31 Aralık 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

31 Aralık 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

No. 1846—101 Dünya şuunu: Gandhi Paris'te Gandhi Paris'te inmiş olduğu Terminus otelinde mikrofon önünde söz söylerken Yuvarlak masa konfransının muvaffakiyetsizliğinden sonra Mahatma Gandhi Paris'e gitti ve orada yirmi dört saat kalarak Maygie Ci yde bir konferans verdi. Konferansa iştirak eden halk, Gandhi'ye müteaddit sualler Osordu ve Mahatma bu suallere tercu- manı vasılasile keskin cevaplar verdi. Hasılı Gand- hi'nin Hindistan'daki İngiliz hâkimiyetine karşı istimal ettiği mücadele usullerinin izahını dinliyen halkın he- yecanı bütün dünyada Hint milliyetperveri hakkında gittikçe genişliyen bir alâka mevcut olduğunu ispat etmektedir. Acaba bu metotlar Garba da tatbik edi- lebilir mi? Gandhi bunun imkân dahilinde olduğunu ilân ediyor. Sözüne inanmak lâzım, Çüukü Avrupa'da henüz kimsenin bu teşebbüse girişmek istemediği muhakkaktır. kısmı diğerlerine nazaran daha sönük geçti. Burada “Opera Cemiyeti, nin verdiği ilk konseri kayletmeği de unutmıyalım. RESİM: İstanbul “Halk Evi,, binasında ve Beyoğlunda MÜS- TAKİL RESSAMLAR ın iki muvaffak sergisini gördük. Ankarada Güzel San'âtler Birliğinin sekizinci resim sergisi 144 eserle açıldı. Resim ve tezyini san'atlerde muvaffak olmuş olan bu sergide ne yazık ki heykel kısmı boştu, Bunlardan mada Galatasaray salonlarında da bir sergi seyrettik: Önbeşinci Resim sergisi. Bütün bu sergilerde gördüğümüz eserler - bir kısmı müstesna - göğsümüzü iftiharla kabarttı. Ve biz iman ettik ki pek yakın bir istikbalde yeni bir Türk san'ati doğacaktır. Bugünkü eserler bize bu san'alin fecrini müjdeliyor. SERVETİFÜNUN 6 MÜNAKAŞALAR : Biz herhalde daha söz söylemesini ve münakaşa etmesini öğrenemedik. Açılan bütün münakaşalar şahsi- yete dökülerek ortaya müspet bir şey koymadan ka- panıyor, İki esüsli münakaşa hatırlıyoruz : Biri bir musiki bestesinden Vâlâ Nurettin ve Münir Nürettin B. ler arasında çıkan münakaşa. İşe pek çok tali şahısların da karışmasına rağmen netice halledil- meden kapandı.... Diğeri de heykeltraş Kenan Âli B. ile Sabiha H. arasında, Kenan Âli B.in ehliyelsizliği ve eserlerini kendisinin yapmadığı iddiasından çıkan münakaşâdır. Buda diğeri gibi birçok kilükali mucip olduğu halde maalteessül neticesi kaldı, İşte bu suretle geçen senenin san'at ve ilim tarih- çesini hatıra geldiği kadar, kısmen ve birkaç salırla çizmiş ölüyoruz... Selhinp Nafiz Yuvarlak Masa Konferansı Dağıldı Yuvarlak Masn Konferansının kapandığı son celse: (Dipte, ayakta, M, Mae Donald, ortada Gündhi) Eylül ayının nihayetindenberi Londra'da in'ikat eden ikinci Yuvarlak Masa könleransı mesaisine İ inci kânunda hitam verdi ve bu seferki könferansla 1930 daki ilk konferans gibi hiçbir kat'i netice elde etme- den dağıldı, İlk konferans, Hinduların iştirak etmeme- sinden dolayı bir neticeye bağlanmanıştı, Bu ikinci- gi de, Hint milliyetperveri reisi Gandhi'nın Hindularla Müslümanlar arasındaki ihtilâfları halletmek gayretine rağmen semeresiz kaldı, Yalnız Hindistan'da çalışmak üzere bir komisyon teşkil olunabildi ki bu komisyon Hindistan'daki İngiltere hükümeti ile daimi temaslar temin edecektir. ah