31 Aralık 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

31 Aralık 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

No, 1846—161 SERVETİFÜNUN | 75 bu usul ile elde ettiği neticeleri büyük hikmet âlimi «Arago» ya gösterdi. Arago, Dagwerre'i pek çok tak- dir etti ve teklifi üzerine 15 haziran 1839 da bir ka- unu çıkarıldı. Bu kanun milli mükâfat namile Paymer re'i 6000, Niejce'in oğluna (çünkü Niepce 1833 te öl- mzştü) 4000 frank varidat temin ediyordu. Dagwreotiy san'atini bütün halk öğrendi ve Paris'te fotoğraf mo- dası sür'atle şüyu buldu. & Ve Bahar ve telgraf telleri Dagwerre asıl mes'eleyi halletmiş- ti. Fotoğrafın mükemmelleşlirilmesi için icap eden lüzumlu o tefer- ruat ve yeni şekiller; 1841 de <Ölandete (Klode), « Talböte, «Niepee -de Saint - Victor» (Senviktor) (Yukarda mevzuubahs ettiğimiz Niepce'in yiğenidir) 1871 de «<Maddow«. (Madoks), 1873 te «Ve- gels ve 1878 de «fennelis tarafından icat ve dagere- otiye ilâve edelmiştir. Havade uçmıya, kilmetrelerce mesafeye ses nakletmiye kadir olan insan tabiratin enzarı temaşamıza vazeltiği harikulâde manzaraları aynen ve hiçbir ressamın yapamıyacağı bir mükem- meliyette ufak bir kâğıtla tesbit edebilmiştir. Herşeyde olduğu gibi fotoğrafçılık ta asrımızda fevkalâde terakki etmiştir. Dercettiğimiz resimler bu- na en kuvvetli birer misaldirler. ,Fotoğrfeılığın terakkisi: ETÜT Willy Zilike'nin Memleketimizde de fotoğrafçılığın yükselme- sini ve Türk gencinin her hususta olduğu gibi buna da kabiliyeti olduğunu isbat etmesini te- menni ederiz. Cahit Süleyman Fabrika bacaları Albert Renger ile Patasehin