31 Ocak 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

31 Ocak 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

Resimli UYANIŞ di , HAVADIS VE ILAN KISIMLARI ; 1694—9 /; Perşembe,31Kânunsan 1929 Türkiyede hurufat ile ilk kitap 1729 senesi ikinci kâ- nunun 31 inci günü basılımış- tır. Türk irfan hayatında mü- him bir inkılabın başlangıcı olan bu tarihin 200 ünci yıl dönümü olmak münasebetile ilk matbu kitaplardan bir sergi yarın “Türk ocağında matbaa- cilarla cemiyetin davetlileri ta- rafından ziyaret edileceği cihetle bu günden itibaren de umuma açılacaktır, * * Şehrimizde bulunan müba- diller B>- NM: meclisine, Dahiliye. vekâletine Başvekâlet ile yüzlerce imzalı bir istida gön- dermişlerdir. Mübadiller bu istidada muh- telif suretlerle tekrar Istanbula gelmiş olan bazı firari rumla rın emvali metrükelerinin tekrar kendilerine iadesi için karar aldıklarından dolayı şikâyette bulunmuşlardır. Mübadiller iskân işlerinin el'an halledil- bundan maada memesi olduklarını da izah etmişlerdir. * yüzünden müutazarrır * * Pazartesi günü alınmıştır. Raporda inşaat ve istimlâkât faslı 2,244,377 lira kabul edil- ş miştir. Bunun 898,500 lirası inşaat ve tamiratı umumiye ile istimlakâta sarfedilmiştir. Mütebaki Belediyede sarfedilmiştir. Geçen tahsisat Devairi sene 9 ay zarfında kanalizasyon 551,584: lira «verilmiştir. Diğer aylarla bera- 927 zarfında 1,020,759 lira sarfolunmuştur. içinde şirkete ber Sabık Fmanetpenah Emin Beyin zamanındaki kanalizas- yon masarifi hesabatı muallâkaya hukuku intaci Emanet takibi ve için bir an evel muamele yapıl- alınmıştı. şahsiyesinin masi tekarrür etmiştir. faslındaki göre Emanetin daimi amelesine 228,770 Encümen bu kadar para veril- İnşaat izahata lira verilmektedir. diği halde buna müsavi iş yapılmadığını şiddetle tenkit etmiştir. Bu amelenin kontrol edil-” mesi de teklif edilmiştir. Âza- dan bir çokları sokakların bozuk olduğunu ve amelenin tezyit edilmesini söylemişlerdir. Neticede hey'eti fenniyenin bu hususda yeni bir teşkilât yapmasına karar verilmiştir. X * * Yeni yapılan adliye kanun- eski larında, arapça tabirler yerine, tam tükçe kelimeley kondu. Meselâ: Murafaa yerine « davaya duruşma » Kaziyi muhakeme yerine « davanın kat'ileşmesi » ; derdest yerine < yakalama » ; « müddei şahsi» yerine « davacı»; « hali sabika irca» yerine < eski hale getir- me »; « İsticvap » yerine « s0r- gu»; «nakız» yerine « böz- mak ». * * * Cemiyeti belediye dün içti- ma ederek 927 senesi hesabi kat'i raporunun masraf faslını müzakereye başlamıştır. 927 de emanet tagsisati ye- künu 7,023,789 lira, senesi içinde tediye edilen omıkdar 6,307058 lıradır. Faslı susa tefrik edilen 91 bin lira çıkarıldığı takdirde imhası la- zum 60,42789 liradır. 927 de maaşat ve ücret 2,199,700 belediye masarifi mah- gelen mıkdar lira, zabitai 15,160 lira için idarei umamiye masarıfı müte- ferrikasi (425,872 lira masarifi müteferrika 75,997 lira ve ma- 297,500 olarak kabul edilmiştir. sarıfı sıhiye de lira * k # Rusumat müdüriyeti umu- miyesi gördüğü lüzum üzerine teşkilâtını yenileştirmeğe baş- lamıştır. Bu cümleden olarak istatistik kısımı tensik edilmekte mümkün kırtasiye muamelatı mertebe kisaltılmaktadır. Bil. hassa memurlar arasında esasli surette tebeddülât icra edilmesi kararlaştırılmıştır. Müdüriyeti umumiyenin Is- tanbuldan Ankaraya naklinden sonra İstanbuldaki gümrük işle- hüsnü suretle rinin cereyanı için bir baş müdüriyet ihdas olunmuştur. halbuki baş müdü- riyet mevkiine getirilen müfet- tiş Ibrahim beyin işleri layı- kile tedvir edemediği söyleni- yordu. Bu sebep nazarı dıkkata alı- narak Istanbul baş müdüriyetine rusumat baş müfettişi Ismail hakkı bey de hey'eti teftişiye riyasetine tayın edilmiştir. Galata gümrük müdür mu avini Süleyman beye işten el çektirilmiştir. EM.