15 Mayıs 1948 Tarihli Sebilürreşad Dergisi Sayfa 14

15 Mayıs 1948 tarihli Sebilürreşad Dergisi Sayfa 14

SEBİLÜRREŞAD Cüt 1, Sayı 2 Haccın ğ'fasz İçm Elzem leğzâer ———————— Yazan:; ALİ ULVİ DÖNMEZ. Yolların emniyetine gelince, kendi hudut- “darımız dahilindeki eminyet, söz götürmiyecek kadar yolundadır. Hicaz d; dahilinde ise Hulefayi .Raşidin devrinden beri, görülmemiş derecede bir asayiş göze çarpar. Ü derecede ki, kafile ile yola çıkanla, yalnız - başına yolculuk yapan ara- sında, bir fark yoktur. Binaenaleyh serveti ve “ sıhhati yolunda olan . kimsenin emniyetsizliği . bahane eedrek, yahut basladıgı işlerin sekteye uğrayacağını teyehhüm ederek seferi tehir et- zaesi doğru değildir. Böyle yapanlar kendilerini “aldatmış ve ziyana sokmuş ©o urlar, 4 Cenahı Hak buyuruyor ki: ((Ve lillâhi 'alen nüâsi hıccül beyti memnis tetâa ıleyhz sebilen ve men - kefera femnellahe gürüyyün anil âlemin.n (Âli İmran: 96). - «Y 1 bulan insanlara huc et- mek' Allah için bir borctur Her kim küfrederse, Allııh alemlerden miüstağnidir.v Dikkat buyurulsun, haçdan imtina etmek küfürle muadil tutuluyor Çünkü muktedir ol- “duğu halde hacca gitmiyenler, Cenabı Hakkın verdiği servet ve sıhhat gibi nimetleri ketmedi- yorlar demektir. İnsan, kenid menfaatini ihrhal eder mi?. İşte basiret gözü kapalı olânlar boyle feyi yapmaktan imtina ederler. Bilmezler ki on- İarın bu şekilde hareket etmeleri, Cenabı Hakkı, " mutazarrır edecek değildir. Hukuku ibad müs- tesna, diğer gunahl ardan insanı “temizleyecek hacdan başka hangı 1badet vardır? HACDAN EV VEL YAPILACAK HAZIRLIKLA AR Bu mukaddes yol için iki turlu hazırlık ya- pılır. Maddi hazırlık, yaanevi hazırlık Hvvelâ maddi hazırlıktan bahsedehm Hacca gidecek zat, evvelâ vergi barçlarımı öder. Sonra memleeketin en büyük mülkiye “âmirine hir istida ile müracaat eder, pasaport .verilmesini ister. İstida emmiyete havale edile - rek bir ilişiği olup olmadığı devaırden sorulur. - Müsbet cevap alındıktan sonra, üç fotografla birlikte evrakı pasaport memurluğuna gönderi- lir. Pasaportu alınca, yapılacak ilk iş, Hicaz Kom- solosluğuna vize yaptırmaktır. Hicaz Konsolosu Ankaradadır. Vize için ya oraya gitmek, yahut 'dünyevi, uhreyi sayısız menfaati olan bir Vazıx bir kaç arkadaşın pasaportunu bir araya topla - yarak vize ücretile birlikte posta ile Konsolos- luğa, yahut Ankarada bir bildiği varsa ona gön- dermek lâzımdır. - Vizeden gelen pasaport ıle, Ankara, İstanbul, İzmir veya Mersindeki Kam. biyo müdürlüklerinden birisine müracaat edıhr ve döviz alınır. Bu işler bıttıkten sonra levazım hstemızde- ki maddeler tedarik edilir. lanevi hazu'hga gelince: Hacca niyet eden kimse, kalmış oruçlarını kaza etmeli, yemin ke- areti varsa vermeli, zekâtını tamamen verme- * miş ise tamamlamalı, hiç. bir ferde borç bırak- 'mamalı, küskün komşusu veya akrabası varsa, onların gönlünü almalı. Hiç bir vakit namazı kazaya koymamağa gayret etmeli ve hac seferi- — bıtırebılmek çın Cenabı önünde tutarak, daima myazı elden bırakma - malıdır. ” HACCA GIDECEKLERIN YANINA | ALACAKLARI LEVAZIM Hicaz iklimi, Türkiyeye hiç benzemez: Ora— ; da yaşamak, dolaşmak. için hususi tedbirler al- mak, yiyecek, giyecek, kullancak maddeleri bu- radan götürmek icap ed-:ıy - Mübarek yerleri zıyaret edecek arkadaşla— yımıza evvelâ bir levazım listesi takdim ediyo- vum: * İhram için hamam havlusu, 3 metre patis- ka, köseleden' mamül nalın, 2. beyaz entari, 4 ilo peksimet, 4 takım çamaşır, 100 gram . demir- hindi, 10 imon, termos, tenekeden abdest ibriği, 1 kilo pisküvit, 250 gram sabun, bir şişe kolon- ya, bir kilo zeytin tanesi, bir.kilo beyaz peynir, hir kilo erimiş tereyağ, bir kilo zeytinyağ, mev- sime göre iki kilo meyve; elektrik cep feneri, be- yaz senisiye, beyaz bezden yapılmış serpuş, ci- binlik; omuzda taşınır portmen, bir kilo çorba- lık, bir tencere, iki tabak, bir gaz ocağı, çaydan- lık, iki çay bardağı, iki kaşık, iki çatal, su bar- (Devamı 381 mcı sahifedej