar plânını i pacak mimarın kim olacağını in için bir müsabaka açılmıştı ya! u müsal giren üç mütehas İstan birini, müsabaka neticeleri. tetkike memur olan jüri seçti. £ İBelediye de bunu kendine mal ede tek Dahiliyeye gönderdi. Şimdi öğ iniyoruz ki; Dahiliyenin alâkadar iresi bu seçimi tasdik er di ne olacağı belli değil... liyede jüri kararını bırakıp De | hiliyeye bir başka mütehassıs tek- edemez ya. O halde ne ola - Ze e Bir gün Nasreddin Hoca vazet- Mek istemiş, kürsüye çıkmış. Oz İğ lar söz söyliyen ve sözü dinle- en bulunurmuş. Fakat aksi bu & adamcağızın aklına birşey gel- Üz nemi gelmiş te söylemek İmemsiş) biraz durakladık- EKONOM! Ticaret odaları Kongresi Gidecek üyeler 15 nisana kadar bildirilecek Ankarada toplanacak olan dördüncü ticavet ve. sanayi | odaları kongresi i- ' çin dün şehrimizdeki | alâkadarlara , tebligat yapılmıştır. Odalar kongres mayısın Zİ indö töp lanacak, 28 zine kadar devam edecek - tir. Kongreye © her vilâyet mmtaka - 8 dahilindeki ticaret odası © namına iki üye iştirâk edecektir. seçilmesi on geç 15 misa- na kadar bitirilmiş ve netice Ekonomi bakanlığma bildirilmiş olacaktır. Kongre ruznamesinde, ticaret oda - ları ve borsaları nizamnamesinin değiş- örülmesi, yün, tiftik, av derisi, © gibi iptidai maddelerin olsiyon denilen me- zat mahallerinde satılmasnda fayda o- lup olmadığı meseleleri ile ihracat mal larımızın — standardizasyonu, sergile - ye iştirâk © için milli bir komite teşki- b işleri vardır. Almanyanın ayırdığı yumurta kontenjanı Alman hükümeti mart ayı için mem- Jeketimizç | 1000 kentallik oyumurta kontenjanı, ayırmıştır. Yolcu ve:naylun ücretleri Yolcu ve Kavlun ücretlerin tesbit edecek komisyon — toplantılarına de - vam etmektedir. Dün, yük tarifeleri tetkik ilmiş, tatbikatta rasil: bazı ve kap başıma şülmüştür. Norveçle İstanbul arasında doğru seferler Bir Norveç vapur kumpanyası, Nor. veçle | İstanbul araşmda ilk defa ola- rak doğru seferler tesis etmiştir. ücret işi görü - z la A aşan Mir vazetmek istedim amma aklı - ma birşey gelmedi... Cemaat arasında hocanın oğlu İda varmış. Ayağa halkmış: — Baba! Kürsüden inmek te Mi aklına gelmiyor?. demiş. Bu Nasreddin Hoca'ya ölmüş - | tür derler; inanmayın! Bu büy'ik ve hattâ onun küçük oğlu zaman yaşar. B.FELEK MAARIFTE İlk tedrisat Müfettişleri Makam tahsisatlarının kaldırılmaması isteniyor Ilk tedrisat müfettişlerinin ve baş- #uallimlerinin kıdem zamlarının kal - | dnlması üzerine, | belediye medlisi de harekete geçmiştir. | Meclisin dünkü toplantısmda, aza” | | dan Bay Refik Ahmet müfettiş ve baş- | | tevallimlerin kıdem zamlarının kaldın pe doğru olamıyacağını söylemiş- Şehir meclisi bu hususta Iç İşler Bakalığı nezdinde teşebbüsatta bulu - harak bu tahsisatın kaldırılmamasını, nee tasarrufun, pa yerler. temin edilmesini sti İsa iin Gele ük / kalkınca, idari noktadan, başmuallim - pr bir vaziyete gelmekte- i Aldığımız malümata göre Istanbul. üyeli ayrıca Iç Işler Bakanlı; Tacaat ederek, mwiyonlarca Hira sarfe - Glerek vücuda getirilen yeni mektep ının büsnü muhafazasının idari — mesuliyeti taşımıyan, başmuallimlere © hasıl teslim edileceğini sormuştur. Kültür bakanlığı teftiş heyeti reisi 4 Kültür Bakanlığı teftiş heyeti reisi İ Bay Covat, orta tedrisat umumi mü - İ dürü Bay Refik, bugünkü trenle An - karaya dönecektir. İlk tedrisat şube müdürü Bay Hıf - Zarrahman Raşit Ankaraya dönmüş - © İzmir maarif müdür.üğü Kültür bakanlığı umumi müfettiş- İerinden Bay Hikmel, İzmir masrif mü- dürlüğüne tayin edilmiştir. Bakanlık - | SİN daha iki Düfettişlik münhaldir. Bu- © taya da yakında tayinler yapılacaktır. B.y Ibrahim Alâeddin © Bay İbrâhim Alâettin, Bay Selim Sır | Fdan inhilâl eden Kültür o Bakanlığı başmüfettişliğine (9) bin kuruş asli imaaşla tayin edilmiştir . Akşam ve Kurun gazeteleri, Bay Ibrahim Alâettimin talim ve terbiye 2 zahinma tayin edildiğmi yazmışlar ise de bu haber yanlıştır. Doçant D>. Kefii Şükrü Almanyaya gitti Universite ekonomi © doçenti Dr. y Ref Şükrü, Aleksandr Humbold müessesesinin davet ve © müzaheretile Mmezunen Almanyaya gitmiştir. Bay Re- Bi Şükrü Almanyada ine dair etkikatla bulumaraktır Bu seferlerden birincisini yapacak olan z mıza gelmiştir. Bir çok davetlilere ve bu arada gü zetecilere de gezdirilen . (Banaderos) şilebi, bundan 4 sene evvel (Oslo) da inşa edilmiş bir mazot gemisidir. İçin- do soğuk hava tesisatı bulunduğu için yaş meyva nakliyatını bilhassa kolaylaş- tırmaltadır. Bu itibarla Norske Middelhavslinje Norveç vâpur kumpunyasınn tesis et- tiği bu doğrü hat ticaret noktasndan Serie yeni bir piyasa aç » LİMANDA Bir vapur daha alıkonu'du Bu ai Venizelosun gelininin hissesi vârdır Novsika adındaki gaz şilebini alıp gölürmek için şehrimize gelen Yüğan- İ: kaptan ve tayfalar emir beklemek* tedirler. Kafilenin reisi kaptan Bay Markos Vaftizyanos dün Yunan'kon- solosunu ziyaret etmiştir. Şehrim yn ki alâkadar makamlara geminin asi hakkında henüz biç bir talimat gelmemiştir. 7 Bir vapur daha alıkonuldu Dün sabah, Akdenize geçmek ü - zere Karadenizden limanımıza gelen Possidon isminde bir Yunan Şilebi daha durdurulmuştur. 6,100 ton man ganez yüklü olan bu gemi, bundan bir kaç ay evvel Bay Venizelosun gelini Bayan Kiryako Venizelosa sit bulu- nuyordu. Yaptığımız tahkikata göre, Madam Kiryako geminin yüzde 70 his sesini bundan bir müddet evvel Bay Pita biraderlere satmış, fakat kemdi- sinin yüzde 30 nisbetinde alâkası kal mıştır. Possidon'u işleten acentenin Istanbuldaki vekili dün Yuman kon » soloshanesine müracaat ederek gemi senedi bahrisinin bir suretini vermiş, vapurun daha ziyade Pita biraderlere ait olduğunu bildirmiştir. Bizim öğ - rendiğimize göre, mesele henüz mu- habere vaziyetinde bulunmaktadır. Yunan hükümeti, doğrudan doğruya Bayan Kiryako Venizelosun malı olan Navsikadan başka daha üç geminin müsaderesini karar altma almıştır. Bunlardan biri dün Jimanımsızda alı - konulan Possidon, diğer ikisi de Ame rika limanlarında bulunan Maria Ru- 408 ve Nikita Rusos vapurlarıdır. İnkılâb enstitüsünde dün ders verilemedi C.H. Partisi Genel yazgam Bay Receb Peker dün İnkılâb enstitüsünde ders verecekti. Fakat rahatsız “oldu - ğundan Ankaradan şebrimize geleme miştir. Bay Receb Pekerin çabuk iyi - leşmesini dileriz. İstanbulda dünkü hava ISTANBUL, 21 (A.A.) — Sıfr ha- raret derecesine ve deniz seviyesine in- ki banaz a öl Dk 7” 7705, sast 14 te 769 harmret derecesi saat 7 de 1, saat 14 de 8, en yukarı hba- raret 8,5, en aşağı hararet 0. Rüzgör poyrazdan esmiştir. En yu- | ; karı sür'ati saniyede 9 metreye çık - maşlar. Toprak bayramında Halkalı Ziraat mektebinde” köylüler yemek yiyorlar Dördüncü Toprak Bay- ramı dün kutlulandı Köylülerle beraber Yemekli. Dördüncü toprak bayramı dün Hal- kalı Ziraat mektebi bahçesinde kut- lanmıştır. Bu yıl mektebe daha çok köylüler çağırılmıştır. Mekteb ve bah çesi, Türk bayraklarile süslenmiştir. Köylüler sabah başlamışlardır. Talebe, köylü konuk- larmı karşılıyorlardı. Bayramın kut - lanma*: saat on ikiye doğru başlamış» tur. Muzika İstiklâl marşmı çalmıştır. Ikinci sınf talebesinden biri köylüle - re bir söylev söylemiş, Cümhuriyet hükümetimizin kurduğu toprak Lay - rammnın büyük ülküsünü, toprağın fa: idalerini, köylünün toprağa bağl masının ne dereceye kadar gerekli ol- duğunu anlatmıştır. Mekteb bahçesi, fenni tavukhane ve mektebin bütün yerleri gezilerel. bunlar hakkında köy İülere izahat verilmiştir. Oğle yeme - ği mektebde yenilmiştir. Köylüler, w- İusal köy oyunları oynamışlardır. Tep rak bayramında İstanbul Ziraat mü - dürü Bay Tahsin, mekteb müdürü B. Muzaffer, muallimler, Bakırköyün den gelen davetlilef bulunmuştur. Ha: erkenden gelmeğe Bayramda bulunanlardan bir grup va da güzel olduğundan bayram da çok güzel geçmiştir. Yazma ve dokumacılar dün toplandılar Bu yıl yeniden 6 imalâthane açıldı Yazma ve dokumacılar Yazma ve doküumacılar kooperatif şirketi dün Ticaret ve Sanayi odasm- da aylık toplantısını yapmıştır. Ko - operatife dahil bulunan ortaklardan ekserisi bü toplantıda hazır bulunmuş lardır. Evvelâ, idare heyeti ve müra- "Xiş Bankasmdan alman cetveldir) AKŞAM FIYATLARI İSTİKRAZLAR TAHVİLAT İstikyaı dabi'i ; 9650 1953 Ergani Bİ Ruhum 1075 Kuponu 2945 $ An. müm ö20 # 25 | An tahı 42715 ZAM 2885 Ğ An tekeri ESHAM İş Bankası Nama 10 $ Reji kuponun. 225 10,15 $ Telefon iü 88 8 Terkex ire $ Çimento 1315 e İtikat dey. 850 Tramvay Şark dey. 085 Alisi ke 2880 2 Balya 155 ğer, Hayriye 26 İ Şark m. een 465 FIYATLARI Fransız F. 1206 4 Prağ 1904 Londra 59875 $ Belgrat Milâne 558,86 $ Moskova © 109350 Nuyork 790 $ Berlin ım Cenevre 24596 $ Madrit 552 Atina 3302 İÇ Budapeşin 445.58 Brüksel 34144 $ Varşova 42160 Ami 11757 fsi 792064 Sofya 66774 $ Viyana 42200 Kurup m5 ıs “ 2 7 5 834 dünkü toplantılarında kıp raporları okunmuştur. Bir yıl için- de 40 bin kilo tülbent ve mermerşahi- nin kontenjan harici ithal al edildiğini, 6 imalâthane açıldığını bildiren rapor &mumi heyet tarafından kabul ve ten- sih 'edilmiştir. Raporun bir yerinde, kooperatifi dağıtmak için bazı kimse- lerin uzun uzadıya çalıştıkları, bun - lardan altı kişinin ortaklıktan çıkarı). ha sonra istifa eden idare hey: ine ye- rine yenileri seçilmiş ve mevcud ni - zamnamede bazı değişiklikler yapılma sı kararlaştırılmıştır. Bu değişiklikle” re göre, kooperatif ortaklarından her biri idare heyetine aza seçilebilecek- lerdir. Ayrıca, idare heyeti azalarının içtimalara muntazam gelmesini temin için ikişer liralık hakkı huzur veril - mesi, yıllık kazançtan yüzde 60 ın &ooperatifin esas sermayesine ilâve e- dilmesi de karar altma alınmıştır. Dünkü toplantıda, Ekonomi Bakan - İ hğı komiseri de hazır bulunmuştur. İ Dokumacılar ve yazmacılar koopera - üfi, ayrıca bir de kooperatif yardım sandığı" teşkili için hazırlıklar yap - maktadır, Bahar başladı Dün saat 18,15 de güneş Hamel bürcüne girmiş ve bahar başlamıştır. Buna takvimlerde Nevruz derler. Bu münasebetle buzün İran konsolosa - nesinde merasim yapılacaktır. Mimar Sinan için ihtifal 31 Martta, büyük Türk mimarı Ko- in Halkevi tarafından bir ih tal merasimi yapılacaktır. Sinanın bü- yük eerlerinden biri olan Süleymaniye cumine gidilerek, üstadm hayat ve € « 246 | serlerinden bahsedilecektir. BELEDİYEDE Mezbaha resmi Nasıl alınacak? Kilo üzerinden 9 kuruş resim alınacak Evvelce tehir edilen mezbaha res - minin kilo üzerinden alınmağa başlan- ması işi, nisandan ötibaren tatbik edil. meğe başlanacaktır. Belediye kilo üzerinden 9 kuruş re sim alınmasında israr etmelyiedir. Şehir meciisi dün tatil etti Istanbul umuni meclisi, dün öğle - den sonra mart devresinin son toplan- taşmı yapmıştır. Dünkü toplantıda, 1935 yılı bütçe» sinin müzakeresine devam edilmiş ve bütçe ikmal edilerek kabul olunmuş - tar, Bundan sonra, snuhtelif encümen - lerden gelen mazbatalar okunarak ait oldukları makamlara havale edilmiştir. Daha sonra vali ve belediye baş kanı Bay Muhittin Ustündağ, © (750) bin Hiralık (o istikraz yapılması için ma- kama verilen ( salâhiyetten dolayı te- gekkür etmiştir. Bay Muhittin Ustündağ, tiyatro - larda yapılacak asri tesisat da izahat vererek mevzuu bahis çelik perdelerin, belediye tiyatroları için fa, - dalı olmadığımı, tetkikat yaptırmağı, çun kü binalarm © ahşop olduğumu, siyat- roları ıslah işinin biraz da tehiri lü - zumlu olduğunu söyliyerek (o meclisten müsaade istemiştir. Bu moktai nazar mu valık bulunmuştur. Meclis nisan başında tekrar toplen- mak üzere dağılmıştır. İhtikâr yapan deço'ar Kok kömürüne yeni fiyatlar tesbit edildikten sonra, bazı semtlerdeki osnaf ihlikâr yapmağa ve kömürü daha faz- la satmağa başlamışlardır. Belediye ihtikâr yapan 9 kok kö- mürü deposu hakkında tahkilet yap » mağa başlamıştır. İhtilir yaptıkları haber verilen sy rca bazı depolar (o hakkında da taki - bata başlanmıştır. MAHKEMELERDE “ Tehaıtle para isteme davasi (Son Posta) gazetesi sahiplerinden Bay Halil Lütfiyi bir gece evine gide yek ölümle tehdit etmekten ve para - sını almak östemekten | suçlu Şevke tin duruşmasma dün ağır ceza mahke. mesinde devam edilmiştir. Bu davada iddin makamını işyal €- den Bay Küşif hasta olduğu için iddia makamı Bay Muhlis tarafından edilmişti. Dünkü duruşmada Bay Nazmi Dü- işgal gin evrakı mütalesya Sin için başka bir güne bırakılmış - © Sahte apartman satişi Bayan Behiyeyi hacr altına aldıra- rak apartımanını sutmaya teşebbüs et- mekten suçlu Fikri ve Celâl ile bu işte alâkadar olmaktan suçlu (o Behiye ve Fevziyenin duruşmalarına dün üçün- cü ceza mabkemesinde devam edilmiş- tir. Dünkü duruşmada iddia makamı ta- vatndmn Piar He Celi | cumle > maları istenilmiştir. Duruşma suçlula - rım Eni yapmaları işin başka a ea cı d.ri çösterenler İzzet, Aleko, ” Solyanos, Ali Rıza ve Az- ei duruşmalarına dün devam edil - Mİ Oidmdii meğimi gelmiyen A- li Riza ile Azminin dün de mahkemeye gelmedikleri görülmüştür. Muhakeme bunların aramp bulun - ması ve mahkemeye © getirilmesi için başka güne bırakılmıştır. Tahlaxaie cinayet Tahtakalede çalıştığı düklünde Ra- sel isminde sevdiği bir kızı öldürmek - ten suçlu (o Leon Babarm duruşma - sma dün ağır ceza mahkemesinde de- hapis, 30 bira ağır para cezasına çarp- torulmaşlardır. Diğer suçlu Muhitine 15 yaşımı da için bir buçuk ay hapis. verilmiştir. Ve 10 ine ağı Para Gremt 3 Kalb kriz Kalb illetine uğrayanları korku tan krizler vardır. Doktorların söy lediklerine bakılırsa i kriz o kadar tehlikeli değildir. Hastamın iyi bir tedavi ile bunu atlatması imkân dahilindedir. İkinci kriz bi- rinciden daha korkunçtur. Fakat buna rağmen hastanın yaşaması kv çok az da olsa, gene ümit var- er. Üçüncü kriz ise en tehlikelisi. dir. Bu krizden kurtulanlar çok nâdirdir. Bugün de işte böyle bütün dün- ya bir kalb krizi geçiryor.. Bunun yanında ekonomik sıkıntıdan do- mümkün değildir. Çünkü bunlar nihayet kalbin yanında alelâde bir mide sancısından ibarettir. Niha - yet bu mide sancısına bin şekilde deva bulmak imkân dahilindedir. Ve buna tutulanlar, muayyen bir devredn sonra ölmeden kurtulabi- leceklerini ümit edebilirler... Umu mi harbi takib eden senelerde bü- tün dünyayi bir sıtma gibi sarsan, titrölen ve her kesin benzini sol- duran ekonomik sıkıntı bir müd - det hükmünü yaptıktan sonra son zamanlarda biraz hafiflememiş mi dir?. Halbuki kalb krizi bundan çok fecidir. Ve kalb illetine tutu- lanlar eğer vaktinde iyi bir tedavi görmezlerse, hastalık müzminleşir ve eninde sonunda yapacağım ya- Dünya bugün maalesef kalb il- letine tutulmuştar. Ve ba hastalık ne yazık ki günden güne eskimek- te ve hiç bir doktor buna karşı cid- di bir tetbir, bir ilâç bulamamakta dır. Bu hastalığın teşhisi gayet ko- laydır. Çünkü bir nabzına bakmak kifayet eder. Nasıl bir insanın nabzını elinize aldığınız zaman vaziyeti anlarsa- nız, dünyanın nabzına baktığınız zaman, dünyanın hastalığını da teşhis edebilirsiniz. Bu nabız silâh- lanmadır. Hastanın nabzı çok atarsa teh- tike olduğu gibi, az attığı zaman da tehlike vardır. Dünya için de silâhlanmanın fazlalığı, azlığı ka- dar tehlikelidir. İşte dünyanın nab zı bu iki kutup arasında fazla do- laştığı, indiği ve çıktığı için tehli- ei rim fazla olmak icab eder. »stelik bugün geçirilen krizi ya da vardır. Ufak tefek karışıklıkları, baş e can sıkıntılarını hesaba katmadı vaziyeti hülâsa edelim: * Birinci kriz, Yugoslavya Kralı Aleksandrın Marsilyada katledil - mesile başlamıştı. O zaman bütün dünya bir savaş çıkacağını zan, netti, Vaziyet hazırdı. Hudadlar - da patlıyacak bir kurşun, ve hattâ kuru sıkı bir tabanca bile top ses- lerile akis verecek istidatta idi. Fa- kat tehlike çabuk kavrandı. Ve derhal bir (hüsnü niyet) seronu ile hastalık tedavi edildi. İkinci kriz Sar meselesi idi. Bu küçücük toprak parçasının âkıbeti karar altına alınırken herkes bü - yük bir heyecan geçirdi. Ufacık bir intizamsızlık bir karışıklık der. hal Sar'da bulunan uluslararası kuvvetleri harekete getirebilirdi. Ve bunun neticesi herhalde çok vahim olurdu... Bereket versin böy le bir vaziyet olmadı ve mesele sü- kün dahilinde halledildi... Üçüncü kriz Yunan isyanı ola mağ Çünkü Yunanistanın ir ayaklanmış harb baş'cmıştı. Bu, Yunanistanın muayyen yerlerinde öledenberi hak iddia edenler için münasib bir fırsat telâkki edilebilirdi. Fakat Balkan antlaşması'nın heybeti bu- na mâni oldu. Bu arada vâki olan ufak tefek krizleri, meselâ : Avusturyada Dol fasun katlolunmasını, Habeşistan meselesini yalnız işaret ederek ge- çetim. Şimdi son kriz başladı. Bir ta - kım İngiliz devlet adamlarının söylediği gibi vaziyet 1914 dekin - den daha nözik daha endişeli gö- Bu kriz Avrupanın cenub ve ba & sahillerini bir demir çember içi- ne aldı. İngiltere buna deva bul - mak için çalıştı, barışı ve rahatı kuvvetlendirmek için muhtelif te- maslara girişti. Fakat beli (Be- yaz kitab) ile acele ederek yanlış bir serom aşıladı. Şimdi bunu dü- zeltmeğe uğraşıyor. İngilterede ze hire panzehir bulacak adamla yok değildir? Ve İngiltere de bu man farkındadır. Zaten işi düzeli mesi kendi menfaati iktizasındar. dir. Temenni edelim ki bu kriz de bucak halledilsin ve geçiştirilsir. yoksa herhangi bir karışıklık dür. ya için 1914 dekinden duha fe: olur.” “ Mürste- TAİ