5 Kasım 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 17

5 Kasım 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 17

No. 1838— 153 SERVETİFÜNUN 465 Almanyada İşsizlik Bir iş için yüzlerce kız müracaat ediyor Almanyada iktisadi buliran, her sahada varlığını göstermektedir. Son günlerde bir Gicerethane, stenoğrafi usulile yazı yazabilen bir kız tavzif etmek istemiş, ilân vermiş, müsabaka âçmiş ve bm işe yüzlerce kız talip ölmüştür. Reşmimiz, sıra bekliyenleri gösteriyor. köşti için Western gine 40,000 dolar Bdisön üz seyahat ederdi, 187006 Anlomalie Teleg- rap Cömpatı şirketinin #miknessili olarak İnvilteraye gönderilmişti, 1877 de eramofonuu beralını aldı. Buna rağmen ciddi fetkikatınm uncak ön gene sonra buslı- yabildi. Bu aralık bütün gayretini elekirik ampulü keştine hasretmişti. Edison bu sahada yalnız bulun- miyordu. ve en mühim rakip olarak karşısında Mmeğ- hür âlim Söan vardı. Edison evvelâ pamuk kullan- Diış, fakat bunun mahzurlarını görerek sonradan asıl keştini meydana getirmişti. Bu tarihten sonra Edison artık şöhret kapılarından birer birer ve kölüyca geç- meğe başladı. 1882 de, hayatının eti geniş faaliyet dev- resi olan bu senede 107 ihtirada bulunmuştu. Ayni sene İngilterededir. Holbom şehrine elektrik tösiğii yapacaktır, Bu suretle Holbopn dünyada ilk elektrik kullanan şehir olmuştur. 1020 Teçrinievvelinde Greenfield te umpulün ellinci senesi tesit edilmiş, «eski Jaburatuvar yeniden yapılmış ve Reisiciümhur Höğver'iu de dahil bu- lunduğu bir davetli kütlesi önünde büyük dâhi ihti- ramı ilk safhasından sonuün kadar tekrarlamıştar. Tam muvaffakiyet anında taziz için keşit mahalli olân New - Yertey de dikilen sütununun dibinde bir elektirik lâmbusı yanmıştır, Edison bir muhteri ve bir kâşil olmaktan ziyade çok büyük bir âlimdir. Keşifleri ve kendisine izafe edilen birçok şeyler daha evvel başkaları tarafından tasarlanmış bulunmaktadır, Edison onları pratik isti- Union Telegraph Company kendi- verniiştir, mal sühasina getirmiştir. İste en büyük hizmeti budur. intepnaleyh biz, keşiflerinden ziyade mesgul oldu meselelerin bizos en malür olanlarından belasdödeğiz: Votoğeni, aym, graolon, Dünün küğilleri olarak Charles: Güone Ve Leon Sroll isimli iki Fransızı gönle rirler, batik telefon küöşili Grakom Heli de bu meyen da zikredilir. İngiliz İughes taraftndin icav edildiği söylenen mikrofon, şimendifer hatlarındaki mükas işaretleri, otomobil, #rofolype sinema ületleri, yazır makinesi, tikeimelri, tikelli #kümülâtörler ve mila yet elektrik Jâmbası «rf dendi ioadidin Mimi ride İse çimento evlerin bir hamlede kalıba dökül meş nsulünü o ient etmiştir, Umemi batbin ilânini müteakip Wide Ainerikn hükümeti mulhiteriler işti: şare komitesi reisi oldu. Son sumanlarda ftaditöley- raphie ve Kadiophonie ile lükudur oluyordu ki bu sahadan 1028 Nofel mükhlalmı kazanan Richardson da meğeul bulunuyordu. Bdiğon, neslinin en büyük delnsi oldu; Belki Hiram Alagsim onu biriz yaklasabildi. En çetreğil ve güç meselelerde bile mövyuu Gönüllü kadar dir. İemeksizin eevabim verniği sok dufalar vakidi. Mu- hayyilesi hüyrete şayalı bir sekilde münkeşil ve bir , çok tuharriyatı ayni zamanda icra edebilecek Kadar kubiliyetliydi. Bülent Nuri Gandhi İngilterede Sefalete mahküm ettiği insanlar içinde Gandhi'nin Lancashire'de Manchester halkı tarafından samimi ve neş'eli istikbali Gatdhi İngiltere'yö seyahati esnasında Dancashine vilâyetini de ziyaret etli ve resimde görüldüğü (iz4re orada da halkın coşkun tezahürlerile karşılandı. Halk buki Gündhi'nin Elindistan'da ecnebi ve bilhassa İri: giliz malını satın aldırmamak tâmimlerinden ef ziyde mutâzarrır olan bir vilâyet halkı Düncashire'dekiler. dir. Gandhi burada vemiği nutuktu bilhasn şöyle demiştir : <Memleketmizde şahidi olduğum sefalet Deni çok müteessir ediyor,çinkü ben bu işlere yabanci deği- lim, Fakat dünyadaki işsizlerin en büyük bir ordusuna, yani Hibdistan'daki milyonlarca aç adama karşı sına insebur bulunduğum daha büyük bir vagife ile mükellefim. Flindistan'daki sefalete nazaran Lance hire'de sefalet yoktur denebilir.»