31 Aralık 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 19

31 Aralık 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 19

Na. 1846—101 SERVETİFÜNUN 79 X Kongo'lu bir kadının son moda saç tuvaleti Kadın, onlarca ülelâde mânâsile kadındır. Ve buna samimeten, işeidir. Bilhassa, tarlada çalışan, çalış ürlan ve erkeğin her türlü cebir ve fazyikine, sabır ve talammülün son derecesine kadar dişini sıkarak katlanması icap eden, itibari olmıyan, hilkaten âciz ve değersi# bir mahlük. Bu vaziyet, şimdiki halde ümümi wibi ise de, son zamanlarda birçok yerlerde Garpla İsmaüs neticesinde bir uyanıklık hareketi farkolunmuştur. Biyah derili kadınlar, Avrupü ve Amerika kadınlarının hayatını yakından gördükçe, ruhlarında, şimdiye kadar kendi- lerince tamamile meçhul kalan arzular uyanmaktadır. Belki, daha uzunca bir müddet, yaşayışlarını, gördük- leri hür kadınların yaşayışına uydurmak, ruh ve ükir itibarı edinmek istemiyecekler,.. içlerinden iste- Sudan'da Zenci bir kadına masaj böyle yapilir seler bile, erkeklerinden korkarak bunu alenen talebe, bir insanlık hakkı olamk falebe cesnreb gilemiyeceklerdir. Fakat, onların alışılmış tahakki- müte karşı, ilelebet Oboyün eğecekleri iddin edilebilir mi? Bilâkis, içte sezilen bu istek, diğer mütekâmil memleketler kadınları için olduğu gibi, herhalde teşebbüs ve hareket gömini temin edecektir. Zenci erkekleri indinde, kadınlanı pek hor görüldüğüne bir alâmet olarak, onların uydurduğu bir efsaneyi zikredebiliriz. Bu efsanede şöyle de niliyorr. Yüz muharip, kendilerinden çok düşman günün birinde, onlarada bir “karsısında çöle iltica etmeğe mecbur oldalar. Va» adan vahaya iriserek, gerileyorlardı. Bir Yahalar: dan birisinde terkedilmiş, aç bir kadına rastgeldi- ler, Bu çöl ortumüda bir kadın bulmaktan memr- Bü kadın, yiz müuharibin hizmet kendi basit işlerini kendilerinin sörineleri zahmetinden okurtaracık, artık cenk ederken yorulmiyacaıklardı. Bu kadın, onlara, yi: yecek, içecek getirerek, ok ve kalkanlarını temiz: liyerek, erkeklerin meşgul olması icap cimiyda başaracık, onlara faydalı olacaktı. Düşündükleri gibi oldu. Aradan biraz zaman geçti. Başka bir vahayu ulaştılar ve o vahadi da başka Simdi ortada hizmet görecek nun olmuşlardı. pisi olarak, onları alelâde işleri bir kudin buldulur. Zenci bir ann, iki çocuğile beraber iki kadın vardı. Ama, ilk kadın, yüz kişinin işini yalnız başın görmek istiyordu. Bu ikinci kadının yardımı, onu kızdırdı, O, fazla ez, vefa çekmek tün zevk duyuyordu. Ve bir gece, rakibesini İesti, kızartı, pişirdi, wiiyetle yedi! #enei kadınlarının memleketlörindeki hayatlar “nda da,” süslenmek, mühim bir meşgale teşkil eğer, Sacların, intizama koyarlar, kulaklarına; bi- rütlarına halkalar takarlar, derilerini hususi ıma ilerle uydurarak, bir nevi masaj yaptırarak, par latırlar!