31 Aralık 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

31 Aralık 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

68 SERVETİFÜNUN No, 1846—101 Tevfik Fikret'in Büstü Büyük insan ve şair, 1867 de doğmuş, 1915 de ölmüştü. Doğuşunun yıldö- nümünde Galatasaray lisesi bahçesine bir büstü dikildi ve bu vesile ile samimi bir ihtifal yapıldı Senelerce evvel, büyük insan ve Şair Tevfik Fik- ret hakkındaki ihtisasını tespit sırasında, Selim Sımı B. şöyle demişti: “İktidarım olsa, Sultanahmet meyda- ninin denize bakan tarafında muazzam bir edebiyat kütüphanesi yapar ve ta karşısına Eflâtun gibi geniş omuzlu, pulât göğüslü, açık alınlı Fikret'in branzdan heykelini dikerdim.,, Yunus Nadi B. de şunları yazmıştı: “Faziletin haşini de elbet muhteremdir. Tevfik Fikret namına birgün heykel dikilmek istenilse, ona sert çebreli, en ufak müsamahayı affetmez, şedil, kahir bir tavır vermek lâzımyelecektir.,, Bugün, Galalasaray lisesi talebe- sinin gayreti ve müdür Fethi İsmail B. in muzaheretile mektebin bahçe- A sine merhumun bir büstü dikilmiş ça ge bulunuyor. Bunun, şehrin bir mey- danmna bir heykel dikilmek husü- sunda bir ikaz tesiri uyandırması, arzu edilir. Gala- tasaray İisesinde- ki kadirşinas genç- ler, onun için yap mamız lâzım © la birşeyi, kü- çük bir mikyasla yaptı. Genç hey- költraş Hadi B. in, Tevfik (o Fikret'in mehabelli oçehre- sini, (o muvaflaki- yetle ifade ederek, vücude getirdiği lunçtan san'at ese- ri, ise bahçesinin büyük kapısından girince sol tarafta, duvar kenarında ve havuz yanında mimar Sedat B. tarafından yapılan sade ve güzel bir mermer kaide üzerine yerleştirildi. 1867 senesi kânünüevvelinin 24 ünde doğan ve 1915 senesi ağustosunun 19 unda ölen Tevfik Fikret için, her sene ölümünün yıldönümünde Eyüp'teki mezârı- nın başında bir ihtifal yapılır, onu sevenler, ziyaretine gider, Gazete ve mecmualarda hatırası tebecil olu- nur. İlk dafa olarak, doğuşunun yıldönümünde, 1931 Kânunuevvelinin 24 üncü perşembe günü, Galatasaray , Galatasaray lisesi bahçesinde TEVFİK FİKRET 1867 > 1915 inlebenin okadirşinaslığile dikilen Tevfik Fikret'in bürlü lisesi merasim salonunda bir ihtilal ve aynizamanda büstün küşat resmi yapıldı. Galatasaray lisesinde, Tevfik Fikret'in müdürlüğü esnasında yaptırdığı merasim salonunda hazırlanan ihtifal, fevkalâde samimi olmuş, Şa- irâzam Abdülhak Hâmit B.le relikası Lüsiyen H., Mülga Meclisi Kebiri Maarif o âzasından Rakım, Ebubekir Hazım B.ler ve diğer birçok güzide zevat, hazır bulunmuş- lardır. Merasime piyanoda çalınan İs- tüklâl marşı ile başlanmış, marş, ayakta dinlenilmiş ve alkışlanmıştır. Sonra Galatasaray lisesi müdürü Fethi İsmail B., kürsüye çıkmış, Şairiâzamın. ihtifal dolayısile ken- disine yazılan mektuba gönderdiği cevabı okumuştur. Abdülhak Hâmit B.. bu mektubunda “Lütufnamenize cevaben arzetmek isterim, ki ben, merhum Tevfik Fikret için her ne desem, onun bü- yüklüğrünü, o mey- dana çıkardığı eser ler kadar izhar ve ifade etmiş olmam. Tevfik o Fikreti'n hayali ve hatirai kemalâtı dâima berhayat ve met- muai âsari lâye- mut bir dibislam edebiyattır. Pek kadirşimasane olan teşebbüsünüzü şa yanı lebrik bulur ve teveccühünüzle ayrıca kendim de müftehir olurum, Efendim. ,, diyordu. Fethi İsmail©B., alkışlar arasında kürsüden inmiş ve İsmail Müştak B. kürsüye çıkarak, bu ihtfal için hazırladığı hitabesini kuvvetli, beliğ ve müessir bir tarzda okumuştur. Tevfik Fikrete hayranlık ifade eden bu güzel hitabeyi, gelecek nüshamızda aynen dercedeceğiz. Bu itibarla burada mealinden bahset- : . Sl miyoruz, İsmail Müştak B. in sürekli alkışlarla karşılanan — X ii"