14 Kasım 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

14 Kasım 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

814 UYANIŞ No. 1735 —50 Münihten Anadolu'ya Bir İsviçrelinin otomobil ile seyahati Bu nushamızda Hanns Bu- ehli namında isviçreli bir seyyahın bu sene Balkanlarda ve bütün Anadolu'da otomobil ile yaptığı seyahatine ait bazı resimlerle tahassüsatından bazı parçalar naklediyoruz, M, Hans Buchli seyyahatine başlarken otomobille Münih'ten hareket etmiştir. Kendisi ilk intiba şöyle anlatıyor: bir dereceye kadar unuttura- bildiği de seyyahın * itirafatın- dandır. Bir müddet dağlık arazide ileriledikten sonra mısır ve buğday ekilmiş mümbit bir ovaya giriyorlar. Söğütler ara sında inekler ve atlar otlamak- tadır. Köyler ve kasabalar ek- seriya yekdiğerinden farklı bir hususiyet gösteriyor. Bilhassa «Bu hakiki bir irade seyya- hati oldu. Çünkü başımıza aç- lık, susuzluk, sıcak, ısıtma, t0Z bulutları, hasıh gelmedik âfet kalmadı. Yollar da pek bozuktu. Maamafih Anado- kadar bu suretle otomobille mürur luya ta Frat'a birini teşkil et- etmekliğim en aziz hatıralarımdan mektedir. Hatta kırk senelik ömrümün en alâkabahş Bulgar hududu ve en güzel saatlerini bu seyahatim esnasında yaşa- dun diyebilirim. Hayalimde daima Frat'ı,bu muhteşem nehri görmekteyim ve öyle sanırım ki daima Onun cazibesi altında kalacağım. M. Hanns Bucehli arkadaşlarile Münih'ten ağustos ayının sıcak bir cumartesi gününde haraket etmiş ım Radsat0ta vasıl olmustur. Ertesigünü a vararak Maribor'da ve 6 akşı şiddetli bir yağmur altında Graç Yugoslavya hududunu geçmiştir. Seyyahlar Adler Favorit fabrikasının yepyeni üç otomobiline rakip- tiler, Her türü elzem aletlerle icabında değiştirmek üzere yedek otomobil aksamı bu otomobillere ko- süratten ziyade nulmuştur. Bu gibi seyahatlerde muntazam yollara tesadüf etmek daha mühim bir meseledir. M. Hanns ile arkadaşları otomobillerini ilk günler zarfında güzel yollarda koşturmak saade- tine malik olmuşlarsa da gittikçe yollar değişmeğe başlamıştır. Seyyahım hatıratında . bilhassa tozdan şikâyet olunmaktadır. - Güzergâhlarmdaki köylerde halkın pek hararetli istikbal ve teşyileri bu zahmeti Münih'ten hareket ; ga alman isimleri daha fazla kula carpıyor. Fakat yavaş yavaş eski Sırbistan'a. dahil oldukça yollar büsbütün fenalaşıyor. Güneş yakıcıdır. M, Hanns burada bir hakikat keş- tediyor. O da kır ve tarla asıl yollara müraccah olmasıdır! İşte otomobil kafilesi bu suretle Semlin ve Bel grad'a vasıl oluyur. Bu münasebetle M. Hanns Şu geçitlerinin müşahede de bulunuyor : < Balkan milletlerinin yekdiğerile karışmış olması burada her yerden ziyade nazarı dikkati celbediyor. Pekcok güzel kadınlar görülmektedir. Fakat asri hars hırvat köylü kadınlarının mağrur vaz'ını izale etmiş- tir, Şehrin yukarı geniş bulvari l zabitler' dolaşıyor, şehirliler geziniyor ve otomobiller süratle geçiyor. Sarayın - etrafında büyük bir sükün hükümlerma olmaktadır. İşte Diktatör-Kral orada hükümrandır. Memleketinin muhtelif aşiretlerini bi- ribirine o yaklaştıramamış muhtelif o partiler cidaller mündefi olmuştur ve hürrüyet umumi hayat bundan müstefit 1 Mali ise de arasındaki havası teneffüs eden olmaktadır. İsviçreli sey- yahin Balkandaki bu müşahedesini kaydettikten son- ra tekrar seyaha- tine avdet ede- lim: İsviçreli sey- yah bilhassa Niş'e vardıkları zaman pek iştihalı bir yemek yedikle- rini kaydediyor. Bundan sonra et- rafı. sarp, kayalık dağlarla çevrilmiş ağaçlıklı bir va- dide yol alıyorlar. M. Hanns bu mın- Sofya civarında bir şatonun bahçesinde