5 Kasım 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

5 Kasım 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

No, 1838—153 SERVETİFÜNUN Monte - Karloda su üstünde bir sahne Birçok sahada olduğu gibi, sahne hayatında da sik sık göze çarpacak derecede yenilikler yapılıyor. Het sahada zamanla tekâmül eseri olarak yenilik dedi- #imiz desişiklikler olması, pek tabidir. Anewk, bunların bir saiki bulunması da, ayni derecöde tahil bir ıwahiyet gösterir. Acaba, Sahne İlayu undaki bu değişiklikler yenilikler, neden oluyor * Ve bilhassa bukadar sık yapılmasının saiki nedir ? Büzı mülâhazaları göre, sinema, tiyatroya müthiş bir ras kip kesildiği için, sahne hayatının devam edebilmesi, sesli ve sözlü sinema karşı ginda tiyaltonun tubuna- bilmesi, ancak bariz bir sesli »ve sözlü öğkisi vilhi takım değişiklikler yap: mak, bu suretle halkin ulâkasım uyandırmakla mümkündür. Bu alâkayı uyandırmak için de, sah- nede dekor yenilikleri düşünülmekte, hattâ eserler yepyeni bir ye- kilde temsile imkân ve- Tevek şekilde tertip olun- maktadır. Mekalâ, son zaman: lâila o oynanan < Karl Derbsin « Almanya» ig mindeki eseri, böyle bip Mülâhazayı varit telâkki ettirebilir. Bu eser, mevzuunu bir tahtelbahir val'a- Sahnede bir dekoru bütün telerrüatile gösteriliyor, İşte İma sahi andan almaktadır. twhtelhahir içi İede gördüğümüz resim; 116 numarali tahtelbehirde, kazaya ugrayanların slenizin dibinde kalmış olarak üüsl son dakikalarını yaşadıklarını tespit ediyor, Rejisör W, -Chmelnitzky tarafından sahneye vazo- Sahne üstünde tahtelbahir: « Almanya » ismindeki dramın temsiline ait bir dekor Sahne Hayatında Yenilikler Almanyada. hakikaten ku. uyandırmak “süretile buris bir tesir lan eserin temsilleri, vetli bir alâka (eri etmislir, Böyle dekör kâr edilemez, veniliklerinin ülâka uyandırdığı, in- Anon kıymeti, samatkârn şüphesiz, ki birlikte lüzumdır. est ve sor) Eryneti de benisil edecek san'atkir iyi bİmazsa, dekor yeniliği yalmız göze ait bir şey oluruk kalır, Fikro ve rl WWVAP Vermez, Dundun başka, Avru püda açik havada, İbi ortasında, tarihi binalar. da temsiller vörmek usulü de, gün Ogünden şümullenmekitedir, Bot zamanlatda Monte - Kars ola, su üstünde kurulan bir wlinede tem- #iller verilmiş, piüjek- törlerle o yalnız saline aydınlatılmış, başka her yer karanlık birakilmış- tir, Açık havada tenisil verilmesinin, bizde de tüt- hiki, herhalde mâka uyar dirr, Ve böyle temsiller verilmesi için, İstanbul- da birçok müsglt yerler vardır. Güzel tebii rin- zaralı yerlerden. başka; meselâ Topkapı, sarayı gibi yerler, tarihi piycx. lerin temsili için gok mi sait, sahan teşkil eder, Bu arada hatıra, ös vee veti kiden #meşirelerde örla- oyunu oynunması geliyor. Bir itibarla, bizde açık İl yada temsil verilmesi, OAympadan evvel basla mış, sonra bu usul Avrupaya gedmiş, denilebilir! Neties İtibarile, dekor yeniliklerini tiyatroya alâka i Gyandırmcak esas olmak üzere Kabul etmek, mübalâ- gali bir telâkki sayılmak, muvafıksu da fer'i hir yar- dama oldağumu inkârtetmek te. hakikati görmemek, demektir, ©

Bu sayıdan diğer sayfalar: