4 Nisan 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

4 Nisan 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

278 UYANIŞ MÜSAHABE: Maltüs, nü'us hakkında fikirleri — Ahlâk ve ilim — No. 1703—18 İzlimai hayalka ulus meselesi ve ehemmiye Mantık ve safsata — Mühtaç çocuklar — Bekârlardan vergi — Doğan çocukların hayatını kurtarmak — Çocuk düşürmek beliyesi — Dünyadaki nüfusun tezayüdü—iktisatçıların telâşı—Ziraat siyaseti—Nütusun evzii — Nüfus meselesi, hayat meselesi, ml Geçen on dokuzuncu asrın iptidalarında ya- şamış, ismini tarihe geçirmiş olan ingiliz eko- nomistlerden Maltüs (Thomas Malthus) « nüfus üzerine mütalâa » isimli kitabiyle birçok itiraz- lara uğramış, münakaşaları meydan vermişti. Maltüsün ortaya koyduğu prensip, ahlâksızca olduğu iddiası muterizlerin başlıca silahı idi, Bir de Maltüsün sırtına yükletilmek istenilen hata ve kabahat fakir halkın, hemen hemen bü- tün işçilerin tabii haklarına tecavüz etmesi, ha- kları tanımak istememesi idi. Maltüsün prensipi şöyle Yer yüzünde beşerin nüfusu tezayüt hendesi bir nispet üzeredir, sun tezayüdü 1,9,4,8,16,32,64... nispetinde git- mektedir, halbuki arz üstünde bu nüfusu beşli- yecek, geçindirecek gıda böyle çoğalmaz, ancak 1,2,8,4, hülâsa olunabilir: artmaktadır, bu yani nüfu- adedi bir nispet dahilinde artar, yani 5,6,7... nispetinde gider. Vakiâ, Ri türlü hastalıklar, sefaletler, insanların bir yine nispet nice mahrumiyetler amma nice haylisini öldürür, yokeder, düzelmez, insanları muttasıl tırpanlamakta olan ecel oraklarına rağmen, insanların çoğaldığı kadar gıda çoğalmaz, bu surette, bu gidişle dü- nyada daima yeniden yeniye sefaletler ihdas, aç alayları teşkil edilmiş olur, buna vaktiyle bir çare bulmak gerektir. Maltüsün bulduğu çare: tahdit et- mek, çocukları kavi, zinde, tam sılıhatta olma- yacak olan illetli, cılız kimselerle doğacak ço- cuklarını besleyebilecek, kuvvetli ve sıhhatli olarak yetiştirecek derecede - geliri olmayan kim- olmak.. izdivacı selerin izdivaclarına ımani Maltüsün bu mesleğine <maltüziyanizm» ve bu fikrü mesleğe taraftar olanlara da «maltüzi- yen» derler. Maltüs nazariyesinin denilebilir ki bu ekonomistin prensipini ahlâka mugayir addetmek doğru değildir. Bu adam ekonomi ( iktisat ) ilmi namına söz söylemiş. Son devtin, Avrupanın her tarafında, büyük bir âlimi olarak görülen yüksek riyazi Anri Puvankare bir yazısında ilim ile ahlâkı müka- mürevvici olmadan yese ederek bu ikisi arasında bir münasebet ve alâka bulunmadığı, bu ikisi ayrı ayrı şeyler oldugu neticesine varmıştır . Hastaların ve fakirlerin izdivaç ıçin hürri- yetlerini tahdide gelince, şimdi medeni âlemin birçok yerlerinde biribirile evlenmek istiyen- lerden ,evlenmelerine müsaade verilmek, nikâhları kıyılmak için sıhat raporları talep ediliyor. Muhtaç ve fakirlerin izdivacına mani yoktur, bunların kazaficı aranıp sorulmamaktadır. Ken- dilerini, müşterek hayatta, doğacak çocuklariyle geçindirmek kendilerine bırakılmıştır. Istanbul yevmi gazeteleri, mekteplerde bin- feryat, veya havadis levhasını tasvir lerce çocuk açtır! diye vermek kabilinden bu sefalet ve ilân ederlerken, düşünülebilir ki cuklardan büyük bir kismı harp babalarını kaybetmiş olan yetimler olsada, bir cüzü de anaları, babaları kendilerine gıda bul- maktan aciz bir derecede düşkün olan çocuk- lardır. Maltüs prensiplerine, nüfus, artar, yahut gıda da hendesi nisbetle çoğalır diye ispat ederek, hali yerlerin ihyasi, ziraatın inki- şafiyle Maltüsün tasavvur ettiği mahzurların defedilebileceğini göstererek itiraz etmeği bir tarafa bırakmak, «vay, ahlâksiz adam, fakirlerin hakkına, hüriyetlerine mütecaviz herif! >» pou itiraz bu kabildendir. Maltüziyanizmde, bir kadınla bir erkek ev- lenmesinler, müştehiyane keyitlerini, zevklerini icra etsinler, erkek çoçuk yapmasın, kadın çocuk tutmasın, şayet tutsa da atsın, düşursün, bu aç ço- gailesinde adedi nispetle tenasül işinin ortaya çocuk çıkarmamak için türlü hileleri var, bunlar ihmal edilmesin,ne böyle bir tavisye vardır, ne de bunları hatira getirecek bir ima vardır. Bunlar son zamanlarda yeni mal- tüziyanizme karıştırılmak istenilen şeylerdir. < > Maltüs nazariyesi merdüt görülegelmiştir, çünkü her millet kuvvet ve meknetinin ziyade- leşmesini efradının artmasında görmüş, nüfus siyasetini bu noktainazardan takip etmiştir. #