4 Nisan 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

4 Nisan 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

No. 1703—18 Bu son günlerde yevmi gazetelerde sık sık meb'uslarımızden biri için bir kanun muhterem alınması bahsolundu, bekârlardan layıhası teklif etmiş. Şüphe yok ki bu layiha Maltüs nazariyesine Zat bir fikre, nüfusun artması emeline müste- nittir. Bekârlardan vergi alınmak, izdivacı teşvik etmek, bu da çocuk tevellüdatını ve nüfusu arttırmak içindir. Bu nokta üzerinde bir çok mütalâalar yürütüldü, ba mütalâaların kiymetli- lerinden biri memleketimizde daha fazla çocuk ziyade doğan çocukları yaşata- vergi yetiştirmekten bilmek, bunları kurtarmak ehemmiyetli olduğu zemininde idi. Bu mütalâanın kıymetini takdirde biz tere- ddüt gösteremiyoruz. Gazeteler binlerce aç ço- cuktan bahsederken bunda mazuruz. Anadolunun büyücek bir köyünde misafir olan bir dostumuz da şunu anlatmıştı: Evinde misafir oolduğum zat ile akşamları mahalle kahvesine gidiyorduk. Bir akşam aralarında konuşan köylülerin sözlerine dikkat etmemi arkadaşım ihtar etti, kulak kabarttım, benim kadın üç tane attı, benimki dört tane attı, di- yorlardı. Arkadaşım izah ettı: Kadınlarının dü- şürdükleri çocukların adedinden bahsediyorlar.. Memleketimizde birde bu belâ var! Istan- bulda hâlâ sözde gizlice ağızdan ağıza, kulak- tan kulağa dolaşan dedikodulardan anlıyoruz ki filânın hanımı üçüncü çocuğunu düşürmüş, filanın ki yine karnındaki çocuğu aldırmış. Bekârlardan vergi almak suretiyle nüfusun tezyidi düşünülürken bu içtimai dertlere çare aramanın da yeridir. 42. El Pariste çıkın — her halde «maltüziyen» ol. miyan — Jurnal des Feconomistes, dünyada nüfusun tezayüdüne dair ahiren bir makale neşretmiştir Bu makaleye göre şimdi arz üzerinde 1895 milyon insan vardır. Bu yekün 1935 de 2.083 milyon, 1950 de 2.442 milyon olacaktır. Bazı memleketlerde tevellüdatın azlığından şikayet, diğer yerlerle kıyas yapılması üzerine- dir; yoksa umumiyetle nüfus artmaktadır. Bir senede nüfusun tezayüdü nispeti Avrupa- da yüzd 1.1, Amerikada yüzde 2.2, Asyada0.8, Afrikada 1.2, Okiyanosyada yüzde 3.3 tür. 1923 den 1925 senesine kadar Çinin nüfusu 433 den 448 milyona vardığı gösterilmesine nazaran 1950 de Çinin nüfusu 674 milyon olacak. maddi ve marazi sefaletlerden UYANIŞ 279 Kürei arzın nüfusu ve artacağı mıktar: (mil- yon hesabiyle) Kıtalar şimdiki nüfus 1935 1950 Avrupa 478 526 619 Şımali Amerika 157 184 237 Cenubi Amerika 70 88 237 Asya 1.038 1.116 1.202 Afrika 143 158 188 Okyanosya 9 iL” 15. Yekân 1.895 2.083 22442 Yokarda zikredilen makaleden de anlaşılıyor ki şimdiki iktisadiyun — Maltüs kadar değilse bile — nüfusun artmasile zuhur edebilecek ik- tisadi buhranları teemmül ile telâşa düşmekte- dirler. Bilhassı büyük şehirlerinin nüfusu pek ziyade artmakta, köylerinden, ziraat sahalarından şehirlerine tehacüm gösterilmekte olan memle- ketlerde halkın iaşesinde tesadüf edilecek ciddi müşkülattan ürkmektedirler. Bu gibi memleket- ler gıdasını hariçten celbe mecbur olacak ki bu da hâyat pahalılığını davet edecek. unun için iktisadiyunun tavsiye ettikleri tedbir, akilane bir Zirant siyaseti takibi ve nü- füsun iktisadi buhranlardan içtinap edilebilecek bir sürette tevziidir. Nüfusun tevzii meselesinden bir kaç ay evvel bir makalede ( Serveti Fünunda ) bahsedilmişti. Elbette farkettik ki memleketimizde geçen sene kuraklıktan yer yer mahsul halkın hayli sıkıntısına sebep oldu, harice mü- racaat mecburiyetini tevlit etti. Bu da hayat pahalılığını bir derece daha artırdı. Kadım devirde Anadolu o zamanki medeni âlemin zahire ambarı imiş. Bizim kesafeti nü- fus hususunda bir endişemiz yoktor. Nüfusu- muzun tezayüdü de milli bir emelimizdir. Bu emelin husulünde bizde en ziyade müessir olacak: iktisadi buhranlara galebe çalabilmemiz, ictimai dertlerimize çare bulmamız, bir az refah temin etmemizdir. İktisatçıların ziraat siyaseti köylü ve çiltçi- lerin büyük mahsul alan ellerin azalmasına, büyük şehirlerde izdihamin ârtınasina karşı tedbirlerdir . Bizde böyle değildir, henüz şehirlerde ve civarında cazip senayi merkezleri yoktur. Bizim alınamaması şehirlere hücum göstermesine, zitaât siyasetimiz : çiftçilere yardım, fenni Zi- raati tamim, irva ve iskayı temin, demiryolları, nehir yolları, adi yollarla nakliyatı tehvin ve teshil gibi şeylerdir. Velhasıl nüfus meselesi şümullü bir meseledir. wp > ) INMafhmut Sadık